Pening – Loya – Mabuk – Muntah

Hah! Suami tak ada ni, jangan korang nak fikir bukan-bukan ye..saya masih suci tanpa debu.

Saya pening baca kes dera Syafia Humairah Sahari . Anak kecil tak berdosa ini telah selamat dikebumikan. Tenang aman damai di syurga.Β  Al- fatihah untuk Syafia.

Yang kalut bercelaru tinggal kita di dunia.

PerebutanΒ  antara keluarga Syafia dengan keluarga suspek merebut jenazah – sumber gambar : myMetro

Kisah ibu, bapa , teman lelaki , adik bongsu , penjara, hubungan tanpa nikah, dera dan macam-macam konflik. Skrip drama ini layak mendapat Anugerah Skrin 2010 di tambah babak pergelutan keluarga merebut jenazah Syafia Humairah di perkarangan bilik mayat di Hospital Kuala Kubu Bharu semalam.

Nak cakap lebih-lebih,Β  saya pun baca bersumberkan akhbar . Cuma jadikan saja sebagai pengajaran untuk diri sendiri , keluarga dan masyarakat. Insiden yang menimpa Allahyarham Syafiah Humairah membuka banyak rahsia dan cerita sebenar keruntuhan akhlak dan gejala sosial dalam masyarakat kita.

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. nauzubillah.. mudahan kita dijauhkan dari semua tu….
    Jom terjah post menarik dari tpinky ..Skodeng FB dah add friend semula kan good news –My Profile

  2. Disebabkan kesilapan dan kesalahan orang dewasa…budak-budak yang tak berdosa yang terima padah! πŸ™
    .-= tekkaus´s last blog ..How Many Plastic Bottles Will Christiano Ronaldo Wear? =-.

  3. Ntahlah.. tak patut nak rebut.. Biarlah semadi dengan aman..
    .-= zool´s last blog ..Mekanik berani melampau =-.

  4. SisHoney says:

    salam kak jie,

    sudah lama sis xsinggah sini dan rasanya sudah bertahun2 tak tglkan jejak kat sini (belum lebih 4 tahun sbb sis br 4thn bergelar blogger ).alfatihah buat adik syafia.secomel wajah seindah nama.sense of sensitivity yg makin kurang dikalangan masyarakat menyebabkan banyaknya berlaku gelaja sosial.ini adalah yg kita dapat baca dan dgr melalui media.even sebenarnya banyak lagi kisah2 bergini yg terjadi di dalam masyarakat kita.semoga apa yg terjadi akan lebih membuatkan kita peka dan jgnlah seperti ayam yg hanya riuh sekampung bila bertelur kemudian akan senyap kembali..renung-renungkan…
    .-= SisHoney´s last blog ..m.l.m =-.

  5. salam kakjie, latey bnyk sgt kes2 mcm nie…dunia nak jadi apa dah ntah…

    al-fatihah untuk adik syafia.

    Psstt!! memula tgk tajut entry tetiba suspen… πŸ˜† πŸ˜† πŸ˜†

  6. adus..tak tahu nak cakp apa sb ia msh dlm siasatan lagi..semoga yang membuatnya akan mdpt hukuman yg setimpal.. ❗
    .-= suri´s last blog ..Argh!! Jerawat datang lagi =-.

  7. lately banyak la kes dera2 cmni.. kesian kt budak2 yg tak berdosa.. pulak tu, tak de perasaan agaknye org yg buat bende ni.. tah la.. tul kot, membelakangi agama.. itulah jadinya..
    .-= fiezaradzi´s last blog ..Ke Mana Menghilang? =-.

  8. alahai anak tu kan..
    sebabkan mak ayah dan teman lelaki si ibu kelam kabut huru hara kehidupan! aduhai..

    kalaulah maza ditimpa ujian berikut, aduhaiiiii..
    .-= maza´s last blog ..Potong Jambul Amalan Bidaah =-.

    • @maza, lebih kurang mcm cerita Keluarga 69…
      .-= Nadri´s last blog ..Sejarah Sambutan Maulidur Rasul s.a.w. =-.

  9. Salam, Tuan rumah…
    Bersimpul siur dia punya criter ya. Lagi nak fenin, leh la baca blog mazidul…terperinci analisisnya πŸ™„
    .-= Anyss´s last blog ..Mohon Sumbangan. SEGERA!!!!! =-.

  10. mmg penin baca cerite ni….. tapi sedih bile mangsa si kecil yg tak tau apa2 tu terlibat dalam family huru hara ni!!
    .-= Elyn´s last blog ..Licinkan??? =-.

