Bacaan IPU Jerebu Terkini 14 Mac 2014

mask mulut

Jerebu akan memberi kesan kesiharan paling teruk kepada golongan yang berisiko tinggi, iaitu kanak-kanak, orang tua dan mereka yang mengalami penyakit seperti asma dan bronkitis.

Pakailah penutup  mulut dan hidung ( mask ) yang bersesuaian. Anak-anak saya lebih suka yang bertali daripada yang disangkutkan ditelinga.  Malam tadi saya beli jenis bertali di klinik dengan harga RM2.00  untuk 3 keping.  Sebelum itu saya beli mask jenis disangkutkan di telinga di sebuah klinik lain dengan harga satu untuk RM1.00.  Pasaraya MSN berdekatan dengan rumah saya menjual jenis yang sama dengan harga RM 0.50 untuk sekeping.

Untuk mengurangkan kesan kesihatan akibat jerebu, beberapa langkah boleh diikuti seperti

  • Kurangkan aktiviti luar
  • Jangan merokok.
  • Banyakkan minum air
  • Selalu membasuh tangan dan muka
  • Gunakan topeng pernafasan

 

Baca entri sebelumnya dan kenyataan akhbar Kementerian Pendidikan Malaysia mengenai prosedur penutupan sekolah di sini – Bacaan IPU Jerebu Terkini 13 Mac 2014, Sekolah Di Klang Tutup.

Status Bacaan Indek Pencemaran Terkini  14 – 03 – 2014 (6.00 Pagi – 2.00 Petang )

 

STATUS BACAAN INDEK PENCEMARAN UDARA (IPU) PADA 13 -Mac-2014

NEGERI KAWASAN 6:00 8:00 10:00 12:00 2:00
Johor Muar 114 107 110 109  108
Johor Larkin Lama 53  53 53 53 52
Melaka Bukit Rambai 132 135 135  133   129
Melaka Bandaraya Melaka 114 118  121   120 117 
Negeri Sembilan Port Dickson 164  169   168 165   159
Negeri Sembilan Seremban 154  154  145  141
Negeri Sembilan Nilai 165  168  165  159  156
Selangor Petaling Jaya 186  186  184 182  182
Selangor Shah Alam 166  164  162  160  162
Selangor Pelabuhan Kelang 350 358  345 304   316
Selangor Banting 318  311  304  294  357
Selangor Kuala Selangor 154  149  148  134  126
W.Persekutuan Kuala Lumpur 176  176 177   174
W.Persekutuan Putrajaya 177  175  170 167  157 
Pahang Kuantan 61  61  62  62  63
Pahang Jerantut 51  51 51  50  51
Terengganu Kemaman 54  55  55  55  55
Terengganu Paka 44  49  52  53  52
Kelantan Kota Bharu 38 38  37  39  37
Kedah Alot Setar 60  60  59  58  56
Pulau Pinang Seberang Jaya 58  58  57 55  61
Perak Tanjung Malim 110  105  100 94  96
Perak Jln Pegoh Ipoh 67  66  65  98  78
Perak Seri Manjung 68  65  62  61  61
Sabah Kota Kinbalu 47  46  43  47  46
Sarawak Kuching 37  38  41

 

Status Bacaan Indek Pencemaran Terkini  14 – 03 – 2014 (4.00 Petang – 12.00 Malam)

 

STATUS BACAAN INDEK PENCEMARAN UDARA (IPU) PADA 13 -Mac-2014

NEGERI KAWASAN 4:00 6:00 8:00 10:00 12:00
Johor Muar   114
Johor Larkin Lama 51 51
Melaka Bukit Rambai 123 116
Melaka Bandaraya Melaka  115 112  
Negeri Sembilan Port Dickson  150 114
Negeri Sembilan Seremban 137 123
Negeri Sembilan Nilai 149 132
Selangor Petaling Jaya 173 171
Selangor Shah Alam 161 159
Selangor Pelabuhan Kelang 317 314
Selangor Banting 232 221
Selangor Kuala Selangor 119 116
W.Persekutuan Kuala Lumpur 158 146
W.Persekutuan Putrajaya   135
Pahang Kuantan 39 38
Pahang Jerantut 50 48
Terengganu Kemaman 54 53
Terengganu Paka 51 51
Kelantan Kota Bharu 38 38
Kedah Alot Setar 54 53
Pulau Pinang Seberang Jaya 61 57
Perak Tanjung Malim 106 110
Perak Jln Pegoh Ipoh 77 67
Perak Seri Manjung 60 59
Sabah Kota Kinbalu 47 46
Sarawak Kuching 47 41

