2 terbunuh runtuhan di Ipoh

Dua terbunuh manakala seorang cedera parah apabila kereta mereka dihempap sederet bangunan lama dua tingkat yang runtuh secara tiba-tiba di Jalan Kamaruddin Isa di sini kira-kira pukul 9.30 malam ini.   Bangunan tersebut  sedang dalam proses untuk dirobohkan.

Ketika kejadian, tiga remaja berusia dalam lingkungan 20-an yang menaiki kereta Perodua Viva berwarna putih itu sedang dalam perjalanan dari Taman Fair Park menuju ke pusat bandar.

Pemandu kereta tersebut Abdil Kudus Ismail, 21 tahun cedera parah manakala dua rakannya yang menumpang mati di tempat kejadian. Mangsa di kenali sebagai Zairi, 25, dan Firdaus, 23 .

bangunan runtuh di Ipoh

– Sumber : utusan online

Innalillahiwainnailayhiraji’un , dariNya kita datang…kepadaNya kita kembali. Takziah kepada keluarga mangsa.

Polis sedang menyiasat punca runtuhan berkenaan dan juga sama ada kerja merobohkan bangunan itu sedang dijalankan semasa kejadian. – Bernama

Tragedi berulang !

02 Jun 2009 , bumbung stadium Sultan Mizan yang runtuh.

28 Mei 2009 Pasaraya Jaya di Seksyen 14 runtuh yang menyebabkan 6 kematian.

06 Disember 2008 – Tanah runtuh di Bukit Antarabangsa

4 Dis 2008 – 11 Kenderaan Tertimbus dalam tanah runtuh di kawasan parkir antara Bangunan CIMB dan Bangunan Amanah Raya di Jalan Semantan, Damansara

30 Nov 2008 – dua beradik mati tertimbus dalam insiden tanah runtuh di Ulu Yam.

EDIT : Berita terkini runtuhan di Masjid Kampung Batu Putih , Kerteh

CHUKAI: Keseluruhan bumbung Masjid Kampung Batu Putih di Kerteh yang baru digunakan kira-kira setahun lalu, runtuh jam 9 pagi tadi.

Runtuhan bumbung masjid itu menyebabkan seorang cedera dan satu majlis pernikahan yang dijadualkan berlangsung jam 10 pagi di masjid itu terpaksa dipindahkan ke lokasi lain.

Sumber : berita online

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. maksu linda says:

    bangunan lama 2 memang nak diruntuhkan bukan runtuh sendiri masa 2 depa dok runtuh sebelah depan separuh, di sebelah belakangnya menghadap jalanraya dah tak stabil leeee abangk masa tu dengan kawan 2 orang berhenti nak tunggu lampu hijau di jalanraya yang langsung tak diletakkan apa-apa tanda amaran atau ditutup ke jalan 2 kira depa ni buat kerja main belasah je bukan depa peduli nyawa orang, bangunan 2 tingkat 7 pintu hempap kete viva putih si abangk duk sebelah kiri penumpang sempat pegang tangan kawan dia minta tarik tapi kawan dia sempat pecahkan tingkap guna batu dan keluar ikut tingkat, jatuh pulak satu konkrik atas keta memang abangk tak boleh buat apa akibat tak dapat bernafas kena hempap batu konkrik, jenazahnya tak teruk cuma muka biru sikit dan arwah kawan di belakang lagi patah teruk….dia hanya ada 2 beradik saja tinggallah seorang, ( nak tengok video ada dalam youtube runtuhan fairpark jelas nampak dia tersepit ) sekarang kawan dia trauma tak berani bawa keta, dan masih terasa gengaman tangan abangk di lengan dia….. yang maksu heran tv3 langsung tak mai tengok nampaknya RTM jugak yang datang dan beberapa suratkhabar yang perihatin tentang hal ini,,,, yang syoknya lepas 2 ada pihak insuran datang tanya kedai mana satu yang kena hempap keta yang kena bayar pampasan kalau kedai tak kena tak boleh bayar oh depa main dok tanya kedai pintu mana apa ingat nak buat lawak kutip batu tengok batu kedai mana mulalah depa nak lari dari kena tanggungjawab senang kata sendiri mau ingatla akhirkata maksu ucapkan berbanyak-banyak terimakasih kepada semua yang terlibat dalam menguruskan jenazah dan sedekahkanlah Al-fatihah buat aruah abangk dan kawannya firdaus….aruah adalah seorang abang yang bertanggungjawab keatas 10 orang adiknya, seorang insan yang ceria, baik dan sedia menolong dan orang yang baguihla bukanlah nak puji anak saudara yang telah tiada tetapi kalau sesiapa yang kenal dengan dia memang fahamlah kerektor dia yang senang untuk didekati…..ALFATIHAH….SEMOGA ALLAH TEMPATKAN ARUAH DISISI ORANG-ORANG YANG BERIMAN…… AMIN……

  2. Kawan abg saya yg meninggal dunia tuh ..

    Inalillah ..

