Oh anak

ma……….. cermin mata patah , warden bagi balik.nanti ma telefon abah, abah pergi Seremban hari ni.

Abang kat ne? Singgah Sepang jap…cermin mata Along patah.

Abang dah balik, kat Shah Alam.

Patah baliklah………

Serendah – Seremban – Shah Alam – Sepang

Oh anak….!


Perlahan-lahan makan anak Sayang
Jangan sampai tercekik
Paku seluruh alam
Berhati-hati minum Sayang
Jangan sampai tersedak
Buih satu lautan

Perlahan-lahan jalan sayang
Jangan sampai tersandung
Bendul gunung impian
Berhati-hati tatang alahai intan
Jangan sampai (kau) tertumpahkan
Setitis pun kasih sayang
(Kelak kau ‘kan hidup dalam
Kekesalan berpanjangan)

Oh anak – M. Nasir

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Anonymous says:

    ๐Ÿ˜ˆ jangan jadi begitu

  2. betul2.. teringat time sy sakit dulu.. :roll: ayh ulang alik ke sekolah hari2.. bkn takat hantar je.. kul 12 sy dah kena serangan.. jemput balik.. hari2.. sampai awal form 5..

    masa tu sy dah give up nak g sekolah.. tp ayh kata g jugak.. sy bkn aje malu sbb sakit.. tp sy kciankan dia ulang alik.. ๐Ÿ˜ฅ ayh kata xpe.. janji sy g sekolah.. jangan kalah pada khendak org yg wat sy sakit tu..

    ayh yg bg byk sokongan.. ms sy give up dia sangup gosok baju spy sy g sekolah.. kciankan dia.. sy g jugak.. sume sbb ank kan?

    klu sy jadi mak nnt camne ek.. apekah sy setabah ayh n mak sy.. โ“ โ“ xtau la.. mudah2an.. Amin..

    cidimidis last blog post..Seminar Hari Ini…

  3. Alahaiiii anak emak! Bak kata Tie. Siapa tak sayang anak oiii… he he he.

    ODs last blog post..Renung Sejenak…

  4. Shaffik says:

    Bila dah menjadi seorang bapa ni. Segala perlakuan anak itu harus diperhatikan. Makan minum kesemua adalah yang terbaik untuknya. Dulu bila orang cakap saya tak percaya. Bila dah ada anak ni, itulah yang saya buat.

    Shaffiks last blog post..Hati-hati Dengan Rawatan Lintah.

  5. haha. memang bertuah punye anak.. ๐Ÿ˜ˆ

    titans last blog post..How to hack Private Friendster Photo Easily?

  6. Fatin Pauzi says:

    Bertuahnya dapat mak ayah camni. ๐Ÿ˜

    Fatin Pauzis last blog post..Bagaimana Untuk Mendapatkan Duit Percuma?

    • @Fatin Pauzi, rasanyaโ€ฆโ€ฆโ€ฆโ€ฆ itu tindakan yg sepatutnya diambil
      bkn mesti bertuah ke apaโ€ฆ
      cermin mata tuโ€ฆpentingโ€ฆmcm mana dia nk study

      tapi nasib baikโ€ฆskrg ni ada yg boleh siapkan dlm masa 1 jam
      sehari je dia pontengโ€ฆ
      ikut hati dia…dia nk ponteng 2-3 hari tu

  7. anything for the children ๐Ÿ˜€

    yonnas last blog post..berehat sebentar ๐Ÿ˜€

  8. sedih.. kena beli yang baru kalau cermina mata aku patah

    Richies last blog post..Panduan Cinta Untuk Wanita

  9. anak punya pasal… sanggup apa saja….

    papabears last blog post..I am Back!

    • @papabear, mampu dan keperluan
      mgkn kalau keadaan kita sendiri tak mampu tunaikan
      suruh je bersabar
      soletep ke…hehehe

  10. hati ibu lebih lembut bila bab anak ni kan Kak Jie..
    pssttt.. agak2nya kalau Kak Jie tak mintak che’ abang patah balik, dia akan rela hati pergi tak?

