Kenapa takut ular?

Baca blog Zool mengenai tembakan dilepaskan dirumahnya rasa ngeri pula.


Rumah kecil dipagar nenas,
Ular lidi mati tersangkut,
Bukan saya pandangkan emas,
Kerana budi hati tersangku

Tak tahu bagaimana perasaan itu boleh terbentuk sedangkan tidak pernah pun terserempak dengan ular. Saya pernah baca satu kajian yang kecenderungan perasaan manusia terhadap ular berlaku secara terevolusi iaitu kita ‘belajar’ takutkan haiwan ini.

Betul ke kita belajar takutkan ular. Ada ke sekolah ajar subjek takutkan ular? Menurut kajian tersebut kita dapat mengesan imej ular lebih pantas berbanding objek lain termasuk katak, bunga atau ulat beluncas.

Kita tidak melihat ular setiap masa jadi tentulah tidak ada alasan kenapa kita begitu geli atau membencinya. Kesian kat ular , kan?

Selain dari ular, apa lagi agaknya binatang yang mengerikan…buaya?

Published by

Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

57 thoughts on “Kenapa takut ular?”

  1. Pingback: Tag dari Encik Eddie Gigi Jarang | Hidup Biar Sedap
  2. Saya cakap yang betul?

    Pernah tengok ada orang dapat wang dia cium?

    Dalam Filem Seniman Bujang Lapok, Sudin nyiong nyiong nyiong, cium batu hikmat nak minta pinjam duit. Kan?

    Hahahaha!

    Kalau ada ular hijau atau green, siapa beri saya RM 3,000 saya berani cium!

    al-Tanyas last blog post..Pak Lah Buat Apa? Malaysiakini

  3. Biasanya ular yang berbunyi (desir ) tu berbisa, kan..? Dulu pernah ada ular hitam kecik masuk bilik tidor…malam2 lak tu… mujur dia bergerak bila Tie turun dari katil sebab nak tengok (tali kasut sapa pulak tu….) Terus kejutkan hubby…. ular tu lari hilangkan diri…. tak tahu la ular betul atau Jin….

    Ties last blog post..Pulau Redang

  4. Huhuhu.. Takut ular kerana byk cerita mengenainya..
    lagipun masa nak tembak tu dia punya bunyi memang menakutkan.. macam sedang menyemburkan bisanya.. memang terpaksa tembak untuk mempertahankan diri.. bayangkan kalau tengah tidur.. bersebelah.. terlanggar..
    minta jauhlah..
    tapi kawasan kampung saya memang byk rumah yang semak samun ditinggalkan dan berpotensi jadi kawasan pembiakan ular..

    zools last blog post..Kenapa BSN tak up to date?

  5. Saya tak takut ulaq tp takut bini, ermm..

    ps:sapa ta sayang bini oiii.. 🙄

    haritzs last blog post..Ular Pelahap

    1. @al-Tanya, Ooiitt……beraninya…..!!

      Tie, kalau bagi sejuta pun tak nak cium ular, pegang pun tak sanggup.!! Apa kata kita pakat sama2, Tie dapat duit, al-Tanya cium ular….he he… :mrgreen:

      Ties last blog post..Pulau Redang

  6. memang kita selalu diwar-warkan tentang bahaya ular ni. bila ada pertunjukan ular, walaupun dikatakan yang ular tu tak bahaya, tetap tak tergamak nak pegang.

    Kakaks last blog post..Cerita hari ini

  7. Hari tu, seorang kawan jarinya kena patuk ular kapak.

    Tengok keadaan jarinya, rasa seriau 😕

    Kat Sarawak ni, kisah Nabau tu dah famous. Ngeri gila kalau benar wujud.

    Tapi, tak mustahil mmg wujud pun.

    Tempat tu kawasan hutan masih tebal. Empangan Bakun je masih rancak berjalan. :mrgreen:

    Den lebih takut manusia kerna manusia ni kejahatannya tak dapat nak dikesan 😆

    1. takut manusia tu sifat dalaman
      tapi takut ular tu….. tgok sepintas lalu dah takut

      he he he…

      kalau kat hutan2 tebal tak mustahil ada….

  8. Pada zaman dahulu ketika umur saya 4 atau 5 tahun (maaf saya dah lupa), seekor ular tedung telah masuk ke rumah saya.

    pin! pin!

    Kedengaran bunyi posmen memanggil dari luar.

    Lalu saya pun berlari macam budak kecil (memang tengah budak waktu tu pun) untuk ke luar rumah.

    TIBA-TIBA ….

    Ular tedung warna coklat (kalau tak salah saya) tiba-tiba sedang tegak mengembangkan kepalanya apabila ternampak muka saya yang hensem.

