Press "Enter" to skip to content

Harga Ubat Kucing Di Klinik Kerajaan

kucing tempatan

Hari ini genap umur Julie  atau nama penuhnya Julie Remie  3 bulan dan waktu yang sesuai untuk berikan suntikan vaksin. Kebetulan saya bercuti minggu ini, pagi tadi saya bawa Julie ke Klinik Haiwan Kerajaan Daerah Gombak di Rawang.  Waktu Rawatan dari jam 8.30 pagi hingga 12.00 tenghari sahaja, jadi kalau nak bawa kucing atau anjing, jangan datang petang.

Julie tak ada masalah kesihatan lain, cuma saya nak berikan suntikan vaksin sahaja tetapi semua ubat vaksin dah habis. Ini kali kedua saya datang ke klinik veterinar tersebut dan kedua-dua kalinya ubat yang diperlukan tak ada. Redha sajalah… tak kritikal sangat.  Julie cuba makan ubat cacing saja tadi.

Lain kali sebelum pergi, rasanya saya perlu telefon bertanya. Nabis baik dekat, tak sampai 10 minit dari rumah.

Sambil-sambil tunggu di klinik, saya tengok juga senarai harga ubat untuk kucing dan anjing seperti yang dipamerkan. Tak ada perubahan dengan harga pada lawatan kali terakhir dulu.

Ini adalah senarai harga ubat untuk kucing dan anjing seperti ubat cacing, ubat sakit mata, ubat luka, ubat demam atau harga untuk suntikan pemandulan atau harga untuk pembedahan pemandulan kucing di klinik kerajaan.

HARGA UBAT DAN RAWATAN VETERINAR DAERAH GOMBAK

PERKARA KUCING (RM) ANJING (RM)
Khidmat Perundingan dan Pemeriksaan Kninikal 10-15 10-15
Ubat Bius Umum 35-45 40-60
Pembedahan Bius Setempat 30-60 40-60
Pemvaksinan 30-55 40-60
Pembedahan Castration ( pemandulan) 80
Telinga Bengkak  (hematoma) 150 150
Ubat Cacing 5 5
Ubat Mata (botol) 8 8
Ubat Keracunan (biji) 0.80 0.80
Oribiotic -Ubat telinga (tiub) 36 36
Ubat Berak Cair (botol) 8 8
Nagusunt Powder 18 18
Woundsarex ( spray biru) 38 38
Cuci Luka 10-30 15-30
Suntikan Kurap 15 20
Ubat Kutu 15 20
Suntikan Perancang Kebuntingan 20 25
Antibiotic ( biji) 1.5 2
Betamox (biji) 1 1
Ubat Selesema (biji) 2.5 2.5
Ubat Demam (botol) 5 5
Ubat Tahan Sakit (biji) 2 2
Ubat Sakit Kuning (biji) 1 1
Surolan -ubat telinga (botol) 23 23
Sirap Vitamin (botol) 5 5
Krim Luka 8 8
Maggot Wound ( Luka Berubat ) 50 60
Setiap Jenis Suntikan ( antibiotic/vitamin ) 10 10

 

Sekeliling rumah saya ada beberapa ekor kucing – Mak, Kecik, Tuxedo, Stokin, Nexus, Chichi dan Usain Bolt tetapi semuanya berada di luar rumah tak pernah disentuh. Kucing-kucing ini pun takut untuk didekati, apalagi si Usain Bolt tu…seperti namanya yang memecut laju apabila terserempak dengan orang.  Dulu ada seekor nama Nenek, tetapi sejak beberapa bulan lepas, Nenek dah tak kelihatan, sesekali nampak dia datang bertandang.  Mungkin Nenek dah jumpa tempat berteduh lain yang lebih selesa.  Nenek adalah kucing pertama yang mendatang ke rumah ini bersama Mak.  Lain lain memang lahir di sini.

Hanya Julie satu-satunya kucing yang boleh disentuh, boleh dibelai dan berada di dalam rumah kerana saya selamatkan Julie dari atas siling rumah. Kerana itulah Julie perlu mandi, perlu diberikan vaksi, perlu makan ubat cacing.

Kalau perlukan panduan untuk menjaga kucing – boleh baca buku ini Panduan Menjaga Kucing!

 

46 Comments

  1. shay shay

    assalamualaikum kak kujie…

    tumpang tanya klinik haiwan kerajaan kat rawang ni kat belah mana?

    • Waalaikumsalam shay,

      Kat pekan Rawang depan Petronas belakan supermarket Jaya… utk haiwan peliharaan, dia buka dari kul 8.30 – 12.30 saj

  2. […] Ubat cacing cecair untuk anak kucing berharga RM 5 dan ubat cacing untuk kucing dewasa ( canlverm 175mg ) berharga RM 5.  Suntikan vitamin untuk kucing dewasa berharga RM 10.  Harga ubat kucing di klinik haiwan, sila klik di sini – Harga Perkhidmatan Dan Ubat Kucing Di Klinik Haiwan […]

  3. […] Ubat demam kucing ada 4 biji, makan setengah biji sehari sekali.  Vitamin untuk kucing ni sekali sehari sebanyak 1ml.  Guna picagari senang nak bagi kucing makan ubat. Semua kos di klinik haiwan yang perlu dibayar adalah RM20.00. Semak senarai harga ubat kucing di klinik kerajaan di sini – Harga Ubat Kucing Di Klinik Kerajaan […]

