Press "Enter" to skip to content

Resepi Nasi Kabsa Beras Basmathi Jasmine

Assalamualaikum dan selamat menunaikan ibadah puasa, InsyaAllah untuk hari yang ke 23. Mungkin semua dah bersiap sedia dengan persiapan dan sekarang memfokuskan masa dengan membanyakkan amalan-amalan solat sunat, banyak berdoa, beriktikaf dan membaca al-Quran di akhir 10 Ramadan.

Antara perbuatan baik yang mendapat ganjaran adalah menjamu seseorang yang berpuasa untuk berbuka puasa , bukan menjamu dia makan tengahari pula. Cara yang paling mudah untuk menjamu orang berpuasa adalah memasak untuk ahli keluarga atau kawan-kawan rapat.

Sepanjang minggu lepas, saya memasak Nasi Arab dua kali. Beras Basmathi Jasmine King yang satu pek 5 kilo tu boleh buat jamuan ringkas berbuka puasa untuk

Kali pertama saya  jemput kakak ipar, adik ipar, adik lelaki dari Tanjung Malim dan adik bongsu yang baru berkahwin dari Kuala Lumpur. Meriah rumah kami dan suasana Maghrib tersebut menjadi sayu apabila biras saya membaca doa.

Hari ni,  nak berkongsi Resepi Nasi Kabsa yang  ringkas diberikan oleh jiran saya. Nasi Kabsa bukan saja sesuai untuk menu berbuka puasa tetapi juga untuk menu opeh house raya nanti.

Tiap orang ada cara berbeza, 10 periuk yang kita jengok, mesti akan ada 10 rasa yang tak serupa. Secara asasnya Resepi Nasi Kabsa sangat mudah untuk disediakan.

Resepi Nasi Kabsa Beras Basmathi Jasmine

  • 3 cawan beras Basmati, saya guna Beras Basmathi King Jasmine Special Super Long Aromatic Variety  direndam 30 minit dan ditos
  • 4½ cawan air rebusan kambing
  • 1 sudu teh serbuk jintan manis
  • 1 sudu teh serbuk ketumbar
  • 3 sudu makan sos tomato
  • 1 inci halia dimayang halus
  • 1 labu bawang besar di potong dadu
  • 3 sudu makan minyak zaitun
  • saffron / pewarna kuning

air rebusan daging

Bahan menumis

  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2-3 bunga cengkih
  • 1 bunga lawang
  • 3-4 buah pelaga

Penyediaan Kambing

  • 3-4 keping daging kambing
  • 1 sudu teh serbuk jintan manis
  • 1 sudu teh serbuk ketembar
  • 1 sudu teh serbuk lada hitam
  • 1 inci halia dimayang halus
  • garam

Semua bahan direbus hingga daging kambing empuk

cara masak nasi kabsa

Cara Masak Nasi Kabsa

  • Tumis bahan menumis.  Bila terbit bau, masukkan bawang besar dan halia.  Kacau sehingga terbit bau
  • Masukkan serbuk jintan, serbuk ketumbar, serbuk lada hitam.
  • Masukkan beras.  Kacau sehingga hampir kering.
  • Masukkan air rebusan kambing.  Masukkan sos tomato dan masak hingga kering.

nasi arab kabsa

  • Gunakan garpu untuk mengembur-gembur nasi.  Titik 5-6 titik pewarna kuning dan tutup periuk nasi.  Biarkan 5 minit dan sekali lagi kuis dan gembur nasi dengan berhati-hati supaya nasi tidak pecah.

ayam pemanggang ajaibNasi Kabsa boleh dimakan bersama ayam – perap ayam dengan serbuk ketumbar, serbuk jintan manis, serbuk lada hitam, garam dan kunyit. Panggang gunakan Pemanggang Ajaib. Percik-percikkan minyak zaitun.

kambing panggangAir rebusan daging kambing digunakan untuk memasak nasi , kambing ini boleh digril atau dipanggang dengan dipercik-percik minyak zaitun.

nasi kabsa ayamBeras Basmathi Jasmine yang membangkitkan selera apabila dimasak Nasi Kabsa.

Jangan lupa untuk membuat salad  bagi melengkapkan set Nasi Kabsa.  Ada orang gunakan daun ketumbar yang dikisar tetapi saya lebih berminat dengan Salsa.

