Senarai-senarai Yang di-Pertuan Agong Malaysia

Yang Dipertuan Agong PertamaYang Dipertuan Agong Pertama – Al-Marhum Tuanku Abdul Rahman Ibni Al-Marhum Tuanku Muhammad
Negeri: Negeri Sembilan
Tempoh: 3 Ogos 1957 – 1 April 1960

Yang Dipertuan Agong KeduaAl-Marhum Tuanku Hisamuddin Alam Shah Al-Haj ibni Al-Marhum Sultan Alaiddin Sulaiman Shah
Negeri: Selangor
Tempoh: 14 April 1960 -1 September 1960

Yang Dipertuan Agong KetigaAl-Marhum Tuanku Syed Putra ibni Al-Marhum Syed Hassan Jamalullail
Negeri: Perlis
Tempoh: 21 September 1960 – 20 September 1965

Yang Dipertuan Agong KeempatAl-Marhum Tuanku Ismail Nasiruddin Shah ibni Al-Marhum
Sultan Zainal Abidin
Negeri: Terengganu
Tempoh: 21 September 1965 – 20 September 1970

Yang Dipertuan Agong KelimaTuanku Alhaj Abdul Halim Mu’adzam Shah ibni Al-Marhum Sultan Badlishah
Negeri: Kedah
Tempoh: 21 September 1970 – 20 September 1975

Yang Dipertuan Agong KeenamAl-Marhum Tuanku Yahya Petra ibni Al-Marhum Sultan Ibrahim
Negeri: Kelantan
Tempoh: 21 September 1975 – 30 Mac 1979

Semakan Tarikh Lesen Memandu

Assalamualaikum semua… kembali bersiaran secara santai dan mood bercuti. Alhamdulillah suami saya selamat tiba di KLIA malam Ahad lepas dan  Angah pun dah kembali dari asrama untuk bercuti.Bahagia – itu perkataan tunggal tanpa perlu tulis 10 entri untuk menjelaskannya!

Saya akan bercuti – bercanda di pesisiran pantai dan bersnorkeling menyapa hidupan marin. Lokasi – rahsia!:lol: bercuti hari ini selepas Intan balik sekolah hingga hari Rabu .

Balik pada topik asal, dua hari lepas saya temankan suami ke JPJ untuk hidupkan lesen memandu dan lesen GDL dia yang dah tamat tempuh. Dah mati 6 bulan sudah.   Sepatutnya tak perlu pun dia bawa lesen memandu ke luar negara, bukan boleh guna lainlah lesen memandu antarabangsa.

Eh… ada yang buka beg duit tengok tarikh tamat lesen memandu ke? :lol:Hahaha…saya pun kadang-kadang terlupa tarikh tamat lesen memandu dan beberapa kali juga memandu dengan lesen yang tamat tempuh tanpa disedari.

Cara mudah untuk semak tarikh lesen memandu melalui laman web rasmi JPJ > klik sini

©kujie – Bila awak bercakap tentang keburukan orang lain dan menglistkan ( show off ) segala jenis kebaikan diri sendiri, kebanggaan diri sendiri , pencapaian diri, kehebatan diri sendiri – adakah itu betul-betul teguran ikhlas?  Awak bekerja keras untuk mencari aib orang, kesilapan orang , kesalahan orang lain dan menimbusnya dengan diri sendiri – awak sedar atau tidak – yang ditimbus tidak nampak tetapi awak yang sedang mendedahkan diri sendiri, peribadi sendiri.

Kejutan Hari Jadi #2

Assalamualaikum pembaca2 kujie2.com :p.  maaf lah wahai readers kujie2.com sebab hari ni saya mencelah 1 slot entry. dah lama mama (panggilan saya pada Kak Jie) minta saya menulis dalam blog ni HAHAHA tapi biasalah. segan punya pasal. makanya, kali ni mungkin sesuailah saya update kisah ini blog famous amos ni :p

pada hari jadi saya yang ke 24 ( T__________T) pada ahad lalu. mama call saya. call bukan nak wish happy birthday HAHAHA.

mama : yonna, rumah yonna dekat dengan Jelutong tak?

saya : errr tak lah jauh sangat tapi jauh jugak lah (hahaha). jelutong kat mana?

mama : kat Tesco Jelutong.

saya : ohh agak dekat jugak lah. kenapa ma?  *masa ni dok bajet mama datang penang ke nak holiday dengan suami dan anak-beranak :p*

mama : haaa, nanti pi amek kek kat KING tesco Jelutong tu.

saya : erkk? ha? kek? bila?

mama : mama dah order. petang ni kot ambik.

saya : hahahaha. thank youuuuuuuuuuu mama. *terharuuuuuuuuuu gila*

malangnya, kek tu tak boleh siap pada petang ahad tu. mama bagitau saya, diorang suruh amek 2 Jun nanti. so that, saya pun pergilah tesco Jelutong  tadi untuk mengambil kek belated birthday saya yang dihadiahkan oleh mama 🙂

chocoreo mousse yang yummyyyy! supposed to be Yonna :p

nasib baik tulisan dia ni okay sikit. kalau nak dibandingkan dengan kek yang Angah hadiahkan untuk cikgu dia T___T  kesian Angah. nevermind. sebenarnya saya nak cerita pengalaman masa amek kek ni tadi.