Sumber : Jabatan Alam Sekitar

 

NILAI INDEKS PENCEMARAN UDARA ( IPU )

NILAI IPU KUALITI UDARA DISKRIPSI
0 hingga 50 Baik
51 – 100 Sederhana
101 – 200 Tidak sihat Kumpulan berisiko mungkin akan terjejas
201 – 300 Sangat tidak sihat Orang ramai terjejas
Lebih daripada 300 Bahaya Orang ramai terjejas

sumber : www.myhealth.gov.my

Nota : Sekolah di Daerah Kelang dan Banting ditutup hari ini kerana jerebu

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Kebanyakan tempat seluruh negara mengalami hujan sekarang nie, moga-moga masalah jerubu akan hilang dan masalah air juga selesai.
    Jom terjah post menarik dari Mycherita ..Hujan..Hujan.. Hujan..My Profile

  2. Semoga masalah jerebu ni cepat la pulih…aminnn
    Jom terjah post menarik dari Hafizul ..Program Jobdirumah – Antara Realiti dan FantasiMy Profile

  3. saya sbnrnya x tau pun skrg jerebu, maklumlah x tgk tv, tapi bila tgk suasana macam jerebu tu agak ni mesti jerebu ni, tgk bebetul jerebu rupanya
    Jom terjah post menarik dari Juan ..Strategi Bisnes Online Panduan Bagi PeniagaMy Profile

  4. Cikgu dah call minta ambik anak yg sekolah kat Banting … teruk betul jerebu kat sana
    Jom terjah post menarik dari Denaihati ..Minum Yeo’s dan menang hadiah bernilai RM500,000My Profile

  5. Saya rasa 16 March dah okay sebab semalam hujan lebat 🙂
    Jom terjah post menarik dari profhariz ..Review Buku Denaihati BlogMy Profile

  6. semoga rakan-rakan yang berada di sekitar ni tidak mengalamai sebarang masalah….nasib baik di perlis x der jerebu sangat…..
    Jom terjah post menarik dari Faiza Fredley ..Ainan Tasneem Bengang di Tuduh MabukMy Profile

  7. Jerebu skang makin menjadi jadi..
    Klau tak amik tutup muka dgn mask mmg boleg mndtgkan byk penyakit..cobaan drp pencipta alam yg harus kita renungkan..
    Jom terjah post menarik dari Zufar ..Nasi Berlauk Mek WokMy Profile

  8. sy tinggal di putrajaya, balik kerja mmg sakit mata,sakit hidung. Mggu lepas hidung asyik berdarah je..mmg kena minum air banyak…semoga Allah turunkan hujan serta rahmat..
    Jom terjah post menarik dari maziahj ..Kenali Masalah Jerebu dan Kesan Terhadap KesihatanMy Profile

  9. Tingginya bacaan IPU dekat Pelabuhan Kelang dan banting… Sampai lebih 300 tu… Memang patut sangat-sangat sekolah dekat kasawan tersebut dibenarkan bercuti…
    Jom terjah post menarik dari Anuar ..Penangan MH370 dan Azizi AliMy Profile

  10. KL sesak pagi ni kak. Dari Berjaya Time Square KLCC hanya nampak bayang2.
    Jom terjah post menarik dari JunAina ..Petang Jerebu Semakin TerukMy Profile

Trackbacks

  1. […] Edit 14 – 03 – 2014  – Klink untuk  Bacaan IPU Jerebu Terkini 14 Mac 2014 […]