Ubat Kucing Sakit Mata

Ini Susu, salah seekor kucing yang datang ke rumah dalam keadaan yang sakit teruk. Badan yang kurus dan sakit mata yang serius.

Itu sebulan lepas, sekarang Susu dah tall, dark and handsome

rps20151004_213537

Sekarang dah sihat …dah gebus gebas dan comel. Sebelum ni, seksa sungguh bila tengok keadaan anak kucing ni yang sakit mata yang amat teruk, selesema dan sakit mulut.

Kucing sakit mata

Sepanjang 3 minggu merawat kucing yang sakit mata, saya gunakan ubat mata khas untuk haiwan iaitu ILIUM OPTICHLOR. Ubat sakit mata untuk kucing ni saya beli di klinik haiwan. Harganya RM 20.

Ubat kucing sakit mata

Ubat ni agak mahal berbanding ubat lain tetapi alhamdulillah mata Susu yang sakit teruk dapat pulih dengan cepat.

Selain letakkan ubat mengikut sukatan yang betul, kita kena kerap lap dan bersihkan mata kucing yang sakit. Bersihkan hidung dan telinga juga kerana mata, hidung dan telinga sering berkait.

Selain ubat mata,ubat susut bengkak Beazyme, saya bagi setengah biji 2 kali sehari. Untuk selesema pula, bagi setengah biji Marbovitryl Fd sehari sekali.

Harga Ubat Kucing Klinik Kerajaan 2015

Lama saya tak ke klinik veterinar kerajaan di Rawang. Bulan puasa lepas saya ke klinik bawa sekeluarga stray cat untuk dapatkan rawatan ubat cacing.

Saya nampak senarai harga ubat dan rawatan di klinik haiwan kerajaan bagi tahun 2015 terpampang di papan kenyataan. Saya snap gambar dan cuba menulis semula di blog untuk panduan diri sendiri dan rakan-rakan yang memerlukan. Maaf kalau ada typo yang tak disengajakan…. susah juga nak mengeja nama ubat-ubatan ni.

Dulu harga vaksin RM 30 seekor kucing tetapi sekarang dah naik RM 35.00.  Dari pengalaman saya, untuk dapatkan vaksin kita perlu telefon klinik dulu untuk pastikan bekalan vaksin .  Bekalan vaksik kerap kehabisan stok.

Pejabat Perkhidmatan Veterinar Daerah (PPVD) Gombak ( Rawang )
Lot 4831 Greenpark
48000 Rawang
Tel : 03-60919962 / 24148

Waktu rawatan : 8.30 pagi – 12.30 tenghari sahaja

harga ubat kucing klinik kerajaan

  1. VAKSINASI
Kucing 35.00
Anjing 40.00

 

2. ANTIBIOTIC

Clavamox 62.5mg 2.00/tab
Clavamox 250mg 2.50/tan
Noroclav 62.5mg 2.00/tab
Novamox inj 10.00/inj
Beamoxy suspension 5.00/15ml
Metrogyl inj 10.00/inj
Metronidazole tab 2.00/tab
Doxycycline 100mg 2.00/tab
Oxytetracycline LA 10.00/inj
Betamox 40mg 2.00/tab
Betamox 250mg 2.50/tab
Terramycin LA 10.00/inj
Benacillin LA 10.00/inj
Excernnel RTU 25.00/10ml
Tylocombisone 10.00/inj
Amoxil powder 15.00/pek
Scourban plus 5.00/15ml
Fluidizine 3.00/tab
Metrogyl syrup 5.00/15ml
Metronidazole 200 2.00/tab

 

3. ANTI-INFLAMASI/ANALGESIC/TAHAN SAKIT

Beazyme/prednisone 1.00/tab
Chlorampheramine/ Chloramine 1.00/tab
Dexaphenylarthnite 10.00/inj
Tolfine inj 10.00/inj
Tolfedine cat 6mg 3.00/tab
Tolfedine dog 60mg 3.50/tab

 

4. ANTI-VOMITUS

Metomide inj 10.00/inj
Metomide tab 2.00/tab

 

5. HORMON

Supprestral inj  ( Perancang Kehamilan ) 20.00/inj
Oxytocin inj 20.00/inj
Megacat tab 5.00/tab

 

6. ANTIMOLIN INJ 10.00/INJ

 

7. ANTIHISTAMIN

Histamil inj 10.00/inj
Chlorampheramine tab 1.00/tab

 

8. ANTI-FUNGUS

Medofulvin 125mg 2.00/tab
Malaseb shampoo 10.00/30ml

 

