Kenapa hantu selalunya berjantina perempuan?

Kenapa hantu kalau ikut mitos, filem , drama atau cerita pendek maupun cerita panjang selalu digambarkan sebagai berjantina PEREMPUAN?

Itulah soalan Intan pada entri setahun dulu

Sebab hantu di lebuh raya tengah fofuler sekarang ini, saya bangkitkan kembali persoalan ini.

wooooo...wwooooo....eeee...eeee.....

wooooo...wwooooo....eeee.......

Sebab apa ye?

Sebab berambut panjang? Rasanya ramai juga lelaki berambut panjang lagi pun berambuat panjang tu kan ayu, comel menggambarkan kejelitaan.

Sebab suara perempuan nyaring…kalau nak berlakon menjerit tu….. lebih seram!

Sebab perempuan yang banyak di zalimi? atau perempuan yang banyak menyimpan perasaan dendam?

Atau sebab memang wajah seorang perempuan saling tak tumpah ” macam hantu ” bila dah naik angin? :lol:

©Kujie – Hantu kau…..!

Apesal Tak Klik?

Comments

  1. rzwn says

    Heheh…..mcm bini dracula dlm cite van helsing…..semua seksi2 habis………hahahah
    cuba dia mengilai di tepi highway…gerenti semua keto behenti mengurat nyer…………….hahaha :evil:

    kira jackpot bg bini dracula makanan terhidang sedia dihadapan mata nyer…habis semua kena hisap darah yg dtg mengorat hahahah……. :lol:

  2. shay says

    pada pandangan kita memang lelaki tak sesuai jadi hantu,

    tapi kalau budak lelaki kecik ok lagi… :p

  3. says

    Hantu lelaki kurang ummph!!

    Pompuan juga yang glamour, kan..kan…??

    Ties last blog post..Pipit bukan seekor…..ooops..bukan sebiji

  4. titan says

    erk..ada je la hantu laki..kak jie tak jumpa lagie kot.. :twisted:

    titans last blog post..Dulu aku tak ada duit, sekarang aku ada duit..

  5. Sapikk says

    Rasenye sbb pompuan suke jd hntu kot.. hahaha.. peace be epon.. :lol:

    Sapikks last blog post..Cintaku Tertinggal di Mozilla – Google Chrome Mengambilnya!

  6. shay says

    abis tu kak tak kan nak buat antu lelaki jambu lak… lagi la orang tak takut… :lol:

    shays last blog post..TAZKIRAH

    • says

      @zamz, hehehehe….betul lah..ni satu cabaran industri filem utk buat satu filem hantu wataknya lelaki…..

      agaknya sama tak dgn Harum Sundal Malam tu :mrgreen:

  7. Sweet Thinker says

    mengikut uncle seeker, hantu ske perempuan cantik. dan perempuan nie insan lemah. sbb nye. sbb setiap bulan datang bulan. bila datang bulan itu kelemahan plg nyata. dah nyata, sng la nk kena ngan hantu. huhu. maka beramal byk sket. hantu pun takot. apetah lg kacang hantu. kacang hantu tue lelaki. mereka nie nk je awek ustazah. tp….

  8. says

    Susah jugak nak jawab persoalan tu. Mungkin hantu lelaki tak suka kacau orang kot..hehehe. Tapi ikut pengalaman saya, dalam 2, 3 kali saya terserempak dengan hantu, semuanya perempuan…tak tahu kenapa =)

    blinkkys last blog post..Three Tools That I need For Blogging

  9. shay says

    kalau lelaki jadi antu pontianak ke, langsuir ke tak cun la kak… bermisai buat orang rasa nak gelak jerk… :lol:

    shays last blog post..TAZKIRAH

  10. Eriyza says

    Sbb pompuan pandai menggoda kot, jd depa
    ingat antu byk pompuan laa. Hehehe!!! :mrgreen:

    Eriyzas last blog post..Guru Pembina Negara Bangsa

  11. nikillas says

    wah.. hantu pocong laki ke pompuan eh..??!! hantu raya plak..?? hoooo…

    nikillass last blog post..Virus Spam Haram Jadah..!!

