Kenapa Lelaki Tidak Memuji Lelaki Lain

The joy that you give to others is the joy that goes back to you… A happy heart makes the face cheerful..!

” Kawan-kawan Along cakap mama CANTIK….!!! “.

Huhu… Really makes my day…! Lebih cantik dari bunga teratai yang berkembang bila hangat disentuh mentari pagi.

” Kawan-kawan perempuan Along…”

Owh… tak terkejut langsung kerana perempuan memang pemurah untuk memberi pujian walau untuk sesama jenis.

Perempuan memberi pujian kepada kawan-kawan perempuan  mereka memang lumrah kerana perempuan sangat memahami dan suka menikmati indahnya kembang kuncup rasa yang meresap akibat pujian tersebut.

Dalam katakunci mudah –  kita orang suka memberi motivasi sesama sendiri.

Keikhlasan? Kita tak payahlah mempertikaikan keikhlasan kepada orang yang membuat kita merasa gembira…sekurang-kurangnya dia telah memberi kita satu perasaan bagai diawang-awangan………. itu lebih baik dari menerima sebaris kata yang membelit rasa seperti luka disimbah cuka.

Orang lelaki…?   Susah nak dengar lelaki memuji kehandsoman lelaki lain… agaknya kenapa ye?

Takut tergugat? Hilang macho….?

Betul ke kalau seorang lelaki memuji seorang lelaki lain, kena charge gay?

Ada pembaca pernah bertanya , adakah normal kawan lelaki sayang lelaki lain – baca kat entri ni > kawan lelaki sayangkan lelaki lain atau baca kenapa lelaki bujang suka dot dot dot

p/s – nak pergi KL Sentral beli tiket 17hb untuk Angah.

©kujie – lelaki & perempuan memang berbeza….  dah cop jawapan ni, korang cari  lain…hiks!:mrgreen:

Published by

Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

44 thoughts on “Kenapa Lelaki Tidak Memuji Lelaki Lain”

  1. takut ada member cakap,”ko pehal? gay ke ?”.. 😆
    tak heran langsung laki hensem ke pe..takde pe yg menarik pn even member pmpuan duk teruja2.. “hensemnyerr”.. 😕
    Jom terjah post menarik dari Izwan ..Watak Curiga Pencuri Di KampusMy Profile

  2. Ada sesetengah lelaki juga suka memuji lelaki lain.

    Ada juga sebaliknya. Sebabnya keegoan. Lelaki ni egonya tinggi amat setinngi Gunung Kinabalu di Ranau. Orang kata tidak mau kalah antara satu sama lain..

    Lelaki..ohh..lelaki….. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

  3. biasanya lelaki x puji pada wajah/penampilan, tapi pada benda leain.. misalnya pada karisma, kerajinan, kekemasan, kepetahan bercakap, dll..
    “Woah bro, hebat ar time ko present tadi”

    “Awak ni sangat kacak dan menawan” hahaha. memang ada bunyi gay sket.

  4. bukan takde lelaki puji lelaki..nanti dicop POYO plak…dan mata mula memandang semacam..heheh

  5. jarang dengar lelaki puji sesama lelaki, maybe sebab ego kot. tapi kalau puji hasil kerja biasa juga dengar. biasanya orang yang tak mendapat pujian adalah orang yang tidak memuji orang lain. hukum karma..eheh
    Jom terjah post menarik dari Amirez ..Antara Maxis Broadband dan StreamyxMy Profile

  6. Memang susah nak dengar lelaki puji lelaki tetapi bukan tak ada. Selalunya lelaki yg puji lelaki berada dalam suatu komuniti dan gelombang pemikiran yg sama. Biasanya mereka akan puji hasil kerja yg dilakukan tidak pada peribadi.
    Jom terjah post menarik dari denaihati ..iPad 2 MalaysiaMy Profile

  7. Ada sekali tu Iza hadir dalam business matching, seorang jejaka dalam sessi tu memang hensem sangat, susuk badan, wajah dia maskulin..pendek kata kacak. Iza ni asal ada peluang mesti perati kat dia, tiba2 terkejut bila orang sebelah Iza, lelaki (bkn melayu) mendesiskan “this guy so handsome laaa”. Oooo ada jugak puji-puji..cuma dia cakap sorang2. Cumanya lagi maybe terkuat sikit kat mulut dia, sampai Iza dengar :mrgreen:
    Jom terjah post menarik dari iza~de~bintang ..Intai Khamis Yang Lalu My Profile

  8. memang perempuan ni murah pujiannya..kerana jiwa perempuan ini kaya..tp kadang2 dlm pujian yg diberi, brp ramai sbnrnya yg ikhlas..huhu..kena berhati2 jgk sbb bkn smua memuji dgn ikhlas..lelaki plak mmg fitrahnya ego..jgn harap nk memuji, biasa yg bergelar isteri dan kekasih je akn dipuji.. 😀

  9. sebenarnya pujian itu bagus sebab ia meningkatkan motiasi diri. tapi jika terlebih puji akan buat seseorang itu over confiden dan rase dia cam best…

    d sebabkan itu lelaki x puji lelaki lain secara membabi buta sebab x moh lelaki tu kembang rase dia cam best!

    huhuhu
    Jom terjah post menarik dari belalang ..Saya Cintakan A- Tapi B Mengandung Anak SayaMy Profile

  10. Bagi pendapat saya la kan, rasa janggal sangat kalau ada member lelaki yang puji-puji saya. Sama ada membodek atau nak pinjam duit. Lelaki kalau memuji, mesti ada makna. Takdanya diorang sesaja nak puji-puji.

