Buah Tunjuk Langit

buah tunjuk langit bentuk

Inilah Buah Tunjuk Langit. Buah ini memang mengadap langit bukan terjuntai seperti buah biasa kita tengok. Saya ambil kat rumah adik di Sungai Petani. Pokok Tunjuk Langit ni tumbuh depan rumah dia. Dia kutip buah yang dah gugur atau dijolok apabila dah matang.

Buah Tunjuk Langit dimakan sebagai herba traditional untuk melancarkan darah sesuai untuk pengawal penyakit kencing manis dan darah tinggi.  Ada banyak lagi khasiat Buah Tunjuk Langit tetapi saya tak berani nak memberi testimonial perubatan.  Amalkan saja sebagai salah satu usaha kerana setiap tumbuhan yang diciptakan Allah ada khasiat dan faedah kepada manusia.

buah tunjuk langit

Buah yang matang tu kita jemur dan  akan pecah/merkah seperti buah getah. Dalamnya ada kepingan nipis kelongsong warna cokelat yang mengandungi biji di dalam berwarna putih. Bijinya ringan dan akan diterbangkan angin mengikut proses semulajadi. Sebab itulah ada yang memanggil buah Tunjuk Langit ini sebagai  ” Buah Putar Angin”

Buah Tunjuk Langit atau nama saintifiknya Swietenia macrophylla juga dikenali sebagai Sky Fruit atau Buah Mahagony. Pokok herba ini adalah tumbuhan liar yang tumbuh di kawasan hutan hujan tropika. Pokok Mahogani adalah spesis balak yang berkuali tinggi yang berbuah setahun sekali sahaja.

biji buah tunjuk langit

Biji akan dikopek dan isi seperti kuaci itulah yang dimakan.

Cara makan Buah Tunjuk Langit:

  • Kunyah dan telan
  • Patah-patahkan biji dan rendam sebagai teh
  • Patah-patahkan atau hancurkan biji, telan terus dengan air – ini tahap saya yang tak tahan rasa pahit :p

Rasa Buah Tunjuk Langit ni sangatlah pahit. Selepas kita kopek isi bijinya, tangan masih terasa pahit.  Yang pahit itu penawar kata orang, jadi telan sajalah sebagai salah satu usaha.

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Biasanya yang pahit tu penawar, tp yang tu lah org tanak

  2. Tak sangka kat dalam dia ada biji. Macam kuaci la pulak. Tapi rasanya generasi yg lahir tahun 1980an ke atas memang tak sanggup nak mkn ni hihi

  3. baru tahu yang menjadi ubat tu bijinya
    Jom terjah post menarik dari nasslimdiet ..Testimoni GC Tea untuk kencing manisMy Profile

  4. itu kalau di desa ane namanya Maoni

  5. pahitkan herba ni, ada kawan pernah cuba
    Jom terjah post menarik dari Raihanah Ahmad ..Kajol Sebelum dan Selepas, Kini Lebih BerseriMy Profile

  6. Subhanallah..ajaibnya ciptaan Allah 🙂 .. Allah tak saje2 buat sesuatu tanpa ada manfaat dari nya ..Tq..(1st time dpt tgk buah tunjuk langit ).. Sebelum nie just dah siap di buat dalam ubat..
    Jom terjah post menarik dari Azlan ..Etika Makan Dan Minum Gaya Rasulullah SAWMy Profile

  7. sangat-sangat menarik, saya bahkan baru pertama kali ini melihat yang namanya buah tunjuk langit 😀
    Jom terjah post menarik dari ariefsigli ..Apa itu PPC “Pay Per Click” ?My Profile

  8. Sememangnya buah-buahan tradisional ni banyak kelebihannya. Ramai yang dah tau, dan dah dibuktikan secara saintifik.

    Tapi dek kerana rasanya yang tak memenuhi selera tekak, khasiatnya juga diabaikan. Kita lebih suka yang sedap walaupun tahu bahayanya.

    Contoh macam buah mengkudu. Dari buah hinggalah ke akarnya ada khasiat yang boleh dimanfaatkan. Selain ianya mudah untuk ditanam.
    Jom terjah post menarik dari Pakar Merawat Sihir ..7 Jenis Sihir Melibatkan Suami Isteri & Ketahui Tanda-TandanyaMy Profile

  9. info baru, terima kasih atas pgkongsian ini. selama ni pnh nampak cuma tak tahu namanya
    Jom terjah post menarik dari MDHAFiZ.NET ..Anzala SHOP Gedung Jualan Maya Terbaru!My Profile

  10. Umi saya pun ada makan jugak buah tunjuk langit ni. Memang membantu, cuma nak dapatkannya tu agak susah sebab jarang orang tanam pokok ni.
    Jom terjah post menarik dari Travelog Siti ..Nanti nak pergi lagi ke Me’nate Steak HouseMy Profile

  11. guna buah buahan semulajadi lebih baik dari makan ubat berunsur kimia 🙂
    Jom terjah post menarik dari Ikhwan ..3 Sebab Melabur Dalam HartanahMy Profile

  12. tak pernah lagi jumpa dan makan buah ni..nampak mcm sedap.. boleh cube ni..
    Jom terjah post menarik dari Fakhrul ..Kereta Sewa Shah AlamMy Profile

  13. kakjie , suami saya amalkan ni , darah tinggi stabil .. abg ipar pulak kencing manis turun bacaan nya siap dia ckp kebas2 kaki pun hilang …

    apa2 pun usaha dulu . kemudian tawakal kan.
    Jom terjah post menarik dari puanbee ..Sutra Deep Sleep : Mudahnya mengatasi masaalah susah tidur malamMy Profile

  14. Buah ni ada depa tanam dekat penang,tepi jalan ja.tak silap dekat dengan megamall penang.tapi orang tak perasan sangat pokok dia
    Jom terjah post menarik dari Cas ..RACISM IN MALAYSIAMy Profile

  15. tak pernah lagi jumpa dan makan buah ni..nampak mcm sedap.
    Jom terjah post menarik dari musadun ..Tonton Video Gegar Vaganza 2 minggu ke-6My Profile

  16. Ada nampak dijual pasaraya untuk produk kesihatan.
    Jom terjah post menarik dari akubiomed ..Xiaomi Xiaoyi Ants Camera bajet untuk pemantuan keselamatanMy Profile

  17. pahit ni Kujie hehe. Ayah saya selalu makan utk rendahkan paras gula dalam darah dia.
    Jom terjah post menarik dari Khairi ..Islam dan AkalMy Profile

  18. kalau ubat mesti pahit kan hahaha..ni terlompat lompat mcm kucing nampak timun kalau makan ni haha
    Jom terjah post menarik dari Belang tarung ..Kenapa Kucing Takut Dengan Timun ?My Profile

  19. Satu info yang menarik. Tetapi mengikut pengalaman saya dengan pesakit, memang ada sesetengah kes, penyakit kronik terutamanya kencing manis dapat dirawat dengan baik tetapi untuk menghentikan ubat dengan terus agak jarang.
    Jom terjah post menarik dari Dr Muhammad Akbar bin Abdullah ..Kalkulator Lemak TubuhMy Profile