Kenapa Gadis Mengejar Lelaki Tua?

Lelaki tua lebih bahagia!

Itulah antara sebab kenapa ramai gadis sekarang lebih gemar mengejar lelaki ‘dewasa’ . Bukan saja sebab faktor kestabilan ekonomi tetapi ingin berkongsi rasa bahagia yang dimiliki.

Tetapi menurut kajian ini, lelaki tersebut melewati usia 64 tahun!

Sanggup ke ?

Sementara wanita pula oleh kerana kurang mampu mencapai matlamat hidup membuatkan mereka kurang gembira pada penghujung usia, walaupun kehidupan mereka pada awalnya sangat bahagia pada waktu muda.

Sebaliknya bagi lelaki, semakin melewati usia senja, mereka lebih berpuas hati dengan kedududkan kewangan dan kepuasan berkeluarga, sekali gus menjadikan mereka lebih gembira.

  • Umur 41: Lelaki mula berasa puas dengan kewangan mereka melebihi wanita
  • Umur 48: Lelaki lebih bahagia berbanding wanita secara keseluruhannya dalam aspek kewangan
  • Umur 64: Kepuasan lelaki dalam berkeluarga melebihi wanita.

Kebahagiaan dan kepuasan dengan kehidupan diukur dengan jurang antara ‘apa yang anda kehendaki’ dan ‘apa yang anda miliki’.

Bagi wanita, anak-anak selalunya amat penting dan rasa bahagia terhadap anak lebih kuat daripada lelaki, disebabkan itu perasaan tersebut bertahan agak lama.

* Kajian Journal of Happiness Studies

31 Replies to “Kenapa Gadis Mengejar Lelaki Tua?”

  1. Lelaki berusia lebih pandai mengambil,caring,romantik,tidak gelojoh,penyabar,cool,tidak kedekut,kewangan stabil,pendek kata itu yang membuat wanita muda terpikat 🙂

  2. klo ikut kata2 en suami ni..dalam usia 40an mereka akan rasa MUDA balik..time ni kita kena jaga dorang elok2 baik dari semua segi.

  3. nasihat pada gadis yg suka mengejar lelaki tua ni, sebaiknya carilah yg betul2 kaya, nanti ada anak, laki mati takde lah susah2 sgt nak tanggung anak sendirian…
    kalau cari lelaki tua yg ala2 biasa je ni, takut laki mati dulu, diri sendiri yg susah hilang tempat bergantung terutama nak tanggung nafkah anak… memang boleh kawen lagi, tapi suami baru belum tentu boleh menganggap anak laki terdahulu seperti anak sendiri…
    hehehe… ada yg marah ke saya bagi kenyataan nie??
    Jom terjah post menarik dari intankuterpilih ..Seharian Aku MengerjakanMy Profile

  4. Bahagia tu subjective… Lain orng lain definisinya… Mungkin sesetengah lelaki tua lebih bahagaia kalau berkahwin 4 …mungkin seorng wanita tua lebih bahagia kalau berkahwin dengan lelaki muda

  5. kena hat-hati sebab lelaki tua dan dah berkahwin mereka lebih matang, pandai berkata-kata dan berharta. biarpun dah berkahwin dan mempunyai anak tapi kekasih gelap sampai 4 org dan ada antaranya sebaya anak sendiri. Realiti hidup.. tak tau bahagia apa yang dicari mereka.
    Jom terjah post menarik dari eiela ..Saya Blogger Negeri SembilanMy Profile

  6. betul… kebanyakan perempuan yang mude2 zaman sekarang tak macam dedulu… jenis yang nak enjoy.. tak reti uat keje rumah, tak pandai masak dll.. ini bukan semua ye…tapi sebahagian besarnye…

    lelaki mude pulak tak pernah puas dengan ape yang ade… contoh kalau kerja.. setahun sampai 3-4 kali tukar kerja.. ini pun bukan semua … sebahagian besar…
    Jom terjah post menarik dari Tokobakso ..Amaran untuk Malaysian Team Menjelang Perlawanan Akhir Ke2 Gambar 18SXMy Profile

  7. “Bagi wanita, anak-anak selalunya amat penting dan rasa bahagia terhadap anak lebih kuat daripada lelaki, disebabkan itu perasaan tersebut bertahan agak lama.”

    mungkinkah sebab ini yang menyebabkan ramai lelaki gemar beralih arah di usia tua kepada perempuan lain? sebab kasih dan bahgia si ibu lagi bertahan lama dari si ayah?
    Jom terjah post menarik dari intanberlian ..Awak kena fahamMy Profile

  8. In general fakta diatas boleh diterima pakai kerana pada umur 40an sumber kewangan sudah makin stabil tapi berapa ramai yang sanggup mendukung anak kecil pada umur 50a 🙂
    Jom terjah post menarik dari akubiomed ..Coklat sedapMy Profile

  9. trend sekarang ni, lelaki bujang mencari wanita tua. Alasannya, wanita tua dan dewasa ni matang emosinya dan memahami, berbanding wanita bujang dan muda. Perkara ni masih dalam kajian. Inilah komen pertama kali, selepas sebulan jadi pembaca senyap.

  10. itukan data kajiselidik
    keputusannya mustahil 100%
    kesimpulan yang diambil tentunya dari peratus yang lebih tinggi

    mustahil ada satu bentuk kehidupan dlm dunia ni…kan berbagai ragam & selera 😉

  11. Ada jugak lelaki usia tua yang x bahagia kak jie..lain orang, lain destinasi..tapi boleh katakan, part yang semakin laki tua, semakin dia puas dengan kehidupan, tu mungkin xberapa betul..ada yg masih x puas..jadi muda balik..

Comments are closed.