Maafkanlah sekali lagi bukan ingin ku sakiti

sliding door

Rumah saya ada sliding door sebesar ini, boleh tengok awan menggebu-gebu, langit membiru dan hijaunya bukit bukau dari meja pc saya sekarang…selalu burung terlanggar sebab radar rosak .

Mangsa terbaru pagi ini :
burung cedera

Selepas 2 minit “pening-pening lalat burung”, dia kembali terbang.

Eh…. rumah saya memang banyak burung, kan? Nak daftar dengan Persatuan Pelindung Mergastua Dunia sebagai salah satu kawasan habitat burung hijrah .. :lol:

EDIT :

Lepas post entri ini, saya keluar…. siram pokok dan bagi ikan-ikan saya sarapan

owh…. what happened?
ikan talapia mati
Keracunan air? Ikan di kolam sebelah kiri timbul dan beberapa ekor masih kejung di dasar kolam .  Tinggal beberapa ekor saja lagi yang hidup.

Tapi………..
ikan renang di kolam
Ikan di kolam taman sebelah kanan masih  hidup segar bugar! Dari sumber air yang sama….?

Sedihnya………. kesian ikan-ikan saya. Walaupun saya tak makan ikan air tawar tetapi ikan-ikan inilah teman sewaktu sendirian. Saya yang bela, yang bagi makan sejak mereka masih bayi nan merah… saya yang sauk asingkan supaya tidak dimakan oleh abang-abang atau bapa sendiri . Pallet makanan yang berbiji-biji itu, saya tumbuk menjadi serbuk….

owh….

Tadi usik Deo cuci akuarium, sekarang saya pula terpaksa mencuci kolam.

Tiba-tiba teringat future vet hari tu…..doktor…tolong!

Published by

Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

55 thoughts on “Maafkanlah sekali lagi bukan ingin ku sakiti”

  1. rajinnya..siap tumbuk lagi nak bagi ikan makan..bertuahnya dapat mak mcm ni..nak jadi anak angkat la..kalau x layak..adik angkat la..hu..hu..

  2. eh…alahai sedihnya tengok ikan2 tu banyak yang mati.
    Dah kenalpasti puncanya ke Kak Jie?
    .-= Kak Long´s last blog ..Mimpi yang tersirat =-.

    1. @Kak Long, bile sy cuci kolam tadi, nengok kat bawah tu byk sisa makanan, mgkn itu kot sebabnya

      kolam yg kanan tu lebih besar, ikan sikit..yg tu kecik sikit..ikan lebih byk
      tu yg depa tak cukup oksigen kot

      jawapan …mcm pakar perikanan je :mrgreen:

  3. burung tu mangsa ?! nape dia sempat buat post utk akak ambik gambar dier ?
    .-= eldy´s last blog ..[Video] Memasang flash widget jejaktrend =-.

    1. @eldy, baca entri ni dengan jelas

      sliding door
      meja pc tepi sliding door
      burung langgar…kedebuk bunyi
      so sy capai hp
      snap
      burung tu pening2 lalat, mestilah kan..dah kena debuk
      lepas dah ok sikit, kan sy tulis 2 minit
      dia pun terbang

      kejadian tu dpn mata
      sbb sy dpn pc
      pc depan sliding door
      sliding door tu kaca
      sy boleh nmpk sebelah sana

      wahhh..kena panggil CSI dtg ke? 😆

  4. Saya ada pengalaman tak berapa manis dengan burung.
    1. Kepala saya ditimpa tahi burung ketika berjalan di Jalan Masjid India.. ceh!
    2.Daging burger yang diletakkan di atas meja di sambar burung gagak sewaktu picnic bersama member di PD. Geram…

    Walau apapun, saya tidak tergamak sakiti mereka. Sekali pandang comel jugak kan? Walaupun hitam.. hehehe.
    .-= Sue´s last blog ..Reminder: Servis kereta =-.

  5. tergelak sy psl burung “radar” rosak 😆
    kat rumah sy plak, burung singgah utk berak ceitt~ haha
    so terpaksa main kejar2 dgn burung ehe~ 😆

    apa jadi dgn ikan2 tu? 🙁
    .-= Adila´s last blog ..Flah-werrr~ =-.