Serangan Israel Ke Atas Konvoi Bantuan Kemanusiaan Ke Gaza

19 aktivis pro-Palestin yang menyertai konvoi kapal-kapal yang membawa bantuan kemanusiaan kepada penduduk Palestin terbunuh di serang oleh tentera dan komando Israel di perairan antarabangsa, di luar pantai Gaza.

Flotila kebebasan yang disertai oleh kapal-kapal bantuan dari beberapa negara termasuk dari Malaysia dan beberapa negara lagi, telah bergerak dari pelbagai destinasi dijadual bertemu di tengah Laut Mediterranean untuk berkumpul dan berlayar secara berkumpulan menuju ke Gaza.

Turut serta dalam misi ini adalah 11 rakyat Malaysia iaitu 9 dari Pasukan Pengurusan Krisis dan Sokongan Keluarga Misi Lifeline 4 Gaza (LL4G) dan 2 krew Astro Awani

Mereka yang menyertai misi bantuan kemanusiaan itu ialah Noorazman Mohd Shamsuddin, Dr Mohd Arba Ai Shawal, Dr Syed Muhammad Haleem Syed Hassan, Dr Selamat Aliman, Jamaluddin Elias, Al Hami Hussian Suhaimi, Mohd Nizam Mohamad, Abd Halim Mohamed Redzuan, Hasanuddin Aqsi As Syarif. Dua krew Astro Awani ialah wartawan Ashwad Ismail dan jurukamera, Samsul Kamal Abdul Latip.

Sekumpulan lagi rakyat Malaysia dari Perdana Global Peace Organisation (PGPO) yang menaiki kapal utama Rachel Corrie, selamat selepas tentera Israel hanya menaiki kapal Marvi Marvara bagi menghalang konvoi itu.

Tiga wakil PGPO atas kapal itu ialah Shamsul Akmar Musa Kamal, Matthias Chang dan Ahmad Faizal Azumu serta Ahli Parlimen Parit, Mohd Nizar Zakaria. Mereka disertai wartawan TV3, Halim Mohamed dan jurukamera Mohd Jufri Judin.

Kita patut mengutuk kekejaman ini dan tidak akan memaafkan tindakan Israel kerana membunuh aktivis pro-Palestin yang tidak bersenjata.   Semoga mereka yang di tawan dilindungiNya dari segala kesulitan dan kerumitan dan diharapkan keluarga mereka juga tabah untuk menghadapi dugaan ini.

Sumber Berita : Berita Online & Utusan Online
Gambar : The Los Angeles Times

* Flotila = 1. kumpulan kecil kapal; 2. kumpulan kapal yg terdiri drpd kapal yg kecil, terutamanya kapal perang. ( Kamus Dewan )

=================================================

Berita terkini Serangan Israel Ke Atas Konvoi Bantuan Kemanusiaan Ke Gaza.

480 aktivis pro-Palestin dihumban ke penjara

Israel dilaporkan menahan 480 aktivis pro-Palestin yang ditawan komandonya dalam flotila kebebasan yang membawa misi bantuan ke Semananjung Gaza, semalam.

Menurut AFP yang memetik laporan radio awam Israel, pihak berkuasa negara itu juga akan melepaskan 48 tahanan yang lain.

Mereka yang ditawan itu kini diletakkan dalam penjara Ashdod di selatan Israel.

Sementara 48 yang akan dibebaskan kini dibawa ke Lapangan Terbang Antarabangsa Ben Gurion sebelum dihantar pulang ke negara masing-masing.

Setakat ini, belum dapat dipastikan sama ada 12 rakyat Malaysia yang ditawan semalam itu antara yang dibebaskan ataupun dihumban ke penjara Israel.

Dipetik dari Malaysiakini.

=================================================

===============================================

12 rakyat Malaysia di atas kapal  Marvi Marvara yang diserang Israel selamat tetapi kini ditahan di Haifa oleh pihak berkuasa Israel. Usaha membawa pulang mereka itu sedang dilakukan.

==========================================

02/06/2010 – Berita Terkini – 12 rakyat Malaysia ditawan Israel dibebaskan. Semua mereka kini berada di sempadan di Jordan sementara menunggu persiapan pulang ke Malaysia.

Alhamdulillah