9. ANTIPARASITIK/ DEWORMING

Carniverm/prazivet cat 5.00/tab
Carniverm/prazivet dog 7.00/tab
Troy syrup/wormil 5.00/15ml
Ivomec/kelamectin/biomectin inj 15.00/inj/kucing
( injet kurap ) 20.00/inj/anjing
Advantage cat 15.00/tiub
Advantage dog 17.00/tiub
Frontline combo spot on cat 25.00/tiub
Frontline combo spot on dog (M) 28.00/tiub
Frontline combo spot on dog ( L ) 28.00/tiub
Frontline combo spot on dog ( XL) 28.00/tiub
Frontline spray cat 25.00/spray
Frontline spray dog 35.00/spray
Berenil inj 20.00/inj

 

10. GENERAL ANESTETIK

Ketamine

Xylazine

50.00/dose bius

(ketamine + xylazine

Zoletil 30.00/dose/ inj

 

11. LOCAL ANESTETIK

Lidocaine inj 30.00/inj
Lignocaine inj 30.00/inj

 

12. MUCOLYTIC / BRONCHODILATOR

Beacolytic 5.00/15ml
Bromhexine tab 1.00/tab

 

13. MULTIVITAMIN/ SUPPLEMEN

B-complex inj 10.00/inj
B-complex tab 1.00/tab
Vitamin C inj 10.00/inj
Vitamin C tab 1.00/tab
Nutricoat 10.00/30ml
Nutripet/laxapet 5.00/¼oz
Theracalcium inj 10.00/inj
Calcium tab 1.00/tab
Vitamin K3/Kisan inj 15.00/inj
Stress Vitam/ anti-stress inj 10.00/inj

 

14. UBAT MATA

Nicol eye drop 10.00/bottle
Chloramphenicol ointment 10.00/tiub
Gentamycin eye drop 5mg 10.00/bottle

 

15. UBAT TELINGA

Surolan 28.00/bottle
Octic clean / pencuci telinga 5.00/15ml
Oribiotic 35.00/tiub

 

16. UBAT SAPU – TOPICAL./SEMBURAN

Dermapred 5.00 / ¼oz
Solcoceryl jelly 10.00 / ¼ oz
Woundsarex 38.00/ bottle
Skin Heal spray 28.00/ bottle
Negasunt powder 10.00/ ½ oz

 

17. LAXATIF / DIURETIC

Lactulose /Lactul 5.00/15ml
Laxapet 5.00/ ¼ oz
Frusemide 10.00/inj
Lactated ringer solution 50.00/500ml

 

18. DISINFEKTAN ( DISINFEVTANT )

Hibiscrub 5.00/30ml
Tincture/povidone iodine 5.00/20ml

 

19. RAWATAN

Bius ( GA ) sahaja 50.00 /dose – kucing
70.00 / dose – anjing
Pemandulan 80.00/jantan – kucing
100/betina – kucing
Eye Enucleation 150.00/ mata/ kucing
Hernia ( ingunal/abdominal hernia 200.00/ kucing
Amputasi kaki / ekor 150.00/ kucing
Zoletil 30.00/ dose/ inj

 

Saya berharap senarai harga ubat kucing ini boleh dijadikan panduan kewangan apabila ingin membaca kucing ke klinik kerajaan. Harga di klinik lain mungkin berbeza.

carrot kucing Follow Carrot di IG – kujiecats

Pertama Kali Julie Disuntik Vaksin Kucing

Hari ni bawa Julie pergi klinik haiwan untuk suktikan vaksin. Sepatut masa umur Julie 3 bulan lepas tetapi bekalan ubat yang dah habis.

Baca :

Harga Ubat Kucing Di Klinik Kerajaan

Nombor Telefon Klinik Haiwan Rawang

kad rawatan kucing di klinik haiwan

Comelkan kad rawatan kucing untuk Julie.  Tolong ingat tarikh lahir Julie ye, nanti hantar hadian harijadi.  Stok makanan atau shampoo kucing atau pasir kucing. hehehe

aksin kucing

Pucat jugalah muka Julie… jantung berdengup kencang.  Lepas suntuk, tak boleh mandi selepas 5 hari.

rekod suntikan vaksin kucing

Buku rekod suntikan vaksin untuk kuning milik Julie. Buku rekod di klinik mempunyai semua aktiviti seperti pemberian ubat. Buku rekod ini hanya untuk suntikan vaksin.

Biasanyanya kucing akan divaksin 3 bulan berturut-turut , macam bawa anak kita untuk cucuk 3 serangkai.

3 jenis vaksin  kucing

  • Feline Viral Rhinotracheitis (FVR)
  • Feline Chlamydia
  • Feline Panleukopenia

Kenapa perlu suntik vaksin kucing?

Untuk merangsang imunisasi dan antibodi badan bagi menghalang jangkitan penyakit yang disebabkan oleh virus dan bakteria.  Kucing dulu hidup sihat dipersekitaran habitat semulajadi jadi dia mempunyai ketahanan yang terbentuk dari genetik kucing tersebut.