Cara Membuat Salsa

  • 2 biji buah tomato dipotong dadu
  • 1 batang timun dibuang biji dipotong dadu
  • 1 labu bawang besar dipotong dadu
  • 2 cili merah dimayang halus
  • 2 cili hijau dimayang halus
  • 5 cili padi dimayang halus
  • 1 biji lemon diambil jus
  • 1 sudu makan minyak zaitun
  • Garam
  • Gula

Cara penyediaan:

    • Gaul semua bahan di dalam mangkuk besar.

beras basmathi jasmine terbaik
Mereka yang riang gembira dapat berbuka bersama.  Kakak ipar saya, adik-adik  , anak-anak dan anak-anak saudara.
majlis berbuka puasa nasi arabInilah kali pertama saya sediakan majlis makan-makan untuk keluarga.

beras basmathi kingSebagai isteri tinggal, suami bekerja di luar daerah, bila makan sedap mesti teringat suami. Tak tertelan kalau bayangkan dia keseorangan di tengah belantara, terfikir apa juadah dia di sana. Akhirnya cuti Nuzul Quran baru-baru ini saya dan anak-anak menempuh perjalanan lewat malam ke Tasik Kenyir untuk menyambut puasa bersama.

Memandangkan keperluan dan kelengkapan memasak tidak lengkap di sana, saya bawa semua bahan untuk memasak. Macam nak pergi berkelah. Beras Basmathi Jasmine tak boleh lupa, itu bahan utama untuk memasak Nasi Kabsa.

berbuka puasa nasi arabAlhamdulillah, rezeki bukan saja untuk kami anak beranak tetapi anak-anak angkat suami yang sama-sama bekerja di tapak pembinaan Empangan Hidroelektrik Hulu Terengganu pun dijemput sama.  Perjalanan yang ditempuh dan perbelanjaan yang dikeluarkan rasanya tidak ternilai untuk harga pengalaman yang seindah ini.

Saya tak berani nak tanya sedap atau tidak kerana tak sanggup kena beli baju lain kalau baju dah tetas kembang dek pujian! ha ha ha

65 Comments

  1. ella ella

    Halia itu sejenis apa kalau di indonesia ?

    • Halia itu jahe kalau di Indonesia.

    • suruh Nur buat raya nanti Ejam.. tu pun kalau dia larat lah. faham sangat dengan feel mak buyung tu

  2. perghhhhh sedapnye kak jie..kalau lah dekat,confirm dtg beraya kat rumah akak nanti..hehe
    Jom terjah post menarik dari fahmimustakim ..Raya Tahun 2013My Profile

  3. harituh masak nasi maqlubah! sedap gila pakai basmathi…
    tadi baru je beli rempah kabsah..kata nye dari yamen.. nnti nak buat nasi arab lagi..
    dah menggila nasi arab dah sekarang sejak makan kat aroma hijrah..grrr
    Jom terjah post menarik dari Norfanil ..Download Lagu Raya Terbaru dan LamaMy Profile

    • itulah… pernah baca resepi dia orang beli rempah kabsah
      bagi yang susah nak jumpa kedai barangan mcm tu, kena buat sendiri tanpa rempah segera tu..
      Jom terjah post menarik dari Kujie ..Resepi Nasi Kabsa Beras Basmathi JasmineMy Profile

  4. Kalau abg dah puji..memang sah sedap ni hehe..

    Tgk gambar je dah rasa macam bau sampai ke sini dah. Huhu
    Jom terjah post menarik dari AKMA.me ..MyKad Smart ShopperMy Profile

  5. memang tak pernah rasa pun nasi kabsa ini…apatah lagi dengar nama pun lagi ler tak pernah……..nampak memang menyelerakan……..