    1. @Adila, sini byk burung hutan, dok depan pc nengok kat luar tu….kadang2 nampak dia berkejaran celah2 pokok kt taman sekangkang anak kera kak jie tu

  6. wah kesian burung tuh…
    burung ape? takkan burung murai? hehehe
    ikan tuh aku hengat dah sampai ajal le ni. 😀
    .-= Kreuger´s last blog ..Menguji keberkesanan Maxis dan Fivio melalui live blogging. =-.

    1. @Kreuger, bukan, cantik burung tu , kan?

      entah radar rosak silap masuk kawasan kot…gedebuk dilanggarnya sliding door…

      kesian tgok dia…. rasa nk dekat , nak belai..

    1. @mrs azmi, skrg ni ada 4 ekor je yg hidup..dah tukar air baru…moga2 pjglah umur yg ada tu

      tp kolam satulagi tu..anak2 ikan tgh remaja…

      sonok..dtg tepi kolam je..dia dah berenang dgt dekat..dah tau…tuan dia dtg nk bagi makan

      hahaha..teruk kan kak jie..dgn ikan pun jadi 😆

      1. @Kujie, ala okla tu kak. pets ni bile kite selalu bagi makan mesti die kenal 😉

        tak teruk ah.. saye ni lagila kadang2 dok bersembang dengan aly.. pdahal die bukan boleh balas pape pon. dok tgk kite terkebil2 bijik mata je! wakaka

    1. @yonna, ni bukan kali pertama yonna
      pernah gak 2-3 kali dah
      mgkn betullah…dah sampai masa

      oe…..tiba2 kena H1N1 😆

      tweet boleh dr hp ape? :mrgreen:

  7. salam kak,

    dah lama saya tak jenguk rumah ni dan juga rumah sendiri. keluar mengembara sat.

    ikan kak tu mungkin semput terkurang udara, dek populasi yg terlebih bila sampai satu peringkat umuq. tapi mungkin juga mati terkejut, kalah pilihanraya dek rakan2 sebelah yg segar bugar ituw. 🙂
    .-= AyKay´s last blog ..Himpunan kata-kata hikmah =-.

    1. @AyKay, alasana yg paling logik..sbb kolam satu lagi tu byk pokok2…tgh berbunga comel..yg sana tu tak de pokok dlm tu

      tak cukup oksigen ?

      air tu fresh dr bukit…

  8. kak kujie..
    awat ni???
    cyan depa..tapi dah ajal kan??
    mesti akak lg sedey kan??

    ish..saye x boleh la nengok ikan mati beramai2 gtu.. (T_T)
    .-= chentatiku´s last blog ..::Laskar Pelangi:: =-.

  9. rasanya sudah sampai masanya, ekau pacakkan menaro tarfik udaro. huhuhu..

    kalau terus-terusan mcm ni, ada harapan diwartakan sbgi laluan maut utk burung2 itew… huhuhuhu

    :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
    .-= maza´s last blog ..Sri Mersing =-.

  10. Alamak Kak Jie..awat ikan-ikan tu mati beramai-ramai tu.. Hairan pulak apa masalahnya. Teringat depa duk berenang beramai-ramai ke hulu ke hilir, dah meninggal rupanya.. Innalillah…. 😐

    1. @iza~de~bintang, tataulah iza….air kolam kiri dgn kanan tu sumber yg sama…air dari bukit yg sama…

      yg hidup ada 4 ekor talapis..ikan lain tu sekor je mati..ada lagi . ikan guppy tak mati pula 😥

  11. Burung tu singgah nak tumpang berendam kat kolam Kak Jie kot hihi, tak pun singgah nak mintak kek blueberry, tapi silap landing 😆

    Err kalau tak pening burung boleh tumpang berendam dalam kolam tu dak Kak Jie? 😛
    .-= iza~de~bintang´s last blog ..Rona Horizon Cinta… =-.

    1. @iza~de~bintang, kadang yg masuk dlm rumah, terkejut kena sergah…menonong dia terbang..mesti berdebuk langgar

      kesian..kalau tau ada burung kt dapur…kak jie dendiam…..buka pintu bagi dia nampak

    1. @Luqman, tak pasti, bukan kot..sbb paruh dia kecik..sy tengok dr jauh je…tak nak dekat sbb mesti jantung dia berdegup kencang..takut nnt kena heart attack…mati kat situ….CSI dtg pula 😆

Comments are closed.