Helang Lebuhraya Polis

Pernah tak alami pengalaman Β kereta di curi? Saya pernah dalam tahun 2004. Mitsubishi Storm di Shah Alam. Setahun selepas kecurian, siasat itu ini barulah kes selesai dengan pihak insruan membayar rm 10 k baki selepas di tolak semua bayaran yang sepatutnya.

Kereta Peronda PDRM  jenis Mitsubishi Evolution -X (Evo-10)  yang  juga dikenali sebagai Helang Lebuhraya Polis

Kereta Peronda PDRM jenis Mitsubishi Evolution -X (Evo-10) yang juga dikenali sebagai Helang Lebuhraya Polis

Lawat-lawat laman web rasmi polis www.rmp.gov.my saya ingin berkongsi pula tips pencegahan jenayah curi kenderaan.

Tempat di mana kecurian kerap berlaku

  • Tempat letak kereta awam
  • Kompleks membeli-belah
  • Di hadapan rumah, tepi jalan raya
  • Tempat letak kereta di hotel-hotel

Faktor berlaku kecurian

  • Tidak dikunci
  • Tiada kunci tambahan
  • Meletakkan di tempat yang terpencil atau gelap pada waktu malam
  • Meninggalkan barang berharga di motosikal

Bagaimana mencegah kecurian kereta

  • Pastikan kereta dipasang dengan alat penggera keselamatan yang baik
  • Memasang kunci tambahan untuk stering, gear, roda dan kelac. Pastikan juga kereta sentiasa dikunci
  • Sentiasa meletak kereta di tempat yang mudah dilihat dan pada waktu malam letak di tempat yang terang berlampu
  • Pastikan anda berhati-hati supaya kunci kereta tidak ditiru semasa menghantar kenderaan anda untuk diservis
  • Jangan serahkan kunci kepada ‘Jockey’ kereta
  • Adalah lebih baik untuk menukar nombor pendaftaran di cermin kereta (‘sandblasting’)
  • Bersiap sedia dengan kunci kereta apabila menuju ke kereta.
  • Elakkan meletak kenderaan bersebelahan dengan kenderaan yang lebih besar seperti lori atau bas kerana ini memudahkan pencuri mencuri.(terlindung dari pandangan orang)
Two officers of Italian police, left and right, and their Swiss colleague pose near a Lamborghini Gallardo of Italian traffic police 'Polizia stradale', which is told to be the world's fastest police car, at a highway rest area in Bellinzona, southern Switzerland, Wednesday, Oct. 7, 2009. The Lamborghini will be presented at an international police meeting in the Netherlands. (AP Photo/Keystone/Kar

Two officers of Italian police, left and right, and their Swiss colleague pose near a Lamborghini Gallardo of Italian traffic police 'Polizia stradale', which is told to be the world's fastest police car, at a highway rest area in Bellinzona, southern Switzerland, Wednesday, Oct. 7, 2009. The Lamborghini will be presented at an international police meeting in the Netherlands. (AP Photo/Keystone/Kar

p/s – lam’borgini tu comel sangat!

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. br terserempak kete polis br ni last week..eksyen betul…dh la bwk laju..anak jun siap tanyer, eh..polis tu x pkai seatbelt..x kena saman ek mama? ekekeke…ape nk jwb?
    .-= jun´s last blog ..Mango kerabu =-.

  2. storm pon ilang kak? huhu…
    .-= ChekguBH´s last blog ..Open Haus lagiii….?? =-.

  3. aku penah jumpe kete polis ni 4 5 kali gk la kt highway..
    mmg laju la diorg bwa..haha
    xde spe la leh lari dri polis lepas ni kt highway..hehe
    lamborgini tu mmg cntik…
    .-= Mr. Cuz´s last blog ..Ditinggalkan Kekasih Hati?? Vol 2 =-.

  4. syok tengok polis naik evo 10…latest evo tuh… πŸ˜‰
    .-= Nine´s last blog ..Mencuba WordPress Hosting =-.

  5. Lamborgini itu memang sangat comel. Nak pujuk encik polis tu tumpangkan Kak Longlah…
    Kadang-kadang kereta tak dicuri, tetapi barang-barang berharga yang ada dalam kereta.
    .-= Kak Long´s last blog ..Pencalonan Blog Popular =-.

  6. wah, polis Itali pakai lamborghini tu.. best la main kejar2 ngan perompak..

  7. bagi saye yang kdg2 terlebih clumsy & pelupa… saya sangat bernasib baik!! sebab dah beberapa kali terlupa lock kete time kat opis. bile turun time nak balik baru perasan kete tak kunci!! tu belum lagi yang penah tetinggal kunci dalamkete yang tak berkunci!!

    aduhai!! πŸ™„
    .-= mrs azmi´s last blog ..Jangan Lupa Jadi Isteri Setelah Jadi Ibu =-.

