Tambatan D’raja Dan Menara Tinjau

lokasi tambatan diraya kota bharu

Kami sekeluarga anak beranak memang peminat muzium, tidak pernah melepaskan peluang menjejak muzium kalau berkesempatan. Kesempatan singgah di Kota Bharu sempena cuti raya baru-baru ini,  kami juga  merancang untuk melawat salah satu daripada 6 muzium yang terdapat di bandar Kota Bharu.

Jadual yang singkat kerana kami juga mengunjungi rumah seorang rakan blogger saya di Pasir Mas dan rakan sekerja suami di Ketereh. Itupun ada seorang rakan blogger yang merajuk kerana saya tak beritahu dah sampai Kelantan.

Jangan risau, saya pasti akan ke Kelantan lagi kerana kami hanya berpeluang melawat Muzium Perang . Muzium Negeri , Muzium Kraftangan, Muzium Islan, Muzium Adat Istiadat dan Muzium Diraya belum berkesempatan singgah lagi.

Dua kali kami mengelilingi bandar Kota Bharu untuk mencari lokasi Muzium Perang. Kali ke-2, kami singgah di Tambatan D’raja di pesisir Sungai Kelantan untuk bertanya arah kepada seseorang.

Malu bertanya sesat jalan… hiks!

Tambatan diRaja Kota Bharu

Dari jauh ternampak seseorang dengan tenang sedang memancing di Tambatan D’raja.

” tuuuu……. itu bangunan muzium. Encik terus saja…” Rupanya bangunan Muzium Perang tidaklah jauh cuma kami tersalah belok ke kiri.

Menara Tinjau Tambatan Diraja

Bersebelahan Tambatan D’raja  adalah Menara Jam Tambatan D’raja atau dikenali sebagai Menara Tinjau Tambatan D’raja.

Kalau musim tengkujuh, kerap saya mendengar mengenai Tambatan D’raja kerana lokasi ini adalah salah satu tempat menyukat paras air sungai untuk memberi amaran kepada penduduk mengenai banjir.

sukat air tambatan diraja

Paras air di Tambatan D’raja Kota Bharu meningkat melebihi paras amaran… !  Model penyukat paras air banjir..hihi

Entri akan datang kita melawat Muzium Perang pula ye…

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. ya…ya…sy pernah pergi kat sini..memang sedap dan indah..tenang jer fikiran bila melihat tambatan ni..rasa megah bila berada dibawah ni..tapi syg sy bukan warga kelantan..warga terengganu..terengganu pun hebat juga..hehe
    Jom terjah post menarik dari Hafizul ..Bungkusan Apa Ni? Cam Pelik JerMy Profile

  2. Rajin nya kakjie melawat tempat2 begini …
    Jom terjah post menarik dari puanbee ..Program PETRONAS 2012 sempena Hari Raya , Hari Merdeka dan Hari MalaysiaMy Profile

  3. Oghe luar pulak yg bcerita ttg Kelate,
    Mana pegi nyo oghe Kelate,
    Creto pasal negeri cik siti wan kembe,
    Malu raso sapai idung kembe.
    Jom terjah post menarik dari sensasi2020 ..10 entri terbaik DenaihatiMy Profile

  4. Assalamualaikum,
    Panjat tak menara tinjau tambatan di raja tu? Bayaran masuk RM1 je…boleh lihat sebahagian pemandangan KB
    Jom terjah post menarik dari Anyss ..Surat Cinta Dari Doctor HensemMy Profile

  5. Tambatan diraja biasanya akan tenggelam setiap kali banjir melanda Kelantan biarpun tiada hujan di kawasan Kota Bharu. Betul spt kata sdr Maza, tambatan diraja dahulunya digunakan sbg jeti utk kapal/perahu diraja berlabuh.
    Jom terjah post menarik dari daun ..Bunga Part XXXIMy Profile

  6. pasti anak2 kak jie akan mempunyai pengetahuan am yg cukup tinggi kalau diikut pada pemerhatian saya. smuanya berkat dorongan dan asuhan si ibu 🙂
    Jom terjah post menarik dari Ekspresi Ruang ..Hamilton Scotts: Memparkir Kereta Mewah Di Aras 14 Kondominium Serendah RM24 JutaMy Profile

  7. Rupa-rupanya KakJie pun ‘typo’ jugak… Hahaha…
    Jom terjah post menarik dari Cenangau ..Ebook Hudud – Nota Kecil Hudud kepada Non Muslim untuk disebar luaskanMy Profile

  8. model kujie tu memang sesuai …
    Jom terjah post menarik dari cikgunormah ..tak cantik macam erra faziraMy Profile

  9. balik baru ni , langsung tak sempat nak ronda-ronda

    Pasar Siti Khatijah pun tak sempat nak serang
    Jom terjah post menarik dari pB ..1186My Profile

  10. err..model tu mengukur langit ke paras air ? hehehe
    Jom terjah post menarik dari pipoq ..Nikon D4 pur only RM35 ?My Profile

  11. suka la nengok gambar last tu..
    cantik..
    feeling model betul..
    hihi..
    Jom terjah post menarik dari hidayah ..Mesti Baca ! Dalam Kajian ; Matahari Terbit Daripada BaratMy Profile

  12. dah lama tak pergi kota bharu, rindu nak pergi sana
    Jom terjah post menarik dari fanta ..De’ Fantasia Di Lancarkan!My Profile

  13. Sangat menyenangkan bisa sering bepergian seperti anda,, dan selalulah bagikan pengalaman menarik ke semua pembaca anda

  14. nama Tambatan Diraja adalah sempena lokasi tersebut dahulunya menjadi tempat berlabuh kapal atau perahu raja untuk naik dan turun ke darat.

    Sekarang jadi pusat pelancongan selain tempat menyukat banjir….

    hehehe
    Jom terjah post menarik dari maza ..Gadis Bertudung Servis TubuhMy Profile

  15. saper la yer blogger yang merajuk tu yer hehe, tambatan diraja tu kalau musim banjir jadi pesta kat situ

    em lagi satu muzium kat situ dekat2 je, muzium perang, muzium bank kerapu 🙂
    Jom terjah post menarik dari mijie ..Wordless Wednesday – Kemalangan di jalan yang lurusMy Profile