Juru Sukat

Bila dah beli kebun kenalah diusahakan. Kalau tidak mana nak datang hasilnya, kan. Operasi kali ini adalah untuk mencari dan menanda batu sempadan. Suami saya seorang juruukur jadi kami sekeluarga turun ke kebun uruskan hal ini
image
Kami sampai hampir jam 8.30 pagi.Bentang tikar untuk sarapan nasi lemak teh tarik. 

image

Beruntung kerana suami dan Along berada dibidang yang sama.  Dia sedang belajar dan melakukan praktikal.

image

Juruukur muda. 

image

Inilah rupa batu sempadan.

selepas 6 jam, siap juga kerja-kerja untuk 12 ekar.

Posted from WordPress for Android

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Kesempatan bagus bagi anak anda untuk mempraktekkan ilmu yang telah dia pelajari
    Jom terjah post menarik dari Jefry ..Jasa Sedot WC Bekasi Telp. 021-9466-8989 | Sedot WC Jakarta DepokMy Profile

  2. Banyak untungnya bila berbudi pada tanah ni… Untung di masa hadapan…
    Jom terjah post menarik dari HAdira Kifly ..AngrophobiaMy Profile

  3. Kak jie beli tanah untuk usaha kan sawit ke??area mana ni kak jie?hehe
    Jom terjah post menarik dari Hafizul ..Desa Murni Batik Batu 6 Kuala TerengganuMy Profile

  4. dulu masa budak2 terjumpa batu sempadan ni dalam kebun ayah, ingatkan batu nisan lama..lintang pukang lari dibuatnya..
    Jom terjah post menarik dari pipoq ..Melihat perkembangan anakMy Profile

  5. Bila dah umur-umur macam ni memang kena fikir beli se ekar dua tanah. Bila dah malas duduk kotaraya yg sentiasa sibuk boleh juga buat pondok kat kebun menghirup udara segar … yg penting kebun tu ada coverage broadband atau P1 …heeee
    Jom terjah post menarik dari Denaihati ..GO-KL City bus ganti khidmat Teksi Kuala Lumpur yang burukMy Profile

  6. canggih dah theodolite skarang, yg model tu siap ada GPS kot? zaman dulu masa field work, theodolite ada yg di salah guna utk skodeng hostel 😀
    Jom terjah post menarik dari MyJourneyMyPhoto ..My Journey : Sekinchan, Selangor – Revisited 01My Profile

  7. Dah jimat kos dah ni. Betul tak kak jie

  8. 12 ekar. anak tiga org. dapat 4 ekar sorang. kaya….hehehe
    Jom terjah post menarik dari rumah kuning ..Doa KamiMy Profile

  9. Wow, luasnya 12 ekar. Makan dalam kebun, fuhh, memang feeling habis.
    Jom terjah post menarik dari amirulfaiz ..Budak bermisai putihMy Profile

  10. Wahh suami kak jie juruukur berlesen yer. Harga satu batu sempadan berapa yer kak jie. RM80 ke.
    Jom terjah post menarik dari hatiputera ..Baju M7 dah sampaiMy Profile

  11. masa sekolah dulu ada belajar cara guna teropong tu.. tapi sebab kurang berminat, sekarang ni dah lari bidang dah.. kalau tak memang asyik dok mengadap teropong tu jela kot..
    Jom terjah post menarik dari Anarm ..Pertama Kali Terpandang Hati Rasa TerpautMy Profile

  12. Saya sekarang ini baru jumpa 1batu sempadan dan perlu mencari 3 lagi batu sempandan untuk tanah pusaka peninggalan arwah bapa saya. Tahulah saya untuk mencari juru ukur tanah pada masa hadapan. Kalau hendak buat praktikal dekat kebun pun boleh.:-)
    Jom terjah post menarik dari akubiomed ..Fenomena Sun Halo @ Halo MatahariMy Profile

  13. Ni Along bisa belajar sambil praktek
    Semoga lancar..
    Jom terjah post menarik dari Ramzi ..Cara Memasang / Menampilkan Author Blog di Google SERPMy Profile

  14. Serius dari kecik sy teringin nak main teropong tue.. He he..

  15. Kak Kujie tanam apa ye dekat kebun tu,
    nampak dalam gambar macam ada pokok kelapa je tu.hehe
    Jom terjah post menarik dari Syahera ..Jenama Perfume Terkenal di MalaysiaMy Profile

  16. luas tu kebun yang dibeli…12 ekar…! 1 ekar boleh tuai hasil min 1 tan, sebulan 2 kali petik..utk 12 ekar sudah 24 tan..harga semasa 500 setan bermakna sudah 12 ribu sebulan…fuyo kaya kak jie…tahniah..tahniah…
    Jom terjah post menarik dari latep ..Ukur baju di badan sendiri…My Profile

    • amboiiii…amboiiiii………….. dan lagi dia buat paperwork tu
      hihihi……..tu yang nampak kat kertas , beli kebun pun pakai duit, upah org bersihkan, racun, baja, anak benih…pung pang pung pang…..tu kena tengok juga.

      tapi, kami tak mahal bab pelaburan lain, jadi berkebunlah
      Jom terjah post menarik dari Kujie ..Juru SukatMy Profile

  17. Lain macam alat sukat tanah sekarang – hi tech.Untung Along dapat belajar direct dgn ayah.