Barisan Kabinet 2009

Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak hari ini mengumumkan Kabinet yang diistilahkan sebagai “Pasukan Baru” dengan dianggotai 28 orang sebagai menteri penuh dan 40 yang lain dilantik timbalan menteri.

Perdana Menteri -Datuk Seri Najib Razak

Timbalan Perdana Menteri – Tan Sri Muhyiddin Yassin

Menteri di Jabatan Perdana Menteri
Tan Sri Dr Koh Tsu Koon – perpaduan & pengurusan prestasi
Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz – perundangan dan Parlimen
Tan Sri Nor Mohamed Yakcop – Unit Perancang Ekonomi
Mej-Jen (B) Datuk Jamil Khir Baharom – hal ehwal Islam


Timbalan-timbalan menteri:
Datuk Liew Vui Keong
Datuk Dr Mashitah Ibrahim
Datuk SK Devamany
Ahmad Maslan
T Murugiah

Menteri Kewangan I – Datuk Seri Najib Razak

Menteri Kewangan II
Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah
Datuk Chor Chee Heung (timbalan)
Datuk Dr Awang Adek Hussin (timbalan)

Menteri Pelajaran
Tan Sri Muhyiddin Yassin
Datuk Dr Wee Ka Siong (timbalan)
Dr Mohd Puad Zarkashi (timbalan)

Menteri Pengangkutan
Datuk Ong Tee Keat
Datuk Abdul Rahim Bakri (timbalan)
Datuk Robert Lau Hoi Chew (timbalan)

Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi
Tan Sri Bernard Dompok
Datuk Hamzah Zainudin (timbalan)

Menteri Dalam Negeri
Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein
Datuk Wira Abu Seman Yusop (timbalan)
Jelaing Mersat (timbalan)

Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan
Datuk Seri Dr Rais Yatim
Datuk Joseph Salang Gandum (timbalan)
Senator Heng Seai Kie (timbalan)

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air
Datuk Peter Chin Fah Kui
Noriah Kasnon (timbalan)

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah
Datuk Seri Shafie Apdal
Datuk Hassan Malek (timbalan)
Datuk Joseph Entulu Belaun (timbalan)

Menteri Pengajian Tinggi
Datuk Seri Mohd Khaled Nordin
Datuk Dr Hou Kok Chung (timbalan)
Datuk Saifuddin Abdullah (timbalan)

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri
Datuk Mustapa Mohamed
Datuk Mukhriz Mahathir (timbalan)
Datuk Jacob Dungau Sagan (timbalan)

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi
Datuk Dr Maximus Ongkili
Fadillah Yusof (timbalan)

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar
Datuk Douglas Uggah Embas
Tan Sri Joseph Kurup (timbalan)

Menteri Pelancongan
Datuk Ng Yen Yen
Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib (timbalan)

Menteri Pertanian dan Industri Asas Industri
Datuk Noh Omar
Datuk Johari Baharum (timbalan)
Datuk Rohani Abdul Karim (timbalan)

Menteri Pertahanan
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi
Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad (timbalan)

Menteri Kerja Raya
Datuk Shaziman Abu Mansor
Datuk Yong Khoon Seng (timbalan)

Menteri Kesihatan
Datuk Liow Tiong Lai
Datuk Rosnah Rashid Shirlin (timbalan)

Menteri Belia dan Sukan
Datuk Ahmad Shabery Cheek
Datuk Razali Ibrahim (timbalan)
Wee Jeck Seng (timbalan)

Menteri Sumber Manusia
Datuk Dr S Subramaniam
Datuk Maznah Mazlan (timbalan)

Perdagangan Dalam Negeri dan Hal-ehwal Pengguna
Datuk Ismail Sabri Yaakob
Datuk Tan Lian Hoe (timbalan)

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Datuk Kong Cho Ha
Datuk Lajim Ukin (timbalan)

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
Datuk Seri Sharizat Jalil
Datin Paduka Chew Mei Fun (timbalan)

Menteri Luar
Datuk Anifah Aman
A Kohilan Pillay (timbalan)
Datuk Lee Chee Leong (timbalan)

Menteri Wilayah Persekutuan
Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin
Datuk M Saravanan (timbalan)

Β©Kujie – sayaΒ  mengintaiΒ² satu nama….KJ….erk….KJ….Ku Jie lah….erk!:mrgreen:

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. mmm.. pilihan2 najib ni memang tepat. lebih2 lg rais yatin sebagai menteri penerangan. apekejadah shabery cheek kantoi ngn perlembagaan2, tapi paklah still amik dia. saya sangat2 menyokong rais yatim

    ubeys last blog post..Giliran babi untuk berselesema

  2. hye….nape hisyamudin tak jd menteri plajran g dah???