  4. […] Kalau di klinik haiwan kerajaan, harga ubat kutu cuma RM 15 tetapi saya tak pernah beli untuk Julie sebab tiap kali pergi untuk vaksin Julie, ubat tak ada. Semak harga ubat kucing di sini – Harga Perkhidmatan Dan Ubat Kucing Di Klinik Haiwan […]

  5. Nurfatihah bt Darul Ihsam Nurfatihah bt Darul Ihsam

    Saya ada bela seekor kucing terbiar. Saya ingin suntik vaksim untuknya tapi saya tak tahu berapa harganya.hanya rm30-35 saja

  6. Mahal mana pun harga ubat kucing lagi bagus,sebab kalau kita bela kucing ada pahala,lebih lagi kalau beli ubat untuk kucing yang sakit
    dari kita beli rokok yang memang dah merosakan kesihatan
    Jom terjah post menarik dari Ahmad albab ..10 Perkara Semua Orang Mesti Tahu kenapa rokok haramMy Profile

    • lola lola

      ubat manusia ada disediakan subsidi ubat untuk haiwan tiada. sebab tu ubat untuk haiwan mahal,

  7. Anak2 pantang jumpe anak kucing, mintak nak bawak balik…nak bela…

    tunggu anak2 besar sikit kot..baru fikir serius…hehe

    terima kasih kak jie berkongsi
    Jom terjah post menarik dari hafizmd ..Segmen – Saya Mahu DitegurMy Profile

  8. rizal rizal

    Assalam.

    Rizal pun masa hari rabu baru je pergi klinik veteriner kat cheras. Ok, servis, murah jugak. Bawak budak bulus sakit cirit birit. Huhuu. Sekarang Alhamdulillah lari tong tang tang ting (sebab dok main main langgar sana sini, tu bunyi tong tang tang ting. Hehee)

  9. Dulu saya pernah gak bela kucing. Sekarang dah xbela lagi. Maklumlah dah keje, susah nak bela. Takut nanti xterjaga.

  10. pernah habis dalam RM200+ untuk selamatkan stray cat yang kena langgar kereta…duduk dalam incubator 2 hari…tapi tak dapat diselamatkan…

    sedih jugak walaupun bukan kucing kita mati…
    Jom terjah post menarik dari Farid Adam ..Pergi Haji Dengan Hanya RM6 Sehari!My Profile

  11. Terima kasih atas info harga suntikan/rawatan kucing di Klinik Haiwan tu. Berkira-kira nak bawa juga kucing di rumah ni ke sana. Nak ambil suntikan cacing. TQ kak !

    p/s: Kak, kita pun dok area Rawang juga 🙂
    Jom terjah post menarik dari sujaihah ..[Testimoni]: Doktor Terkejut Barah Rahim Hilang !My Profile

  12. sejak ada budak kecik dalam rumah, memang tak bela kucing dah …. sebab budak2 kecik nie geram dgn kucing. kesian kucing jadi mangsa.
    Jom terjah post menarik dari yana ..How to detect hidden camera in trial roomMy Profile

  13. saya tak pernah bela kucing……..hihi
    Jom terjah post menarik dari sukma ..Kenangan DuluMy Profile

  14. Mak saya dahulu selalu hantar kucing di jabatan Haiwan untuk dapatkan suntikan. Selepas dapat suntikan nampak kesihatan semakin baik terutama masalah kulit dan kurap.

  15. Mak saya suka sangat bela kucing tapi tak adalah sampai nak bawa ke klinik vet bagai, orang kampung macam tulah. Sekadar beli ubat kutu, guna ubat biasa yg kita guna kalau kucing luka…dgn kata lain mak saya kretif sikit la…
    Jom terjah post menarik dari JunAina ..Big Apple Warta BangiMy Profile

    • kucing biasa, domestic ni senang nak bela…. tak rumit pun

  16. Anak-anak punyalah minat kat kucing tapi emaknya takut dengan kucing jadinya tak merasalah nak bela kucing
    Jom terjah post menarik dari Denaihati ..iPhone 5C penipuan AppleMy Profile

  17. kucing saya tak buat suntikan vaksin..cuma dimandulkan je.
    Jom terjah post menarik dari Bahrain ..Gila Game Candy CrushMy Profile

  18. Dulu ‘arwah’ kucing saya pun bawa klinik kerajaan juga untuk dikasi dan ada major surgery sebab dia cedera semasa bergaduh. Harga memang murah berbanding klinik swasta tapi dengar kata klinik vet di UPM harga pun tinggi sket dari klinik kerajaan.
    Jom terjah post menarik dari N’war ..Wordless Wednesday #4My Profile

    • Pernah bawa ke klinik swasta, ubat cacing sebiji rm 5 utk 2 kali makan setiap 2 minggu.

      tadi ubat cacing jenis cecair , sekali makan rm 5 untuk 3 bulan..masalah satu saja, bekalan ubat susah nak dapat. ubat kutu pun tak ada.

      Kat vet UPM mahal mungkin bukan sepenuhnya ubat dari kerajaan… atau perkhidmatan pakar/specialist…entah, agak je ..hehe
      Jom terjah post menarik dari Kujie ..Harga Ubat Kucing Di Klinik KerajaanMy Profile

    • harga untuk rawatan di klinik haiwan memang mahal…ni harga klinik kerajaan, kalau klinik swasta lagi mahal.

    • pernah nampak ada orang bawa arnab, tapi dalam senarai harga yang dipamerkan tak ada pula harga untuk binatang lain

      • Aishah Aishah

        boleh tak bagi nama dan alamat klinik yg murah disekitar hulu klang, setapak /gombak?. kucing saya demam dan taknak makan

Comments are closed.