    Neezas last blog post..Hujan batu di negeri orang…

    • @Neeza, betul sgt lah tu neeza oooo
      bersoal jawap le juga
      …tapi kena pujuk rayu isteri…

      kesian juga….kat shah alam tu dah kul 8 mlm
      pergi sepang semula…kul 10 baru blk dr sepang
      sudahnya satu hari kerja penat…memandu sana sini

  11. Hahahah kesian bapaknye@!~

    jijis last blog post..Anis demam lantas ibu ciptakan puisi…

    • @jiji, kebetulan dia kt luar kan…hehehe
      selalu kak jie yg uruskan …pergi asrama…buat itu ini
      udah kak jie ‘patah kaki’

  12. Active Blogger says:

    hehe..kalau guna untuk belajar mmg la mak bapak tak kisah…adik aku pun baru2 nie baru buat cermin mata baru, sbb hilang. Budak MRSM yg banyak loaded2 pun mencuri gak pelik la…

    Active Bloggers last blog post..ABPBH Akhirnya Mencapai Klimaks

    • @Active Blogger, lor…..cermin mata pun ada org curi
      erk..mcm tak logik pula

      power bkn sama pun..silap hari bulan pakai yg tak kena
      lagi rabun

  13. utk anak, walau apa pun sanggup ๐Ÿ˜‰

    Mak Sus last blog post..Ambil tahu 13: Daif? Dhaif?

  14. selalunya ibu yang kasih lebih, tp bapa bukan tak kasih cuma tak tunjuk.

    haritzs last blog post..Pneumonia

    • @haritz, kadang2 ada juga dia menyebut
      anak2 lelaki team bola dia , katakan…
      masa nk sembang bola baru cari anak..baru sebut..hahaha

  15. Salam kak jie…
    Bertuahnya anak-anak sekarang. Jeleslah pulak. huhu

    Zaman su dulu, 2 tahun dok sekolah asrama, sekali je keluarga datang ziarah. 4 tahun dok kolej tak sekali pun keluarga ziarah. abang pulak, dok asrama dari tingkatan satu hingga tahun akhir kat U, sekalipun parent tak datang jengok.

    Tapi kami tak de lah nak kecik hati dgn org tua, faham sbb kesusahan mrk. Tak de rasa marahpun malah berterima kasih. Cara didikan mrk, buat kami lebih berdikari.

    Pssttt… kak jie, saja cerita sbb nak cover jeles nih… kekeke

    suaras last blog post..Kembara zuriat

    • @suara, tak pe su…tiap org jalan hidup berbeza…ada bahagian masing2…kekurangan dan kelebihan masing2 ada dlm setiap jaluran kehidupan kita…

      kalau semua jln yg sama..tak best pula kan…

  16. hehehe..teringat cermin mata yg patah ari tu.. ๐Ÿ˜€

    Dulu masa sekolah, tiap tahun spek berganti baru..biasiswa FaMa la katakan..
    Bila dah keja, dah kawin..selagi tak pecah…

    sallys last blog post..Gemok la aku..

  17. kakjie.. am pindah host.. starstreet maybe jadik profile page kot…

  18. Setulus kaseh ibu dan bapa.
    Takkan bisa dibalas dgn wang berjuta. ๐Ÿ˜ฅ

    Eriyzas last blog post..Amanat Rakyat Untuk Menteri Kabinet

  19. Selamat pagi kak jie !!
    Emmm .. agak cam jauh la jugak patah balik sana sini
    Siannya …

    Tapi untuk anak semuanya kita sanggup lakukan kan ???
    Tetiba rasa sayu pulak
    Teringat kembali pengorbanan ibu dan ayah dari kita kecil hinggalah kini ~

    ๐Ÿ˜ ๐Ÿ˜ฅ ๐Ÿ™

    Lilys last blog post..High Tea

    • @Lily, pagi lily
      blog lily tu kalau tenet slow….lambat tul nk msk

      kalau tak buat apa yg diminta tu..tido tak lena
      lagi pun hal penting
      dah kebetulan abg ada kat area2 sana

  20. Salam hormat wahai kujie.

    Adakah kujie sudah terima emel yang Abang long kirimkan ?

    Abang Longs last blog post..KISAH SEKS (3)

  21. pagi2 baca puisi sayu jerk ati… ๐Ÿ˜€

    shays last blog post..MODAL…

  22. … Anak permata hati… merekalah intan, merekalah permata…. Sesuatu yang tak ternilai dari segi wang dan harta. Sepundak amanah untuk dipikul. Sehelai kain putih yang diwarnai coraknya hari demi hari..

