Minum Seperti Binatang

Semalam ternampak seseorang yang minum sekali teguk, terus teringat hadith ini.

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:

“Jangan kamu minum sekaligus seperti binatang ternakan minum, tetapi minumlah dua kali atau tiga kali, membaca bismillah bila mula minum dan membaca alhamdulillah sesudah selesai”

– sumber JAKIM

Hadith ini untuk saya yang kadang-kadang lupa, terlupa untuk mengingatkan diri sendiri dan terlupa untuk mengingatkan anak-anak sendiri.

*kucing bukan binatang ternakan

Sebenarnya ada beberapa adap makan minum yang baik untuk diadaptasikan dalam kehidupan:

  • guna tangan kanan
  • jangan makan/minum berdiri
  • berdosa minum atau makan menggunakan bekas emas atau perak
  • jangan mencela makanan – contoh mengadu tidak sedap atau jijik . Kalau suka , makan dan kalau tidak berselera tinggalkan saja.
  • jangan makan sambil bersandar

sebenarnya saya nak bagi tau : kalau nampak sesuatu kekurangan/ kesalahan/ kecacatan orang lain, cepat² sedar diri kerana kita mungkin pernah berbuat seperti itu . Jangan cepat² on handphone , snap gambar dan kongsi di twitter dengan segala ayat kutuk dan maki.

Hamba Lahirkan Tuan

Kalau mak tak memekak macam petir, mungkin anak-anak masih bergolek mengadap laptop dalam bilik. Sebenarnya kalau dia orang tak buat , saya boleh  buat sendiri. Bukan perlu sangat kudrat mereka tetapi lebih kepada pendedahan untuk mendapatkan pengalaman atau skil kemahiran hidup sebenar.

Ustazah pernah bercerita mengenai satu hadis yang bermaksud lebih kurang ( saya terlupa secara detailnya ) diakhir zaman nanti, hamba lahirkan tuan. Maksud hadis tersebut yang bermaksud anak yang memperlakukan ibunya seumpama si ibu adalah hambanya.

Gejala ini sudah ternampak , kan di zaman sekarang?

Memanglah mak tak kisah, mak dah faham , mak dah redha. Sebagai seorang hamba, sudah tentu dia tak kisah mengikut arahan tuannya. Ikut saja apa yang tuan dia cakap tanpa ada bantahan.

Mak kita ada bantah ke? Itulah yang dimaksudkan hadis ‘bila hamba melahirkan tuan…’. Tanpa kita sedar, kita lah tuan yang Rasulullah S.A.W  maksudkan.

Dia pakai t-shirt Geng Blogger!

Saya tak tahu masa depan anak-anak saya macam mana . Kita berusaha dan selebihnya bertawakal kepada Allah.

Sebelum bertawakal, kenalah usaha dulu. Kenalah latih untuk suruh anak-anak buat itu dan ini. Kalau tak pernah disuruh, menternak lemak sajalah!

 

Akan datang, makbapa sendiri yang mengeluh sebab anak-anak tak mahu buat kerja rumah langsung.  Buat kerja rumah tu bukan untuk kesenangan si ibu tetapi lebih kepada ilmu yang akan digunakan apabila dewasa dan berkeluarga sendiri nanti.

Seseorang yang ringan tulang mudah untuk diterima dalam komuniti .  Disenangi kawan dan saudara mara.

Gunalah masa yang berharga dengan anak-anak. Entah sebulan dua lagi, dia akan sambung belajar jauh dari mata.

Sambil bersila sambil bersihkan celah² batu di taman, sambil bersembang pengalaman 2 tahun dia di asrama. Cerita cikgu, cerita kawan juga cerita masa depan.

“Kat Kedah,  Angah minta roti, dia bagi biskut.” hahahaha…!

 

 

Nota : Maksud hadis

  1. Hamba yang kemudian akan digauli oleh tuannya dan melahirkan anak.  Anak itu adalah tuan kepada ibunya sendiri.
  2. Ada sebahagian ulama yang berpendapat  anak-anak yang derhaka kepada ibu bapa atau contoh gambaran kepada suasana yang sudah terbalik, di mana yang baik dikatakan jahat dan yang sebenarnya jahat dikatakan baik.

p/s mula2 menaip, saya rancang entri simple gambar anak² saja, tetiba boleh berleter berjela jela

Betul ke perempuan materialistik?

Kadang-kadang ada lelaki yang hendakkan perempuan yang di luar kemampuannya, yang high maintenance tetapi bila dia tidak mampu tunaikan permintaan dan keperluan perempuan tersebut…mulakah cakap perempuan materialistik.

Saya pernah terbaca satu artikel pensyarah UIA mengenai Islam menggalakkan sekufu kerana sekufu penting untuk kesejahteraan berpanjangan sistem kekeluarga .   Sampaikan kalau tidak sekufu , isteri atau walinya berhak menuntut fasakh selepas perkahwinan.

Ada satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim:

Hadith Palsu : Makanan yang dilarang untuk pengantin perempuan

MAKLUMAN: INI ADALAH HADITH PALSU – dari email yang sedang disebarkan.

Terima kasih kepada seorang sahabat disini yang telah menanyakan Ustaz tentang kesahihan hadith tersebut. Jawapan Ustaz seperti berikut:

Hadis ini disebutkan oleh Ibnul Jauzi dalam kitab beliau kumpulan hadis maudhu (palsu); juga dihukumi sebagai hadis maudhu (palsu) oleh Asy-Syaukani dalam kitab Al-Fawaid Al-Majmuah dan juga oleh Al-Albani dalam Silsilah hadis lemah dan Palsu.

Kesimpulannnya hadis ini PALSU.

Hadis ini disebutkan dengan sanadnya dalam kitab “Al-Amali” atau “Al-Majlis” karya : Abu Ja’far Muhammad bin Ali bin Husain bin Babawaih (w. 381 H) dan dikubur di Ray di Iran. Beliau termasuk ulama Syiah.

Jadi, sesiapa yang ada menerima email yang mengandungi hadith palsu seperti di bawah, mohon hebahkan kepada rakan-rakan.