Tetapi kucing sekarang hidup ‘mengikut acuan manusia’ dan ada yang dikahwinkan dari pelbagai genetik sehingga melahirkan baka yang mempunyai  kelemahan yang perlu dicegah daripada penyakit melalui vaksin.

Harga Vaksin Kucing – RM 30 .  Kalau perlukan panduan untuk menjaga kucing – boleh baca buku ini Panduan Menjaga Kucing!

Nota : Minggu depan nak bercuti ke Terengganu, Julie pun akan ikut  🙂

Harga Ubat Kucing Di Klinik Kerajaan

kucing tempatan

Hari ini genap umur Julie  atau nama penuhnya Julie Remie  3 bulan dan waktu yang sesuai untuk berikan suntikan vaksin. Kebetulan saya bercuti minggu ini, pagi tadi saya bawa Julie ke Klinik Haiwan Kerajaan Daerah Gombak di Rawang.  Waktu Rawatan dari jam 8.30 pagi hingga 12.00 tenghari sahaja, jadi kalau nak bawa kucing atau anjing, jangan datang petang.

Julie tak ada masalah kesihatan lain, cuma saya nak berikan suntikan vaksin sahaja tetapi semua ubat vaksin dah habis. Ini kali kedua saya datang ke klinik veterinar tersebut dan kedua-dua kalinya ubat yang diperlukan tak ada. Redha sajalah… tak kritikal sangat.  Julie cuba makan ubat cacing saja tadi.

Lain kali sebelum pergi, rasanya saya perlu telefon bertanya. Nabis baik dekat, tak sampai 10 minit dari rumah.

Sambil-sambil tunggu di klinik, saya tengok juga senarai harga ubat untuk kucing dan anjing seperti yang dipamerkan. Tak ada perubahan dengan harga pada lawatan kali terakhir dulu.

Ini adalah senarai harga ubat untuk kucing dan anjing seperti ubat cacing, ubat sakit mata, ubat luka, ubat demam atau harga untuk suntikan pemandulan atau harga untuk pembedahan pemandulan kucing di klinik kerajaan.

HARGA UBAT DAN RAWATAN VETERINAR DAERAH GOMBAK

PERKARA KUCING (RM) ANJING (RM)
Khidmat Perundingan dan Pemeriksaan Kninikal 10-15 10-15
Ubat Bius Umum 35-45 40-60
Pembedahan Bius Setempat 30-60 40-60
Pemvaksinan 30-55 40-60
Pembedahan Castration ( pemandulan) 80
Telinga Bengkak  (hematoma) 150 150
Ubat Cacing 5 5
Ubat Mata (botol) 8 8
Ubat Keracunan (biji) 0.80 0.80
Oribiotic -Ubat telinga (tiub) 36 36
Ubat Berak Cair (botol) 8 8
Nagusunt Powder 18 18
Woundsarex ( spray biru) 38 38
Cuci Luka 10-30 15-30
Suntikan Kurap 15 20
Ubat Kutu 15 20
Suntikan Perancang Kebuntingan 20 25
Antibiotic ( biji) 1.5 2
Betamox (biji) 1 1
Ubat Selesema (biji) 2.5 2.5
Ubat Demam (botol) 5 5
Ubat Tahan Sakit (biji) 2 2
Ubat Sakit Kuning (biji) 1 1
Surolan -ubat telinga (botol) 23 23
Sirap Vitamin (botol) 5 5
Krim Luka 8 8
Maggot Wound ( Luka Berubat ) 50 60
Setiap Jenis Suntikan ( antibiotic/vitamin ) 10 10

 

Sekeliling rumah saya ada beberapa ekor kucing – Mak, Kecik, Tuxedo, Stokin, Nexus, Chichi dan Usain Bolt tetapi semuanya berada di luar rumah tak pernah disentuh. Kucing-kucing ini pun takut untuk didekati, apalagi si Usain Bolt tu…seperti namanya yang memecut laju apabila terserempak dengan orang.  Dulu ada seekor nama Nenek, tetapi sejak beberapa bulan lepas, Nenek dah tak kelihatan, sesekali nampak dia datang bertandang.  Mungkin Nenek dah jumpa tempat berteduh lain yang lebih selesa.  Nenek adalah kucing pertama yang mendatang ke rumah ini bersama Mak.  Lain lain memang lahir di sini.

Hanya Julie satu-satunya kucing yang boleh disentuh, boleh dibelai dan berada di dalam rumah kerana saya selamatkan Julie dari atas siling rumah. Kerana itulah Julie perlu mandi, perlu diberikan vaksi, perlu makan ubat cacing.

Kalau perlukan panduan untuk menjaga kucing – boleh baca buku ini Panduan Menjaga Kucing!