Sepintas Lalu Di Cameron Highlands

Ini adalah entri kisah seminggu bercuti meliputi 1736 Kilometer perjalanan melalui tanah tinggi, tasik , meredah lautan  dan pulau.

anak-anak remaja
Kami bertolak awal pagi 25 Mac 2013. Anak-anak dah besar, masing² siapkan diri sendiri. Tak macam dulu, kalau nak keluar bercuti, saya perlu siapkan segala bagai barang peribadi mereka. Sekarang ni, kalau sesiapa tertinggal barang, tanggung sendiri.

Tugas mama kunci pintu saja.  Sekarang pun dah ada 2 pemandu, saya cuma jadi penumpang.

Destinasi pertama kami ke Projek Hidroelektrik Hulu Terengganu ( Tasik Kenyir ) tempat suami bekerja sekarang. Sengaja pilih laluan melalui Cameron Highlands – Gua Musang – Felda Aring – Tasik Kenyir. Kalau ikut laluan Lebuhraya Pantai Timur, cepat sampai tetapi kami ingin bersantai sebelum tiba ke destinasi.

Anak-anak dah pernah ke Cameron Highlands lebih sepuluh kali, tak ada apa yang nak dicari, cuma melalui pemandangan indah dan cuara dingin. ( Suami pernah bekerja di Cameron Highlands )

bunga di cameron highlands
Cameron Highlands dan bunga.  Hati siapa yang tak terpikat

strawberry di cameron highlands
Strawberry Cameron Highlands. Satu pek RM 10, kami beli 4 pek dengan harga RM 35.

sayuran di cameron highlands
Satu lagi produk buah tangan dari Cameron Highlands, sayur-sayuran. Peniaga di sana cukup suka kalau mendapat pembeli dikalangan orang melayu kerana orang melayu biasanya akan memborong bukan saja untuk diri sendiri tetapi untuk seluruh saudara mara, makcik pakcik, adik beradik,  jiran tetangga dan rakan sekerja.

ladang teh di cameron highlandsBunga, sayur, strawberry dan ladang teh adalah signature utama di Cameron Highlands.

 

kenderaan di cameron highlands

Pemandangan biasa di Cameron Hinglands.  Kita yang mengikut rasa cuak.

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. seram betul la tengok lori sayur tu..kalau JPJ nampak dia tahan tak agaknya??hehe
    Jom terjah post menarik dari Sharafie ..25 Ciri-Ciri Perempuan Membuatkan Lelaki MeluatMy Profile

  2. langsung dipetik dari perkebunannya… 🙂
    Jom terjah post menarik dari Jefry ..Jasa Sedot WC Jawa Barat dan Banten Telp. 021-9311-8787My Profile

  3. kalau nak potong lori belakang tu memang duk bayang benda2 atas tu jatuh kat tepi.
    ngeri!! lagi satu lori balak. hampeh tol kalau ngekor dari belakang. nak potong rasa cepat.. laju lagi potong laju lagi..

  4. tak pernah lagi sampai cameron highland..huhu
    Jom terjah post menarik dari Aya ..Ketulan di Payudara KananMy Profile

  5. Semasa mengiring rombongan bertandang adik ipar di Perak ada pelan hendak singgah Cameron Highlands tetapi dibatalkan memandangkan bimbang kesesakkan naik Cameron.
    Jom terjah post menarik dari akubiomed ..Fiesta belon udara panas Putrajaya 2013My Profile

  6. Strawberry ermmm jagung bakar pun sedap di cameron tu

  7. assalamualaikumm kujie…bestnya tengok sayur2an yg segar2 di sana…:)
    Jom terjah post menarik dari maszull ..Wordless Wednesday # 218…Air Tangan IbuMy Profile

  8. bestnya dpt cuti2 di cameron..ni yg buat x sabar nak g pula ni..
    Jom terjah post menarik dari Ibu Mifzal Arsyad ..Wordless Wednesday : RajinMy Profile

  9. bestttnya cuti cuti Malaysia 🙂
    Jom terjah post menarik dari Mak Dara ..PEMENANG MALAYSIA’S NEXT TOP LUCKY BLOGGER GIVEAWAY – Part 2My Profile

  10. sorry kak kujie. fyna dah taip komen tadi. pastu error keluar. ^_^

    dah besar anak2 kak kujie. senang lah nak ke mana-mana dah ada driver. dah lama tak g CH.
    Jom terjah post menarik dari fyna ..Pinjaman Peribadi MBSB / Pesara 2013My Profile

  11. testing ^_^

  12. Cameron Highland dah tak sejuk lagi. malam aje baru sejuk.

    oh..dah rajin balas komen erk..
    Jom terjah post menarik dari Ladfe Amir ..Bolehkah Makan Siput Babi?My Profile

  13. bercadang jugak nak pergi cameron. tapi tak tahu mane nak menginap.. berapa kosting dia… mane nak mula menapak.. macam-macam nak carik info. mungkin next trip kot.
    Jom terjah post menarik dari Azman Ishak ..BigPicture: Siri Miniatur Starwars – Episod Kopi TerujunMy Profile

    • kalau betul² nak pergi, tak adalah mahal sgt pun
      ada je bilik hotel murah
      orang malaysia bercuti bukan style menginap menikmati kemudahan kt hotel
      orang malaysia jenis, check in, keluar merayau…balik mandi dan tidur
      sebab tu , kita boleh je cari hotel yang murah..utk tidur je

  14. Oneblogsocial.com says:

    Akhirnya ON jua blog ini
    Jom terjah post menarik dari Oneblogsocial.com ..Hosting GermanMy Profile

  15. tak pernah pergi cameron highland…
    Jom terjah post menarik dari sukma ..CARA-CARA UNTUK PADAMKAN DATA HISTORYMy Profile

    • kalau boleh, jangan pergi masa cuti sekolah
      sangat sangat sangat sesak.. jalan hanya ada satu – untuk bergerak 1 KM pun sejam

  16. dah lama tak jejak kaki ke Cameron Highland. Bosan pun ada sbb dah byk kali senanya.. haha.. kalo pi pun skdr nk merasa strawberry je kot. haha
    Jom terjah post menarik dari Faris Al-Muhandisu ..April Fool 2013 yang PelikMy Profile

  17. Best jugak cuti sekolah jalan-jalan.

    Bile dah dewasa teringat plak masa kecik2 dulu. Boleh je ikut mak bapak pergi jalan2. Sekarang dah ada keluarga sendiri, kene pandai2 la.

    • berbezakan – bila dah dewasa, cara bercuti juga berlainan
      masa kecik, seronok nak jalan je, tak perlu fikir hal lain

  18. Nak lagi…nak lagi…..cerita la lagi…

    *betul la Kak.. org kita klu beli mmg pikir beli utk keluarga.. utk sedara.. utk jiran.. utk rakan pejabat… Yg dyh selalu gelihati kan.. mentang mentang sayur dari Cameron.. mesti ada bunyi , hash la.. sayur cameron ni rasa sedap sikit dari sayur kt pasar.. hehe..

    • hah…….. tu kan dayah
      kita ni magnet fridge pun nak beli, tetap lah juga teringat nak beli lebih
      itu orang tu untuk orang ni
      bab sayur tu… dengar je dari Cameron, rasa bertuah sgt kalau ada jiran² yg bagi..maklum datang dari tempat sejuk, tempat orang berseronok²

  19. Rasa macam nak ke CH lagi lepas baca entri ni..

    • apa lagi…masukkan dalam tempat yang ingin dilawati
      tak jauh pun dari KL
      boleh ikut Tapah dan jalan bengkang bengkok
      atau ikut Simpang PUlai jalan besar

  20. serius mengiurkan strawberry tu

  21. tak pernah lagi ke cameron..huhuhu…

  22. ohh..macam pernah nampak aje. hoho..

  23. Tang strawberi tu yg terliur tuh..hehe
    InshaaAllah, kami jugak bakal ke CH lagi mei ini… =)

    p.s. menunggu anak membesor dgn sabornya =)

    • nampak je sedap tu……….. kena makan kt atas sana
      kalau dah bawa turun, simpan dlm peti sejuk..rasa dia dah berubah

  24. Senang betul nak berjalan bila anak2 dh besar ye…dan tak payah penat pikir nak pandu kereta..mesti semua seronok..

    • yg best, tak payah nak siapkan beg dia org
      sendiri isi beg, sendiri boh dlm kete
      sapa tertinggal barang, selesaikan sendiri masalah..hehehe

  25. bestnyee bercuti sakan.. sue klu gi sana gile kot tengok bunga2 segar lagi warna warni..

    • tengok bunga tu rasa nak borong semua… sweet mcm nak ditelan
      tapi , bila dah turun bawah…tangkai bunga tu mudah sgt layu
      mmg tak tahan lama

  26. strawberi makan kat sana sedap, bila dah turun , masam terus…
    fuh lori tu, seram tengok nya

    • betul tu…. dah masuk dlm peti sejuk…rasa dia dah lain
      masam…tapi masam² tu…bentuk dan warna dia tu mengiurkan
      telan juga…hehehe

  27. seminggu sebelum kak jie pi cameron kami anak beranak pi jgk…tp percutian secara mengejut..tak rancang pun nak jejak kaki ke sana…tak buat entry pun lg…nanti rajin la buat…bulan 5 nak gi lagi tp kali ni nak ajak kaum kerabat pergi sekali..duk rumah company husband,murah sikit…

    • kalau pergi ramai-ramai best…banyak aktiviti boleh dibuat
      riuh rendah..seronoknya.
      kami selalu suka pilih hotel yg belakang Balai Bomba Brinchang..sebab dekat nak keluar makan or pergi jejalan

  28. Lama dah tak ke Cameron Highland….confirm borong sayur ler jawab nyer…

Trackbacks

  1. […] habiskan masa hampir 2 jam di Cameron Highlands, kami teruskan perjalanan melalui Lojing ke Gua […]