  3. jäzmanië says:

    bumbung runtuh tu satu hal, tak sampai setahun dah runtuh tu hal yang sebenarnya, masjid zaman dulu sampai sekarang tak runtuh-runtuh….mungkin elok diselidik kontraktor mana yang dapat kontrak buat masjid tu….bak kata KE dlm Sinar FM….tak kiro, depa SOSAH jugak…huhuhu 😆
    .-= jäzmanië´s last blog ..Doktor Janda, Pak Arab Dan Gambar Lucah =-.

  4. Masa untuk bermuhasabah atas apa yang terjadi. Takziah buat yang terkorban.
    .-= Muhasabah Trading´s last blog ..Jubah labuh corak batik : gaya baju kurung moden =-.

  5. Kesiannay kak Jie..kalau tak der kena mengena ngan bagunan tu lagi laa kesian…aperpun takziah untuk ahli keluarga.
    .-= Shaffik´s last blog ..Main Game Tanpa Joystick. =-.

  6. sob sob sob!

    mereka yg cuai itu harus disekehkan kepalanya..kanzzz?!

    😥 😥 😥

  7. ajal boleh datang pada bila bila masa dan di mana mana juga tanpa tertangguh sesaat pun.. peringatan utk diri sendiri dan kita semua..
    .-= zino´s last blog ..Sembahyang hajat =-.

  8. bila2 masa saja kita boleh menemui ajal..
    salam takziah kepada keluarga mangsa..
    .-= Lan Bingka´s last blog ..1Badut =-.

  9. ape la nasib

  10. Hidup ini memang susah diramal.
    Segalanya telah ditakdirkan.
    Takziah kpd keluarga mangsa

  11. Asalamualaikum

    Tak silap saya kawasan itu disebut pekan lama Ipoh.

    Terima kaseh salam hormat.
    .-= pakcikli00´s last blog ..lafaz taklik talak =-.

  12. saya adalah kenalan kepada mangsa kejadian di ipoh semalam….jenazah telah selamat dikebumikan..selepas zohor tadi…allahyarham mempunyai 11 org adik beradik dan dia adalah anak yang sulung…semoga Allah merahmati rohnya disana… 😥

  13. siannye…
    kene siasat nih…

    eh, awat ade jam lak nih….
    2 masa yang berlainan nih…
    rindu yea…
    hehe
    .-= ChekguBH´s last blog ..Dari Shah Alam ke Air Pa’abas ke Peket 100… =-.

  14. melawati disiytihar kawasan tak selamat lepas runtuhan di bukit antarabangsa. aisey
    .-= KNizam´s last blog ..Nasi Lemak Ikan BiliS Di Pagi Hujan Hehe =-.

  15. tengok tu muda-muda lagi dah pergi.kita ni bagaimana pula.
    bangunan tak sepatutnya dipersalahkan dalam hal.sebagai
    manusia kenalah sentiasa berjaga-jaga.bukan tak tahu kalau
    runtuh boleh mengorbankan nyawa.

    Bolehlah minta Media Prima TV3 hulurkan bantuan kepada
    mangsa runtuhan.2-3 orang.apa salahnya.dekat Aceh sampai
    sekarang masih bagi sedekah.dekat orang Malaysia ????
    .-= safar´s last blog ..Daftar Blogspot ringkas =-.

  16. samanosuke_04 says:

    takziah, byk tul accident kebelakangan nie.. tapi baguslaa kte amik tau pasal mende nie, bleh bagi peringatan bahawa manusia nie senanye begitu hampir dengan mati..
    .-= samanosuke_04´s last blog ..Bilikku diserbu Polis!! =-.

  17. mgkin langkah2 keselamatan tidak dipatuhi semasa keja2 tu dijalankan…kontraktor berkenaan patut bertanggungjawab
    .-= kenari´s last blog ..Kumboi nyioq =-.

