Dedalu


image : Jusni Nasirun

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. dah tahu…..apa makna di sebalik entri dedalu ni…..sabar ye sayang…

  2. dedalu elok dicantas sahaja.. πŸ™‚
    Jom terjah post menarik dari mankuchai ..Arsenal vs Malaysia live at Bukit JalilMy Profile

  3. Zil-el-Saif @ The Encik Saif says:

    Oghe kelate sebut : pokok nnalu……
    Jom terjah post menarik dari Zil-el-Saif @ The Encik Saif ..Menangi Baju Kelawar @ Kaftan – Sertai Peraduan Ini!My Profile

  4. oooo…dah ingat2….pokok ni yang suka menumpang
    Jom terjah post menarik dari mamat ..Celoteh Si Alya Puji Budak SekolahMy Profile

  5. haha..mungkin mamat tak ingat πŸ˜€
    Jom terjah post menarik dari mamat ..Celoteh Si Alya Puji Budak SekolahMy Profile

  6. pokok ni ada guna ke?
    Jom terjah post menarik dari luqman hakim ..Cara Menyemak Kuota Bandwitdh untuk akaun Google & Blogger.com dan blogspot.My Profile

  7. ramai jugak ye tak tahu pasal dedalu ni..hehe..moralnya, tak semua benda kita tahu kan?

    lari topik pulak :mrgreen:
    Jom terjah post menarik dari chekgu naman ..Rabu Tanpa Kata – SOPANMy Profile

  8. gambar ni cantik……………dan image dalam gambar ni juga ada seribu makna dengan keadaan sekarang.

    ada cerita …………
    Jom terjah post menarik dari Kujie ..Kopitiam Di Selangor Tak Halal?My Profile

  9. Salam kak kujie..

    slalu dengar nama je, tak pernah tgk rupa. Jadi inilah rupanya dedalu tu yea..

    Btw, sylah ‘Mahsuri’ yg x leh drop komen aritu kak..

  10. Assalam..
    Dedalu yang sentiasa menumpang…akhirnya buat macam rumah sendiri…
    Jom terjah post menarik dari iza ..Dapat Award Lagi.My Profile

  11. Daun dedalu ni digunakan dalam masakan ke.. 😐

    Pernah dengar, tapi belum tgk depan mata lagi.. Tak tahu la kalau dah pernah tengok sebelum ni tapi tak taw nama.. :mrgreen:
    Jom terjah post menarik dari Iqbal ..Senarai Pemain Malaysia vs Arsenal Malam IniMy Profile

  12. dedalu…bukan delalu.haha… πŸ˜†
    Jom terjah post menarik dari Pacifista – X ..Kenapa Bersih, Samad?My Profile

  13. tapi orkid boleh standalone.dedalu tak boleh.dia tetap nak kena menumpang pada pokok lain.kalau tak dia yang mati…

    sekadar memberi… πŸ™‚
    Jom terjah post menarik dari Pacifista – X ..Wordless Wednesday #2My Profile

  14. hanya kata orang,kak.secara saintifiknya memang ianya sejenis parasit πŸ˜‰
    Jom terjah post menarik dari Pacifista – X ..Wordless Wednesday #2My Profile

  15. ada dalam mata pelajaran sains sekolah rendah.rasanya sekolah menengah pun ada belajar lagi…

    sekadar peringatan πŸ˜‰
    Jom terjah post menarik dari Pacifista – X ..Jom Puasa Sunat Rejab dan SyaabanMy Profile

  16. ni baru betul2 hilang madu sepah dibuang… :mrgreen:
    Jom terjah post menarik dari Pacifista – X ..Trailer: Batman – The Dark Knight RisesMy Profile

  17. lama tak dengar nama pokok ni.dedalu…
    dulu masa belajar sains sekolah menengah,ada belajar tentang pokok ni.sejenis pokok yang menumpang di pokok lain.boleh kata dedalu ni sejenis parasit.

    jangan jadi seperti parasit,terutamanya parasit kepada orang lain…
    Jom terjah post menarik dari Pacifista – X ..Kenapa Bersih, Samad?My Profile

  18. nih dedalu api. memang parasit. dia hidup subur atas pokok tapi buatkan pokok yang ditumpang tuh mati, habis nutrien dihisapnya. nak hilangkan kena buang semua dedalu nih.
    Jom terjah post menarik dari eiela ..Wordless Wednesday : Terima KasihMy Profile

  19. Opps.. sudah nampak penyumbang gambar ini..

    hehehheeh
    Jom terjah post menarik dari maza ..Wordles Wednesday – Demi SihatMy Profile

  20. Ikut resmi padi, jgn jadi macam dedalu…
    Jom terjah post menarik dari adamfaiz ..Bersosial Sampai Jadi Anti-Sosial?My Profile

  21. wahh.. psst: sudah angkat kamera DSLR yg baru ke?

    ihik.. (maza kaki sibuk jerk)..