    Saya terus berlari berjumpa dengan emak saya (kini sudah arwah). Muka saya pucat. Beberapa minit kemudian barulah saya boleh bercakap.

    Nenek saya yang dapat tahu hal itu terus menggeledah satu rumah mencari ular tersebut.

    Misteri.

    Ular tedung tersebut gagal dijumpai. Sampai ke hari ini. (Saya tak mahu jumpa pun sekali lagi)

    Sampai hari ini saya masih diselubungi misteri. Macam mana ular tersebut boleh lari dengan selamat ?

    Dan saya terus takut dengan semua jenis ular termasuklah ular lidi yang tiada bisa. Hatta nak pegang ular sawa di pameran dan temasya orang ramai pun saya tidak berani walaupun gadis-gadis cun selamba kodok sahaja membiarkan ular sawa tersebut membelit mereka.

    (Saya tak sempat kira berapa patah kata, penjaga periksa dah marah)

    pakdis last blog post..Ebook Mari Belajar Cashflow

  9. masa kecik saya pernah terserempak dgn ular tedung
    tengah jalan sorang2 nak pegi sekolah
    tiba2 seekor ular tedung dgn kepalanya dikembangkan dan ternaik ke atas merenung saya…kepalanya sama paras dgn bahu saya
    waaa….lari….sangat takut

    Lan Bingkas last blog post..Datang dan pergi

  10. Kisah benar ni. Masa saya umur 5 thn kan kak kujie..saya berjalan2 dgn adik saya yg baru pandai berjalan masa tu. Saya nampak sebijik tayar. mcm tayar motor tu. saya pergi sambil pimpin tgn adik saya ke arah tayar tu. nak ambik la konon nak buat main. Tiba2 tayar tu jd ular. rupa2nya mmg ular. bygkan besar ular tu. braninya saya nk pergi dkt. seb baik ular tu lari masuk semak. saya nangis tros lari2 panggil mak. itulah pengalaman plg ngeri saya dgn ular. jd saya amat fobia psl ular. saya slalu berdoa klw saya mati jgn ular yg makan badan saya dlm kubur nnti. saya takuttttt…

    fazemys last blog post..The Biggest Loser

  11. kita pun takut ngan ular gak, tak kira bisa ke tak… ntah le kenapa… mungkin dari kecik lagi dah diingatkan ular tu merbahaya… 😛

    buaya lagi la kita takut…

    shays last blog post..SHAY mengomel PEKAK le TElinGA koRANG..

  12. Sedap pantun ular lidi tu.
    Teringat kata2 Pak Samad :
    “mereka terlalu bertelinga satu dan terlalu berlidah dua”
    ni kes ular lain kot noh 😕

  13. Saya tak suke lintah…… Eeeeeeeeeee… Lintah.. Ular tak sangat.. Tapi lintah.. Haish… Tak la geli.. Tapi takut ngan lintah…

    nikillass last blog post..Red Hot Chilli Peppers..

  14. isk! tiba2 meremang bulu rumas. teringat penah skali ular lidi landing atas kepala masa tgh kait rambutan!

  15. memang ada kita diajar untuk berwaspada dengan ular dan kala ngeri dengannya…

    Islam sendiri ada menyatakan hal ini…iaitu…

    “Apabila kita meninggalkan solat, kemudian di alam kubur kelak, akan datang seekor ular hitam yang besar lagi bermata merah. Ia akan mematuk manusia tersebut, lalu terbenam tujuh hasta ke dalam tanah”

    Kemudian terdapat satu hadis menyatakan lebih kurang maksudnya (gabungan 2 hadis yg bermaksud),

    “Jika kamu terlihat ular di dalam rumah, atau jika rumah kamu ditumpangi oleh Jin Islam, benarkan ia tinggal selama tiga hari, jika ia tidak mahu keluar, maka kamu halau atau bunuh mereka. Sesungguhnya mereka itu dalam kalang orang-orang yang zalim (berbahaya kepada diri dan iman kamu!)”

    mazas last blog post..Projek Terbengkalai

    1. Tapi kata orang, kalau mimpi dipatuk ular….lain pulak cerita nyer…

      hehehehe….

      erk! dah lama benar, bertahun2 sejak kawin….tak der lah pulak lagi nak mimpi dipatuk ular nie……

      hmm

      wakakakaka

      :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

      mazas last blog post..Projek Terbengkalai

  16. sebenarnye kita dari kecil dah di ajar ular ada bisa..bahaya..kena patuk ular boleh mati..ular kalau belit manusia..habis patah sumer tulang benulang..dan ular nampak jer kecil..tapi bila dia nganga..dia boleh telan manusia yang lebih besar dari dia..that why..kita di momok kan dengan ular ni sedari kecil lagi…mcam kes hantu gak la nih…

Comments are closed.