Petua Hilangkan Gemuruh Di Dewan Peperiksaan

Saya pernah menulis petua mudah ini sewaktu Angah menduduki PMR tahun lepas. Semoga petua ringkas ini dapat melegakan tekanan perasaan anak² di dewan peperiksaan – PMR atau pun SPM tak lama lagi.

Kalau panik apa nak buat, mama? Soalan Angah .

Mula-mula berhenti menulis, luangkan sedikit masa. Letak pen atau pensil, genggamkan tangan dan lembutkan anggota badan. Jangan silangkan kaki.

Tarik nafas sedalam-dalamnya menerusi hidung.  Dapatkan sebanyak mana oksigen. Sekiranya perlu ke bilik air minta kebenaran. Jangan fikir tentang kertas peperiksaan sehingga kembali ke dewan.

Buat semula senaman tarik nafas. Setelah lega, mulalah dengan membaca/menyemak jawapan yang dibuat dan mula menjawab.

Setelah selesai menjawab segala soalan, mengikut arahan dengan betul dan menyemak semula dengan berulang-ulang kali tetapi masih lagi berasa ragu – ragu mengenai ketepatan terhadap jawapan yang telah diberikan, bolehlah menyelak ke helaian terakhir pada kertas jawapan  .

Pastikan helaian terakhir kertas jawapan masih mempunyai ruang atau jika tiada ruang sila minta kertas jawapan yang baru dan kepilkan bersama kertas jawapan yang pertama tadi.

Setelah semuanya perkara diatas telah dilakukan, mulalah menggenggam pena kembali dan tulis seperti berikut : Klik untuk baca Surat Cinta Di Dalam Dewan

Published by

Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

24 thoughts on “Petua Hilangkan Gemuruh Di Dewan Peperiksaan”

  1. kepada adik2 di luar sana tak payah la takot sangat…kalau takot tu yang akan buat adik2 hilang suma yang dihafal…serius! kalau dah usaha sebelum ni banyakkan berdoa. Mintak Allah kembalikan segala ilmu yang kita pernah belajar..doa banyak2…xde sapa boleh tolong kecuali Dia je
    Jom terjah post menarik dari afiq aiman ..Ustaz Pun Ada FanPageMy Profile

  2. lau blur masa mjawab selalunya pandang ke luar dewan sambil tgk pokok2 hijau dekat2 situ.. sbb dulu selalu duduk line tepi dewan.. haha.. kdg2 leh tgk junior2/senior2 lalu lalang..

  3. Salam,
    Kalau saya, malam sebelum peperiksaan dah tak study, apalagi kalau dah nak masuk dewan peperiksaan. kalau study juga, mesti kepala bercelaru. Dah habis exam pun dah tak tengok kertas soalan tu lagi…karang mesti rasa risau sebab dah tahu banyak salah jawab

    Apapun, tidur kena cukup. Sebelum masuk dewan exam saya baca surah 3 kul sampai saya rasa dah tak cemas dan yakin. Bila gelabah punbuat gitu jugak…baca berulang kali sampai hilang rasa takut, gementar dan gelabah…
    Jom terjah post menarik dari Anyss ..Bila Kereta Peronda Kena HonMy Profile

  4. heheh,,thanks donny. lupa dah makna dia sama. Huhu buka kamus tatabahasa dewan balik nih. uish,,

  5. tips yg sgt2 berguna ni..bukan saje boleh praktik kt dewan periksa..sape2 yg ade darah gemuruh..leh jugak amalkan..

    gemuruh?mmg gemuruh terutamanya bila ada lagi soklan yg tak berjawab tapi masa dah tinggal lagi 5 minit..kalau time ni..terpkse tembak dgn yakin (kalau objektiflah…hehe)..

  6. teringat cikgu matematik masa PMR dulu, pesan dia mudah jer, “Awak kalau dah kira-kira tuh, tak perlu semak balik, kalau awak memang dah salah kira, buat penat jer semak, awak akan salah kira gak” huhuhu… tak pasti apa yang dia cuba sampaikan, tapi syukur alhamdulillah keputusan memuaskan hati. 🙂
    Jom terjah post menarik dari Eizil ..Ini adalah nukilankuMy Profile

  7. sepekara lagi, selalunya maza akan bawa bersama sebotol air (err.. biasanya air mineral atau masak jer.. nak bawa air berkaler atau berdoa, beryasin dan ber-ber yg lain pun volley) hehhe

    tapi seelok-eloknya air sejuk lorr…

    jadinya, dgn air kita dapat tenangkan diri dan menghilangkan haus lorrr….
    selamat menjawab periksa!
    Jom terjah post menarik dari maza ..Cik Silvy hidup SemulaMy Profile

Comments are closed.