chi krasang tomhom

bunga kantan

Saya ada banyak bunga kantan kat ‘kebun sekangkang anak kera’ tu, tapi saya perlukan daun kesom ( daun laksa ) …boleh kita amalkan sistem barter?

Tak kenal daun kesom? Nama Vietnamnya ” rau răm “ atau di Kemboja dipanggil “chi krasang tomhom”

p/s – mcm le baru blk beraya kat negara2 alien tu….:lol:

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Kat kampung saya berlambak daun kesum kat belakang umah kak. Dulu2 ada gak mak tanam bunga kantan, skang takde dah rasanya. Tinggal daun kesum, pokok pisang, cili padi, serai dan ntahapa2 lagi.

    Camner nak buat barter pun Kak Jie..?
    .-= kakeru´s last blog ..Special Report: Boleh Bantu Saya? =-.

  2. laksa? yum yum. saya suka.hehe..

    hari raya kedua hari tu, 2 kali makan laksa di 2 rumah yg berbeza.hehe..

  3. hehe kat kampung saya semua ada, daun laksa, daun tomyam… daun asam pedas… hehe 🙂
    .-= KNizam´s last blog ..Tak Sabar2 Nak Shopping @ Aussino =-.

  4. Barter laksa dah siap dengan KFC boleh? :mrgreen:
    .-= kruel74´s last blog ..Launch of ‘Ask The Lawyer’ =-.

  5. Laksa??? ptg ni ada jemputan rumah terbuka…menu utama adalah Laksa…mai sepinggan 😉
    .-= kenari´s last blog ..Saya Sokong! =-.

    • @kenari, kak jie tak buat rumah terbuka secara formal pun…rumah mmg terbuka je….ada saja org yg dtg… rasa baru 2 hari blk dah lebih 40 org

      kira tangan tak dan nak kering 😆

  6. kalo x silap bunga kantan ni pokok nya lengkuas?
    nak wat laksa ya? nak skit …

  7. rasa macam kenal hehe
    .-= zino´s last blog ..raya ke dua.. =-.

  8. Memang susah nak cari daun kesum sekarang sebab dulu orang tanam dekat dengan parit. Sekarang semua parit dah bersimin, daun kesum pun susah nak tumbuh.Cari kat pasar sekarang ni pun bukannya selalu ada. Kat rumah ayahanda kak long pun banyak bunga kantan tapi tak ada daun kesum…tak dapatlah kita tukar kan?
    .-= Kak Long´s last blog ..Minggu Raya =-.

    • @Kak Long, bila tak nak mmg mcm dok nampak saja depan mata, masa nak guna sehelai pun tak nampak…

      kalau tak dak daun kesom mcm tak kena je laksa ni

  9. bos, laksa satu.. :mrgreen:
    .-= Lan Bingka´s last blog ..2009 – Hari Raya paling mencabar =-.

  10. kak jie, kat kg mak tanam banyak bunga kantan & pokok putat, pokok gajus saya tanam, best je ada semua bahan utk laksa. kalau takde bunga kantan, ambil tombak yang baru keluar tu, lagi lembut dan wangi. daun kesum hidup sat2 je kat tengah bandar ni, kalau kat sawah baru membiak sakan.

    • @zany, kt kg semua ada…ni dh blk dok taman2 perumahan…semua org dok tanam pokok mangga saja…. 😆

      betoilah tu..sat2 je hidup…kuruih2 pulak tu

  11. Mommy Lyna says:

    bestnya dapat tanam2 macam tu… umah saya ni tanah pun takde hehehe

    sadis sadis… :mrgreen:
    .-= Mommy Lyna´s last blog ..Good News For MySuperKids Aidilfitri Giveaway! =-.

  12. pasar kan banyak kan?
    hehehehe
    .-= famia´s last blog ..Ini Cerita Syawal 1430H Saya =-.

  13. samanosuke_04 says:

    ………………… daun kesom kaa yang orang rebus skali ngan ubat nyamuk pastue minum tue?
    .-= samanosuke_04´s last blog ..Impian Seorang Geek ~~ =-.

  14. War…sistem barter? Saya rasa saya belajar perkataan itu semasa cikgu ajar sejarah! :p

    Nak masak apa guna Daun Kesom?
    .-= tekkaus´s last blog ..5 Ways To Pamper Your Lady! =-.

  15. hahahhaha buat laksa sdp nih….kalau mak dulu tnm daun kesum kat tepi longkang blakang umah je, gemok2 jadinya dek kerana khasiat air longkang tu…hehehehhe…

    • @epop, kak jie tgh buat laksa la ni….time2 mcm ni..bunga kantan tu sekuntum pun rm 1.80 satu tau.

      rumah kak jie tak de longkang…tapi ada tanam dlm pasu, tak membiak lagi..sayang nak petik..hehehehe 😆