Labu masak kicap

Tengok tajuk macam sedap je kan?

Semalam saya masak sotong kicap, separuh jalan saya minta tolong suami sambungkan sebab saya belum mandi belum sembahyang. Saya cakap dalam 2-3 minit bolehlah diangkat. Lepas tu jerang labu air yang dalam periuk. Saya dah siap letak bawang letak garam. Dia cuma perlu masak je.

Lepas mandi dan sembahyang, saya bersiap berbedak lawa²lah…issshhh…nak makan masakan suamilah katakan. Dia memang jarang sangat masuk dapur memasak. Kalau saya tak de, nak cari gula pun kena telefon tanya kat mana saya letak.

LOL !!!!!

Saya hairan kenapa sotong tu masih dalam kuali, belum di angkat. Saya buka penutup tengok labu air dalam kuali bercampur dengan sotong masak kicap!

Labu air masak kicap! Mungkin kawan² chef saya belum pernah mencuba resepi ini…..sedap sebab di masak penuh ikhlas dan lurus bendul. ha ha ha ha….Sepatutnya menu saya sotong masak kicap dengan sayur bening labu air tetapi sekarang dah jadi 2 in 1.

Sepanjang waktu makan malam, sambil menyuap sambil gelak bila tangan menguis² sotong bersama labu air saya yang dah hitam .

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. chii

    try chii jgn tak try

    tp yg selalu masak lemak tu, labu kuning.

    ni labu air mmg sedap wat sayur bening je…

    duniabudin

    betul ke…kot2 masa tgh suka..buatnya masa beralih arah…masak la sedap mcm mana pun…ade je yg komplen..

    hahahaha..senangnya lah nk bela abg budin kalau makan garam, lada, cili dan asam je…

    boleh diet sekali..kurus keringlah kalau hari2 mcm tu :p

  2. DUNIABUDIN says:

    orang lelaki ni bagi makan apapun dia lanyak sampai licin… yang penting cukup garam, lada, cili, asam… Kalau tak de yang lain, gaulkan garam, lada, cili dan asam je pun dah cukup….heheee… saye lah tu…

  3. sedap…tp chii x mkn sotong la plak..

    labu air masak kicap 😛 masak lemak bese ar..pasni leh ar try

  4. idham

    sy tak makan megi…tak pasti apa rasa yg sedap utk megi..

    kalau boleh lelaki tu belajarlah masak yg mudah..mcm masak sayur air ni….jgnlah mcm kawan combi tu..bayam dah lunyai jadi air..

    bkn susah pun…belajar dr pemerhatian dan guna OTAK… he he he

    duniabudin

    Resepi tercipta tanpa sedar ye…he he he…mgkn sesuai utk orang lelaki je la kot….

    ziana

    yelah …tergolak sotong tu di celah2 labu air yg putih melepak yg dah tukar kaler…

    saya dah lain tau….

  5. neomesuff

    tak pasal² kena ketuk dgn tin biskut…ha ha ha

    neeza

    jimat masa nk cuci periuk dgn pinggan kan…he he he..bijak sgt tu.

    hal2 kecik mcm ni….boleh ceriakan hidup suami isterikan…

  6. heheheh..
    ayat yg last tuh kelako..
    nguis2 sotong bersama labu yg dh hitam…
    hehehehe

  7. DUNIABUDIN says:

    Best lah suami Jie. Pandai cipta resepi baru. Suruh dia ajar Norz untuk bawak pi Brunie…

  8. eee kalakar jugak ek..dari skang saya kena blajar masak la..masak megi masak kicap boleh?
    Cabai Burung

  9. Neeza Shahril says:

    memula neeza pelik gak.. tak pernah neeza makan labu masak kicap.. ingat resepi baru. baca lagi.. nak pecah perut neeza ketawa.. heheheeee.. tu la gayanya bila suruh che abang masuk dapur.. heheheee.. tapi takpe kak Jie, jimat periuk. basuh 1 periuk aje tapi dapat makan 2 benda.. hehehee…

  10. neomesuff says:

    hehheeee.. ini serupa lawak…bapaknyer nk p menoreh getah di subuh hari, suruh anaknyer ( yg sedang mengantuk giler ) amik parang di sebelah tin biskut. Anaknyer amik tin biskut.