    Anakku… my heart, my life, my soul.

    samdaddycools last blog post..Youtube Gambar Fasha Sandha mandi

  23. Pengorbanan ibu bapa memang tak ternilai…

    Adrys last blog post..Cerita Seram SMK Kuhara

    • @Adry, masa ibubapa buat semua tu dia tak rasa perlu berkorban

      entahlah …nk terangkan perasaan tu mcm mana….apa yg tahu je faham lah :mrgreen:

  24. akak..tibe2 kita teringatkan mak n abah kat rumah tu.
    diorang selalu je cakap no problem bila kita mintak apa2..
    padahal, derita hati dia siapa yg tahu.

    tak sabar nak kerja, tak nak susahkan diorang lagi.
    kadang2 sedih sebab selalu je xde masa dengan diorang, sibuk memanjang belajar ๐Ÿ™

    saffas last blog post..Mengunci room mate sendiri

    • @saffa, eloklah tu..kalau sedar…hahah

      tapi mak bapa tak pula buat semua tu utk ditagih balasan
      anak2 tu amanah…kita sedaya upaya bagi apa yg termampu

      • @Kujie,

        betul tu….

        tetapi Kujie, dicelahan pinggir bandar ini, ada juga hendakan anak jadi pembela mereka…

        kononnya anak2 ini dijadikan modal utk kesenagan di hari tua. Boleh bagi mereka hidup senang lelang dikemudian hari umpamanya…

        lantaran itu, dari segi pelajaran, pekerjaan, jodoh dan lebih teruk lagi pendapatan anak juga dikawalnya…tiap2 bulan sebahagian dri pendapatan anak mesti didahulukan untuk ibubapa itu…kekadang tak ubah seperti cukai!

        hmm

        mazas last blog post..Nada Tak Sekata

  25. yg den kesiankan kat sini ialah kat bapaknya..

    tak pasal2 kena patah balik ke setelah terlajak jauh…..huhuhuhu

    si ibu, hanya memberi arahan di atas keperihatinan dan kerisauannya terhadap si anak…
    si ayah pula sedang kepenatan setelah merentasi jalan yg jauh. Si ayah terpaksa juga turutkan. saya yg menurut perintah! Jadi setengah pendapat mengatakan semuanya dilakukan kerana kasih sayang…

    tetapi kalaulah si ayah itu terlelap ketika dlm perjalanan tersebut akibat keletihan, agaknya bagaimanakah pula nasib si ayah, ya?! sesalan selepas itu berbaloikah?

    :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

    psst: saja nawaiku dengki!
    wakakakakak

    mazas last blog post..Nada Tak Sekata

    • @maza, mmg tu…ni luahan hati seorg bapa yg sengal!

      ele…jeles la tu …anak2 kita manja2 lagi….walau dah besar

      jahat tau dok imagine mcm tu…eee…ngeri

      kita berniat baik masa kt jalanraya tu..kalau terjadi apa2 buat apa nk menyesal..lainlah kalau kita berniat tak elok..tibaยฒ…………dum!

      kalau dah niat elok, kalau terjadi sesuatu..itu mmg Qada dan Qadar

      • @Kujie,

        wakakaka…..

        serba salah nampak!

        hehehehe

        kata org, ‘sayang isteri ditingal2 kan, sayang anak ditangan2kan’
        ‘Jangan sampai dibiarkan kaduk mejunjung kepala, takut mata jadi buta.’

        ‘Jangan sampai menatang anak bagai minyak penuh, biarkan suami mati dihurung langau’

        wakakaka

        psst: jangan kecil hati aaa… tu bidalan org2 tua2 aje… hehehhee

        maza: kaki sakat….

        mazas last blog post..Nada Tak Sekata

        • @maza, tak de la…kalau sana takut…sini takut
          tak gerak la laki aku yg kerja ukur tanah tu

          takan 24 jam nak ukur bini kan…takat 3X:3X:3X tu
          sejam ukur dah cukup dah…muahahahaha

          engko la ngajo den berpikiran blue di musim dingin

          • @Kujie,
            la ya ker den mengajar ekau fikiran blue nie. tak perasan lah pulak..

            apa2 hal tahniah ler, kerana berjaya menguasai ilmu itu…

            nanti maza ajarkan warna lain lak ek! macam warna kuning ker, kelabu ker, coklat ker….

            wakakakak

            :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

            mazas last blog post..Nada Tak Sekata

  26. Saya dulu masa sekolah setiap 3 bulan ada je kena dengan spek…omak abah gak yang kena tolong repair/ganti baru ๐Ÿ˜€

    kruel74s last blog post..Men are more trusting of women than women are of men…

    • @kruel74, masa dia org sekolah rendah mmg mcm tu la

      dah sekolah menengah tu kurang lah sikit

      tapi dah 3 org bercermin mata dlm rumah..koleksi patah riuk tu dah satu kotak ๐Ÿ˜†
      dgn peralatan nak merepair

  27. uish! uh uh uh….sabar je ler… :mrgreen:

    selagi bergelar ibu bapa kan kak?!! kang kalau tak pi kang, majuk satu tahun kang. ekekeke!