  11. nak salahkan sape? semua salah. Mak Ayah dia salah, lelaki yang bunuh dia tu salah, masyarakat pun salah. Tengok aje ke orang berkesedudukan? Kalau kat hotel2 tu cepat aje datang tangkap sebab rasa seronok tengok orang kantoi tak berbaju agaknya… entahlah kak.. banyak cakap nanti orang kata neeza ni berpolitik pulak.. diam pun salah jugak… tapi yang pasti, Syaifa selamat di syurga.. Allah sayang dia.. tak nak dia besar dalam dosa..
    .-= Neeza´s last blog ..A life without soul =-.

  12. 😐 puncanya… membelakangi agama…. πŸ˜₯
    .-= ema82red´s last blog ..Kahsian Syafiah Humairah…. =-.

  13. kesian budak tu….moga dia ditempatkan di syurga teratas,haisyemen pakai theme ni balik ke kak ?

  14. Manusia semakin runtuh akhlaknya..menjadi lebih kejam dari binatang, menjadi lebih licik dari syaitan..

    p/s – Ya Allah, lindungilah kami dari bisikan syaitan yg direjam..

    • @hafizmd, lebih tepat lg, kita ini seperti berada dizaman jahiliah moden..merestukan pembunuhan insan yg tidak berdosa..

      bila manusia sudah jauh daripada ALLAH, maka ALLAH akan jauh drp hambanya & hidayah tidak akan dtg…
      .-= Nadri´s last blog ..Sejarah Sambutan Maulidur Rasul s.a.w. =-.

  15. Apa nak jadi dengan orang kita sekarang nie.. πŸ˜₯ πŸ˜₯
    .-= zikr´s last blog ..Luaskan β€œzon selesa anda” =-.

  16. Cuma nak tahu kenapa manusia semakin kejam…
    x de perikemanusian betul..
    .-= Pejuang Keseian Extreme´s last blog ..Gambar Pesawat Peribadi Sultan Brunei =-.

  17. dalam hal ini..
    iman itu sangat penting…
    perikemanusian itu juga penting….
    berfikir dengan akal yang waras pun penting…

    tak tahulah nak cakap…si ibu macam tak de perasaan..relax jer..dah banyak liputan baru nak nangis2…siap mintak bantuan dari kebajikan masyarakat pulak..pasal kes bersekedudukan dia tuh…dan akan dibantu pulak tu…

    nampak macam dia nak lari dari kesalahan..come on lah..4 tahun dok dengan jantan tuh..takkan tak boleh fikir..takkan tak de mata..tengok anak kena sepak terajang…

    bila dah buat dosa…org dah tahu..baru tahu malu…baru tahu salah…memang tak faham betul dengan orang macam nie..

    astaghfirullahal azim…
    .-= izzah´s last blog ..The End of The Story… =-.

    • denaihati says:

      @izzah, manusia sekarang semakin jauh dengan Allah dan itu menyebabkan manusia sudah hilang rasa malu bukan sahaja pada manusia tapi lebih parah pada Allah.
      .-= denaihati´s last blog ..Tips untuk meningkatkan Page Rank blog ANDA. =-.

  18. Kecewa sikap manusia yang tidak berperikemanusiaan.. πŸ˜₯ Semoga ia dijadikan pengajaran oleh masyarakat..
    .-= Bb Hussain´s last blog ..Tersenyum kembali =-.

    • @Bb Hussain, sesunguhnya manusia mmg susah nk ambil iktibar drp setiap kejadian unless kejadian itu terjadi pada diri @ ahli keluarganya sendiri…
      .-= Nadri´s last blog ..Sejarah Sambutan Maulidur Rasul s.a.w. =-.

  19. memacam….xsudah2 wat kecoh. nak urus jenazah pun diorang datang kacau.

    Kepada yang mendera. Aku rasa baik kasi hukuman mati je orang camni. Kang lepas ni dia ulang balik buat hal ni.

    Pada masyarakat sekeliling. Kata kejadian ini da berulang berkali-kali. Nape xde yang berani report?? Mana masyarakat prihatin???

  20. manusia mmg tak boleh kita duga kan???

    πŸ˜₯ πŸ˜₯
    .-= ~mrs azmi~´s last blog ....dan jawapannye adalah……..!! =-.

  21. kak da tukar layout.. wawawa
    .-= jard´s last blog ..Kalau rindu katakanlah rindu! =-.

  22. Comel adik Syafia tu. Tak faham bila ada orang sampai hati buat camtu, bukan orang lah tu maknanya kot 😑 πŸ˜₯

    Kejadian berlaku depan banyak mata pulak tu, dan tak ada yg bersungguh-sungguh cuba halang. Sedihnya πŸ˜₯ πŸ‘Ώ
    .-= iza~de~bintang´s last blog ..Hujung Minggu Yang Ceria =-.