  11. cikgu panji

    biarkan siluncai terjun dengan labu labunya..he he he

    nat

    sesekali buleh la nat oooo..guna kata kasih sayang..kalo hari2….mau kasih melayang..hahahahahha

    Jun

    resepi 2 in 1…. dah tu terkezut nengok dlm kuali labu air yg putih melepak tu dah jadi itam..hahahaha

  12. lily

    ni bukan labu kuning yg kita selalu buat pengat @ serawa @ kolak tu…

    ini labu air…kundur

    umi mia

    kalau kita tulis labu, letak bumbu bilis bawang tumbuk tu…kira biasalah letak kicap sikit2 bagi kaler dia …

    ini memang asal masak sotong..siap letak sikit halia….

    kicap masin pula tu yg pekat, bukan kicap manis..mmg lain sgt rasa dia

    pu3nemo

    suruhlah mak masak…try test

    he he he

  13. muadz

    ha ha ha….. tak pe kita faham keikhlasan dan lurus bendulnya itu..isteri semua boleh accept..

    sesekali buleh lah………. :p

    mama ranggie

    tak sempat snap….kakjie telan je…ala² ambek hati lah…kehkeh

  14. combi

    tu masak yang paling simple, rebus sayur…

    hahaha..itu pun gagal!

    kalau lah masak yg rumit berjintan, bersantai bagai tu, mau pengsan patlima kali kat dapo..hehehe

    tapi demi suami terchenta….kita telan jadi sedapppp……kan?

    suara

    abis tu memang abis..tapi sambil dok makan tu masih dok gelak berpinar2 biji mata…

    ishhh….

  15. ummi

    surprise lah sgt kak ummi.lagu air yg putih melepak tu dah jadi kaler hitam..hahahaha….

    mcm mana nk shap gambo kak ummi… nak ambek hati suami terchenta kan..saya telan juga semua tu..hehehe

    rockrider 9.1

    a’ahaaa….. selalu gak makan yg tu..tapi yg bersotong kicap ni… kelakar sgt tgok

  16. hehehe…saket peut ni jie, wat kelako ler…tp ok la, cik abg nak gak tulun…eh jie, nk tulis komen pon x leh ni..berair dah mataku..ekeke…leh bayangkan, labu tergolek2 ngan sutun…tp kan jie…x mabuk x per la..hahhaha…satu lagi resepi tercipta tanpa sengaja..bila fikir2..mcm sedap jek..hehe

  17. *ketawa guling2 sampai kuar air mata*

    kak jie kene tulih dlm ‘Jie Book of Record!’

    ini adalah salah satu peristiwa bersejarah… muakakakaaa…

    p/s: kalau kita masak dgn penuh perasaan kasih sayang musti sedap gak rasanya…tak kira lah labu masak kicap ke apa…

  18. cikgu panji says:

    Nasib kau le labu…Nasib baik masih boleh dimakan.

  19. kak,my mom gelak jek bc entry ni..

  20. first tengok topik entry jer saya dah pelik…ingat kak jie tersilap taip.,…hahahha…rupa2nya mmg ada masakan special ni. ishk ok apa…kreatif apa suami kak jie…ermmm…tapi…sedap ker tak????

  21. Lily.Lulu. says:

    labu masak kicap ?? err .. x penah makan labu…

    ngeh ngeh ~

  22. mama ranggie says:

    kak jie,update lah gambar labu tu…

    nak tgk?

    tp rasa die sedap x?

  23. saya rasa ramai sang suami yg ala penuh ‘keikhlasan dan lurus bendul’.
    hehehehe
    sebab suami saya juga begitu…hahahaha

  24. jap… su nak imagine rupa labu masak kicap bersotong… hahaha

    anyway, abih tak kak jie makan masakan istimewa tu?

  25. echah_syed says:

    aku tingat kwn aku..mase dlm pantang dia suh huby dia rebus bayam..hang tau aper jadik??

    bayam tu hancur lebur jadik air..hohoho !

    tu laa ekk bnda yg mudah pun tatau adehh !!

    aku x bole bayangkan ape rupa labu tu jie :p

    ~ resepi kasih tercipta! ~

  26. Rockrider 9.1 says:

    kak, akak masak deh. nanti saya sampai.

    i like labu so much. org klate ske wat sira makan masa kenduri kawen. yummy!

  27. Weeehaaa Jie, xtau lak akak suami Jie suka wat surprise camgitu sekalik! wahahaaa…Baik ko tunjuk rupa labu masak kicap tu Jie, ramai yang excited nk tgk..hehe..ko jgn lupa deco sikit.. Hehe..kelakor pun ada akak dengor, tapi kalu sedap kira orait le Jie, janji ikhlas dari suami tercinta dan bole makan kan.. (*garu2 kepala nk imagine masakan ni..) =D

  28. kelakar ade lah…tak pernah2 labu air buat masak kicap…hehehehe

  29. mikaounik says:

    wowowo bunyi mcm menarik ni mama..
    bg laa resepi..gambo pun kena letak tau 🙂

    sure kak norz & kak e nak try gak..hehe