    Zanas last blog post..New Fwen!

    • @Zana, kalau hal2 lain mgkn fikir byk kali gak
      ni mata dia..isshh..rabun budak tu nk study pn tak leh ๐Ÿ˜†

  28. saya pn tngl asrama jga dulu..tp xdela cmni..kdg2 mak bapak plk yg ssh2 kol sy..betapa tngginya pngorbanan ibu bapa pd kta..

    fazreens last blog post..Dark Design Or Light Design Theme?

  29. angriani says:

    demi anak kan kak…
    mesti sonok layan anak yg dah besoยฒ kan ๐Ÿ˜€

  30. Baca entri ni terkenang pulak masa kak long dok kat asrama dulu! Selalu je ada macam2 trick nak suruh mak ngan ayah dtg. Masa tu tak pernah lak terfikir betapa banyaknya dah menyusahkan mereka! Siannye dia orang! huuuu….

    Kak Longs last blog post..Biarkan ia berkembang

    • @Kak Long, betul la tu kak long….kadang2 rasa mcm kecik hati…parents org lain dtg jengok….tapi mak ayah kita tak dtg pun…..rasa mcm tak sayang je..

      tapi bila dah dewasa, kita pun faham….. kemampuan tak sama

  31. itulah kasih sayang ibubapa terhadap anak2…

    Lan Bingkas last blog post..PC Fair 2009

    • @Lan Bingka, masa ibubapa buat semua tu…dia tak harapkan balasan…
      bagi dia..itu adalah perkara yg sewajarnya ๐Ÿ˜†

  32. Ikhtiar2u says:

    Yup..ibu mana x sayang kan anak..

    Dan anak mana x sayangkan ibu..

    yup naluri seorang ibu terhadap anaknya cukup tinggi..

    Ikhtiar2us last blog post..Restarting Windows Without Restarting Your PC

    • @Ikhtiar2u, kalau kita mampu utk tunaikan….selalunya ibubapa akan tunaikan harapandi anak..tapi tak semua org berkemampuan..kita tgoklah kes mcm mana…

      terimakasih krn singgah blog kak jie :mrgreen:

  33. huhu.. sayang anak memang macam tu…
    kalau tak diturut mesti rasa tak kena..

    er.. macam la aku dah ada anak.. hehe..

    menteils last blog post..9 Cara Memikat Hati Pembaca Untuk Memberi Komen

    • @menteil, tak de anak tak semestinya tak boleh berfikir dan rasa spt seorg bapa menteil….. itu citi2 yg ramai perempuan cari…ramai gadis mencari lelaki yg mirip sifat dan karektor seperti bapa dia…sbb itulah idola sejak kecil

      p/s – tidak termasuk bapa haruan mkn anak..bapa yg tak bertanggugjawap..dan bapa yg sakit mental….hahaha

      mental? apa kaitan erk…man tell :mrgreen:

  34. teringat abah saya..abah pon selalu gini, sanggup ulang alik demi anak2…

    • @arin, semua abah pun rasanya mcm tu…erk..kecuali abahยฒ yg tak bagi nafkah..yg berpisah dgn bekas isteri tetapi tak tahu anak itu masih tangunggjawap dia…

  35. demi anak, ibu bapa sanggup bersusah-payah untuk apa saje. ๐Ÿ˜ฅ

  36. Sapa tak sayang anak ooii !!

    Tapi….ada gak yang buang anak….hu hu….(he he…lari dari topik lagi…)

    Ties last blog post..Orang Kuat

  37. abdfatah says:

    ibu bapa jugak sanggup berbohong menyembunyikan sesuatu untuk kegembiraan anak2 mereka… bersusah payah untuk anak-anak…

    abdfatahs last blog post..(ABPBH 2008) Nabil Menang Anugerah Bintang Popular Berita Harian

  38. kutaksempurna says:

    sedih plak rasa…

    betul… ibu bapa sanggup buat apa pun utk anaknya… walau leetih..

    beruntung siapa dpt ibu bapa yg memahami…
    alhamdulillah..