  23. linarahim says:

    saya lagi pening. umur Syafia 3 tahun.ibu dia Nurhanim 25 tahun. anak bongsu (Shakimi)berumur setahun 6 bulan. suami Nurhanim (Sahari) ditahan reman tanpa jaminan sejak 2006, maksudnya 4 tahun yang lalu.Nurhanim dakwa dia dan bf berhubungan sejak 4 tahun yang lalu dan plan nak kawin. So Syafia dan Shakimi sebenarnya anak siapa? Anak suami dia (Sahari) atau anak bf dia? sebab Sahari ditahan reman 4 tahun yang lalu. Syafia dan Shakimi masing2 baru berumur 3 tahun dan setahun 6 bulan. dan Nurhanim dan bf menjalinkan hubungan 4 tahun yang lalu, maksudnya selepas suami (Sahari) ditahan reman. Saya silap angkakah? tapi saya da check di akhbar utama figure2 ni..

  24. jamilah says:

    Manusia kalau jahat memang lebih teruk dari binatang. Kan tuhan dah sediakan neraka seluas langit dan bumi, siapa yang teringin sangat nak masuk….silakanlah…

  25. tapi kenapa mak budak tu tak perasan anaknya telah didera oleh teman lelakinya ❓ ❓ ❓ ..atau mgkn buat2 tak perasan kerana sedang asyik mabuk bercinta… 😈

    orang melayu memang selalu menjadi JUARA dalam kes2 sebegini..malu dgn bangsa lain..
    .-= Nadri´s last blog ..Sejarah Sambutan Maulidur Rasul s.a.w. =-.

  26. org kita ni mcm2 hal..mentaliti tak penah berubah..malaysia oh malaysia
    .-= x-po´s last blog ..TAK MELUAT KE DENGAN JURUJUAL JALANAN? =-.

    • @x-po, hairan kan ❓ kat negara lain jarang kita dengar kes2 sebegini…
      .-= Nadri´s last blog ..Sejarah Sambutan Maulidur Rasul s.a.w. =-.

  27. Alfatihan untuk Syafia Humairah. Harap peristiwa yang dah terjadi ni ni dijadikan pengajaran untuk kita semua. Hidup la dengan cara Islam yang betul. Jgn la menghalalkan apa yg haram, sudah nye??
    .-= aini´s last blog ..Kisah Paling Seram – Gengblogger.com =-.

  28. sangat sedih saya baca kisah Syafia Humairah ni. Apa sudah hilang perikemanusiaan manusia tika mana negara ke arah kemajuan dan Wawasan 2020? Makin kita ke arah kemajuan, makin runtuh akhlak masyarakat.
    .-= izzat´s last blog ..Status Hukum Infinity Downline & Login Facebook Dapat RM100 =-.

    • @izzat, itulah akibatnya apabila ajaran islam dah tak jadi pegangan hidup manusia..apabila halal & haram dicampur adukkan..
      .-= Nadri´s last blog ..Sejarah Sambutan Maulidur Rasul s.a.w. =-.

  29. denaihati says:

    Sudah hilangkan IMAN dalam diri kita. Ini berlaku apabila kita tidak kenal ALLAH sejak kecil lagi. Semuga ianya menjadi pengajaran kepada yang BERFIKIR atau Mungkinkah ini tanda kegagalan ulama-ulama Malaysia??
    .-= denaihati´s last blog ..Zikir Pagi melidungi aku dan harta benda daripada bencana? =-.

    • @denaihati, peranan Ulama di Malaysia telah dimatikan oleh pemerintah sebenarnya..yg tinggal hanyalah ulama yg mengikut kata telunjuk pemerintah..kemana hilangnya ulama2 yg handal spt Ustz Ismail Kamus, Dato’ Harun Din dsb..mereka tidak lg dibenarkan menyampaikan ceramah agama dikhalayak umum..

      klu nak beri ceramah mesti kena ada permit..ditakuti ceramah berbaur politik..
      .-= Nadri´s last blog ..Sejarah Sambutan Maulidur Rasul s.a.w. =-.

  30. mrs sufian says:

    Al- fatihah untuk Syafia Humairah. terbayangkan keletah budak seusia begitu biasanya cerdik dan aktif. kesian sungguh akibat penderaan begitu usianya tidak panjang. Betul kata kak jie insiden ini membuka banyak cerita di sebaliknya. sepatutnya manusia lebih bertamadun di zaman IT ini jika dibandingkan dengan zaman dulu2…