Gugurnya rindu

Saya suka gambar ni, lokasi Kampung Bandar, Baling , Kedah. Tarikh Februari 2007. Jalan ini menuju ke arah rumah saya….makcik berdua ini jiran saya.


Keriuhanku tidaklah bermakna
Setelah sepi ini tiba
Aku bagaikan tak terdengar lagi
Suara hujan gugur berderai
Bersama rindu angin lalu
Memenuhi pilu
Yang sering tiba dalam dada
Menjadikan aku sahabat pada sepi
About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. rio

    musim luruh … akhir kitaran hidup sehelai daun…kekuningan..jatuh di tiup angin.

    suara

    kakjie tak pernah la ikut mak g moreh..tp lepas mak noreh sebelum g sekolah ( time tu sekolah ptg ) tolong mak kutip susu getah…lepas tu baru p sekolah…

  2. ziana

    mmg best ade kg..

    Kg Baru pun best gak!

    ade nasi lemak international..;p

    mersik

    amboi pakcik..sesekali dtg..tak hengat kat sana punggg..nampak makcik2 tu je

  3. gambar k’jie buat saya makin tak sabar nak balik kg.
    dulu masa kecik-kecik kan, sy penah ikut arwah mak noreh getah, subuh2 ayam dah kena bangun. best sgt bila ingat kenangan tu.
    tolong menyibukkan diri bila dia mesin getah, sampai 2 jari hilang kuku bila termasuk dlm mesin yg beroperasi secara manual. Nasib baik manual, kalau automatik agaknya tangan pun terhilang sama. huhu
    Syukur sgt sebab yg tercabut tu hanya kuku, jadi bila dah sembuh, kuku ku tumbuh balik…

  4. Jie…Salam senin jua. Dan musim luruh pun tiba.Lalu di denai ingatan ku kutip memori silam.Seakan baru semalam berlalu.

  5. Jie – Kim salam makcik2 berdua tu ye.. hik hik

  6. cantik pic nih…

    kak jieeeeeeeeeeeee….
    best nye ade kg mcm nih..
    sgt2 menariks!

  7. lily

    awk ade kampung ke..kehkehkeh…!!

    okies..bile masa free kelapangan kakjie akan bertandang…

    arin

    tukar nick lama semula ?

    eeemmm..jgn celah² pokok….. suasana kampung mcm tu la arin

  8. muin

    hanya sekeping gambar…telah memberi seribu pengertian dan membuka kotak memori kita…semua org ada catatan masa lalu yang sukar untuk dilupus….

    kuden

    jgn sedih², walau jauh diperantauan….suasana makcik berbaju kedah berkain batin….berjalan menyepak daun kering menerbitkan satu irama….syukurlah masih ada lagi rindu..masih ada lagi kenangan…

    cepat abis belajar dan balik ye Kuden…Kg Binjai Rendah tetap setia menantimu

  9. muadz

    daun² kekuningan itu spt usia yang tersisa…

    peringatan utk diri kakjie…sy bukan lagi daun muda yang hijau spt blog ini..kehkehkeh

    azlan

    walau telah kekuningan menunggu masa utk gugur…perjalanan perlu diteruskan sehingga tiba pada titik noktah…. sehingga belum tiba waktunya…. kutip segala kenangan dan semai sebuah rasa yang abadi:D

    thanks Lan,krn menghargai sekeping potret

  10. mama genit

    uikkk…nak nyamar jadi Miss Anon ke? Len kali jagilah Dang Anum…:p

    Hang tau, time daun gugur ni..kalau bulan mengambang penuh…cerah sampai boleh nampak tanah…mcm siang hari..tu pengalaman yang tak ramai org rasa..pasai rumah aku kat dalam kebun getah… musim daun gugur…pagi ptg kena sapu laman..terbongkok²lah nyapu….kumpulkan..bakar..aku suka bau daun getah di bakar…bau asap tu…semaraknya api mengganas…owhhh..combi..rindunya kenangan itu!!

    mana la tau kalo kita sama² menghabiskan sisa usia kita nnt…hang tolong sikat rambut aku, aku tolong potong kuku hang..he he he..tp tak mau kat rumah org² tua..harap² anak² kita tak buat mcm tu …wa’aaaaa

  11. kak jie, gambo tuh nye scene sama je ngn keadaan kat kg MIL saya kat kelantan…jalan celah2 pokok.. 🙂

  12. Lily.Lulu. says:

    saya rindu la nak balik kampung ….

    p.s: kak jie .. pintu umah kita terbuka tau … jgn segan silu datang 😛

  13. Kurt Kuden says:

    tengok gmba tu baru saye sedar, betapa saye rindu tgk makcik2 pakai baju tu.. jalan2 dgn daun kering…

    rindddduuuuu binjai rendah so much!

