Ulat Limau Mandarin

Nampak tak , ulat-ulat yang hampir sama dengan ulas limau.  Yang berkepala hitan tu….

BEWARE OF CNY ORANGES FROM CHINA .WORM INSIDE THE ORANGES …

Chinese new year is drawing near. When buy Chinese oranges please beware of the worms inside. These worms are very similar to the texture of the orange and therefore can only be observe if you look carefully (long sighted person may not notice).

The Chinese government had in fact made effort to destroy hundreds of tons of these oranges and compensate the farmers for these. But however some culprit may still sell it illegally. That’s why we need to be careful.

Whether the worms is harmful to the human body or not is still questionable. But generally if few numbers are consumed it should not make any harm according to doctors. It is advisable to be careful about it.

p/s – email tahun lepas, relevan untuk musim dung dung ceng….!! tapikan mungkin ulat tu dari buah lain…saje je datang nak berposing dengan buah limau, kan…………..kan…………..kan……….. ( rugilah nak mandang je limau  dalam kotak tu )

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. biar betul ada ulat dalam limau. tapi saya tak penah la jumpa kes camni.nasib baik
    Jom terjah post menarik dari slimdiet2 ..Promosi SD2My Profile

  2. ::: ahhh memang scary ye bila ada gak ulat dlm limau CNY nih.. saya pakai makan jer
    ::: tak tengok betul2 pon masa masuk mulut.. kopek then terus ngap! [huhuhu] eeishh
    ::: menakutkan ler [hehehe] limau mandarin favourite saya tuh! tukar pisang plak ler
    .-= ::: ReActivate :::´s last blog ..Kong Kong Laut & Pasir Putih =-.

  3. kalau takde aral melintang esok saya akan memetik oren daripada pokok oren di pakistan. hehe 🙂
    .-= KNizam´s last blog ..Iklan Gong Xi Fa Chai 2010 Oleh TM – “Macam Mana Mak Kenal Ai Lin?”, “Mak Guna FACEBOOK!” Hehe 🙂 =-.

  4. glamer ulat tu.. geli.. ulat… bahaya tul.. tapi lau dah tmakan nak wat cmner kan..

  5. glemer betul cik ulat tu! 2 kali dah recycle lam blog kak jie :mrgreen:
    .-= ~mrs azmi~´s last blog .."JAPLISH" tutorial =-.

  6. Alamak baru je abiskan satu kotak limau mandarin ni..
    nasibla kan
    .-= zool´s last blog ..Adakah anda sensitif ? =-.

    • @zool, kat sini saya pun dapat banyak limau, siap bawak balik lagi, nampaknya kena hati2 lepas ni kalau nak makan limau, huhuhuh
      .-= mijie´s last blog ..Macam mana nak beli Domain dan Hosting =-.

  7. Rupa ulat tu memang nak sama ngan limau…
    Ntah-ntah dah berkoyan-koyan kak long telan tak perasan pun! 🙄
    .-= Kak Long´s last blog ..Desa di celah bandar =-.

  8. SuperKhairull says:

    itu yang buat best tu..hik hik… :mrgreen:

  9. uuurggfff~ ade ke ulat tuhh… byk betol contractor kasi limau skgn kt opis…huhu
    .-= Hafizd´s last blog ..Babai TSP! =-.

  10. la ni kalau makan limau mandarin..kalau tak sedap je trus buang..hanya pilih yang manis2 je..terasa membazir plak..huhu
    .-= Bb Hussain´s last blog ..Senyuman yang berbeza =-.

  11. takpe…boleh buat ubat lelah hehehe

  12. Kalau termakan tak apa..ulat buah..hehehe.

    N3 dah ada tahun lepas ni kan?
    .-= TokNabe´s last blog ..Masjid Beijing =-.

  13. sumber protein tu 😯

  14. haha~… orang pun prasan, k,jie penah masuk entry pasal ulat limau mandarin ni thn lepas…

    p/s : tetap telan limau mandarin gak walaupun bace entry ni… satu kotak setiap hari diorang hantar kat ofis cik kaseh… huhuhu~~
    .-= kaseh Esmiralda´s last blog ..Don’t Be Silly~~ =-.

  15. harap-harap ini ulat yang baik.. nyam2.
    .-= Park Air´s last blog ..KEPADA SESIAPA YANG INGINKAN BUNGA PADA BULAN INI =-.

  16. aish. memang tak perasan la dengan ulat tu. mesti main telan jek. buwek~
    .-= beliamuda´s last blog ..Program Biasiswa Nasional Untuk Pelajar Lepasan SPM 2009 =-.

  17. urghhh~ pejam mata, makan jer~ huhu~ 😆

  18. nampaknya saya dah telan beribu2 ekor ulat limau tu..cisss…. 👿
    .-= Aelfi´s last blog ..Fotografi Jalanan (Batu,Konkrit Dan Besi) pt 1. =-.

  19. mama,entry recycle? 😆 hahaha mcm penah ada last year

    ok lepas type komen,baru bc p/s mama :p
    .-= yonna´s last blog ..Puas =-.

  20. Tgh makan limau smbil baca blog kak kujie ni. sedap je limau ni. jenuh lak nak belek 1 1 tgk ada ulat ke tak sblom makan. takpe ulat buat halal di makan. hehehe
    .-= fazemy´s last blog ..Cuci Mata =-.