    :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
    Jom terjah post menarik dari maza ..Wordles Wednesday – Demi SihatMy Profile

  22. tak pernah dengar pun nama daun tu sebelum ni..hehe
    Jom terjah post menarik dari mamat ..Wordless Wednesday #1 Saya Budak Sekolah LagiMy Profile

  23. Kamarul Azriβ„’ says:

    susah betul KA nak sebut nama dia tu..
    Jom terjah post menarik dari Kamarul Azriβ„’ ..Wordless Wednesday: TaubatMy Profile

  24. Orang kata kalau dedalu ni tumbuh di pokok buluh, boleh buat ubat. Tapi ubat apa saya tak tahu.
    Jom terjah post menarik dari AziE ..Riadah Hujung MingguMy Profile

  25. orkid pun bersifat parasit…tapi cantik…sifatnya parasif ini boleh menyebabkan tumbuhan yang ditumpangnya itu mati kerana zatnya telah diambil oleh tumbuhan tumpang…maka jangan sesekali bersifat seperti parasit, pindahkan tumbuhan parasit itu ke tempat yang lain…

  26. oo ni ke pokok dedalu. ic2 😯
    Jom terjah post menarik dari ekspresiruang ..Hotel Kapal Terbang Tergantung Macam Dalam Filem MadagascarMy Profile

  27. oo..dedalu namanya…. πŸ˜›
    Jom terjah post menarik dari princessmia ..Pejabat Facebook Tidak Mewah DisangkakanMy Profile

  28. ingat pokok pe tadi. dah baca baru tau. memang biasa tengok pokok ni
    Jom terjah post menarik dari nasslimdiet2 ..Bolehkah minum SD2 semasa puasa?My Profile

  29. hadoi…noted πŸ˜†

    nak cepat punya pasal…selalu tgk pokok ni merayap kat pokok pelam…biasa terus cantas saja…

    thanks kak jie πŸ˜€
    Jom terjah post menarik dari hafizmd ..Wordless Wednesday: Oh! nuff nuff…My Profile

  30. itu Semalu…nama glamernya Mimosa Pudica

    Dedalu tu parasit….hisap darah tuan tanah πŸ˜†
    Jom terjah post menarik dari Kujie ..Ketawalah Biarpun Sedang Disakiti!My Profile

  31. dedalu yg malu bila disentuh…

    Nama saintifiknya ialah Salix tetrasperma Roxb…menarikkan?

    p/s:selalu main2 sentuh2 dedalu masa kecik2 dulu…
    Jom terjah post menarik dari hafizmd ..Wordless Wednesday: Oh! nuff nuff…My Profile

  32. Kita hidup tak perlu bagai kan dedalu….menumpang teduh tapi menghisap apa yang ada pada tuan rumah.Ambil iktibar dari kelemahan dedalu jangan ambil kelebihan dedalu.Hiduplah seperti pokok pisang…memberi teduh sambil dapat memberi hasil.wawlahuaalam.

  33. Adam Roslan says:

    Dedaluku Malu.

  34. Assalamualaikum,
    Subur je kan hidupnya…tak sedarpun dah habis nutrien kita kena sedut. Semua diangkutnya. Itulah namanya cerita tentang hidup
    Jom terjah post menarik dari Anyss ..Tapai Ubi Kayu GorengMy Profile

  35. tak pernah tau tumbuhan ni. kena kaji ni
    Jom terjah post menarik dari zool ..Kemasukan semula pemain import di Liga SuperMy Profile

    • dgr kata bolh buat ubat..rebus air diaminum…untuk sesiapa yg mahu hamil….sebelum minum selawat a dulu 3 kali…enth la betul ka tak heheheh