Press "Enter" to skip to content

Beza Soalan Untuk Mama Dan Soalan Untuk Abah

Sebagai mak, ibu , mama kita biasanya akan dengar macam² pertanyaan dari anak². Kadang² kita sendiri gagal mendapatkan jawapan seperti yang dikehendaki.

mama…stokin semalam tepi pintu tu mana ?
mama… charger henpon hilang
mama… nak top up
mama…mama…mama…mama…

Anak² saya dah besar, biasanya kalau mereka tanya barang tanpa mencari terlebih dulu saya akan jawap

” mama pun tatau dok mana, kena cari dulu…jadi apa kata Intan cari sendiri dulu ….”

dan… biasnaya bagi seorang bapa , agak² apa yang biasanya anak² akan tanya?

Rasanya kerana sebab² itulah suami hari ini keluar outstation ke Hulu Terengganu dengan sukacita dan tanpa rasa bimbang atau risau.

Sebab tak ada banyak soalan yang perlu dijawap dari anak²…hiks!

sayangkan isteri tinggal tinggalkan babai abah………… muach!

sayangkan anak tangan tangankan owh keretaku……… abah bawa kereta Along tu lek lok tau

Projek Empangan Hidroelektrik tu dijangka siap dalam tempuh 4 tahun. Kemungkinan besar kami pun makin keraplah bercuti di Tasik Kenyir.

p/s – entri peribadi untuk mencari momentum untuk blogging.  Bukan senang mencari rentak selepas menekan butang ‘pause’ .

image : ritemail

26 Comments

  1. John Johny John Johny

    Bestt tau bila asyik tanya ibu itu ini begitu begini….nanti ibu marah kalau tanya makcik sebelah rumah….terus makcik sebelah umah cakap tukar bin nak tak…. hu hu hu ibu suka kerrrrr????

  2. Lansung tidak boleh dipertikaikan. Selain tanya kat mana ibu, diaorang akan tanya jadual game bola EPL.
    Jom terjah post menarik dari Denaihati ..Sihat Sebelum SakitMy Profile

  3. Eh, haah lah… nak tanya abah pulak lah lepas ni…
    Jom terjah post menarik dari Angah ..Tidak ku sangkaMy Profile

  4. saifulAllah saifulAllah

    hehe..balik2 mama jgk yg kene jawab…

  5. hehe…nampaknya mmg soklan2 lebih byk utk mak. Rasanya sbb mak yang selalu ada di sisi utk anak2 nak bertanye.

    Jadinya, adalah istilah “anak mak”….hehe

    p.s-alhamdulillah, rezki dapat tgk anak2 membesar depan mata
    Jom terjah post menarik dari hafizmd ..Ebook Percuma! Nak Tak?My Profile

  6. hakimfaridzul hakimfaridzul

    setuju. everything tanya mak. kalau tak jumpa mak, baru tanya bapak, mana mak… hahahaha…kena batang hidung saya…hahahahahaa
    Jom terjah post menarik dari hakimfaridzul ..Testing via Blackberry WordPress ApplicationMy Profile

  7. Mungkin untuk sebilangan keluarga

    “Bibik! Ongkosnya mana dong?”

    Hahaha…
    Jom terjah post menarik dari Lensahp ..Ayam ni gila ka apa?My Profile

  8. eiela eiela

    setuju dgn gambar rajah soal jawab tu, memang soalan utk abah tak banyak pun berbanding utk mak.

  9. kadang2 saya jawab gini bila anak2 bertanya..”tanya abah”…..hihi
    Jom terjah post menarik dari ieda ..PATAH TUMBUH……My Profile

  10. selalunya anak2 memang lebih rapat dengan mak..tu yg semua benda pun nak tanya kat mak..
    Jom terjah post menarik dari bardboo ..Gambar Anak Mawi dan EkinMy Profile

    • anak mak…hikhik

  11. Kak Jie you are realy2 super MOM…

    *masa saya kecik..mmg suka tanya mak apa saja,sebab dari kecik dok menetek dgn mak kut..tanya mak lebih syok hehehe..

    *anak lebih rapat dgn ibu…
    Jom terjah post menarik dari Azman ..Ayam yang berkokokMy Profile

    • semua anak mcm tu…mmg lebih banyak masa dgn mak.
      skrg ni anak2 dah remaja, masing2 share benda2 interesting kat internet. mak2 zaman skrg jgn ketinggalan utk ambil tau perkembangan terkini…biar sama2 bergerak

  12. Anak-anak pun pandai main psikologi. Soalan berlainan tapi maksud sama sebabnya kalau diajukan soalan yang sama untuk orang yang berlainan belum tentu dapat yang dihajati. 🙂
    Jom terjah post menarik dari akubiomed ..Wordless Wednesday – #Reflection of loveMy Profile

  13. nurul nurul

    soalan daripada anak-anak tu pun selalunya si abah join sekaki kan..

    ma mana stokin abah..ma masak apa hari ni..ma, abah haus, boleh tolong buat air..ma towel abah simpan mana..ma seluar abah dah gosok ke..ma ma ma mama mama mamaaaaa mana……..oh mama….

    memang biasa pun orang tanya barang kat mana tu belum cari pun lagi dah tanya..tu pasal kat depan mata pun tak nampak..redha je la..nanti bila diorang takde kat rumah rindu pulak kan..rindu menjadi manusia terpenting di abad ni………kalau mama takde pun mesti diorang rindu jugak..cari barang asyik tak jumpa..nak apa-apa kena buat sendiri…kalau tak sayang mama jugak taktau la nak kata apa….=)

    • dah dapat call… tersangkut kat Bentong – jalan katup utk LTdL
      Jom terjah post menarik dari Kujie ..Botol Susu Bebas BPAMy Profile

Comments are closed.