Mengangkang

Macam hari hari biasa, saya pergi kelas , habis pukul 11 pagi. Terus pergi Rawang uruskan beberapa urusan duniawi,,hehehe

Balik singgah sekolah Intan. Sementara loceng berbunyi tepat 1.30 bertenggeklah kat bangku hentian bas sembang dengan kawan juga ibubapa yang menghantar makanan untuk anaknya.

Cerita tentabg bangunan tadika tepi sekolah yang hampir siap,  tentang rancangan sekolah nak dirikan dewan sendiri. Murid tak sampai 700 ratus, tetapi sekolah mewah nak berdewan sendiri.

Macam itulah sjk(c) ,  sekali menteri turun  dapat RM 1.5 juta seperti analisis seorang kanak-kanak tanda² PRU 13. Berceritalah dia mengenai sekolah anak sulungnya yang baru ke SMK. Daifnya sekolah sehingga Pengetua keluarkan duit sendiri beli kerusi plastik untuk murid² dan sekarang merayu derma ibubapa.  Itu belum lagi masalah tandas yang tak berpintu.

Seperti juga SK – masalah bertahun² untuk dapatkan dana untuk laluan pejalan kaki berbumbung dari pintu sekolah pun bertahun tak selesai.

“orang kita ” tak pandai berpolitik, tak pandai main tarik tali, tak pandai merebut peluang – akibatnya anak² sendiri yang tak dapat apa².

Saya bercerita dari pengalaman dari peristiwa depan mata sendiri – mungkin orang lain ada pengalaman yang berbeza.

Yang terjerit² nak membela bangsa pun orang sebangsa le juga!

Erk…. jauh pula saya membebel.  Sebenarnya nak cerita pasal si kura-kura ni

Saya buka pintu rumah – terpandang dia yang tengah mengangkang memanjat pokok nak keluar.  Sikit lagi dah nak lepas bekas, dia pijak dua ketul batu berlapis.  Bijak sungguh!

Jadilah – bahan gelak tawa berdua – seorang manusia dan seekor kura-kura!

p/s  Tahu tak mengapa kulit kura-kura retak? Klik cerita rakyat di sini untuk membacanya.

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. dlm islam pon ada berkata.kaum lian tk berani memusnahkan bangsa lain,melainkan bangsanye sendiri. 😕

  2. percubaan untuk melarikan diri. hebat!
    Jom terjah post menarik dari penhitam ..Waiting for the SPM 2010 resultMy Profile

  3. patutnya benda2 basic utk sekolah tak perlu nak request dah, terus je buat. inilah bila suka bertangguh kerja. semuanya nanti la.. baca majalah dulu, minum dulu, nak borak kejap. letih la kak jie bila tengok ada org kat kaunter boleh berborak2 sedangkan pelanggan yg Q ramai ni.. eh! lari tajuk lak..

  4. peruntukan buat dewan disampai oleh menteri yg turun baru2 ni… 7.5juta utk 3 sjkc bukan dari pibg

    dan lagi, kena tengok anak siapa belajar kat sekolah tu…

    kami ni dari daerah hulu – ada pekan kecil..dan biasanya majoriti penduduk pekan kecil orang cina

  5. sebab hal tanggungjawap untuk rakyat dipolitikkan 😆

  6. biasanya saya telefon TNB kalau lampu jalan depan tumah tu tak menyala

    saya telefon Majlis Daerah kalau seminggu sampah tak diangkut sebab kami masih dalam MD

    rasanya kes2 remeh yang cari wakil rakyat tu berlaku zaman dulu kala waktu maklumat sukar diperolehi

    masa tu telefon tak dak…perhubungan nak ke bandar susah..jauh dipendalaman

  7. kak… saya rasa nie kura-kura yang berlakon dalam cerita wonder pet…

    betul la kak.. baik akak check betul2 huhuhu
    Jom terjah post menarik dari Bro Framestone ..Kantoi Khalwat- Terus Ngaku Sudah BertunangMy Profile

  8. tulaa tugasan ibu bapa ..menteri rumah tangga kan …kerjaya yg takda tanding ..:)

  9. tempat saya kak, SK mewah berbanding sek jenis kebangsaan. sekolah jenis kebangsaan mewah sebab ahli PIBG orang2 bisnes (orang cina). kalau dari kerajaan mmg SK dapat lebih…
    Jom terjah post menarik dari Effa ..P365 Day 48 – Its all too muchMy Profile

  10. bukan senang nak senang.. sekarang ni benda sekecik kacang pun nak dipolitikkan.. adeh *keluhan serorang anak muda.. huhuhu*

  11. Kesian wakil rakyat lampu jalan tidak menyala dan longkang tersumbat pun hendak diadukan kepadanya.

    Nasib baik kucing hendak beranak perlukan bidan tidak diadukan kepada wakil rakyat 🙂
    Jom terjah post menarik dari akubiomed ..Tip blog cara masuk kod video didalam blogMy Profile

  12. nampaknya ibu bapa pun kena pandai berpolitik gak la eh demi kepentingan anak2..
    Jom terjah post menarik dari Ezany-Kun ..Gambar Bergerak Sebagai Avatar TwitterMy Profile

  13. 😛
    ingatkan apa la yang yang mengangkang…

  14. princeduyong says:

    itu belum masuk bab bangunan runtuh tu…ermm…
    Jom terjah post menarik dari princeduyong ..SAHABAT SEPERJUANGANMy Profile

  15. Signifikan zaman sekarang.. yang indah hanya dinampak di media kan.. huhu..

    Pergh ~ Kura-kura saya dah besar dari tapak tangan saya kak.. masih solo lagi.. kesian xda peneman.. hehe..
    Jom terjah post menarik dari Aretikz ..Hantu Itu Suruh SembahyangMy Profile

  16. tak de pet sesuai nak bela…jadi bela je kura2

    kalau mak tau…gelak sakan dia 😆

  17. owh… ni sayangibu ye – datang dari blog mazidul, kan?

    kura2 tu aktif sgt…semua batu2 dikuis2nya berlonggok2
    lepas tu dia panjat…bijak betul 😆

  18. tukar nick tak kenalkan diri..kompius tau 😆

    kesian anak2 kita ….

  19. ini budaya politik kita sebenarnya – masing2 tak mau kalah 😆

  20. agaknya kalau lewat sejam lagi…..dah hilang lesap
    tak sangka pula kura2 boleh memanjat 😆

  21. Tapi memang betul cakap Kak Jie tu…kalo dibandingkan dgn skolah private jauh lebih ok…jika dibandingkan SK dgn SRJK (C) memang ada bedanya..bila sekolah nak minta duit bayar itu ini mak bapak dah bising…sekolah asyik nak minta duit aja.YANG TERUKNYA MENGOMEL PASAL ..KUNUNYA buku apa lagi inda pandai habis2 dibeli ni 🙁 …tapi kalo bangsa lain ckp je untuk study anak2 sanggup keluar duit untuk kejayaan anak2..buktinya ramai bangsa lain yang jauh maju dari bangsa sendiri..contohnya tengok ja kat hospital2 kerajaan sekarang ni….doktor apa yang paling ramai…doktor Melayu boleh dibilang dengan jari…..
    Jom terjah post menarik dari princessmia ..Ketam Labah-labah Semakin MembesarMy Profile

  22. apa yang kak jie fokus dan nak kita fikirkan adalah

    mereka bijak menggunakan kuasa politik sebagai pengundi untuk kebaikan anak2 mereka…

    bagaimana ‘nilai’ undi mereka digunakan untuk kebaikan tanpa menjerit2 berdemo nak mempertahankan bangsa

  23. langsir bilik guru sekolah intan (sjkc) guna bidai..tak payah nak tukar2 😆

  24. gigih mengangkang tu…bila kita intai je..cepat2 dia masukkan kepala

    kehkeh…. jadilah buat teman gelak2 😆

  25. tapi di depan mata kita boleh nampak

    anak2 saya sjkc, berbeza sgt..mewah bukan main
    mcm2 dapat masa pilihanraya

  26. susah nak cakap lebih2 hal ni maza
    banyak sangat pengaruh politik
    sedih juga tengok SK dgn SMK tu…

  27. tak kan menteri nak datang check semua sekolah kot….ramailah pegawai2 tak ada kerja nanti 😆

    baru2 ni menteri turun kat sekolah Intan, dapat peruntukan dari Menteri Dijabatan Perdana Menteri…

  28. salam hehehe..
    cantik punya misi kura2 tu..

  29. Budak Melayu says:

    teringin jugak bela kura2… tapi lain kali kot… sekarang ni bela ikan laga je dulu… 🙂
    Jom terjah post menarik dari Budak Melayu ..Ingat Kepada Orang Yang Tersayang…My Profile

  30. ingat kan apa yang mengangkang.. hehe

    macam2 tak selesai… pung pang pung pang no 1
    Jom terjah post menarik dari alex adriana ..review filem- The Green Hornet- mesti tonton!My Profile

  31. kita angguk2 geleng2 je. tu psl jd mcm tu…ngee

    tgk kura2 tu teringat hamster belalang yg baru jer lari dari bekas diorang. 5-5 ekor sekali kuar. adeh…
    Jom terjah post menarik dari belalang ..Semakan Keputusan STPM 2010 Online Dan SMSMy Profile

  32. hehehe….memang tengah berusaha sakan ni….asyik2 makan lumut ja dalam bekas tu…sekali sekala teringin gak makan pizza mayonis yang ada kat Pizza Hut sekarang ni….

  33. Hihihi…. ingat siapa pulak yang mengangkang. :mrgreen:

    Sjk(c) memang mewah, kan.. mereka jaga bangsa mereka betul-betul. Untunglah Intan dapat menimba ilmu di situ.

    Tapi bangsa kita ni banyak sangat perangai.Suka berpuak (termasuk politik tu laa) adalah antaranya yang sebabkan kerugian diri sendiri.

  34. duit byk habis utk shopping barang negara je kot 👿
    Jom terjah post menarik dari adele ..Peringkat-peringkat Perubahan Segelintir LelakiMy Profile

  35. bangsa kita bangsa kedekut. bangsa nak senang cepat. bangsa putar belit.bangsa yg malas membaca.

    Dulu pernah jd guru sambilan satu sekolah ni, sy bwk masuk bilik mensyuarat 3 pekara yang sangat penting tp dipandang sebelah mata oleh BANGSA KITA.

    1. JANGAN SURUH PENGAWAS JAGA PINTU PAGAR UNTUK PELAJAR LAMBAT DTG SEKOLAH!

    2. JANGAN SURUH PENGAWAS KELUAR AWAL DAH MASUK LAMBAT TIME REHAT

    3. TOLONG SEDIAKAN ATLEAST 5 JENIS WARNA UNTUK SETIAP MEJA UNTUK KELAS PENDIDIKAN SENI INSTEAD OF 1-2 bottles.. nanti nak guna share-share dengan meja sebelah!.

    TAK DILAYAN!!!!

    MCM MANA tu???? padahal duit pegi beli cat .. buat cendawan bodoh utk keceriaan… langsir bilik guru nak tukar setiap tahun! eurghhh!

  36. gigih betul princess mia tu nak keluar bekas ye 😆

    agaknya dia nak cari prince charming yang baru kott
    Jom terjah post menarik dari mrs azmi ..ketagihan separa kronikMy Profile

  37. lawak betul la kura-kura tu. pemerintah nak jaga undi, jangan terabai nasib bangsa sendiri sudah la

  38. dikendian cerita, mak bapak juga dipersalahkan.. PIBG juga dikatakan tak efektif… huhuhu..

    macam2 halangan kan?
    Jom terjah post menarik dari maza ..Cikgu semanis nira- semasam cukaMy Profile

  39. sekolah agama rakyat langsung tutup…

    mungkin menteri terlepas pandang, atau tidak punyai kepentingan pada hal memberi bantuan ke sekian sekolah… ;p
    Jom terjah post menarik dari Khairi ..Lawak santai – Shah mana niMy Profile