Bunga Kantan Putih

bunga kantan putih

Pertama kali pokok kantan yang ditanam tepi rumah sejak 10 tahun ini berbunga warna putih. Saya biasa jumpa bunga kantan berwarna merah terang ( di kampung saya, spesis hutan ) dan bunga kantan berwarna pink ย yang biasa dijumpai di pasar.

Ssewaktu nak petik untuk kakak ipar, ternampak kelainan warna pada bunga kantan ini. ย Kecelaruan hormon kot… hihi

Sekian entri ringkas… saya dah bersiap nak balik kampung, kemudian turun ke Teluk Intan.

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Nursimatun Md Yusof says:

    Owh, saya pun x pernah tengok bunga kantan warna putih. Ni kali pertama… hihihi

    Khasiat Collagen Powder Shaklee

  2. Saya suka bunga kantan, masuk dalam masakan memang sedap.
    Jom terjah post menarik dari Nurul ..Jadual Berbuka Puasa 2014 Vs Jadual World Cup 2014My Profile

  3. Bunga kantan mmg cantik.mungkin tumbuhan paling cantik yg boleh di makan.hehe..
    Jom terjah post menarik dari Mai Has ..Cara Makan Vitamin Shaklee Semudah A-B-CMy Profile

  4. di tempat saya banyak ni bunga kantan…sodap digoreng kering dengan ikan bilis dengan cili padi..hehe
    Jom terjah post menarik dari ben saimin ..2014 FIFA World Cup Brazil..All in One Rhythm..My Profile

  5. bunga kantan masuk dlm kuah peneng sedp..

  6. Bunga kantan ini boleh makan kan?
    Jom terjah post menarik dari Halim Brothers ..Kebersihan Muka, Parut & Jerawat?My Profile

  7. memang cantik bunga kantan putih ini. dekat kampung bunga ini tak sempat besar kerana ummi asyik ambil untuk buat asam pedas
    Jom terjah post menarik dari nurul huda ..Kini Syukurnyasihat.ComMy Profile

  8. mcm mana nak dpt benih ni….mcm best jerrrr klu tanam kat tepi umah ni

  9. Terima kasih untuk pendedahan baru, sebelum ini tak pernah pula tengok bunga kantan sebegini.

  10. terima kasih untuk infonya…tak pernah tau pasal bunga kantan pon sebelum ni !! terima kasih ๐Ÿ™‚

  11. Tahan lama pokok kantan ni. 10 tahun.

  12. kayamu kak ji. cantik betul bunga kantan. selalu jumpa dalam laksa je.

  13. salam kak ji..sedap kalau masak laksa ni..slurpp..sodap..
    Jom terjah post menarik dari Kereta Sewa Rawang ..Kereta sewa dan cuti sekolah bermula.My Profile

  14. Terlalu banyak air yang diserap, lalu warna merah bunga menjadi cair? Haha. ๐Ÿ˜€
    Jom terjah post menarik dari amirulfaiz ..Video Korporat, guna After EffectsMy Profile

  15. Assalamualaikum,
    Wahhhh! macam tak selera je nak makan kalau warnanya pucat macam tu…hilang semangat. Harapnya rasa tak berubah.
    Jom terjah post menarik dari Anyss ..Lelaki Sanggup Jadi Hamba Perempuan Cantik?My Profile

  16. Saya tak pernah tgk kaler ni. Biasa yg kaler lain…tp baunya ttp harum sedap buat ulam. Rebus kemudian potong2 kecil dan buat ulam…sedapnye!
    Jom terjah post menarik dari hafizmd ..Operasi Mengetam di Pantai Pandak Chendering TerengganuMy Profile

  17. Bila nampak bunga kantan, terus terfikir Nasi Kerabu Hitam dan Laksa Penang je ๐Ÿ˜‰
    Jom terjah post menarik dari Stuwie ..Anda wajib makan di Aroma Cafe, Kuching!My Profile

  18. Haha..kecelaruan hormon ye..

  19. Cantik pulak warna bunga tu…

  20. Kak Jee, ella tak pernah lagi tengok bunga kantan putih. tapi bunga kantan memang feveret .. nak pulak yg dalam nasi kerabu. Best sesangat lah.
    Jom terjah post menarik dari kakchik_ella ..Macam-macam CeritaMy Profile

  21. lamanya dah 10 tahun..