  3. Anonymous says:

    takdok kije lain koooo.. chating jah tahu

    • @, ye la dia org ni tak de keje lain..chatting je..
      kan elok p tanam jagung ke,
      tanam ubi ke
      bela lintah ke
      bela burung layang2 ke
      boleh gak jadi jutawan , kan…kan….

      erk………..ini bkn chatroomlah πŸ˜†

      sedih pula awk tak dpt manafaat dgn entri ni
      sy ingat awk baca dn dpt ilmu pengetahuan

      πŸ˜†

  4. Ismail N says:

    Tak byk komen psl kabinet baru.
    Cuma harap depa kekal lama di posesi masing2.
    bingung tgk menteri sukan bertukar 5 kali (kalau x silap) dalam dekat ini sahaja!!!!.

    Ismail Ns last blog post..Tell All Your FRIENDS In One Click of A Button

    • @Ismail N, menteri sukan?
      saya pun tak pasti impak yang diberikan dari menteri sukan kepada kemajuan sukan di negara kita skrg ni.

  5. kalau dulu-dulu, rajin duk hafal nama menteri segala..ehehe nak minta keja! πŸ˜€

    sallys last blog post..Bingung aku!

  6. nikillas says:

    owh.. ingat mau tukar perabot kabinet baru tadi.. kih3..

  7. no komen

    Hasbullah Pits last blog post..Benarkah Sirul dan Azilah digantung?

  8. Salam hormat wahai kujie2.

    ‘Dasar tetap sama’. ‘Slogan sahaja yang berubah’.

    Abang Longs last blog post..KISAH SEKS (3)

  9. kujie, bilo agak eh ekau nak sebarkan namo den ke saentero dunio….. yang den pemonang pengomel comel bulan lepas nie?

    huhuhuhu

    ishk! Tie mengekori rapat lah…..kena usaha sungguh2 agar dapat johan laie nie….

    huhuhu

    :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

    mazas last blog post..Kembara Jalanan: Zoom Malaysia – Labis.

  10. Anonymous says:

    harap2 kali ini barisan kabinet betul2 mampan…..

    tapi, khuatir gak pasal isu mongolia dan C4

    lebih ketara bila bukan menjadi PM tapi CM…..aderkkk

    mudahan2 ekonomi negara pulih dgn segera….begitu juga politik dan keamanan….

    huhuhhu

    • @, Anonymous…

      sebonar eh, manusio yg tak dor namo tu ialah orangnya den lah tu…..

      den tersilap nak lotakkan namo eh!

      mintak maaplah tuan rumah…..hehehhehe

      apolah salah eh sedekahkan kat den senyuman chubby ekau tu ha…..senyum, senyum sikit…..alahai comelnyer….

      hhehehhehe

      waakaaka…… :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

      mazas last blog post..Kembara Jalanan: Zoom Malaysia – Labis.

  11. bagi peluang orang lain pulak jadi menteri dan timbalan menteri

    semua ahli politik akan merasa pencen jawatan tersebut πŸ˜†

    BAGAKs last blog post..Tukang Komen Blog Tegar

  12. puas hati tengok khairy tak tersenarai… padan muka… hehehe

    Adrys last blog post..Konsert Sure Gegar @ Tawau

  13. Alamak ada yang keluar barisan 😎 gamaknya ni…. as in out of line… :mrgreen:

    kruel74s last blog post..The importance of open communication

  14. tengah mengintai gak Kujie dalam senarai ke tak.. he he.. πŸ˜† πŸ˜†

    Kasawaris last blog post..Kasawari kembali ke Sekolah..

  15. semoga diorang boleh bekerja dgn jujur dan amanah!!!!harap -haraplah!!!!

    cakap kosongs last blog post..Sebuklah Sangat!

  16. terima kasih bg info πŸ™‚

    iss last blog post..cerita yang ada

  17. KJ tak leh jadi menteri sebab dah jadi bloggers bertaraf menteri – Ku Jie….

  18. kot ada dipanggil interview, kena ingatlah senarai nama ni.huhu..

    fiezabaiduris last blog post..Fast and furious 4

    • @fiezabaiduri, a’aha…adik2 yang nak pergi interview…ingat menteri yang berkaitan dengan bidang kerja :mrgreen:

      nak hapal semua tu…………..erk! pengsan lah kot

  19. meh la kita nyanyi ” ini lah Barisan Kita ..yang ikhlas berjuang…” ..kuikuikuikui…

  20. emm bagus lah KJ tak masuk senarai huhu :mrgreen:

    manjes last blog post..Andai dapat kuundur masa…

  21. Uuiikkss!!

    Ada orang tercicir ke ??

    Hmm…….masing2 mesti dah paham ni…..kih kih …. 😳

    Ties last blog post..Pembelot

  22. Menteri Espionage Luar Negara:
    Oz: Opah De
    Takkan lupa nak bubuh kot, Jie.
    Erm… KJ tak jadi menteri kan? Tengah mentafsir maksudnya.

    • @OD, tak payah fikir OD
      terang lagi bersuluh :mrgreen:
      Kujie ttp menteri rumahtangga

      • kak pah.... says:

        @Kujie, boleh x nk tahu pasal datuk saifuddin abdullah dgn lebih lanjut?m doing a research on him…

        • @kak pah…., apa kata kak pah pergi lamamn web ni

          saifuddinabdullah.com.my atau pada laman biodata Timbalan Menteri Pengajian Tinggi di saifuddinabdullah.com.my/profil/