Gempa bumi di Jepun Hingga Ke Algeria

Gambar gempa bumi di Jepun

Suami saya bekerja di Algeria untuk COJAAL (Consortium Japaneas Autoroute Algeria) dan kejadian gempa bumi berskala mega yang berlaku di timur Sendai, Honshu Jepun pastinya memberi kesan kepada persekitaran kerja , rakan sekerja dan jadual kerja mereka di sana.

Gempa bumi berukuran 8.9 pada skala Richter yang melanda Jepun hari  11hb Mac 2011 disifatkan terbesar dalam sejarah 140 tahun negara itu. Pada tahun 1923 gempa bumi berukuran7.9 pada skala Richter dan telah membunuh lebih daripada 140,000 orang.

Gempa bumi tersebut telah menyebabkan ombak Tsunami setinggi 10 meter yang memusnahkan bangunan, rumah,  kereta dan kapal. Setakat ini lebih 60 orang disahkan meninggal dunia dan 349 orang lagi dilaporkan hilang . 11 reaktor nuklear ditutup secara automatik dan sedikit sebanyak ia akan menjejaskan kedudukan ekonomi negara itu dan tentunya memberi kesan kepada beberapa projek di luar Jepun termasuklah Algeria.

Image sumber :www,bbc.co.uk (AP Photo/Kyodo News)

Subhan’Allah.

Warna warni sungguh perjalanan suami di sana – Algeria sendiri dengan masalah politiknya dan Jepun dengan gegaran gempa bumi dan libasan tsunami.

 

Amaran Tsunami yang dikeluarkan oleh Google.

Gambar dan berita terkini  gempa bumi dan Tsunami di Jepun – BBc News – Asia Pacific

Published by

Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

37 thoughts on “Gempa bumi di Jepun Hingga Ke Algeria”

  1. tingkatkan iman,banyakkan amal kebaikan,jauhkan benda mungkar..baru rahmat allah akan turun,maka terhindarlah dr bala allah

  2. Jepun pernah menampar mak ayah kita dgn penampar selipar Jepun.. Dan Jepun penjajah yg garang di negara ini..

    tapi kita tidaklah sampai mahu mencemuh mereka dan membiarkan mereka di dlm bencana yg tertimpa ini…

    mushibah yg ada ini seharusnya diambil kesempatan utk sama2 berbakti menyumbang ke arah kemanusiaan.. huhuhu

    moh ler kita menderma!
    Jom terjah post menarik dari maza ..Wadik Kahang si ikan pekasamMy Profile

  3. Tentu warga Jepun yang merantau ke luar negara tentu bimbang akan nasib keluarga mereka yang tinggalkan di kawasan lingkungan bencana gempa bumi, Tsunami dan kebocoran radiasi. Sedikit sebanyak akan menjejaskan mood kerja warge Jepun di perantuan
    Jom terjah post menarik dari akubiomed ..Blog walking dengan Apple iPhone 3GMy Profile

  4. mudah2an kawan2 saya disana di kurniakan kesabaran menempuh dugaan yang hebat ini. terkezut… lagi sentap bila e-mail dan sms tak berbalas

  5. bencana alam yg Allah akan turunkan bila2 masa dan di mana jua yg dikehendakiNya… 😥

  6. amaran daripada Pencipta yang bumi sudah tua dan tunggu masa je lagi…Sama-sam kita berdoa supaya kita tak ditimpa bencana sehebat ni..Amin

  7. Teringat filem The Sinking of Japan dulu. Moga rakyat kita di sana dan di tempat lain seluruh dunia selamat daripada bencana tsunami yang menyusul.
    Jom terjah post menarik dari muhammad fakhruddin ..Spot The SejadahMy Profile

  8. Gambar yang first tu nampak macam kereta mainan semua..
    Macam ni lah hidup di akhir zaman..
    Bumi dah tua..
    Tak mampu lagi nak tanggung kerosakan yang manusia dah buat
    Jom terjah post menarik dari Nadya ..Happy Birthday YiyingMy Profile

Comments are closed.