Gempa bumi di Jepun Hingga Ke Algeria

Gambar gempa bumi di Jepun

Suami saya bekerja di Algeria untuk COJAAL (Consortium Japaneas Autoroute Algeria) dan kejadian gempa bumi berskala mega yang berlaku di timur Sendai, Honshu Jepun pastinya memberi kesan kepada persekitaran kerja , rakan sekerja dan jadual kerja mereka di sana.

Gempa bumi berukuran 8.9 pada skala Richter yang melanda Jepun hari  11hb Mac 2011 disifatkan terbesar dalam sejarah 140 tahun negara itu. Pada tahun 1923 gempa bumi berukuran7.9 pada skala Richter dan telah membunuh lebih daripada 140,000 orang.

Gempa bumi tersebut telah menyebabkan ombak Tsunami setinggi 10 meter yang memusnahkan bangunan, rumah,  kereta dan kapal. Setakat ini lebih 60 orang disahkan meninggal dunia dan 349 orang lagi dilaporkan hilang . 11 reaktor nuklear ditutup secara automatik dan sedikit sebanyak ia akan menjejaskan kedudukan ekonomi negara itu dan tentunya memberi kesan kepada beberapa projek di luar Jepun termasuklah Algeria.

Image sumber :www,bbc.co.uk (AP Photo/Kyodo News)

Subhan’Allah.

Warna warni sungguh perjalanan suami di sana – Algeria sendiri dengan masalah politiknya dan Jepun dengan gegaran gempa bumi dan libasan tsunami.

 

Amaran Tsunami yang dikeluarkan oleh Google.

Gambar dan berita terkini  gempa bumi dan Tsunami di Jepun – BBc News – Asia Pacific

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. tingkatkan iman,banyakkan amal kebaikan,jauhkan benda mungkar..baru rahmat allah akan turun,maka terhindarlah dr bala allah

  2. Insya-Allah semuanya selamat, harapannya
    Jom terjah post menarik dari zala wajik ..Immaterials- Light painting WiFi – Super CoollMy Profile

  3. moga semuanya selamat.. harap2 loji nuklear kat Fukushima dapat dijaga dan dikawal dengan baik.. amiin
    Jom terjah post menarik dari TenangSudey ..Cerita Aisyah Mengenai Gempa Bumi- Tsunami Acheh dan JepunMy Profile

  4. Jepun pernah menampar mak ayah kita dgn penampar selipar Jepun.. Dan Jepun penjajah yg garang di negara ini..

    tapi kita tidaklah sampai mahu mencemuh mereka dan membiarkan mereka di dlm bencana yg tertimpa ini…

    mushibah yg ada ini seharusnya diambil kesempatan utk sama2 berbakti menyumbang ke arah kemanusiaan.. huhuhu

    moh ler kita menderma!
    Jom terjah post menarik dari maza ..Wadik Kahang si ikan pekasamMy Profile

  5. harap2 semuanya kembali pulih seperti sediakala, baik di Algeria mahupun di Jepun 😉
    Jom terjah post menarik dari ekspresiruang ..Korang Sanggup Tinggal Dalam Tangki Air Aku Sanggup!My Profile

  6. dari sudut mana nak lihat Tsunami dan gempa bumi ni.
    Jom terjah post menarik dari haritz ..Dr M book puts Anwar’s credibility at stakeMy Profile

  7. Tentu warga Jepun yang merantau ke luar negara tentu bimbang akan nasib keluarga mereka yang tinggalkan di kawasan lingkungan bencana gempa bumi, Tsunami dan kebocoran radiasi. Sedikit sebanyak akan menjejaskan mood kerja warge Jepun di perantuan
    Jom terjah post menarik dari akubiomed ..Blog walking dengan Apple iPhone 3GMy Profile

  8. aimannajmy says:

    terkejut tgk brita sebentar tadi reaktor ketiga meletup..harap2 semuanya selamat
    Jom terjah post menarik dari aimannajmy ..Mana salahnyaMy Profile

  9. Benarlah sabda Nabi diantara tanda-tanda dekatnya kiamat itu apabila banyak berlaku gempa.Ya Allah hidupkanlah aku sebagai orang beriman.
    Jom terjah post menarik dari PakarBuahPinggang ..Rawatan Untuk Kegagalan Buah Pinggang &amp KomplikasinyaMy Profile

  10. takziah. sy pun mmg shocking. harap semuanya ok
    Jom terjah post menarik dari matjoe ..MRT Route Sg Buloh – Kajang Latest &amp OfficialMy Profile

  11. ciksembang says:

    semoga suami kujie tidak apa2 .. risau jugak kita kalau suami yg kerap ke luar negara ni kan.
    gambar2 ni menunjukkan kebesaran Allah swt
    Jom terjah post menarik dari ciksembang ..Restoran Makanan Arab HadramawtMy Profile

  12. penhitam says:

    harap-harap kawan-kawan kat sana semuanya ok-ok belaka..

