Berebut bintang di langit

Apa aktiviti yang dibuat bila bekalanย  elektrik terputus hampir 4 jam?

Main lampu….. eeee……… jadi hantu!

hantu kebaya merah
hantu kebaya merah

Pernahkan menatap langit waktu malam ? Rebahkan diri di tanah dan menatap lurus ke arah langit. Subhanallah, betapa maha besar kekuasaan Allah s.w.t di alam semesta ini

bintang malam terang bersinar biaskan cahaya redupkan rasa melintas dalam angan hanyutkan resahku
bintang malam terang bersinar biaskan cahaya redupkan rasa melintas dalam angan hanyutkan resahku

Malam ini langit sangat cerah, ribuan bintang yang bertahta di singgasana langit nampak berkedip indah. Membuat kami berharap agar pagi lambat menghampiri.

Bintang malam katakan padanya aku ingin melukis sinarmu di hatinya
Bintang malam katakan padanya aku ingin melukis sinarmu di hatinya

Belajar selok belok astronomi asas , tentang buruj-buruj bintang di langit subjek kegemaran Angah sehingga dia boleh menceritakan perihal astronomi dan maklumat-maklumat tentang langit malam kepada kami.

ยฉKujie – anak beranak tu berbaju melayu , baru balik dari surau.

Published by

Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

43 thoughts on “Berebut bintang di langit”

    1. @samdaddycool, ehh…. sekolah rendah dah tau bab2 astronomi….bagusnya..kak jie sekolah rendah tau kerjaya cikgu, nurse , doktor, polis dgn askar je :mrgreen:

  1. Kat maner yang menariknye tentang bulan bintang nie….. lebih kepada imaginasi atau keinginan meneroka sesuatu MISTERI….

    kisahsensasis last blog post..Lelaki ugut rakan kembalikan GIGI PALSU

    1. @kisahsensasi, ye…org berminat pasa sesuatu ygna misteri….dan bila berjaya menrungkaikan misteri satu kepuasan

    1. @chekguBH, tu Theodolite – alat utk ukur kedudukan sesuatu point

      sesekali seronok gak..t.api kalau dah 4 jam lebih
      mati kutu gak :mrgreen:

  2. tgk pakai apa kat gambar nombor 3 tu? macam tak pernah nampak je ๐Ÿ™‚

    Active Bloggers last blog post..Seven Tag Game – My First Tag Game

      1. @Kujie, haha…kalau yg dia org guna utk ukur tu pernah nampak… ๐Ÿ™‚

  3. Jie… petikkan opah satu bintang okay…

    ODs last blog post..Opah BANTAH! BANTAH KERAS!!!

    1. @Abang Long, Mula2 tu bising…ramai yg keluar masuk pergi cari lilin

      kemudian….sengap sunyi…semua duduk dalam rumah main bayang2 kt dinding dgn anak2…hehehe :mrgreen:

  4. haha…sebut psai bintang
    teringat aku ms belajar psai buruj nie
    haha…belantik la….
    tu aja yang aku ingat :mrgreen:

    KampungBoys last blog post..Sayonara Getresponse, Selamat Datang Aweber

    1. @Lan Bingka, Angah tu rajin membaca…byk benda yg dia bagitahu mlm tu…. dia boleh “membaca bintang’ untuk kesan arah utara, selatan, timur dan barat.

      Dia boleh cerita berbagai2 ttg Bima Sakti dan planet2

  5. kak jiee.. saya tahu la sape hantu berkebaya merah tu… nak tahu sape..??

    VANIDA IMRAN~!

    Kan dia ada berlakon dalam citer the red kebaya………..

    haaa haaaa.. tak tawu.. jeng jeng jeng…

  6. Bila elektrik tak ada?!

    hmm…. biasanya ke warung mamak atau ke masjid.. tak pun ke taman yg ada lampu.. hehhehe

    err ke taman biasanya skondeng.. hehehe

    skodeng bulan ke, bintang ke, kendian makan dgn chickedess, tak pun apa2 aje jajanlah..

    hehehhe

    mazas last blog post..Nikmat Yang Dibazirkan.

  7. pandang ke langit untuk insaf siapa PenciptaNya sambil2 tunduk dengan keBesaranNya… aduih hebat sekali jika dpt capai tahap ini. Pernah di kisahkan yg Baginda Nabi s.a.w menangis bila diwahyukan ayat yg berkenaan, tetapi ingatkan umatnya yg akan leka lalai.

    AyKays last blog post..Bertuahlah engkau..Mat

    1. @iza, nampak…….nampak…. ๐Ÿ˜†

      kt tmpt kaji hulu………..masih cantik langit utk ditatap

      seronok dpt luangkan masa dgn anak2 secara santai mcm tu….. tapi bukan sembang2 kosong..mcm2 yg dibincangkan :mrgreen:

      dpt juga nampak tahi bintang jatuh sekali

  8. Tangan ingin menggapai bintang tapi malangnya hasrat tidak kesampaian.

    Ties last blog post..Pipit bukan seekorโ€ฆ..ooops..bukan sebiji

      1. @maza,
        Ye laa……. tangan kita kontot!

        Memang karangan kita karangan anak2… Kita belajar kan tak abis…. Rezeki kita takat tu je…. Ni pun mujur ada orang faham….

        Ties last blog post..Pipit bukan seekorโ€ฆ..ooops..bukan sebiji

        1. @Tie,

          uik.. ayat psst maza tu, maza katakan utk diri maza ler. .aderkk….

          minta maaf tersalah tuls ituew atau mana2 tersalah fahamm

          ๐Ÿ™ ๐Ÿ™ ๐Ÿ™

          aderkkk

          sorry tie, sorry. …huhu

          mazas last blog post..Nikmat Yang Dibazirkan.

            1. @maza, janganlah gusar……

              Tie tak kisah laa…. kitakan gurau je….

              Tie boleh terima gurau tu, walaupun Maza sendiri tak sengaja…

              Janganlah bimbang…… Tie sikit pun tak kisah sebab tangan Tie bukannya kontot, ekekekee………. :mrgreen:

              Ties last blog post..Pipit bukan seekorโ€ฆ..ooops..bukan sebiji

            2. @maza, korang dah ok kan

              ala………Tie tgh meroyan
              kejap je tu..biasalah pompuan
              kadang2 beralih angin tanpa sebab :mrgreen:

              tarik nafas..hembus…….
              tarik napassssssssss….hembusssssss ๐Ÿ˜†

Comments are closed.