Bacaan IPU Jerebu Terkini 26 Jun 2013

keadaan jerebu di manjung

Keadaan Jerebu di Seri Manjung 26/06/2013 –  ikhsan @mfirhanjasni

 

Status Bacaan Indek Pencemaran Terkini  Hari ini 26 Jun 2013

 

STATUS BACAAN INDEK PENCEMARAN UDARA (IPU) PADA 26-Jun-2013

NEGERI KAWASAN 5:00 7:00 11:00 19:00
Johor Muar 74 70 68 61
Johor Larkin Lama 65 66 65 61
Melaka Bukit Rambai 117 114 107 109
Melaka Bandaraya Melaka 97 95 91 93
Negeri Sembilan Port Dickson 107 106 102 97
Negeri Sembilan Seremban 120 118 115 95
Negeri Sembilan Nilai 148 147 150 152
Selangor Petaling Jaya 117 114 102 83
Selangor Shah Alam 130 124 102 77
Selangor Pelabuhan Kelang 163 151 120 85
Selangor Banting 122 117 106 85
Selangor Kuala Selangor 141 138 122 78
W.Persekutuan Kuala Lumpur 106 103 91 76
W.Persekutuan Putrajaya 119 115 102 83
Pahang Kuantan 75 75 72 64
Pahang Jerantut 87 84 75 61
Terengganu Kemaman 90 90 86 80
Terengganu Paka 72 72 70 63
Kelantan Kota Bharu 82 82 77 62
Kedah Alot Setar 57 57 57 42
Pulau Pinang Seberang Jaya 69 65 61 53
Perak Tanjung Malim 118 114 100 70
Perak Jln Pegoh Ipoh 151 135 108 62
Perak Seri Manjung 157 147 115 73
Sabah Kota Kinbalu 68 68 66 60
Sarawak Kuching 51 51 53 51

sumber : PSI Malaysia

Alhamdulillah ..  bacaan IPU semua kawasan menurun.  Awal pagi buka sliding door, angin segar bertiup.

Jabatan Meteorologi Malaysi hujan dijangka akan turun pada waktu petang berlanjutan sehingga hari Jumaat.

Kadar bacaan IPU dikategorikan nilainya kepada status kualiti udara yang memberi kesan kesihatan kepada manusia.

 

NILAI INDEKS PENCEMARAN UDARA ( IPU )

NILAI IPU KUALITI UDARA DISKRIPSI
0 hingga 50 Baik
51 – 100 Sederhana
101 – 200 Tidak sihat Kumpulan berisiko mungkin akan terjejas
201 – 300 Sangat tidak sihat Orang ramai terjejas
Lebih daripada 300 Bahaya Orang ramai terjejas

sumber : www.myhealth.gov.my

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Alhamdulillah hari ini sudah nampak penurunan yang mendadak. Siang tadi tengok dekat luar pun dah kurang sedikit jerebu. 2-3 hari lepas nak bernafas pun bau asap..
    Jom terjah post menarik dari Bidadari ..Telatah : Sains Budak Kecik Daya InersiaMy Profile

  2. Syukurlah nilai IPU-nya sudah mulai turun, sebuah berita yanng menggembirakan dan semoga makin hari makin baik keadaannya…
    Jom terjah post menarik dari Rina ..How To Create jQuery Featured Content Slider For WebsiteMy Profile

  3. Shah Alam makin kurang sebab hujan.. harap2 makin berkurang lagi..
    Jom terjah post menarik dari Longoi Dot Com ..Petanda Pasangan Tak Mahu Teruskan HubunganMy Profile

  4. semalam hanya bunyi guruh dan petir saja, hujan tak turun lagi kat area berdekatan pusat asasi UIA
    Jom terjah post menarik dari Noridah ..Apa Kata Dr Hamid ArshatMy Profile

  5. lepas hujan semalam nikmatnya sedut udara nyaman malam..

    cuma hari ni masih ada lagi jerebu tipis..moga hilang lah dengan cepatnya
    Jom terjah post menarik dari cikgu naman ..Sindrom Tulis ,Katup dan TerlupaMy Profile

Trackbacks

  1. […] Untuk IPU 26 Jun 2013 klik sini – Bacaan IPU Jerebu Terkini 26 Jun 2013 […]