  13. mudah2an kawan2 saya disana di kurniakan kesabaran menempuh dugaan yang hebat ini. terkezut… lagi sentap bila e-mail dan sms tak berbalas

  14. Semoga suami Kujie di sana selamat dan doa semoga kita semua dijauhi dari bencana yang hebat ini.
    Jom terjah post menarik dari Kak Long Mawar Merah ..Kereta saya boleh terbang dan berenangMy Profile

  15. dinsblog says:

    Sungguh menginsafkan…jadi macam kete dan kapal terbang mainan jer.

  16. Banyak yg terjejas ekoran tragedi ni. Harap semua tabah menghadapinya..
    Jom terjah post menarik dari padlie ..Scam – Refund Income TaxMy Profile

  17. mintak syer gambar yer 😉

  18. kita sam2 dokan semoga mereka semua selamat
    amin

  19. Anonymous says:

    bencana alam yg Allah akan turunkan bila2 masa dan di mana jua yg dikehendakiNya… 😥

  20. Assalamualaikum,
    Jepun kuasa ekonomi dunia, nak tak nak memang akan beri kesan kepada ekonomi dunia, apalagi Malaysia.

    Banyak2 kita berdoa untuk semua
    Jom terjah post menarik dari Anyss ..Gempa Terkini di Jepun- Amaran Tsunami dikeluarkan 17 NegaraMy Profile

  21. abu arif says:

    satu kejadian ujian dan pengiktibaran

  22. denaihati says:

    Ujian Allah tak akan pernah diduga oleh manusia tetapi tidak semua manusia akan bersetuju.
    Jom terjah post menarik dari denaihati ..Gempa Bumi dan Tsunami tanda Allah sedang berbicaraMy Profile

  23. ada hikmah di sebalik musibah
    Jom terjah post menarik dari ummuuswah ..Gempa Bumi di JepunMy Profile

  24. amaran daripada Pencipta yang bumi sudah tua dan tunggu masa je lagi…Sama-sam kita berdoa supaya kita tak ditimpa bencana sehebat ni..Amin

  25. pasti angkanya akan bertambah…
    Jom terjah post menarik dari Nadri ..Negara Matahari Terbit Di Badai TsunamiMy Profile

  26. dgrnya kejadian gempa di Jepun akan memberi kesan pada ekonomi malaysia…
    Jom terjah post menarik dari Nadri ..Negara Matahari Terbit Di Badai TsunamiMy Profile

  27. hrp2 takde kejadian buruk menimpa kekanda di Algeria sana…amin..
    Jom terjah post menarik dari Nadri ..Negara Matahari Terbit Di Badai TsunamiMy Profile

  28. kita amik iktibar dari apa yang berlaku..sesunggunhnya semua itu peringatan dari Allah subhanallah Taala..

    Kat Sabah pun ada amaran tsunami sebelah Pantai Barat dgn Labuan…
    Jom terjah post menarik dari princessmia ..Berjaya Melarikan Diri Selepas DiculikMy Profile

  29. muhammad fakhruddin says:

    Teringat filem The Sinking of Japan dulu. Moga rakyat kita di sana dan di tempat lain seluruh dunia selamat daripada bencana tsunami yang menyusul.
    Jom terjah post menarik dari muhammad fakhruddin ..Spot The SejadahMy Profile

  30. ngeri teringatkan ramainya rakyat m’sia kat sana. moga depa cepat pulih dgn pelaburan mereka yg banyak kat seluruh dunia ni. kat m’sia pun byk company jepun.
    Jom terjah post menarik dari Adzriel AB ..Tua Dr M pun laris tau!My Profile

  31. gambar keta kat atas tu cam kete meinan je kakjie.hehehe

    semoga semuanya selamat. beruntung sungguh negara kita takda gempa bumi.
    Jom terjah post menarik dari nasslimdiet2 ..Header baru blog nas-alphalipidblogspotcomMy Profile

  32. patut la gua takleh fly lagipun wakakak..ade 5-6 biji cessna kene angkut tsunami
    Jom terjah post menarik dari mijae ..Faktor-faktor kekalahan Arsenal fc kepada Barcelona fc dalam versi peribahasaMy Profile

  33. tgk berita tv3 tadi baru 42..da meningkat 60++..doakn memb2 yg study sane slamat..
    Jom terjah post menarik dari yoy ..Domain Paling Murah di WeirdobytescomMy Profile

  34. harapnya semua kembali selamat pasni..amin..
    pray for japan..

  35. Gambar yang first tu nampak macam kereta mainan semua..
    Macam ni lah hidup di akhir zaman..
    Bumi dah tua..
    Tak mampu lagi nak tanggung kerosakan yang manusia dah buat
    Jom terjah post menarik dari Nadya ..Happy Birthday YiyingMy Profile

  36. Salam kujie..
    sabar no.. insyaAllah semuanya selamat
    cik abang pun ok2 gitu…
    Jom terjah post menarik dari nurmisnan ..Gempa bumi dan Tsunami di Jepun berlaku lagiMy Profile

  37. Sabahan Bloggers Club says:

    Semoga segalanya selamat…, Amin….
    tapi gambar kereta tu dah jadi macam kereta mainan plak… 🙂
    Jom terjah post menarik dari Sabahan Bloggers Club ..How to change your blogspot nameMy Profile