  18. luthtextile says:

    adoi kak, seriau la tengok benda2 ni berlaku..
    .-= luthtextile´s last blog ..Riang – ria Aidilfiri 2009! =-.

  19. Bila runtuh baru bertindak, sebelum runtuh apoh tak hajab, tu le kera… la ni.
    .-= Sharouk´s last blog ..Baik punya story untuk Sang Isteri. =-.

  20. disebalik trajedi ada hikmahnya, mungkin kepada mangsa atau kepada yang menguruskan akan perihal bangunana tersebut.

    klu xde trajedi tak tahu apa yang berlaku sebaliknya kan?

    dan kpd yg berkenaan pula, ketika dok sibuk nak bikin keje buat bodo je dan terjadi mulalah darah naik sampai kepala dan panas buntut.

    apa lagi, sini salahkan sana. sana salahkan sini la kan.

    takziah kepada keluarga mangsa.
    .-= megat´s last blog ..Berhari Raya Dan Kunjung Mengunjung, Jangan Abaikan 5 Waktu =-.

  21. Salah seorang mangsa adalah kenalan membe aku.. terkejut jugak dgr berita pasal kecelakaan ini pagi td.. ipoh penuh dgn bangunan lama tetapi aku rsa strukturnya masih kuat jika tiada kerja2 merobohkannya dilakukan.. walaubagaimana pun, al-fatihah kepada semua mangsa
    .-= Jmay´s last blog ..Internet dan Hari Raya =-.

  22. semoga kejadian cmnih tak berulang lagikk
    .-= Hafizd´s last blog ..Perjumpaan Keluarga~ =-.

  23. Berita Semasa says:

    satu lagi struktur bagunan sekarang ini
    perlu mengambil kira kesan gegeran daripada negara seberang
    kalau tak…..
    .-= Berita Semasa´s last blog ..Gempa Bumi Sumatera, Indonesia Diberikan “Peringatan” Sekali Lagi =-.

  24. Salam Syawal wahai Kujie.

    Ini betul – betul namanya MALANG TIDAK BERBAU. Apapun TAKZIAH buat keluarga mangsa

  25. semuanya dah runtuh. yang pastinya kita kena fikirkan kenapa runtuh? takleh nak salahkan iklim dan sebagainya saje…kena fikirkan yang lain. mungkinkah bangunan kita tak cukup spesifikasi ek?
    .-= cherynac´s last blog ..sha: the fragrant lemongrass =-.

  26. Har? Mengapa tiba-tiba pula bangunan runtuh ni? Satu deret lagi? 🙁 memang malang tidaj berbau kan?

    Adakah ini disebabkan oleh gempa bumi tempoh hari?
    .-= tekkaus´s last blog ..Facts & Figures About China That I Don’t Know! =-.

  27. patut la ku tengok ramai org…
    aku lalu kwasan ni dlm 9.35pm…
    bangunan 2 mmg dh lame xberpeenghuni…
    aku rase MBI patut tengok bangunan2 mcm ni…
    xpasal2 org xbersalah kene…
    takziah kepada keluarga mangsa…
    .-= Mr. Cuz´s last blog ..Amazing Trick And Skill =-.

  28. innalillah..
    .-= sufian´s last blog ..New Paypal Fees? =-.

  29. Akhirnya kita juga akan tertibus sendirian di dalam kubur … adakah kita sudah bersedia???
    .-= denaihati´s last blog ..Gempa bumi Indonesia Kebetulan atau BENCANA dari ALLAH =-.

  30. Inna lillahi wa inna ilayhi raji’un..
    takziah..

    • maksu linda says:

      😥 memang tak patut depa buat kerja tak pakai otak si zairi tu adalah anak saudara aku yang amat aku sayang kalau boleh aku tanam sama sapa yang menyebabkan si zairi yang aku panggil abangk hidup-hidup…..memang sampai la tak boleh lupa anak saudara aku tu …..sayang sungguh pada abangk patutlah masa terakhir aku dengan dia memang dia ada hint nak p selama-lamanya tapi apa boleh buat aku redho jelah

  31. kat Ipoh memang banyak bangunan lama… memang ada beberapa kerja membaik pulih sedang dilakukan.. tpi kebanyakan jalan dalam bandar tu sempit dan agak sibuk.. Takziah kepada keluarga mangsa…
    .-= beliamuda´s last blog ..Satu-satunya kad raya =-.