    Sebab ego tinggi punya pasal. Kalau puji diri sendiri tu hensem pernahlah. haha
    😎
    Jom terjah post menarik dari sylarius ..Malam di Paloh 2My Profile

  11. aik! ye ke? jawapan tu mmg dari tadi ada kat situ ke, ke baru tulis ni haaa…

    hahaha. anyway, i rilek je puji lelaki lain. cth: remy ishak tu hensem jugak banding ngn karam sing walia.

    ok per.
    Jom terjah post menarik dari Khairi ..Pembaziran itu amalang setangMy Profile

  12. hahaha… mencabar minda dan akan bercambah jugalah alasan2 gitw..

    1) tak lazimkan puji kerana pujian itu terlalu istimewa. kalau sudah lazim dan selalu sangat, nilai harga pujian itu boleh menjadi tawar!

    2) sebenarnya lelaki juga memuji lelaki.. siapa kata dia tak puji? kalau dia sorg Muslim yg taat, lagi ler dia puji lelaki tau..

    Tu dia selawat ke atas Nabi, bukan ke Nabi itu lelaki?.. Lepas solat dia puji lelaki itu, lepas makan, berzikir, di hari jumaat juga puji lelaki itu… nak masuk ‘rumah’ pun dia puji lelaki itu..*senyum

    juga kalau sorg pemimpin yg adil lagi dia dipercayai sprt TG Nik Aziz, Najib Tun Razak, Isa Samad, Tun Mustapha, pun sama dia puji apa.. terutama dah dekat2 pilihanraya ni… mau jelas contoh yg itew sila jengah ke PRK Merlimau dan Kerdau yg sekarang ini serang berlangsung.. hehehe

    3) lelaki lebih rasional, jadinya jarang benar nak diawang2an.. dan dia pun tak suka buat org lain diawang2an.. kalau semua diawang2an, takut nanti tak jumpa tanah, terlepas ke ruang angkasa.. tak der lagi realiti.. hehehe

    4) yeap, lelaki juga takut memuji lelaki lain… pertama takut mendorong kepada gay atau dituduh gay.. kedua, mereka hanya suka puji pada yg patut dan perlu sahaja.. mcm buat kerja dgn cemerlang, kerja yg berkesan… ketiga, tak mau ujub, takbur dan tabaruj! penyakit hati itu semua.. hehehhe

    5) buat kerja lagi elok dari berangan aje.. heheheh.. lagipun lelaki jarang benar nak kembang kuncup… bila bekerja dia tegak berdiri jerk, berdiri straight mcam askar bagi koman di padang kawad.. tu yg dia org tak berapa nak layan kembang kuncup.. hanya tahu, terus berdiri tegak dan buat kerja…. hahahah

    6) lelaki tak mau buat seseorang itu perasan, walaupun dia itu perasan orgnya.. hahaha..

    7) lelaki mana ada nak berfesyen2, bergaya sakan berlipstik, berbedak bertepek2.. hanya kebanyakan perempuan aje yg terpengaruh dgn tabaruj nak bertepek2 berlipstik tebal semata2 mahu kelihatan cantik dan apa lagi.. mau dipuji ler tu.. selain itu mahu menggoda gitew.. hahahhaa

    jadinya lelaki itu plain tak der benda ketara nak dipuji kecantikan atau kehandsoman pun.. hahaha… lagipun dia sedar diri dan punyai kelebihan tersendiri gitew..

    sekian alasan melantun-lantun maza.. hahaha
    jangan dok percaya dgn alasan maza tu.. merapu jerk.. tak ada data discreet atau qualitative dan hanya berdasarkan data empirical melalui observation semata2 .. hahaha

    :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
    Jom terjah post menarik dari maza ..Dressar merawat dari kakiMy Profile

  13. hehe… lelaki puji kehenseman lelaki lain mmg agak jarang berlaku… mungkin sbb cara lelaki menilai seorang lelaki tu lain… 🙂

  14. aah…pelik betul.skrg ni xpenah dgr lagi kalau laki puji laki..

    aii..mcm dah pelik bunyi nye tuh kakjie..keh3

    perempuan saling memuji sebab nikmati keindahan yg Tuhan cipta sesama sendiri..xp kdg2 tu perempuan suke banding2kn kcantikan msg2

    tu yg xbest didengar..
    Jom terjah post menarik dari anajoe ..Saya Sokong Vlogger MalaysiaMy Profile

  15. ego kot…hehehe… mesti lelaki marah ni 🙂
    penah dulu berbual dgn kwn laki, dia ckp..laki mmg susah puji apalgi melibatkan paras rupa laki lain…tpi bile ada yg puji…itu menunjukkan laki tu mmg sgt hensem…kihkihkih … betul ke? betul kot 🙄

  16. itu dah lumrah kat malaysia lau lelaki kata macho dekat lelaki lain akan dianggap gay. lagi2 sememangnya gay lah yang selalu memuji lelaki lain..
    Jom terjah post menarik dari Notakaki ..7 tip penjagaan jeansMy Profile

  17. dulu dulu ye la kot…tapi rasanya sekarang lelaki takut dikatan gay bile puji lelaki lain…tapi perempuan puji kawan perempuan dia, tak de sapa nak cakap dia lesbian pun…hiks! 😆

  18. hehe.. lelaki kan jenis kurang perasaan skit. nk puji isteri pun setahun sekali ini kan pula nk puji lelaki lain. rasanya lelaki ni x puji lelaki lain sbb dia nk dirinya sentiasa rasa hebat kot.
    Jom terjah post menarik dari halen ..Masa Yang MencemburuiMy Profile

Comments are closed.