Cara Mohon Visa Ke China

Akhir bulan lepas, saya ada buat permohonan visa untuk memasuki China. Pertama kali nak berurusan, berdebar jugalah. Tapi bila dah selesai, rasa macam..eh senangnya. Mudah je sebebarnya, tak sampai 10 minit pun proses menghantar borang siap.  Tiga hari lepas dah boleh pergi ambil visa yang dah siap. Sebelum ke Pusat Permohonan Visa China di Jalan […]

Cara Isi Borang UPU Online 2015

Saya dapat panggilan dari adik ipar yang anak pertamanya baru lepas SPM, jadi ini pengalaman pertama dia berurusan dengan UPU.  Saya dah ada 2 kali ada pengalaman mengisi borang UPU, bolehlah berkongsi dengan adik beradik. 2 orang anak, 2 cara berbeza dan nampaknya tahun ini tak banyak perubahan cuma perubahan paling penting – boleh kemaskini […]

Tukar Brake Pad Proton Saga FL

Minggu lepas, sementara nak tunggu waktu berbuka saya singgah ke workshop untuk tukar minyak hitam Proton  FairLady saya.  Saya dah biasa uruskan kereta bertahun-tahun memandangkan suami kerap kerja luar daerah.  Ini adalah workshop tetap sejak 5-6 tahun lepas.  Mudah kalau ada workshop tetap, kalau ada kecemasan boleh  buat panggilan telefon. Cuma kadang-kadang perempuan ni kalau […]

Petua Tumbuh Bulu Kening

Semalam Intan beritahu, cikgu mathematik dia tanya kat dalam kelas sesiapa ada petua nak bagi bulu kening cepat tumbuh.  Anak cikgu dah guna pencukur bapa dia dan dah hilangkan sebelah bulu keningnya.  Bukan seorang tetapi dua beradik , cumanya adik tu hilang sedikit di hujung kening. Bila saya bertanya soalan ini kepada kawan-kawan di Facebook, […]