  22. Sebut je bunga kantan, teringat Nasi Kerabu dan Laksam…

  23. Cantik warna bunga kantan ni pink gituu..hehe..ni nak petik buat laksa pun sayang ๐Ÿ˜‰
    Jom terjah post menarik dari Layla ..Cara Pengambilan Vitamin ShakleeMy Profile

  24. Cantik.. nanti saya datang memetik bunga di taman ya kak jie..
    Jom terjah post menarik dari eyriqazz ..Konvensyen Hartanah Paling BerbaloiMy Profile

  25. Dihalaman rumah saya ada juga ditanam pokok Kantan. Pernah dihubungi oleh penyelidik gara-gara menyiarkan bunga kantan di blog kerana mahukan biji buah kantan.
    Jom terjah post menarik dari akubiomed ..Penantian 17 tahun Mee Kolok berakhir di Citrarasa Kuala Lumpur 2014My Profile

  26. Bunga kantan pun ada kecelaruan hormon muskil kak jie oi !!!!
    Jom terjah post menarik dari azahairi ..Majlis Perkahwinan Nik Muammar dan Adila,PenangMy Profile

  27. bunga ni ada orang guna buat masak kan
    Jom terjah post menarik dari myrujukan ..Buat Duit Dengan Pendapatan USD Bersama JVZooMy Profile

  28. Sedap buat laksa nie ๐Ÿ™‚

  29. Salam Kak Jie,

    Uniknya bunga tu. Sodap kot kalau buat laksa

  30. err… bunga kantan albino kot?

    hehehee
    Jom terjah post menarik dari maza ..Kari Kepala Ikan BangsarMy Profile

  31. Masak nasi kerabu guna bunga kantan …………SEDAP!!!!
    Jom terjah post menarik dari Wafa ..Ways to Get a Visa When You Are Travelling ExtensivelyMy Profile

  32. Mungkinkah ada pertada apabila bunga kantan berubah warna putih sebab kekadang alam lebih awal menunjukan sesuatu yg hanya ALLAH sahaja yg tahu.
    Jom terjah post menarik dari Denaihati ..Status Halal Coklat Cadbury Dairy MilkMy Profile

  33. Cute nya. Happy journey.
    Jom terjah post menarik dari Logeswary ..Men’s Vital Health SetMy Profile

  34. mengidam laksa la pulak lps tgk gmbr bunga kantan..huhu

    p/s: Selamat mengundi kak jie ๐Ÿ™‚
    Jom terjah post menarik dari Pemborong Kain Cotton Vietnam ..5 Tips Penjagaan Kain CottonMy Profile

  35. Saya pun tak pernah jumpa jugak. Mungkin musim panas aritu mengejutkan spesis pokok ni. Sampai bercelaru warna yang nak terbit dari bunganya.
    Jom terjah post menarik dari Irul ..Berselfie Ditempat KerjaMy Profile

  36. Ya betul! Tak pernah lagi saya jumpa Bunga Kantan berwarna Putih… Cantik…
    Jom terjah post menarik dari Anuar ..Kalau saya menang DiGi WWWOW Awards 2014My Profile

  37. as salam. x kisah bau apa pun janji bila dicium ia mengeluarkan bau kan? kujie balik mengundi ke? selamat memilih calon yg terbaik.
    Jom terjah post menarik dari abe kie ..Tazkirah Empat PerkaraMy Profile

  38. baru tahu yang kantan ni boleh berbunga..nampak sangat jarang masak guna kantan ni.. selalu jumpa dalam laksa je..

    selamat pulang ke kampung kak jie..next week saya pulak balik..yahoo
    Jom terjah post menarik dari tutyrahiza ..Rabun Mata Dan Silau Mata Semakin KurangMy Profile

  39. wah kakji untung la boleh balik kg,kirim salam diana ye ๐Ÿ™‚

  40. Cantik pokok kantan, masak kuah laksa best ni…
    Jom terjah post menarik dari Kereta Sewa Shah Alam ..SOC Kereta Sewa – Penyedia Kereta Sewa AndaMy Profile