Ikatan Kasih Sayang

Kasih sayang adalah ikatan antara ibubapa dan anak-anak, berrilah anak-anak segala kasih sayang yang diperlukannya.
Jagaan anak-anak – Sepanjang masa, ini adalah penting untuk pertumbuhan pemikirannya.
Berikan dia masa – Masa yang anda habiskan bersamanya adalah lebih bererti dari yang dapat anda bayangkan.
Berikan dia peluang – Untuk belajar dan mengalami sesuatu yang baru . Ini akan memperkayakan daya pemikirannya.
Berikan dia galakan – Dalam sebarang kegiatan janganlah disekat percubaannya untuk ‘menjelajah’, berusaha, mencipta, berimiginasi dan membina.
Didik dia supaya bertanggungjawap – Dengan memberi kerja-kerja rumah yang mudah. Amalan ini adalah latihan yang baik dan menjadikannya merasa dirinya berguna.
Berikan dia kebebasan – Untuk menjalani liku-liku hidupnya sendiri. Dia seorang yang istimewa. Jangan bandingkannya dengan adik-beradiknya.
Berikan dia pujian – Atas segala kejayaannya. Lebih-lebih lagi atas segala daya usahanya meski pun ia gagal.

Bertimbangrasalah – Timbangkan – umur dan perasaannya apabila anda tidak bersetuju tentang sesuatu hal. Anda mungkin tidak gemarkan perangainya tetapi tidak dirinya.

Berikan dia keyakinan – Sentiasa jangan mengasingkan diri daripadanya atau mengugut hendak memutuskan kasih sayang anda atau mengkhianatinya.

Berikan dia seberapa banyak kasih sayang – Jangan harapkan balasan. Anda yang menghendakinya, bukan sebaliknya. Oleh itu dia didik dia supya menhormati orang yang lebih tua darinya dan juga kedua IBU BAPAnya.

LEBIH BANYAK KASIH SAYANG YANG ANDA BERIKAN LEBIH BANYAK AKAN ANDA TERIMA?

Zara pilihan Raja Nazrin


KUALA KANGSAR 7 Mei – Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah akan melangsungkan perkahwinan pada 17 Mei ini di Istana Iskandariah, Bukit Chandan di sini.
Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Iskandariah, Raja Datuk Seri Mansur Raja Razman berkata, Sultan Perak, Sultan Azlan Shah telah berkenan menyempurnakan istiadat perisytiharan lantikan Raja Puan Besar Perak Darul Ridzuan dan penganugerahan Darjah Kerabat kepada isteri Raja Nazrin di Istana Iskandariah pada 18 Mei.
Istiadat persandingan diraja akan dilangsungkan pada 19 Mei ini di balairung seri istana itu pada sebelah malam, diikuti dengan majlis santapan diraja, katanya dalam satu kenyataan kepada Bernama hari ini.
Beliau berkata, pejabat Sultan Perak akan mengeluarkan kenyataan dari semasa ke semasa untuk keperluan media bagi mengelak liputan berbentuk sensasi.
Beliau memohon kerjasama dan persefahaman pihak media bagi melakukan liputan secara fakta berdasarkan kenyataan rasmi dari istana dan bukannya membuat liputan berbentuk sensasi.
Laporan Bernama mengenai perkahwinan Raja Nazrin tidak menamakan wanita yang menjadi pilihannya.
Bagaimanapun, sumber Utusan Malaysia memberitahu, gadis bertuah yang menjadi pilihan putera raja itu ialah anak kepada seorang peguam terkenal yang memiliki firma guaman di Kuala Lumpur.
Menurut sumber itu, wanita yang berjaya mencuri hati Raja Nazrin, 50, dikenali sebagai Zara Davidson.


Difahamkan, Zara, berusia 30-an, berasal daripada keluarga bangsawan Kedah dan salah seorang datuknya merupakan tokoh politik terkenal di negeri itu pada zaman awal kemerdekaan.

Raja Nazrin dan Zara mula berkenalan beberapa tahun lalu selepas diperkenalkan oleh rakan rapat mereka. Raja Nazrin adalah putera sulung kepada Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dan Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun.
Baginda diputerakan pada 27 November 1956 di Pulau Pinang dan pernah ditabalkan sebagai Pemangku Sultan Perak ketika ayahandanya dilantik menjadi Yang di-Pertuan Agong Kesembilan dari 1989 hingga 1994.
Baginda berkelulusan Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang Politik, Ekonomi dan Kerajaan dari Universiti Harvard, Amerika Syarikat.

Sumber :
Utusan Malaysia
Pejabat D.Y.M.M. Sultan Perak Darul Ridzuan

EDIT 14/03/2008 >> Pemangku Raja Perak, Raja Dr Nazrin Shah dan Raja Puan Besar, Tuanku Zara Salim telah dikurniakan seorang putera hari ini.

Hujung minggu yang indah

Hari sabtu, selepas berhempas pulas, siaplah juga benda ni…. saya letak kolam ni kat luar pagar rumah sebelah kanan. Sebenarnya projek ni setahun dah berlalu tetapi biasalah kalau buat sendiri, kena tengok mood ..he he..bahan yang di gunakan semua bahan di buang orang, suami saya kutip dan guna semula. Sebelah kolam comel ni saya letakkan bekas untuk bunga teratai, tapi macam tak subur jer…agaknya redup sangat bawah pokok berri dengan pokok mangga jiran saya kot.
Kemudian saya bercadang-cadang nak pindahkan pokok-pokok bunga yang di sebelah kanan rumah. Tengoklah rasanya letakkan belakang pasu air terjun comel saya tu, sesuai kot…hek hek…macam ni la saya……. tak der keja mula lah berangan-angan.

