Lempaq

Gambar ini diambil oleh Intan sewaktu saya memandu di pekan lama Baling pada Jumaat 14/12/2007…. dia berminat dengan makcik yang sedang berbasikal…terus didepan jalan ini di simpang 4, di kirinya masjid Baling di bawah kaki gunung adalah rumah Wira Nordin yang sekarang ini berlenggang kangkung bercuti sakan di Baling bersama keluarga terchenta.
Bukit Baling pekannya indah.
Tempat Chin Peng bertemu Tunku
Adik menjeling hatiku gundah
Entah bila jodoh bertemu

NAMA DAERAH : Baling
KELUASAN : 1530 kilometer persegi
PENDUDUK : 124,947 (banci 2000)
MUKIM : Siong, Baling/Bongor, Pulai, Kupang, Tawar, Teloi Kanan

Rio said…Salam mesra Jie.Dah balik Baling tu boleh lah buat entri tentang sekolah yang Tengku dan chin Peng buat perjanjian tu.Tak pi ke betong ke? Dengaq habaq Toto tengah murah!

Salam Rio, Terimakasih kerana mengusulkan saya membuka kelas Sejarah….he he he …tentu sekolah yang maksudkan adalah Sekolah kebangsaan Tunku Putera, Baling dan peristiwa bersejarah tersebut adalah Rundingan Baling yang berlaku pada pada 28- 29 Disember 1955 bertujuan untuk menamatkan darurat berikutan dengan tawaran pengampunan beramaiĀ² kepada anggota Pati Komunis Malaya ( PKM ) .

Rundingan damai tersebut berlangsung selama 2 hari dan didalam 4 sesi. Pihak kerajaan diwakili oleh Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu, Tunku Abdul Rahman Putra, Ketua Menteri Singapura, En. David Marshall serta Tan Cheng Lock. Manakala PKM diwakili oleh Ching Peng, Chen Tian dan Abdul Rashid Mydi.

Walau bagaimana pun Rundingan Baling gagal untuk mencapai sebarang keputusan kerana kerajaan menawarkan pengampunan dengan syarat PKM dibubarkan, tetapi Chin Peng pula meminta PKM dibenarkan untuk bergerak sebagai sebuah parti politik. Pihak kerajaan menolak usul membenarkan PKM dibenarkan bergerak sebagai sebuah parti politi.

* Pada 2 Disember 1989, kerajaan Malaysia,kerajaan Thai dan PKM telah menandatangani perjanjian yang mebawa kepada pembubaran PKM dan perletakan senjara PKM yang dikenali sebagai Perjanjian Haadyai,

* Rio, tak dan nak menyeberang ke Betong tahun ni, saya pernah pergi pada AidilAdha 2004 guna icon angkat tangan. Toto tak boleh beli sekarang la Rio , musim banjir kena beli tilam air dan saya dah order dari AbgPutra, lebih praktikal. :p

* Lempaq / punggai = baling
* Saya bekas penuntut SK Siong, Baling

 

Info menarik mengenai Baling

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. thank’s adik kujie….kami dari langkawi pernah berkhusus homestay kat HOMESTAY ULU LENGGONG.memang menarik,sebenarnya 3 hari tidakcukup sekiranya ingin mengetahui lebih lanjut pasal ULU LEGGONG,nasib baik saya dapat banyak info dari blog ni ,,,thanks teruskan menulis ……sekiranya berminat jemput le Tokjah homestay d pantai chenang…
    Jom terjah post menarik dari kak eshah ..PANTAI CHENANGMy Profile

  2. uik..sorang je anak murid kat kelas sejarah ni..huhuhu..yg len kena selesema ke?

    main hujan?

  3. mik ko..

    sejarah baling dah keluar