Bepang pengantin

Terimakasih
Terimakasih

Balik kelas pagi tadi, dapat bungkusan dan surat pos ekspress. Bungkusan boleh diagak, tapi surat pos ekspres tu tak sangka betul.

Terimakasih Ateh atas kiriman kad jemputan perkahwinan.    Suspen sungguh dapat kad melalui pos ekspres.  Terus terlintas pada entri terbaru Menteil menganai bila si dia mengirimkan walimatul urus. Tapi si Ateh ni bukanlah si dia tu… Dia salah seorang anak siber saya dari  Forum Teratak Santai.

Untuk Ateh sebaris pesanan yang pernah diriwayatkan oleh Asma’ binti Khorijah kepada anak perempuannya tatkala malam pernikahannya:

“Sesungguhnya engkau akan keluar dari sarang yang membesarkanmu lalu engkau beralih ke tempat tidur yang tidak kamu ketahui dan pendamping yang kamu tidak pernah bergaul denganya. Maka jadilah engaku sebagai bumi baginya agar ia menjadi langit bagimu. Jadilah kamu hamparan baginya agar ia menjadi sendi bagimu. Jadilah hamba baginya agar dia menjadi hamba bagimu. Janganlah engkau memaksa tuntutanmu sehingga dia membencimu. Janganlah engkau menjauhinya sehingga dia melupakanmu. Jika dia mendekatimu, maka dekatilah dia dan jika dia menjauhimu maka hindarilah dia. Jagalah hidung, pendengaran dan matanya. Janganlah sekali-kali ia mencium dari dirimu kecuali bau yang harum, janganlah ia mendengar darimu kecuali ucapan yanag baik dan janganlah ia memandang darimu kecuali yang indah-indah”.

Semoga Allah memberkati kamu dan melimpahkan berkat kepada kamu dan menghimpunkan kedua kamu di dalam kebaikkan. Amin… Selamat Pengantin Baru!

Bungkusan ke – 2.   Bepang pulut sejenis makanan tradisional kiriman Yati dari Kelantan.  Terimakasih daun keladi.

Ada yang tak kenal bepang ke? Tanya Pakcik Google.

Selamat bercuti panjang hujung minggu .   Hati-hati dijalanraya.

When I Take a long time to finish, I am slow,

When my boss takes a long time, he is thorough

When I don’t do it, I am lazy,

When my boss does not do it, he is busy,

When I do something without being told, I am trying to be smart,

When my boss does the same, he takes the initiative,

When I please my boss, I am apple polishing,

When my boss pleases his boss, he is cooperating,

When I make a mistake, I’ am an idiot.

When my boss makes a mistake, he’s only human.

When I am out of the office, I am wondering around.

When my boss is out of the office, he’s on business.

When I am on a day off sick, I am always sick.

When my boss is a day off sick, he must be very ill.

When I apply for leave, I must be going for an interview

When my boss applies for leave, it’s because he’s overworked

When I do good, my boss never remembers,

When I do wrong, he never forgets

From : email

Published by

Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

41 thoughts on “Bepang pengantin”

  1. huwaaa

    sat sat

    bepang pulut memang la super sedap.. saya baru je teringat rupa dia camner

    ok ok..

    nak betulkan semula..

    saya mmg suka bepang pulut.. uhukz..

    ikokos last blog post..Gives You Hell by All American Rejects

  2. huhu.. tapi saya lebih suka bepang kacang..

    🙄 😉

    eh.. bepang pulut tu camner.. ? ada gambo tak?

    ikokos last blog post..Gives You Hell by All American Rejects

    1. @fiezabaiduri, sabtu & ahad minggu pun dah dpt 3 jemputan
      bulan depan baru cuti sekolah…2 minggu

      cuti juga..pejam je mata tak yah buat apa2
      tapi tak boleh gak..cuti2 mcm tu..selalu ada tetamu :mrgreen:

  3. hehehe… kak jie, dashat sekali Quote yang
    kak jie pilih.. hahaha..

    so kirenye hari ni kak jie kijer ar?
    uih… rajin sungguh laa.. kan aku pernah
    kate.. kalau bos bos cam kak jie ni mane
    tau erti cuti… ahaks~

    Azman Ishaks last blog post..Kami tetap sama…

  4. cpt pulak smpai hehe. mkn bepang tu ingatlah org di kmpung nih.. 😀

    yatis last blog post..Gelagat dia..

    1. @yati, lupa nk sms bgtau..hehehe
      kebetulan mlm tadi tetamu dgt….dpt le jamu dgn bepang

      btw………..terimakasih banyak2…

  5. kak. hooh. br je search bepang. da kuar entri ni. adess. haha. mmg gaya celebriti.