    • says

      @nikillas, bergantung siapa yg tgok
      kalau lelaki…….dia nmpk mcm hantu tu pompuan
      kalau pompuan yg tgok…….selalu dia ckp mcm pompuan la juga… :mrgreen:

  12. says

    kalo antu laki..camne diorg nak kaco org laki..nk tumpang kete org laki..harus x kasik punye..kalo antu pompuan..laju je org laki kasik tumpang time nyamar..kalo antu laki nk tumpang kete pompuan time nyamar..mmg x dpt ar..angkat suar diorg sampai peha..lg le pompuan tekan minyak kuat2 sbb ingt orang gile..

    kesimpulannye..ehem..ehem..
    lelaki mudah di goda hantu..hakhakhak..

    krieszs last blog post..Tips Control Diri Untuk Situasi Memalukan

    • says

      @kriesz, kebanyakkan kisah org terjumpa hantu adalah dari orang lelaki..sedangkan yg diakui amat penakutnya perempuan…

      hehehehe….hantu suka kacau org “berani” ye… :mrgreen:

  13. says

    baru jer tgk “hantu” malam tadi..
    dah baca entry pasal hantu lak..
    nak tahu , hantu tak wujud..
    yang ada hanyalah jin dan syaitan
    yang selalu orang jumpa itu adalah jin..
    dan jin itu tak buat pun seperti yang kita tgk kat tv..
    jin tu cuma buat kita rasa tak tenteram jer…

    panjang lak ..
    jgn mare yer…

    yuss last blog post..BILA AKU MENGARUT.. BUKAN MENCARUT TAU..

    • says

      @yus, pengetahuan tentang roh hanya Allah yang tahu.
      hantu itu adalah jelmaan jin dan syaitan
      kita sebut hantu….kita bagi nama kat dia

      hantu… :mrgreen:

      tapi ada juga hantu yang bukan jelmaan ….. :mrgreen:
      kiasan…

  14. Elyn says

    hihi yelah kak jie pompuan kalo naik hantu sejibik kot cam hantu lalalalalla

    Elyns last blog post..Setahun!!!

  15. says

    Salam. Kalau hantu lelaki kurang seram la jawapannya.. Siap ada hantu boroi, hantu takde gigi.. :D

    GMs last blog post..Disengat Penyengat

  16. Hady says

    Hantu perempuan…. biasalah minda kita dan tepu dengan filem seram yang mana kebanyakkannya disajikan dengan hantu perempuan macam pontianak heheh… aku belum pernah bertemu dengan hantu jadik tak tahu la laki-laki ke perempuan… hehe

    Hadys last blog post..suka vs cinta

    • says

      @Hady, tapi kebanyakkan kisah hantu kita diberitahu gambarannya

      ‘perempuan muka hodoh
      perempuan kebaya merah
      perempuan bau wangi
      perempuan dokong bayi
      perempuan tak de wajah
      perempuan….perempuan….perempuan….perempuan…..

  17. wan wma says

    kalu antu pompuan dia suka usik orang…kalu antu laki tak suka usik2 orang, tak macho la…belasah terus jer…sebab tu antu lelaki kurang best!

    wan wmas last blog post..Nak Apa Masa Tunang?

    • says

      @wan wma,

      satu lagi jangan ekau lupo lak jang!

      antu lelaki selalu jago kemachoan… hehehe

      tak cayo, tanyolah kek dracula yg pakai taksedo tu..
      tak pun Herman yg pakai blazer kat luar..

      paling cikai pun antu lompat2 si cina tu pun samo gak.. pakai pakaian istano laie.. huhuhuhu

      antu pompuan?! hmm pakai tangkap muat yo.. kekonon seksi lah tu……..

      wakakakkaka

      mazas last blog post..Nikmat Yang Dibazirkan.

  18. says

    hantu perempuan????
    a’ah kan kenapa yer..
    betul jugak cakap pakcik maza tuh..haha
    sebab kalau hantu lelaki org tak pandang..
    tak menggoda..
    tapi..kalau hantu tu pompuan..
    dia carik mangsa lelaki jer la..
    sebab lelaki mudah tergoda…

    tapi malam nie citer keliwon nie hantunye lelaki la pakcik maza oii…

    izzahs last blog post..Siapakah kita?