  21. .D.d L a L a. says:

    uish… kena lebih berhati2 ni. selalunya buang kulit terus ngap. tahu2 buang biji je…

  22. Rumah gua beli yang mahal punye xD mmg ada kes sebab limao pun ada class 😛
    .-= Eldy´s last blog ..Contest JT + Angpau tinggal 2 hari.. =-.

  23. KEna lebih berhati2 lepas ni…kalau tak termakan protein yang tersorok dalam vitamin c dan serat…
    .-= Cyza´s last blog ..How far should I push myself? How far should you push yourself? =-.

  24. Eeuuwwwww…..terbantut hasrat nak makan limau, gelinyaaa.
    .-= fiza´s last blog ..Dapat USD2,700 @ RM9,083.66 dengan Google Adsense =-.

  25. sib baik baru habiskan 2 bijik baru baca enrty kak jie ni hehe
    tapi insaf 2 jam jer kot..lepas ni kunyah balik. :mrgreen:
    .-= iza~de~bintang´s last blog ..Sebuah Cinta Gunawan… =-.

  26. aiyakk!! manyak seram wooo! 🙂
    .-= ieda´s last blog ..BLOG BAGAIMANA PILIHAN ANDA? =-.

  27. errr…

    kalau tak silap maza, kalau ada ulat kat dalam buah tu, lagi elok. sbb ini membuktikan mereka tak gunakan racun perosak dan bahan kimia yang membahayakan kesihatan..

    jadinya, elok lah tu .. hehehhehe… kira kita makan yg organik punya lorrr…

    dung. dung .. chenngggg.. kebaboommmm
    hehehhehe

    :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
    .-= maza´s last blog ..Misteri: Mentera di Pemakaman Kubur Lama! =-.

  28. Rugi lahhh apek-apek yang jual limau mandarin tahun ni kan?

    huhuhuhu
    .-= maza´s last blog ..Misteri: Mentera di Pemakaman Kubur Lama! =-.

  29. Saya rasa lebih baik buat masa ini penggemar oren jangan makan limau dari China. :p Nanti badan semua berulat.
    .-= tekkaus´s last blog ..Troupe of Kaifong Henan At Jusco (Pictures & Videos) =-.

  30. ulat dalam buah Limau Mandarin..

    jawapan dari maza: Halal dimakan!

    hehehehhe

    :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
    .-= maza´s last blog ..Misteri: Mentera di Pemakaman Kubur Lama! =-.

  31. War…kenapa sekarang ini barang-barang dari China macam tak boleh caya aje. 🙁
    .-= tekkaus´s last blog ..Troupe of Kaifong Henan At Jusco (Pictures & Videos) =-.

  32. uuuuii.. kompom tak nak makan limau ni lagi.. bahayaaaa… yuckkkss 😯
    .-= Hajib´s last blog ..Cakera Ibu Jari 128 =-.

  33. uih.. ngerinya… 🙁 tu la, kena hati-hati sebelum memakan, kan..? 🙂
    .-= zuhaini´s last blog ..Are we slowing down? =-.

  34. gelinya.. dah la saya suka makan limau mandarin.. cuma tahun ni, takde siapa bagi free kat ofis ni.. huhu.. kecian..

  35. sepisendirian says:

    kena check n recheck sebelum makan limau.
    huh. 😕
    .-= sepisendirian´s last blog ..update.. =-.

  36. samanosuke_04 says:

    wooo, macam CSI r, gambar2 zoom camnie.. hehe kesian kte kat sini, raya cina pun cam tak raya.. limau pun daa lame x sentuh… hihi
    .-= samanosuke_04´s last blog ..Dunia Orang Takde Awek “DotA” =-.

  37. Semalam ada makan limau mandarin. ada lagi beberapa biji

    Kena check nampaknya. Kalau betul2 ada, termakan sket jer tak pe.. boleh badan makin kuat antibodi sebab dalam badan ada unsur2 pencemaran yang bukan akut. Ahaks, makan sket kira macam konsep makanan jatuh tiup2 seperti dalam entri kak jie sebelum ni kan?

    :mrgreen: :mrgreen:
    .-= Incik RestNrilekS´s last blog ..Saya Baca Blog Anda, Bosan.. Lalu Saya.. =-.

  38. erkk xpernah terfikir pun ade ulat…patut l;a makin lame makin sedap je limau neh
    .-= atie´s last blog ..there are still a light =-.

  39. Teringat saya masa belajar kat Kelantan dulu.. kitaorang beli tepung gandum timbang.. pastu dah lepas beberapa minggu kami buat jemput-jemput.. lepas goreng.. dalam keadaan panas-panas.. punyalah sedap makan.. tapi..

    Masa saya nak simpan balik tepung tu.. baru terperasan rupanya ada ribuan ulat-ulat kecil yang mana mungkin ulat tepung.. sebahagian yang dah dibuat jemput-jemput tu.. semuanya dah jadi isi perut kami.. Ya Allah.. bila tengok ulat tu meliuk-liuk dlm tepung.. rasa nak termuntah pun ada.
    .-= nuaeman´s last blog ..Perihal Limau Mandarin dan Tahun Baru Cina =-.

  40. errrkkkkkk…. alamak…

    .
    .

    tapi tak kisah… abaikan.. ulat buah je….
    hihihi…

    limau manyak setap woooooo

  41. erk ada ulat? erk erk…ape kah ini?

  42. alamak..dh berapa puluh bijik limau sy dah makan..takk check pun..gulp!

  43. geli ah…. yaaks

  44. erk? adehhhh. ade 5 kotak lg ni nak mkn. ewww