Jambatan Cinta

Pada suatu ketika dulu, ada dua adik beradik bersaudara yang tinggal di tanah pertanian yang dikongsi bersama yang terlibat dalam satu konflik.

jambatan cinta hati

Ini adalah keretakan hubungan paling serius dalam tempoh 40 tahun. Sebelum itu mereka boleh berkongsi mesin, tenaga kerja dan barang-barang yang diperlukan tanpa halangan. Ianya bermula dengan salah faham kecil dan tumbuh menjadi perbezaan besar, dan akhirnya meledak menjadi pertukaran kata-kata pahit diikuti oleh hari-hari yang penuh getir.

Suatu pagi ada ketukan di pintu rumah saudara yang tua. Dia membukanya dan melihat seorang lelaki dengan kotak perkakas tukang kayu.

“Saya sedang mencari kerja untuk beberapa hari” “Mungkin anda memiliki beberapa pekerjaan ?

“Ya” balas sang abang. “Aku punya pekerjaan untuk anda. Lihat ke seberang sungai ditengah tengah kebun ini. Itu jiranku, atau pada kenyataannya, itu adikku. Minggu lalu ada sebuah padang rumput di antara kami dan dia telah mengali sebuah sungai memisahkan antara kami. Yah, dia mungkin melakukan itu semua untuk menyakitkan hatiku. Lihat timbunan kayu di gudang itu? Aku ingin kau membina pagar untukku setinggai 8 kaki supaya aku tidak perlu melihat tempat atau wajahnya lagi.

Tukang kayu berkata, “Saya rasa saya faham situasinya. Berikan saya paku dan penggali lubang dan saya akan mampu melakukan pekerjaan yang menyenangkan anda.”

Saudara yang lebih tua harus pergi ke bandar, jadi dia membantu tukang kayu mendapatkan bahan-bahan dan kemudian dia pun pergi ke bandar sepanjang hari itu. Tukang kayu bekerja keras sepanjang hari dengan mengukur, menggergaji, memaku, dan memalu.

Apabila matahari hampir terbenam dan petani kembali, tukang kayu baru saja menyelesaikan pekerjaannya. Mata petani terbuka lebar, mulutnya ternganga. Tidak ada pagar di sana.

Ada sebuah jambatan – jambatan yang merentangi dari satu sisi sungai yang lain! Dan dihujung sana , jirannya yang juga adiknya berjalan mendatang menyeberang jambatan tersebut dengan tangan yang mendepang

” Awak seorang yang baik kerana membina jambatan ini seletah apa yang telah aku lakukan padamu”

Dua bersaudara itu berdiri masing-masing di hujung jambatan, dan kemudian mereka bertemu di tengah, memaut tangan satu sama lain.

Mereka berpaling untuk melihat kearah tukang kayu yang sedang mengangkat kotak peralatannya di bahunya untuk berangkat berlalu pergi.

“Tidak, tunggu! Tinggallah beberapa hari lagi. Aku mempunyai banyak projek-projek lain untuk anda,” kata sang abang.

“Aku akan senang untuk tinggal di sini,” kata tukang kayu, “tapi, aku mempunyai lebih banyak jambatan cinta yang perlu untuk dibina .”

Sumber : email
Artikel asal di dalam bahasa inggeris dan diterjemah secara bebas oleh Kujie.


ยฉKujie – jiwa tak cukup tenang untuk terbitkan entri baru

p/s – Iโ€™ve learnt that no matter how close you are with someone, they are always going to disappoint you somehow and what you must do is to learn to walk away and to deal with our own feelings.

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. ๐Ÿ˜› ๐Ÿ˜› ๐Ÿ˜› ๐Ÿ˜› ๐Ÿ˜› ๐Ÿ˜› ๐Ÿ˜›

  2. walk away the pass, and built up a new life..
    pardon and forgiveness for happiness..

    happy resting day! huhuhuhu
    .-= maza´s last blog ..Aku Bukannya Bapa Kau, Nab! =-.

  3. jangan jambatan roboh ditengah sudah ler ^_^
    .-= blowie´s last blog ..Entry pertama utk CHELSEA musim ini! =-.

