Hentian Puduraya , Kenangan Kali Pertama

Gallery

Di perhentian puduraya
Tempat mula bersua
Dalam bas berwarna biru
Menuju ke utara
Senyum terukir untukmu
Kau membalas tunduk malu
Sungguh ayu
Ku terpanah dari godaan cinta pertama

Lagu : Di Perhentian Puduraya (Kembara )
Lagu & Lirik : M.Nasir

Bagi generasi saya, Hentian Puduraya adalah titik permulaan seorang perantau di ibu kota Kuala Lumpur yang mempunyai signifikan terlalu besar ertinya. Nadi kotaraya yang diadun dengan seribu satu kenangan manis pahit , jatuh bangun, kecewa dan gembira setiap perantau.

Terminal bas ekspres utama dan paling lama di ibu kota yang terletak di simpang Jalan Pudu dirasmikan Perdana Menteri Malaysia ketiga, Tun Hussein Onn pada 2 Oktober 1976.

Hentian Puduraya jugalah yang menyambut ketibaan saya pada tahun 1987. Masih terbayang jerit pekik ulat tiket bersulam dengan aroma bau asap , minyak bas yang menerpa rongga hidung. Tiap kali balik ke kampung, saya  akan berjalan kaki dari Bas Stand Klang menyusuri Jalan Petaling sambil mencuci mata hingga ke Komplek Kota Raya sebelum memasuki JalanTun Perak. Yang pasti , akhir tahun 80’an dan awal 90’an , hanya kelihatan orang tempatan saja, memang susah nak nampak muka orang asing.

Ada satu keadaan yang sering membuatkan saya tertanya² pada awal² tahun saya di Kuala Lumpur. Kenapa ada begitu  orang beratur panjang hingga keluar dari terminal?  Beratur nak beli tiket ke?

Saya tiada encik google untuk bertanya waktu itu.

Akhirnya , saya tahu juga bahawa mereka adalah penumpang bas SKS  KL-Seremban yang perlu beratur untuk menaiki bas.  Saya beranggapan terminal ini hanya untuk bas ekspress.

Setelah sekian lama tidak menjejak kaki ke Hentian Puduraya, baru² ini saya ke sana untuk menghantar Angah balik ke asrama. Biasanya dia menaiki bas di Hentian Duta. Kebetulan tiket dari Hentian Duta dah habis, saya ambil tiket dari Hentian Puduraya.

Wahhh………… terkejut dengan perubahan Hentian Puduraya. Langsung tak terfikir begini keadaanya.

Terminal baru ini telah dibuka semula pada 16 April 2011 selepas mengalami satu proses pemodenan dan pengubahsuaian, dengan peruntukan hampir RM52 juta untuk meningkatkan taraf terminal tersebut menjadi hab moden.

Hentian Puduraya berwajah baru mempunyai tiga kawasan menunggu yang selesa dan berhawa dingin.

Lebih menarik,  dewan sembahyang  Hentian Pudurya telah  mendapat pentauliahan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) untuk mengendalikan sembahyang Jumaat dan pada .solat Jumaat buat kali pertama berlangsung di sini pada  8 Julai 2011.

Terdapat 245 lot merangkumi kaunter tiket, mesin-mesin Mesin Teler Automatik, kiosk, gerai runcit serta restoran-restoran termasuk 50 kaunter tiket disediakan di tingkat satu.

UDA Mall juga mengambil alih Hotel Puduraya  dan beroperasi dengan nama baru, Angkasa Ekspress.

Bagaimana hendak ke Hentian Puduraya.

Kalau menggunakan LRT Laluan Ampang (STAR), turun di Stesen Plaza Rakyat. Bagi pengguna LRT Laluan Kelana Jaya ( PUTRA ), turun di Stesen Masjid Jamek dan berjalan kaki lebih kurang 700 meter melalui Jalan Tun Perak melepasan depan Menara Maybank.

Kalau saya yang menggunakan Komuter KTM, perlu turun di Stesen Bank Negara dan menaiki LRT di Stesen Bandaraya.

pisssst………. awak pun ada kenangan kat Puduraya, kan… kan…!

  1. salam..

    memang berwajah baru skang nih hentian puduraya..harap2nya kebersihannya juga akan kekal terjaga…kekadang susah juga bila ada sesetengah kita yang bermentaliti camni…”ahhh…buang jer sampah tuh…cleaner kan ada..”
    Jom terjah post menarik dari zainal ..How To Make Read More ButtonMy Profile

  2. Fuh..memang nampak benar perubahan.Tak pernah pergi lagi puduraya lepas renovate nih.last pegi pun tahun lepas.Balik naik bas lawat bini ngah berpantang kat kampung.

  3. huh? betul ke hentian puduraya!? tiada lagi jelaga di rongga hidung? tidak perlu lagi menyental muka?
    terkejut saya tengok foto-foto tersebut. bila agaknya dapat lihat perubahan besar tersebut. mengamcam!
    kenangan? terlalu banyak, semuanya pasal awek-awek haha.
    Jom terjah post menarik dari megat ..Makcik Hajjah Sitt AlWuzara dibongkar!My Profile

  4. kenangan di puduraya..kena pow rm50 oleh alien planet mana..penah tunggu dekat 5 jam semata-mata nak gi tanjung malim (masa takde komuter)..terlewat sampai pudu untuk balik perak..terpaksa tunggu abang amik kul 11 lepas tu merempit balik perak..pernah hilang wallet..ntah banyak lagi kot 😆

  5. memang nampak cantik dan bau harum! hehe.. sebab apa dulu2 saya mmg pengunjung tegar puduraya sbb student kan.. pepaham ler.. pastu prektikel pun kl juge.. puduraya tempat terjumpe kawan lama.. dulu agak berbau dan agak kurang selesa.. pernah ditemuramah dek Harian Metro pasal tiket balik kampung utk raya.. (malangnye tak simpan keratan itu ade gambar weh) dan mungkin puduraya akan saya jenguk beberapa tahun lagi.. tggu anak masuk U la kot? hehehe
    Jom terjah post menarik dari mommy nana ..Klinik Pakar Kanak-Kanak Serena Memang Best!My Profile

  6. Kenangan? Sangat banyak.. zaman dulu kala. Walaupun bising dan macam-macam bau ada, tapi saya suka melepak di situ sebab dapat tengok macam2 perangai manusia.

    Sekarang tandas dia pun mesti dah best kan?
    Jom terjah post menarik dari iLa ..Tutorial || Kemaskini link anda..My Profile

  7. Minggu lepas saya ke KL hari Jumaat, penuh surau tu sampai melimpah keluar. Bila dah renovate lawa macam tu, tiba-tiba rindu pula hiruk pikuk Puduraya yang lama.

    p/s: terminal bas ke selatan di Bandar Tasik Selatan dah macam bukan terminal bas, tapi lapangan terbang!
    Jom terjah post menarik dari muhammad fakhruddin ..Soal Selidik #1: Buku Apa Yang Anda Gemari?My Profile

  8. tgk stanza cinta. kagum sungguh dgn keadaan hentian puduraya ni kak. cantik!!

    kenangan?? hihi! memang banyakkkk! lelagi masa blajar kat penang. 1st time nek bas sdiri. 😀
    Jom terjah post menarik dari zana ..2 Jenis SehariMy Profile