    • says

      @izzah, betoi2….betoi2….hantu pompuan mmg cari lelaki
      sebab lelaki yg suka ‘berembun jantan’

      hahaha…. tapi mlm ni maza tak keluar
      dia dah takut dgn si kebaya merah tu

      • says

        @Kujie,

        woii woii.. tak der kena mengena dongan den yo! huhuhuu

        tapi kan ijah & kujie…perasaan tak, suaro yo antu tu mcm lelaki, tapi pakaian dan rambut mcm perempuan gak!

        bayangkan kalau antu tu tak bersuara, tak bunyi langsung! mau semua org sangka antu perempuan gak.. dgn rambut panjang, jubah dan kuku itam yg panjang..

        eeeee.. satu lagi fakta ialah org perempuan kan selalu suka simpan kuku panjang2.. diwarnakan lak tu.. huhuhu.. sama lah dgn antu malam ni tadi….

        hehhhehe

        by the brilliant facts maza..

        wakakakaka

        mazas last blog post..Nikmat Yang Dibazirkan.

  19. says

    hmm

    mungkin otak kita sudah terlalu stereotype… huhuhu..bila antu aje mesti dikaitkan dgn perempuan…

    Tapi antu dlm bentuk roh ini memang banyak pun perempuan.. sbbnya ialah
    1) antu itu sendiri confius jantina sendiri, kendian memilih utk berambut panjang dan memakai ala2 jubah kelawar yg korang gemar pakai itu…

    lalu mereka pun menyerupai perempuan.. waakakka

    2) antu yg idup dlm alam material kebanyakkannya adalah antu lelaki. Sbbnya yg jadi antu rempit pun lelaki gak.. tapi biasanya dia mati di atas jalan raya kira tutup kes gitu aje.. huhuhu

    3) kata nabi bilangan wanita lagi ramai tak masuk syurga.. jadinya ramai gak ler roh2 wanita itu di awangan2 tak diterima oleh bumi dan langit.

    4) satu lagi, kalau antu itu lelaki,… huh! haram sorg pun tak nak tengok pun.. sbbnya yg rajin menilai org, tengok fesyen org dan jeling lalu mengata org ialah org perempuan jugak!

    jadi kalau antu itu lelaki, tak der saper pun perasan.. huhuhuu….

    5) antu pun reti nak ambil perhatian.. kalau dia lelaki, siapa yg peduli malam2 jalan tgh highway.. tak ada perasaan simpati langsung oleh masyarakat….

    kalau dia menyamar sebagai lelaki, huhuhu.. tak der siapa org nak bagi pertolongan atau berhenti di tengah malam utk bagi pertolongan atau menguratnya.. huhuhu.. erk! silap haribulan, antu lelaki itu pula dipukul oleh org ramai sbb disangkanya mamat penyangak.. alahai macam kes kat Melaka tu ler.. huhuhuhu

    6) nanti ler den sambung lepas tengok citer kleawoon yea.. hehehheh

    mazas last blog post..Nikmat Yang Dibazirkan.

    • says

      @maza, ulasan dari pakar hantu yang tiap minggu bertemu di lebuh raya…

      baik2 maza……..sok2 ko nak balik ikut highway tu…….

      erk…esok tukar kebaya kaler lainlah…baju kelawar pula, batik lagi!

      :mrgreen:

        • says

          @maza,

          Maza ni memang penakut, tapi pura2 berani…

          Kalau betul2 si kebaya merah tu dok bertenggek kat belakangnya ….hai….tak dapat nak bayangkan…..

          Ties last blog post..Pipit bukan seekor…..ooops..bukan sebiji

          • says

            @Tie,
            heheh

            janganlah macam tu Tie…hehehhe..
            kalau si baju kebaya merah tu betul2 bertenggek.. hehehhe maza akan pastikan kakinya jejak kat tanah dulu! baru best main corner2 nie.. hehehhe

            entah macam mana pengaruh korang ler, tak pasal2 maza bawa surah yasin sekali dan disepitkan kat dalam beg yg diletakkan kat belakang motor…. aderkkk….

            agak2nya confirm si bendalah itu tak ikut sama kot.. hmm?!

            :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

            mazas last blog post..Nikmat Yang Dibazirkan.

            • says

              @maza, Waaakakakakaa……….. dah agak daaaaaa …

              Maza memang dah betul2 takut!!

              Maza, setakat surat yassin tu, tak mungkin si kebaya merah takut. Kena baca surah2 tu…. bukan kepit je…

              Tie rasa si kebaya merah tu tak terpikat kat Maza… Tentu dia cari yang betul2 encem…..ekekekekee…………….:P

              Ties last blog post..Pipit bukan seekor…..ooops..bukan sebiji

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge