Day #2 – Puncak Tertinggi Ke Lembah Dan Lautan

Kami mulakan awal pagi melepasi Daerah Krian ke urara.

Gunung Jerai destinasi pertama. Saya pertama kali  menjejak puncak tertinggi di Kedah ini pada tahun 1984. Merdeka selepas habis SPM, kekononnya…. hiks!

image

Tahun 2011 saya datang bermalam di sini tanpa suami yang ketika itu masih di Algeria.  Entri tahun lepas – Percutian Di Regency Jerai Hill Resort, Gunung Jerai

image

Hampir 3 jam juga leka menyedut udara segar dan persekitaran yang mendamaikan, kami bergerak turun.

Memandu melepasi Guar Cempedak dan membelok ke Jalan Sedaka.

image

Perpandukan GPS, kami tiba ke Jambatan Pulau Bunting.  Jambatan dari tanah besar ke pulau ini amat jelas kelihatan dari puncak Gunung Jerai sehingga menimbulkan minat untuk menjejak. Lokasi ini tidak diwartakan secara rasmi, jadi pandai² sendirilah mencari jalan untuk tiba ke destinasi.

Tanpa papantanda dan jalan separuh kerikil kami selamat ke destinasi ini.

image

Jambatan kontroversi politik ini terbiar separuh siap dan menjadi port kaki pancing.  Panjang jambatan ini  kira-kira 2KM yang hanya boleh dilalui oleh motosikal, basikal atau berjalan kaki.

image

Ada penjual makanan dan minuman di gerai sekitar kawasan ini  yang menyewakan motosikal dengan harga RM 5 sebuah.

image

Pasangan rempit warga emas…hihihi..nampak Along update Instagram dia letak gambar “mama dan abah kitew rempieww teeewww….”

Lepas tu kami bergerak berpandukan GPS lagi melalui jalan Sungai Limau, Kota Sarang Semut dan melepasi Seberang Sala ke Kuala Kedah.

Tujuannya untuk ke Muzium Kota Kuala Kedah.  Galeri muzium ditutup untuk kerja penyelenggaraan, jadi kami hanya melihat kawasan komplek kota dari jauh.

image

Kemudian kami memasuki bandar Alor Setar ke Muzium Negeri dan Muzium Padi di kaki Gunung Keriang.

Selepas habiskan masa di Alor Setar , kami ke Kuala Perlis.  Bukan nak pergi Langkawi tetapi cuma untuk bermalam dan makan ikan bakar.

sent from my GT-i9300

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Romantis sekali bisa mengendara sepeda motor berduaan, saya jadi iri. kemanapun bisa selalu bersama2..
    selamat bersenang – senang 🙂
    Jom terjah post menarik dari Jefry ..Jasa Sedot WC Depok Telp. 021-9311-8787 | Sedot WC Jakarta DepokMy Profile

  2. gunung jerai terkenal sebagai pusat pelancongan…
    Jom terjah post menarik dari donnyien ..Artis undangan?My Profile

  3. Salam,

    Cantiknya view gunung jerai, tak pernah sampai lagi.
    gambar naik motor berdua tu macam gambar pasangan kekasih yang sedang bercinta 😀
    Jom terjah post menarik dari yanmie ..Tak Dapat Pengat Pisang, Bubur Kacang Pun OkMy Profile

  4. hewhewhew…

    comei dan sweetnye tgk naik motor be2..

    🙂

    cantik la view…

    dayah tak tau langsung pasal jambatan tu..
    hihi…mujur akak cerita nih…
    ble masuk dalam list bercuti next time..
    Jom terjah post menarik dari dayah ..WW : kenapa isteri perlu mentaati suamiMy Profile

  5. Pemandangannya bagus benar ni, beruntung ya bisa bercuti dan menikmati panorama di sana. Akunya jadi iri ni
    Jom terjah post menarik dari Ramzi ..Cara Membuat / Memasang Rating Bintang Rich Snippet Google di BloggerMy Profile

  6. Seronok cuti-cuti malaysia bersama keluarga, comel jer gambar kak jie dengan abang atas motor tu… 😀

    Semasa di gunung jerai tempoh hari, tak perasan pula jambatan ni dari puncak tu…
    Jom terjah post menarik dari Eizil ..Apabila RSS Reader tidak berfungsiMy Profile

  7. seronoknya family outing camni..tambah lak kalau santai2 je tak terkejar dengan aktiviti yang terikat masa..
    Jom terjah post menarik dari pipoq ..iPhone 5 gadget impian @ DenaihatiMy Profile

  8. waaa bestnya , romantik sungguh .. habis sewa berapa moto ? mesti 3 kan ?
    Jom terjah post menarik dari puanbee ..Cara memakai Eyeliner & 2-IN-1 Impact shadow liner by MAYBELLINE NY EyestudioMy Profile

  9. Merempit berdua tentu mengimbau zaman bercinta cintun suatu ketika dahulu. 🙂
    Jom terjah post menarik dari akubiomed ..iPhone 5 gadget impianMy Profile

  10. mohd firhan jasni says:

    ooo sampai kat kuala perlis dendiam je ek? kikiki :p kawasan saya tu

  11. Assalamualaikum Kak Jie,
    Wahh cantiknya pemandangan di Gunung Jerai tu.. Suka tengok gambar Kak Jie sekeluarga.. Mengembara sama2, tentu seronokkan..
    Jom terjah post menarik dari Nur ..Grill ChickenMy Profile

  12. Anak saya dah penah sampai Gunung Jerai. Tapi saya belum lagi. Best nyaaa…

  13. saya tak pernah g lagi gunung jerai nie 🙂
    Jom terjah post menarik dari adyna ..Khasiat Taugeh Untuk Kesihatan DiriMy Profile

Trackbacks

  1. […] ke utara ( Kota Kuala Kedah , Wang Kelian, Gua Kelam , Gua Tempurung, Gunung Jerai dan Pulau Bunting ) dan ke selatan ( Kembara Komuter Seremban ) , kali ini saya akan ke timur . […]