  6. Perghhh utung dapat isteri dan mak yang pandai masak..serius nampak mengiurkan..hehe
    Jom terjah post menarik dari Hafizul ..Cerita Sempena Hari RayaMy Profile

  7. tengok masing2 yang tengah makan tuh kamain berselera lagi , pasti sedap lah tuh…
    Jom terjah post menarik dari papa mifz ..Drama Sebelum MakanMy Profile

  8. ya allah kak jie…terliur SA tgok nasi ni…mohon amik resepi eh..nak cuba nanti…

  9. Kak Lang Kak Lang

    time kasih buat kak jie cos msakkn utk kami smua ari 2..hehe..
    bley la nk msak kt umah plak nti..:0

  10. Berguna betul kuali ajaib memudahkan penyediaan nasi Kabsa. 🙂

  11. sedap kakjie .. sedap nampak pun sedap tambah dengan aroma beras tu sendiri .,, phewww

    ~ blh saya bawa pinggan ke sana ?
    Jom terjah post menarik dari puanbee ..Riang Ria RayaMy Profile

  12. Ya Allah, sedapnya. Itulah nikmat yang tuhan beri pada kita. Walaupun hanya melihat gambar tapi aura kesedapan nya terasa sampai ke pedalaman sarawak ni. Bagi link ni kat isteri nanti biar dia tengok. Mudah-mudahn terbuka hatinya nak mencuba resepi ini.
    Jom terjah post menarik dari Aarman ..Apa perniagaan Internet Yang Anda Pilih?My Profile

    • Amboiii…metafora dia berprofile tinggi 🙂
      Cuba belikan semua bahan, kemudian cakap… Yang..masak macam ni, letak itu letak ini… hihi
      mesti dia buat

      p/s 24/8 kami sekeluarga akan bercuti ke Kuching
      Jom terjah post menarik dari Kujie ..Resepi Nasi Kabsa Beras Basmathi JasmineMy Profile

  13. Salam kak.
    Ya Allah sedapnya tengok nasi kabsa ni. Takpernah cuba buat. Nanti nak buat cuba resipi nilah.

    Thanks share.
    Sedapnyeeeeeeeeee tengok. Terliourrrrrrrrrrrr
    Jom terjah post menarik dari Qashmere ..Iftar Hari Ke Dua Puluh Tiga Di Sushi KingMy Profile

    • Pergi beli beras basmathi jasmine ni… senang je anak buat
      kalau nak ubah suai pun tak ada masalah, secara asas, ini saja bahan yang diperlukan
      Jom terjah post menarik dari Kujie ..Resepi Nasi Kabsa Beras Basmathi JasmineMy Profile

  14. Kak Jie copy resepi ye, manalah tahu balik kampung esok terajin pulak nak menjamu tetamu dengan Nasi Khabsa.
    Jom terjah post menarik dari JunAina ..Fesyen Tudung RayaMy Profile

  15. hah, resepi yg ditunggu-tunggu… terima kasih berkongsi resepi Kak Kujie. tak susah rupanya buat nasi kabsa nih. lepas nih da boleh buat sendiri nasi kabsa. tak perlu lg ke D’ Arab Cafe.. huhu~
    Jom terjah post menarik dari Akuro San ..Resepi Cucur Pisang Gebu – Hidangan MorehMy Profile

    • hah………. korang rajin ye makan kat kedai masakan arab
      kak jie tak pernah. rasa mcm mahal je…
      cubalah buat sendiri, boleh ubah resepi ikut selera memasing
      Jom terjah post menarik dari Kujie ..Resepi Nasi Kabsa Beras Basmathi JasmineMy Profile

  16. Perghhh…menggiurkan…raya nanti kami datang ya…hehehe
    Jom terjah post menarik dari eyriqazz ..Biskut Raya 2013My Profile

    • kak jie tak pernah makan kat kedai…erk.. memang kurang pun makan kat luar jadi tak pernah tau mana kedai yang sedap , mcm mana variasi hidangan pun tak tau. noob sungguh bab ni.
      Jom terjah post menarik dari Kujie ..Resepi Nasi Kabsa Beras Basmathi JasmineMy Profile

  17. nyumm sedapnya bau 😀

    hehe pasni kak jie kena minta testimoni mereka yang dah rasa..
    Jom terjah post menarik dari zuan ..Lagu Raya Dari W.A.R.I.SMy Profile

  18. Ann Ann

    ha ha ha….mereka kata lebih sedap dari nasi arab yang di restoran idrus (Restoran terkenal di KT)…..Ha ha ha kalau baju tetas kita orang belikan yang baru …terima kasih Kak Jie (Kata dia orang)

Comments are closed.