Pokok langsiur tepi tingkap bilik tidur ni, paling saya sayang…sebab warna hijau yang terhasil menerbitkan satu perasaan indah bagi saya….saya suka menaman pokok-pokok hijau dan amat sedikit yang berbunga.

Ini teratai yang saya tanam sejak 2 tahun. Mula-mula nak tanam seksa ooooo….turun lombong dekat jalan masuk ke Sungai Buaya tu saya terjah tapi degil…akhirnya penyeduk saya yang patah!

Kemudian saya petik biji benih je…balik saya semai dan akhirnya berjaya juga saya mendapat petua mudah membiak teratai. Jangan sesekali mengorek anak teratai, mesti tak menjadi..mulakan dengan biji benih.
Ini pokok tongkat ali yang saya dapat masa menetap di Bentong, Pahang. Dan tinggi melangit dah.
Segala macam saya tanam, dari terung pipit ( terung belanda ) hinggalah ke pokok betik..semua di depan halaman..!
Pokok telipuk warna purple tu asalnya hidup segan mati tak mahu, hadiah pemberian adik ipar tetapi sekarang membiak sakan…dah serasi kot.

Abaikan je la pasu berkeriput saya tu ye…maklumlah tangan tak cukup seni nak buat cantik-cantik..
Antara sudut paling saya suka…. pokok banat ( yang saya kutip dalam parit tepi jalan dekat Kapar, Klang ) bersama pokok pegaga siam dan air terjun buluh yang di buat sendiri. Tempat mainan ikan-ikan saya.

A – H – A – D y a n g m e n c e r i a k a n ..!!
Hujan gerimis pagi minggu…..sejuk sangat. Menghirup udara bersih waktu gerimis macam ni…rasa rindu sangat, teringat mak kat kampung.

Dah rutin saya tiap hari pagi-pagi jenguk pokok, intai ikan……

Tengahari tu, adik ipar dan kakak ipar saya datang …so anak-anak saya dengan anak saudara semua berkubang.

Tuuuu…dari kejauhan si Aqmal sedang merenung .

Intai orang mandi.. he he he . Macam mengintai dalam hutan!

Angah memancing sambil control macho….takut ikan tergoda , katanya!


Suami saya membuat pengaut ikan baru..maklumlah dan ramai sangat nak tunjuk bakat menangkap ikan.

Akhirnya dapatlah juga 4 ekor untuk hidangan tengahari.

Sekelip mata jer…dah menjadi talapia stim….yummm…yummm…dengan sambal bunga kantan….juga yang di petik di belakang dapur.

Sebelum balik sempat petik buah tangan untuk tetamu….semuanya hasil dari taman rumah saya yang sekangkang anak kera tu……hiks!

Inilah hujung minggu saya………………… dan acara ini sentiasa berulang-ulang kerana adik beradik saya memang kerap bertamu ke sini dan saya memang gemar menghabiskan hujung minggu di rumah.

Lawak Teks

Hari Ahad lepas saya balik ke kampung di Baling berdua dengan Intan. Kami mengambil bas Transnasional 9.00 pagi bertolak dari Hentian Jalan Duta. Sejak berkahwin saya amat jarang menggunakan pengangkutan awam untuk balik ke kampung, tetapi memandangkan hanya saya berdua dengan Intan, tentu lebih berbaloi dari memandu sendiri.

Baru sejam dan melepasi Tanjung Malim , kami dah bosan sangat-sangat. Intan sekejap bangun, sekejap berdiri, sekejap duduk…sekejap tarik langsir…selalu jika berkereta belum pun sejam dia pasti tidur. Saya menghabiskan masa dengan bersms dengan kawan-kawan. Saya sms dengan Bawang merah tetapi diam membisu…mesti membuta pagi-pagi minggu ni ( firasatku benar belaka bila dia membalas keesokkan harinya…sakan ko kak oiii..malam tu teriak sakan dicuit dengan Aznil babak ” Ayah & Ibu “ ..sob…sob…sob…)

Saya bersms dengan Yonna dan juga Rei bertanyakan persiapan mereka untuk Teratakian’z Santai Bowling Tournament. Jutaan terimakasih kepada mereka yang berkerja bersungguh-sungguh untuk merealisasikan aktiviti sulung Teratak Santai walaupun saya tidak dapat turut serta. Terimakasih tak terhingga untuk Rei, Yonna, Cik Mika, Kuzi, Mas, Kak Uda, Kiki juga semua Teratakian’z yang menghadirkan diri. Rindu sangat kerana kita dah lama tidak berjumpa tetapi saya perlu balik ke kampung untuk menjenguk Adam Hakimi di Hospital Kulim.

Selepas 2 jam, saya sms suami:

4224 : tepat 2jam, skrg kat Gua Tempurung.
4114 : Haiya…lu tempulung ka?

Ha ha ha…gelak saya menatap handset cap ayam ni..Intan pun kehairanan melihat saya gelak macam kelakar sangat. Kenapa mama….kenapa mama..sambil meraih handset dari tangan saya dan membaca sms tersebut, tetapi dia tetap tidak memahami…dan saya mengalami masalah untuk menerangkan lawak teks macam ni. Rasanya lagi senang nak faham kalau tengok Mr. Bean atau Tom & Jerry….:p