  4. pe plak yg x tenang tu? de ribut dtg melanda? atau sekadar angin sepoi2 bahasa ..

  5. tulah Nabi dah ajarkan ” berbuat baiklah pada musuh kamu”..ni kan lagilah adik beradik..
    so moral of the story: Carilah tukang kayu/rumah yang betul

    *nape jiwa kacau ni?
    .-= wanmus´s last blog ..Server Malaysia JOMHosting.NET Kembali =-.

  6. maksu pelajari bahawa bergantung harap hanyalah pada Tuhan, tidak ada manusia walau serapat dan seikhlas mana pun akan mampu memberikan sebagaimana Yang Esa itu sendiri.
    .-= Mak Su´s last blog ..Tutorial: Saya dah update blog saya =-.

    • @Mak Su, itu meragkumi hidup maksu…. antara makluk dan penciptanya ttp dlm kehidupan kita ttp akan bergantung satu sama lain dlm sebuah perhubungan sesama manusia

  7. Sungguh bermakna Cerita ini kepada ku ๐Ÿ™‚ terima kasih Kujie ๐Ÿ™‚
    .-= Melz´s last blog ..Jadi FolloweR Untuk Apa? =-.

  8. Jie….. bacalah satu entri pasal penjual tempe di blog omong bozzo…. urlnya boleh cari di kaytieze’s blog (bloglist Tie di Blogspot). Takut kena spam kalau tulis url nya di sini….
    .-= Tie´s last blog ..Channel Ceria =-.

  9. Salam hormat wahai Kujie.

    Bagaimana kaedahnya orang yang pernah menyebut “aku sudah bakar jambatan.”
    .-= Abang Long´s last blog ..TUMPANG KERETA ? Ya, tumpang kereta, serius ni ! =-.

  10. Saya rasa telah menjadi lumrah untuk kita menghadapi pelbagai dugaan terutamanya hubungan sesama manusia. Kita haruslah selalu melakukan yang terbaik dalam apa jua sitauasi yang lain ditentukan oleh Tuhan! ๐Ÿ™‚
    .-= tekkaus´s last blog ..45 Hours Without Food! =-.

    • @tekkaus, Ada sedikit perbezaan pada manusia, tetapi perbezaan kecil akan menghasilkan perbezaan besar. Perbezaan kecil adalah sikap. Perbezaan besar ialah nilai positif atau negatif pada individu tersebut.

  11. What do they say? U can choose ur friends but not your relatip…? ๐Ÿ˜•
    .-= kruel74´s last blog ..True Wealth Open Day =-.

  12. kalau dua2 pihak masih berhati keras, even jambatan cinta dah di buat..cmana lak tuh?
    .-= arin´s last blog ..Air Asia Free Seats.. =-.

  13. hope kak jie terus kuat k? sakit rasanya klu org yang kita harap untuk menjaga… tapi akhirnya dia yang mengecewakan kita ๐Ÿ™„
    .-= mrs azmi´s last blog ..tula… pandai sangat!! =-.

  14. ๐Ÿ˜ฅ ni malas baca entry2 melankolik ni.air mata nak jatuh dah ni T__________T
    .-= yonna´s last blog ..Y568 : Kelas Twitter =-.

  15. Kak jie kerana itu kita mesti sayangkan ALLAH no 1 dah yang lain-lain suami/isteri, ibubapa, anak2 dan lain2 no 2,3,4 atau 5. Allah tidak akan pernah kecewakan kita tetapi selagi manusia pasti ada jika tidak hari ini pasti esok atau lusa…kerana mereka adalah manusia yang tak sempurna dan sentiasa digoda iblis, syaitan dan nafsu….
    .-= denaihati´s last blog ..BERANI GAGAL NETWORK : Dapat Wang Segera =-.

Trackbacks

  1. EmasKini.Com di Kujie2u.Com | Suara Hati Orang Kita Seorang Blogger Melayu says:

    […] saya ingin mengucapkan terima kasih tidak terhingga pada kak jie kerana membenarkan banner emaskini.com diletak di dalam blog beliau.Bagi kawan-kawan yang sudi atau […]