nasi arab kabsa

Resepi Nasi Kabsa Beras Basmathi Jasmine

Assalamualaikum dan selamat menunaikan ibadah puasa, InsyaAllah untuk hari yang ke 23. Mungkin semua dah bersiap sedia dengan persiapan dan sekarang memfokuskan masa dengan membanyakkan amalan-amalan solat sunat, banyak berdoa, beriktikaf dan membaca al-Quran di akhir 10 Ramadan.

Antara perbuatan baik yang mendapat ganjaran adalah menjamu seseorang yang berpuasa untuk berbuka puasa , bukan menjamu dia makan tengahari pula. Cara yang paling mudah untuk menjamu orang berpuasa adalah memasak untuk ahli keluarga atau kawan-kawan rapat.

Sepanjang minggu lepas, saya memasak Nasi Arab dua kali. Beras Basmathi Jasmine King yang satu pek 5 kilo tu boleh buat jamuan ringkas berbuka puasa untuk

Kali pertama saya  jemput kakak ipar, adik ipar, adik lelaki dari Tanjung Malim dan adik bongsu yang baru berkahwin dari Kuala Lumpur. Meriah rumah kami dan suasana Maghrib tersebut menjadi sayu apabila biras saya membaca doa.

Hari ni,  nak berkongsi Resepi Nasi Kabsa yang  ringkas diberikan oleh jiran saya. Nasi Kabsa bukan saja sesuai untuk menu berbuka puasa tetapi juga untuk menu opeh house raya nanti.

Tiap orang ada cara berbeza, 10 periuk yang kita jengok, mesti akan ada 10 rasa yang tak serupa. Secara asasnya Resepi Nasi Kabsa sangat mudah untuk disediakan.

Resepi Nasi Kabsa Beras Basmathi Jasmine

  • 3 cawan beras Basmati, saya guna Beras Basmathi King Jasmine Special Super Long Aromatic Variety  direndam 30 minit dan ditos
  • 4½ cawan air rebusan kambing
  • 1 sudu teh serbuk jintan manis
  • 1 sudu teh serbuk ketumbar
  • 3 sudu makan sos tomato
  • 1 inci halia dimayang halus
  • 1 labu bawang besar di potong dadu
  • 3 sudu makan minyak zaitun
  • saffron / pewarna kuning

air rebusan daging

Bahan menumis

  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2-3 bunga cengkih
  • 1 bunga lawang
  • 3-4 buah pelaga

Penyediaan Kambing

  • 3-4 keping daging kambing
  • 1 sudu teh serbuk jintan manis
  • 1 sudu teh serbuk ketembar
  • 1 sudu teh serbuk lada hitam
  • 1 inci halia dimayang halus
  • garam

Semua bahan direbus hingga daging kambing empuk

cara masak nasi kabsa

Cara Masak Nasi Kabsa

  • Tumis bahan menumis.  Bila terbit bau, masukkan bawang besar dan halia.  Kacau sehingga terbit bau
  • Masukkan serbuk jintan, serbuk ketumbar, serbuk lada hitam.
  • Masukkan beras.  Kacau sehingga hampir kering.
  • Masukkan air rebusan kambing.  Masukkan sos tomato dan masak hingga kering.

nasi arab kabsa

  • Gunakan garpu untuk mengembur-gembur nasi.  Titik 5-6 titik pewarna kuning dan tutup periuk nasi.  Biarkan 5 minit dan sekali lagi kuis dan gembur nasi dengan berhati-hati supaya nasi tidak pecah.

ayam pemanggang ajaibNasi Kabsa boleh dimakan bersama ayam – perap ayam dengan serbuk ketumbar, serbuk jintan manis, serbuk lada hitam, garam dan kunyit. Panggang gunakan Pemanggang Ajaib. Percik-percikkan minyak zaitun.

kambing panggangAir rebusan daging kambing digunakan untuk memasak nasi , kambing ini boleh digril atau dipanggang dengan dipercik-percik minyak zaitun.

nasi kabsa ayamBeras Basmathi Jasmine yang membangkitkan selera apabila dimasak Nasi Kabsa.

Jangan lupa untuk membuat salad  bagi melengkapkan set Nasi Kabsa.  Ada orang gunakan daun ketumbar yang dikisar tetapi saya lebih berminat dengan Salsa.

Cara Membuat Salsa

  • 2 biji buah tomato dipotong dadu
  • 1 batang timun dibuang biji dipotong dadu
  • 1 labu bawang besar dipotong dadu
  • 2 cili merah dimayang halus
  • 2 cili hijau dimayang halus
  • 5 cili padi dimayang halus
  • 1 biji lemon diambil jus
  • 1 sudu makan minyak zaitun
  • Garam
  • Gula

Cara penyediaan:

    • Gaul semua bahan di dalam mangkuk besar.

beras basmathi jasmine terbaik
Mereka yang riang gembira dapat berbuka bersama.  Kakak ipar saya, adik-adik  , anak-anak dan anak-anak saudara.
majlis berbuka puasa nasi arabInilah kali pertama saya sediakan majlis makan-makan untuk keluarga.

beras basmathi kingSebagai isteri tinggal, suami bekerja di luar daerah, bila makan sedap mesti teringat suami. Tak tertelan kalau bayangkan dia keseorangan di tengah belantara, terfikir apa juadah dia di sana. Akhirnya cuti Nuzul Quran baru-baru ini saya dan anak-anak menempuh perjalanan lewat malam ke Tasik Kenyir untuk menyambut puasa bersama.

Memandangkan keperluan dan kelengkapan memasak tidak lengkap di sana, saya bawa semua bahan untuk memasak. Macam nak pergi berkelah. Beras Basmathi Jasmine tak boleh lupa, itu bahan utama untuk memasak Nasi Kabsa.

berbuka puasa nasi arabAlhamdulillah, rezeki bukan saja untuk kami anak beranak tetapi anak-anak angkat suami yang sama-sama bekerja di tapak pembinaan Empangan Hidroelektrik Hulu Terengganu pun dijemput sama.  Perjalanan yang ditempuh dan perbelanjaan yang dikeluarkan rasanya tidak ternilai untuk harga pengalaman yang seindah ini.

Saya tak berani nak tanya sedap atau tidak kerana tak sanggup kena beli baju lain kalau baju dah tetas kembang dek pujian! ha ha ha

Published by

Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

65 thoughts on “Resepi Nasi Kabsa Beras Basmathi Jasmine”

  1. memang tak pernah rasa pun nasi kabsa ini…apatah lagi dengar nama pun lagi ler tak pernah……..nampak memang menyelerakan……..

  2. time kasih buat kak jie cos msakkn utk kami smua ari 2..hehe..
    bley la nk msak kt umah plak nti..:0

  3. Ya Allah, sedapnya. Itulah nikmat yang tuhan beri pada kita. Walaupun hanya melihat gambar tapi aura kesedapan nya terasa sampai ke pedalaman sarawak ni. Bagi link ni kat isteri nanti biar dia tengok. Mudah-mudahn terbuka hatinya nak mencuba resepi ini.
    Jom terjah post menarik dari Aarman ..Apa perniagaan Internet Yang Anda Pilih?My Profile

  4. ha ha ha….mereka kata lebih sedap dari nasi arab yang di restoran idrus (Restoran terkenal di KT)…..Ha ha ha kalau baju tetas kita orang belikan yang baru …terima kasih Kak Jie (Kata dia orang)

Comments are closed.