  8. susah nak cakap jugak kak jie…kadang2 org dalaman pengeluar kereta pon boleh buat jugak. macam kawan sha yang hilang kereta kancil yang baru dibelinya beberapa jam. lepas disiasat barulah tau dealer perodua jugak:(
    .-= cheryna´s last blog ..sha: my name is laddu =-.

  9. tengok evo tu rasa macam nak jadi polis je.. πŸ˜†
    .-= Lan Bingka´s last blog ..Langkah bendul =-.

  10. tiada pengalaman kehilangan keta akibat dicuri..

    tapi kehilangan kereta (total lost) sedang dihadapi.. Keta masih kemas tidur di bawah pokok!

    menantikan inusrans claim, naik panas pongong.. aderkkk haiii….

    huhuhu

  11. Insurans kena tunggu lama kan? πŸ™‚

    Tapi saya pernah kena curi motor…insurance kena tunggu… bulan kot! πŸ™
    .-= tekkaus´s last blog ..Integrated Projetor In Nikon Coolpix S1000pj =-.

  12. Boleh amalkan doa ini selalu:
    “Bismillahi Tawakkaltu ‘Alallah, La Haula Wa La Quwwata Illa Billahil ‘Aliyyil ‘Azim”

    Ucapan bertawakkal kita setelah berusaha mengunci kereta dengan baik sekali. Terima doa ini daripada forward emel, bagus juga untuk melindungi diri dan harta benda. Mudah2an bermanfaat πŸ™‚

  13. luthtextile says:

    wahh nice tipss…
    jgn kak, kt sini (penang) banyak kecurian, kalau citer pasal motor, satu hari berpuluh2 kes motor hilang, kalau kereta pulak ada la juga tapi tak la sebanyak kes hilang moto..

  14. Alamak! Tak dapat dibayangkan kalau kete kena curi. Please janganlah!
    .-= Precious´s last blog ..Tweet and Win a Prize =-.

  15. Salam Syawal wahai kujie.

    Pernah kena curi basikal 1 kali.
    Pernah kena curi jam 1 kali.
    Pernah kena curi hati berkali – kali.

  16. Alhamdullilah setakat ni pegalaman basikal je kena curi time skul dulu. Harap2 selamatlah kereta tersayang hingga akhir hayat (kereta) nanti …amin…
    .-= Ismail N´s last blog ..Mengajar Tukang Komen Yang Biadap =-.

  17. Salam kak jie.. komen kat atas itu sy punya… lupa nak masukkan nama.. πŸ™‚
    .-= TokNabe´s last blog ..Sinilah Rumah Kau….. =-.

  18. Anonymous says:

    Selain bergaya, diharap juga pihak PDRM berjaya dengan misinya bersama EVO 10 tu. huhu… bukannya murah harga sebuah tu..

    Pencuri sekarang ni memang pandai, mcm2 mereka boleh buat utk pecah masuk kenderaan. Kalau mampu pasangkan sistem pengesanan kenderaan GPS, takut2 kereta kita dicuri…senang utk dikesan dan diambil tindakan. Ini pun belum tentu menjamni kereta kita selamat….

  19. saya x pernh lg kehilangn kereta..blom mampu berkrta sendri..haha.

  20. Teringat moto member kena curi parking bawah ofis beberapa bulan dulu. Memang dah kunci, dan ada mangga tambahan. Kat mana le agaknye moto tu, tah2 dah tersadai dalam tasik biru.
    .-= Dr House´s last blog ..Zaid cuti mengejut, krisis terbaru PKR =-.

  21. tak pernah experience lagi.. harapnya tak lah kena cam tu sebab havoc jugak kan.. orang nak mencuri dia tak kisah kereta camana kan kak.. asal boleh buat duit, dia rembat je…

  22. tips lain supaya kereta tak dicuri…pakai jer kereta buruk sikit..yg penting enjin okay :mrgreen: :mrgreen:
    fiuh lawa giler kereta polizi tu πŸ˜‰
    .-= iza´s last blog ..Raudhah, Nama Yang Indah… =-.

    • @iza, wah…sokong2…betul2…betul….kita serupa

      jual timbang kati pun tak de harga :mrgreen:

      • @Kujie, Oh yer baru ingat.. Iza pon ada kejadian kecurian melibatkan kenderaan.

        Masa ngaji dulu, cuti sem balik kampung. Motor Kriss hijau Iza tu simpan kat blok 8 Vista Angkasa Kerinchi tu lah. Bila balik tengok2 kepala motor/meter dia dah kena curi. Tinggal batang handle semata. Nak gelak ada, nak nangis ada. Bengkel paling dekat, Aziba. masa sorong pi kat dia, semua orang pandang macam tengok alien. Ganti balik semua termasuk signal kena bayar 400++. terus jd miskin tegar. Sekian catatan sejarah :mrgreen:
        .-= iza´s last blog ..Raudhah, Nama Yang Indah… =-.

    • @iza, klo dh nk hilang nk at mcm mane..kereta takde tayar pun org curi.bkan kira kete cantik ke buruk pn.jd nk bli sesuatu 2 gnelah duit yg halal