Motivasi Pagi : Harus Memilih Kawan

Sejahat jahat teman yang memaksa engkau bermuka muka dan memaksa engkau meminta maaf atau selalu memcari alasan – Ali bin Abi Thalib r.a

Bersahabat dengan yang lebih rendah budi, iman itu sangat bahaya sebab persahabatan itu pengaruh mempengaruhi, percaya mempercayai sehingga dengan demikian sukar sekali untuk dapat melihat atau memperbaiki kesalahan sahabat yang kita sayangi, bahkan kesetiaan sahabat akan membela kita dalam kesalahan dan dosa kekeliruan itu yang dengan itu kami pasti akan binasa kerananya.

Sedang seorang tidak dapat memperbaiki diri sendiri, kecuali dengan kacamata orang lain, tetapi jika justeru kacamata orang lain itu pula mengabui kita, maka bahayalah yang pasti menimpa pada kita.

Kongsi apa yang dibaca dalam bab 53 ( Terjemahan Al- Hikam ) Syaikh Ibnu Atho’illah.

p/s – kalau kita faham kedudukan ini, jangalah keluar entri lagi bab menpertikaikan kenapa orang tak nak kawan dengan kita.  Dia yang kita harapkan itu mungkin memilih bukan kita.

©kujie – perlukan cermin bukan ajaib.

Published by

Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

20 thoughts on “Motivasi Pagi : Harus Memilih Kawan”

  1. ha..ha..ada jugak yang buat entri lawak cenggitu…orang xmau kawan udah la..xyah nak pikir2, saya sendiri pown mcm tu..masuk bagi salam..baca2 entri..kalu minat singgah la selalu, orang xmau kawan pown xper (x balas kunjungan)…tapi kita tetap datang kebelognya kalau ada sesuatu yang indah n sedap u disedut..jom seduttttttttt
    Jom terjah post menarik dari mrs jamal ..What you love about the Blackberry Torch 9800My Profile

  2. Mualana dan wali kebanyakan tinggal di pondok dan madrasah. Kebanyakan manusia hebat ini lebih suka tinggal dalam suasa agama yang terkawal kerana katanya iman mereka tidak cukup kuat untuk melawan godaan syaitan tetapi kita lebih suka menjauhkan tempat-tempat begini. Adakah iman kita lebih kuat dari maulana dan wali ini??
    Jom terjah post menarik dari denaihati ..Hadiah Contest Nokia C3 untuk iPhone 4My Profile

  3. Ramai sekarang berkawan online dan terjerumus dengan kes jenayah samada jenayah seks atau sebagainya. kan?

    Tengok berita fasal facebook buat rasa ngeri saja. dan membaca blog kdg2 membolehkan kita mengenali seseorang juga, mungkin akan jadi satu trend untuk buat kawan baru dan kembangkan komuniti.
    Jom terjah post menarik dari Khairi ..Gadis cantik AlgeriaMy Profile

Comments are closed.