Doa berbuka puasa

Malam tadi kita berniat berpuasa, jadi Maghrib nanti kita akan berbuka puasa – Insya Allah. Apa saja doa yang baik adalah  bagus , doa berbuka puasa ini adalah merujuk kepada amalan saya sendiri. Mungkin setiap orang mempunyai doa yang berlainan<

Allahumma laka shumtu wa bika amantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin

Kalau beramai² ..

Allahumma laka shumna wa bika amanna wa ‘alaa rizqika aftharthina birahmatika ya arhamarrohimin

* Lafaz niat dalam tulisan rumi selalunya tidak menepati bahasa arab.

EDIT : Saya baru tahu dari seorang ustaz, doa berbuka puasa di baca selepas kita menjamah makanan, contoh kurma.  Sebelum itu bacalah doa makan atau bismillah… kemudian makan kurma.  Selepas itu baru bacakan doa berbuka puasa .

Wallahu’alam Bishawab.  Kalau ada keraguan, sila rujuk dengan ustaz masing-masing ye

Doa sesudah berbuka puasa.

Ertinya: Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.

Sumber : Jabatan Mufti Negeri Selangor

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. haa..
    baru leh komen..adeh la..

    mama!
    niat solat terawikh ? 😀

  2. mmm… bagus untuk peringatan… apa juadah berbuka puasa?? hehehe

    Adry @ http://www.adrysabry.com/

  3. slamat bpuase 😉

  4. Kak Jie plan nak masak apa hari ni? 🙂

  5. salam ramadhan buat kak jie sekeluarga..bersamalah kita mengimarah bulan yg pernuh keberkataan ini

  6. salam ramadhan buat kakjie sekeluarga..bersama la kita mengimarah bulan yang pernuh keberkatan ini

  7. TQ kak jie, a good reminder, setahun sekali, lupalah pulak, he, he, he….

  8. aeropama dot com says:

    wuhuhuhu… doa ni saya selalu praktik tiap2 azan maghrib masa bulan puasa 😀

  9. Errr…
    niat sembahyang terawih??
    hehehe…
    lame2 blog akak jadik blog tutorial keagamaan…hehe… 😛

    >>> hamba yg daif tu bkn dia tak tahu..dia saje je tu..bagi soalan trial PMR 😆

  10. ade pon…
    buke kene makan kurma dulu, sunat..dpt pahale…
    bleh masuk syurga… 😈

  11. mekasih beri ingat!

  12. hamba yg daif says:

    trima kasih…. 😀
    doa slps bka posa plak?hihihi 😳

    >>>alhamdulillahillazi at’amana wasaqona waja’alana minal muslimin
    *ini doa selepas makan…hehehe 😆

  13. hamba yg daif says:

    klau nk berbuka puasa ketika beramai2 cm mna doa nya ek? Allahumma laka shumtu… @ Allahumma laka shumna….?cmna doa pnuhnya?

    >>> Kalau beramai² ..
    Allahumma laka shumna wa bika amantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin
    *shumna itu adalah jamak kepada shumtu

    Wallah’ualam

  14. salam tuan umah…lama tak nampak batang idung (aku ler tuu…)

    sempena bulan ramadhan nie,pokcik kat kb nie nak ucapkan selamat menyambut bulan ramadhan yang dah mula pun ari nie…dengan pesanan sambut ajer tak jadi kena puasa baru jadik kecuali uzur org pompuan…hehehe!!!

    salam dari kb.kn

    >>>Salam pokcik..tak berkayuh ke bulan Ramadhanni 😆

Trackbacks

  1. […] ditujukan khas buat kak jie.. sebab aku jumpa doa berbuka puasa ni di blog dia.. hohoh watermark dia pon aku tak buang.. […]

  2. […] Terkini Doa berbuka puasa | Hidup Biar Sedap on Niat Puasahamba yg daif on Doa berbuka puasahamba yg daif on Doa berbuka puasapokcik on Doa […]

  3. negaraku.net says:

    Doa berbuka puasa | Hidup Biar Sedap…

    Allahumma laka shumtu wa bika amantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin…