Saya Anak Menantu Bukan Anak Hantu

emak mertuaku

Mertua saya tak sihat. Suami saya sekarang dalam perjalanan dari kampung bawa emak mertua saya ke sini.

Doakan emak mertua saya cepat sembuh dan maafkan kerana saya mungkin tidak dapat mengupdate blog ini seperti biasa.

Saya ada tanggungjawap yang lebih penting.

How to Have a Good Family Life

  • Respect your parents. Do this not just by giving them respect, but by listening to what they say and trying your best to make them happy. Realize that you may be able to choose your friends, but you’re born to your family. If there’s nothing you can do to please your parents, you’ll be happier if you just accept it for now and focus on pleasing yourself. Making others happy is secondary to being happy yourself. And things do change over time.

59 Replies to “Saya Anak Menantu Bukan Anak Hantu”

  1. ya. tanggungjawab kepada ibu bapa dan ibu bapa mertua lebih penting. ia termasuk dalam rukun 13 tanggungjawab kepada mereka.

    semoga mertua kak jie cepat sembuh! amin.
    .-= megat´s last blog ..Michael Jackson’s Last Rehearsal, Memori Akhir Dari Raja Pop! =-.

    1. @megat, mak mertua kak jie demam je…sakit2 sikit…sakit org tua
      tapi masalahnya…tak de sapa kat kampung

      puas di pujuk pun mmg susah nak tinggalkan kampung

      lega juga krn dia nak dtg ke rumah kak jie kali ni

      dah baik pun….

      1. @Kujie, yalah kak. orang yang sebaya itu kadang-kadang banyak karenahnya tetapi perlu kita fikir balik, bagaimana karenah kita ketika kecil dahulu kan?

        tak kiralah sama ada ibu bapa sendiri atau mertua. keduanya adalah tanggungjawab.

        alhamdulillah, mertua akak sihat dan dapat ikut akak balik kerumah. mungkin doa kak jie dimakbulkan.

        ps – sebenarnya byk perkara yang difikirkan ketika saya sendiri jatuh sakit. hu3.
        .-= megat´s last blog ..Michael Jackson’s Last Rehearsal, Memori Akhir Dari Raja Pop! =-.

  2. kak jie memang sangat familiar dengan kerja2 nursing…
    measti sangat keibuan ang very caring…
    semoga mak mertua akak cepat sembuh..
    akak pun..berkhidmat dengan senang hati ok…
    have a nice weekand kak..
    .-= izzah´s last blog ..Syyhhhh….rahsia…. =-.

    1. @izzah, hehehe..cengei juga ni :mrgreen:

      yg seronok bila mak dtg tentu anak2…dpt manja2 dgn embah..dpt mengaji dgn embah

  3. Ibu mertua sudah 2 tahun meninggal, sekarang saya tempat kami berdua menumpang kasih sayang
    .-= haritz´s last blog ..Renungan Juma’at =-.

    1. @cikgu panji, hehehe..tau tak pe
      mmc seronok kalau mak dtg…
      yg lebih seronok tentu anak2…dpt manja dgn embah

  4. kalau nak jadi menantu yang baik kena la jaga mak mertua tu dengan baik…

    orang kata, nak anak mak, ayah mesti nak jugak… πŸ˜†

    shay doakan mak mertua akak sihat2 sentiasa…
    .-= shay´s last blog ..NAMA KAMPUNG… =-.

    1. @shay, kita pun akan tua juga…kena bagi contoh yg baik utk anak2 kita sendiri….jgn mcm iklan raya petronas tu…sudah

      1. @Kujie, memang pun, kadang tu bukannya sebab mertua yang nak bermasam dengan kita, tapi kita sendiri yang buat perangai bagi diaorang boring tengok kita… sapa suruh kan…

        kena paham juga, kita orang baru dalam keluarga mereka, mesti la kena ikut cara mereka, ambil hati mereka, bukannya ikut kepala kita sendiri jerk… cari keserasian antara kita, baru la rasa mak mertua pun macam mak sendiri juga… πŸ˜€

  5. salam kak jie..
    semoga mak mentua kak jie sihat2 hendaknya..n semoga kak jie n family kekal aman bahagia hingga akhir hayat
    amin
    .-= pjan´s last blog ..Orang gaji ku sayang =-.

  6. semoga panjang umur dan cepat sihat.

    sesekali berehat la sat dari berblog..
    apa la salah kan.hehe..

    hari ni hari org, esok mama pon jadi mak mertua jugak
    tak lama je lagi.
    2 anak bujang tu dah besau.hehe..

    1. @fiezabaiduri, Terimakasih Bai
      mak bkn sakit teruk pun..demam je
      kat kg pun tak de sapa..dok sorang2
      susah sgt nak ajak dia dok dgn anak2…..

  7. Salam hormat wahai kujie.

    Ada rasa tak sebarang perbezaan, sewaktu bercakap dengan ibu sendiri dan ibu mertua ?

    Sekadar bertanya. πŸ™‚

    1. @Abang Long, Salam kembali Abang Long

      saya lebih rapat dengan mak mertua…lebih terbuka untuk bercerita dgn mak mertua…

  8. citer pasal anak menantu nih buat saya tersentuh la kak jie..cuba menjadik anak menantu yang baik..tapi di layan nye seperti ntah la.setiap apa pon acara atau apa sahaja di buat di rumah pihak sebelah sana, tidak pernah kami sekelurga di ajak..sedih sungguh tapi sentiasa berdoa dibuka kan hati ibu mertua kami untuk menerima kami sekeluarga..kesian cucu-cucu nye..tak pernah di tanya khabar..ishh..pjg lak komen saya..:)

  9. Your husband must be happy to have a wife like you huh! πŸ˜€ You are a good hantu…opps….I mean menantu! πŸ˜›

  10. Saya takde ibu mertua lagi, so saya takde lagi title anak menantu. Tapi bagi ibu-ibu yang anak perempuannya blogger, saya rela dimenantukan…. hahahahah

    p/s: Selamat berehat Kak Jie. Tapi namanya berehat, hati masih kat papan komputer.

    1. @rohaizad, ha ha ada syarat tu…cari blogger juga… :mrgreen:

      tak bolehlah jadikan mak mertua sebagai alamsan, mcm tak logik pula..sebenarnya hujung minggu mmg sibuk dgn aktiviti offline

  11. syafakillah~
    .-= woodstacker´s last blog ..fmb16- walau aku dan kau tak ‘mengenali’ =-.

    1. @Mindaku Di Sini, wah..perkembangan terkini….dah bawa balik bakal menantu tunjukkan kat mak.

      tak lama lagi le tu

Comments are closed.