  6. ouh. mak cik kerja jugak heh?
    ingatkan duduk kat rumah. jadi suri rumah sepenuh masa…..^_^

    nik uqbahs last blog post..Setiap hari mesti fikir begini. Nasihat buat aku. Dan kau.

  7. Ooo bepang tu, namanya pernah lah dengar. Tapi kalau pergi kelantan tu, banyak sgt makanan lain yang nak makan hinggakan tak pernah pula cari bepang kat sana. Selamat menyambut Hari Pekerja, Kujie.

    Kak Longs last blog post..Kita dan tanggungjawab

  8. yeay!! dah cuti…
    esok ingat nak balik kg…
    janganlah ada jemputan dari si dia..
    erk? tak la… hehe…

    menteils last blog post..Bila Si Dia Mengirimkan Walimatul Urus

    1. @kruel74,

      tatau bepang ke?

      ala…mesti pernah tgok….pakcik google akan tunjukkan nnt tu

      bos best ke….tak pernah cuti :mrgreen:

      ibu nasihat utk anak perempuan..anak lelaki kena bapa yg turunkan petua

  9. slamat ari pekerja pada yg bekerja.. mcm saya ni kak jie selamat bercuti aje la sempena hari pekerja.. hahaa.. slamat kawen n mendirikan rumah tangga kepada yg berkenaan.. sabtu ni ada 2 jemputan gak.. ades jelesnya kwn2 satu skolah da nak kawen.. arghh tensen…

    Kill-Vearns last blog post..Single Click to Download High Quality Youtube

  10. aderkk..

    akhirnya dgn bantuan cik wikipedia, maka maza tahulah bagaimana bentuk, rasa dan RMnya……. huhuhu

    tak pelah..

    memang tak leh makan pun.. sbb kalau maza makan, ada harapan kena piat dgn Dr. Mazni Pakar di HPJ (Hospital Putrajaya)

    huhuhuh

    (manis giler kuih tu weiii)

    aderkkkk
    hehhehe

    tapi dengar kata kuih koci masih orait lagi kot… 😆 😆 😆

    mazas last blog post..Serba Salah Dan Celaru Fikiran

    1. @maza, bepang pulut dgn bepang kacang…..korang ni apelah…masing2 tak leh makan…………makanan sedap mcm tu

      tgok org kelantan tu..comel2 je…makan kuih manis2..tak de hal pun

      hahahaha…..

      kuih koci tu…pokok pisang baru nk tanam..entah thn bile dpt daun nk balut koci :mrgreen:

  11. happy labour day to all.. hehehe

    kuih Bepang.. aderkk.. sorry, kita org Johor. tak tahu ler.. hehehe

    nanti kita tanya kat org2 kelantan. kat rumah ni pun ada org Terengganu. mungkin boleh suruh dia buat satu utk maza..

    wkakakak

    (psst: tak dapat kuih koci, dapat bepang pun jadi ler) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

    mazas last blog post..Serba Salah Dan Celaru Fikiran

    1. @maza,

      Eh…bukan ke kat Johor pun ada ??

      Masa kecik2 dulu tak pernah makan ke ??

      Ooo…..rugi..rugi..betul la pokcik nih !!

      Ties last blog post..Hidung tak mancung, pipi disorong-sorong

    1. @TokNabe, kalau kt sini sy tak pernah beli bepang tu..tak yakin sapa2 entah yg masak

      kat negeri pantai timur..sy makanlah…

  12. Oo…..kat kelantan memang banyak dijual, di pasar pasir puteh tu. Cuma Tie tak beli sebab tak boleh makan, sakit gigi (memang pikir diri sendiri je…he he…)

    Tapi teringat masa kecik2 dulu… 10 sen je sebungkus… sedap gak ngunyah2 tu…

    Ties last blog post..Hidung tak mancung, pipi disorong-sorong

    1. @Tie, mula2 mkn sedap kt sana lah Tie..t.erus suka
      tu yg mengidam…hehehehe

      lor..korang ni..pokcik tu pun tak mkn manis
      tie lak sbb gigi

  13. Salam Jie…
    Seperti biasa, opah angkat tangan dulu sebab opah tak tahu apa mendanya makanan yang bernama Bepang ini. Haii… buat malu kaum aje aku tak tahu makanan tradisional Kelantan ni. Kalau Roti John tu fahamlah jugak. Dah nama John, mesti asal dari luar kan… he he he…

    ODs last blog post..Sayangkan Laki Manja-manjakan…

    1. @OD, hehehe…google cari “bepang ” tick image..mesti nampak apa dia bepang…. bepang kacang ada, pulut pun ada…

      hahaha… adik john travolta …kikiki

Comments are closed.