Kami Dari Bumi Bukan Planet Entahmana


Intan dah balik – seperti dijangka patlima jam lagi bernanahlah telinga nak dengar cerita 13 siri macam drama tv.

Bukan anak saja yang teruja … mak dia ni pun sama. Kejap² sms  “ Intan kat mana “.  Pertama kali lepaskan anak keluar dari ketiak.:lol:

“Apa yang best Intan pergi dengan kawan²? Boleh bergedik , mama tak de nak tegur?”

Macam Cerita Cina Pukul 6

Ingat kawan Intan Ah Fee dalam entri Muka Macam Musang… Hari ni dia datang buat homework sama² dengan Intan.

Saya yang memandu menjemput dia  datang ke rumah – mereka belajar bersama dan sesekali mengadap komputer bergelak ketawa bersama.

Bukan senang nak dengar Intan bercakap Mandarin.  Kalau kawan dia telefon , dia lari bawa telefon menjauh supaya kita tak dengar apa yang dia bualkan walaupun  sepatah haram pun kita tak faham.

Tak perlu menjemput atau dijemput

dara sunti berbasikal tiga sekawan

Tengok anak dara sunti bertiga ni, teringat zaman raya dulu-dulu…. menziarah tak kira rumah siapa, kenal atau pun tidak.

Saya tak buat  ‘rumah terbuka ‘ secara formal,  gate rumah saya sentiasa terbuka di musim raya seperti ini.  Menziarah di hari raya tak perlu menjemput atau dijemput.

Sejak balik 2 hari sudah, lebih 40 orang tetamu yang singgah…. kata orang tak kering air di tangan.

Belanjawan 2010 dari perspektif seorang Makcik Blogger

Saya baca berita tentang Belanjawan 2010 ( yang lebih dikenali dengan Bajet 2010)

Bila baca bab belanjawan ni, saya sering rujuk Dewan Bahasa dan Pustaka sebab bahasa yang digunakan selalu berkelas tinggi, berhigh profile. Makcik² macam saya ni kurang faham. Kadang-kadang faham tetapi tak pandai nak menghuraikan pemahaman tersebut.

Sumber dari Bernama Online :

  • Belanjawan 2010 ini merupakan pengurangan sebanyak 11.2 peratus berbanding dengan jumlah peruntukan belanjawan 2009 .
  • Strategi bagi memacu negara ke arah ekonomi berpendapatan tinggi, kerajaan akan menggalakkan pelaburan swasta, mempergiat penyelidikan pembangunan dan pengkomersilan, memanfaatkan sepenuhnya bidang khusus, memajukan sektor pertanian, menggalakkan industri pembinaan, memperkasa industri kecil dan sederhana, membangunkan teknologi hijau dan menggalakkan industri kreatif.

Saya dah faham yang ni. Menggalakkan pelaburan swasta – kena baca ini juga pelabur risau, internet di Malaysia lembab . Bab-bab pertanian tu rasanya tiap tahun ada.