  14. My dear k.jie
    (Komen versi jiwang)

    bersama desiran angin yg bertiup sepoi2 bahasa…
    membawa bersama kenangan lalu yg mengusik jiwa…
    bersama daun-daun keguguran..
    ku titipkan salam rindu buatmu sahabat..

    entry ni sungguh berbekas dihatiku
    mengingatkn aku pd kenangan2 indah di kmpg halaman ku..

  15. Keakraban:

    walau banyak keluh kesah yang dilalui, persahabatan tetap terjalan untuk terus menuju ke destinasi. Pastinya banyak memori yang dapat disingkap dan disimpan dalam ingatan mereka! Tahniah, nice pic Jie!

  16. muadzlife says:

    bila sepi menggamit rasa
    pilu pasti menjengah tiba
    ku seka ia jauh ke laut…
    supaya hiba tidak bertaut

    kakjie..cantik nya hasil tangan itew…
    manis ada
    kesinambungan ada
    rasa ada
    aura ada…
    macam2 ada

    saya soka sgt sgt sgt sgt gambar itew

  17. echah_syed says:

    lorr awat anony plak ni..aku la tuu..uishh nyamar2 x men laa :p

    ~ mama genit ~

  18. Anonymous says:

    sukati dia je mat ni tauu..iyeaa maner tau kan dunia ni bulat..tup tup kami jadik jiran sepakat membawa berkat…

    atau jumpa kt umah org tua2 ke..tetiba jun pun ade skali..tp yg best tu hg pun ade..hohoho

    kita tatau mase dpn kan..wat ever pun kita doalah yg paling baik utk sume..tol dak mat..

    i lebiu mat !

    ~ pic ni mengenangkan aku kecik2 mayb umo aku 6 thn kot..sbb kami tinggal kt kuarters JPT redang pnjg ijok selama prk..diblkng nyer kebun getah cm gini laa..ade air terjun lagi..bestnyer menggamit memori dolu2..sayu rase 🙁

    JPT skrg JPS kan..

  19. Sampai hati ko mattt….try celik sikit mata ko nengok tu…makcik pakai tudung putih tu dgn yg pakai tudung hitam tu jauhhhh..beno bezanya….mcm Datuk K dgn Datuk CT tau….nehiii..nehiiii….

    hantu siang byk la mat..:p

    jun

    tu la pasai jun…bunyi dauh tu sreeettt….sreeettt…pun dah ca alit but si mat tu…

    tu la jun..cantik musim getah gugur, mcm kat obesea….:p

    patutlah lama tak mesorat jun..hihihi..kita ni nk dengar drama dari makcik combi je…kehkehkeh…len kali ajak mat sama ye jun..suruh dia bawa tikar bawa kuih kek bagai tu….:p

  20. hahhaha…lalu malam2 kt situ, bunyi daun tu kena angin sket sure mat lari lintang pukang..ekekeke…
    mcm drama, mcm crita bergambar, mcm poskad mesia kat luar negara..cewahh..dan mcm2 lagik..tu sbb a pic can tells a lot..kan jiee…

    hmmm…apsal la tenet 2-3 ari ni..lembab giler..nak gebang2 kat tempat borak tu pon susah…

  21. Makcik yg tudung hitam = kak combi
    Makcik yg baju “blue munga2” tu = kak jie….pssstt..kak jie kalau malam2 lalu situ seramm kan..

  22. mat gebu

    Luar negeri, negeri kedah di luar negeri selangor..:p

    amboiiii..punya jauh imaginasi dia tu…yg mana satu combi yg mana satu kakjie….?

    syukurlah andai betul…kami akan terus berkawan hingga lanjut usia spt itu..kan ..kan…nak membina persahabatan mgkn mudah, tetapi utk mempertahankan mmg susah…

    bp

    mmg banyak cerita…kisah dulu…suasana yang cantik tetapi pada realitinya musim penyeksaan kepada penoreh….

  23. cikscarlet

    autumn sonata..hihihi…

    pato & pearl

    owhh…Puan Pearl..lama sungguh hilang jejak…

    hati sayu tgok gambar ni…musim gugur yang indah tetapi menandakan juga musim “kering” bagi penoreh getah..waktu ini susu tak berkurangan…

    suasana mcm ni..dekat dgn hati & kehidupan saya suatu masa dulu

  24. blackpurple @ jowopinter says:

    Wah! Seni gambar itu. Banyak ‘cerita’ di dalamnya.

  25. Mat pun sukaa!!..mmg mcm musim luruh kat luaq negara…jiran kak jie berdua tu, diumpamakan “kak jie” n “kak combi”..pada masa2 akan datang…soo cute n adorable gitu u!!!

  26. Pato & Pearl says:

    Sekali pandang kan Kak Jie, macam scene cerita drama gitu..hehe.

    Pearl (back from Writers’ strike)..boleh gitu??

  27. cikscarlet says:

    sy pun suka…seolah olah makcik itu sedang bersiar siar semasa musim luruh di korea..ehehe