Rukun Membaca al-Quran Dan Panduan Sebelum Membeli al-Quran

Alhamdulillah, hari ini saya nak berkongsi topik pengajian semalam.  Kebetulan semalam saya lihat ada kawan yang berkongsi maklumat mengenai apps android yang dikatakannya ada kesalahan.

Sebagaimana semua ibadah di dalam Islam yang mempunyai rukun-rukunnya, membaca al-Quran juga ada rukunnya.

Rukun membaca al-Quran ada 3

  • 1) Sah Sanad

Sanad bermaksud sandaran, iaitu bacaan al-Quran yang disandarkan kepada Rasulullah s.a.w yang diturunkan kepada sahabat-sabahat baginda kemudian kepada ulama-ulama hingga sampai kepada kita. Sebab itulah kita kena mempelajari Al Quran secara bertalaqqi dan musyafahah ( face to face ).

Belajar ilmu tajwid itu Fardhu Kifayah tetapi membaca Al Quran dengan tajwid yang betul adalah Fardhu Ain. Sebab itu penting sebenarnya untuk belajar secara berdepan dengan guru. Tujuannya supaya guru dapat membetulkan setiap sebutan huruf dari makhrajnya atau tanda bacaan. Jangan bergantung kepada cd, youtube atau apps dalam telefon pintar. Kalau sebagai bantuan selepas kita berguru,  itu tidak menjadi kesalahan.

Terus terang, dari pengalaman saya sebutan bunyi Ikhfa’ Haqiqi yang paling sukar untuk disebut. Perlukan guru untuk mengajar dan menegur berkali-kali. Cara bacaan Ikhfa’ Haqiqi adalah dengan sembunyikan bunyi tanwin atau nun sukun ( nun mati) beserta dengung 2 harakat. Macam mana kedudukan hujung lidah yang diangkat tetapi tidak menekan gusi gigi depan untuk membaca Ikhfa’ Hakiki.  Kaedah nak membunyikan setiap hukum itulah yang menyebabkan kita sangat perlu berguru.

Nasiblah dapat ustazah yang sabar dengan anak murid tuanya ini… :p

  • 2) Bertepatan dengan kaedah Rasm al-‘Uthmani .

Zaman dulu saya membaca al-Quran Majid.  Agak susah kalau tak ada asas tajwid.  Alhamdulillah sekarang al-Quran sudah lengkap dengan tanda baris, tanda waqaf dan simbol-simbol tertentu untuk bacaan khas sebagai panduan.

Panduan mudah  untuk mengenal al-Quran  sebelum membeli.

Lihat ejaan الرحيم  dalam Basmalah atau ayat ke-3 surah al-Fatihah, jika tidak ada tanda sukun ( tanda mati ) di atas huruf Ya, maka ia adalah kaedah Rasm al-‘Uthmani.

tanda  sukun

Ada tanda sukun ( tanda mati ) di atas huruf Ya

tanda kaedah Rasm al-'Uthmani

Tidak ada tanda sukun ( tanda mati ) di atas huruf Ya, ini adalah kaedah Rasm al-‘Uthmani

  • 3 ) Bacaan mestilah bertepatan dengan satu wajah daripada wajah-wajah Nahwu ( tatabahasa Arab ).

Bacaan al-Quran yang tidak memenuhi tiga rukun tersebut tidak dikira sebagai bacaan al-Quran yang betul meskipun ia terdapat dalam imam qiraat yang tujuh.

Saya tak pandai sebenarnya nak menerangkan bab-bab begini.  Biasanya saya belajar dan terima untuk diri sendiri tetapi ada beberapa perkara  asas yang ingin dikongsi.    Semoga dapat membantu serba sedikit.

Wallahu a’lam.

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Alhamdulillah Al Qur’an saya masih sangat baik
    terima kasih penjelasannya, Insya Allah saya akan makin sering meluangkan waktu untuk membaca Al Qur’an
    Jom terjah post menarik dari Jefry ..Jasa Sedot WC Depok Telp. 021-9311-8787 | Sedot WC Jakarta DepokMy Profile

  2. trims buat uraiannya..
    Jom terjah post menarik dari Ramzi ..Cara Membuat / Memasang Daftar Isi / Sitemap Blog OtomatisMy Profile

  3. Zaman saya dulu, Guru mengajinya garang-garang belaka, tak tahulah kenapa. Sebab tu nak pergi mengaji jadi liat. Lepas habis baca pula akan disoal pula segala hukum tajwid pada ayat yang terakhir kita baca tadi. Tak dapat jawab kena ketuk kepala. Apa pun yang penting saya masih mengamal membacanya setiap hari utk bekalan di akhirat.

  4. terima kasih kak kujie
    Jom terjah post menarik dari Juan ..Crankyads – Sewa Tapak Iklan di BlogMy Profile

  5. kalau belajar tajwid masa kecik-kecik dulu..memang takde masalah nak baca al-Quran nih..so..kuasai asas tajwid nih..kalau tak, sampai bilalah tak pandai mengaji..
    Jom terjah post menarik dari titan ..Terima kasih.My Profile

  6. terima kasih perkongsian ini akak.
    Jom terjah post menarik dari pokok manggis depan rumah ..Pemuda Dan Dua Ekor BabiMy Profile

  7. errata: perenggan akhir: dikongi | dikongsi

    quran majid. huh. cukup serik dulu.
    Jom terjah post menarik dari Syafiq Лomoтехн ..MyKad & Lesen: Jawapan JPJMy Profile

  8. Terima kasih kak jie utk ingatan ni…

    Saye mmg kalau baca yg jenis no 1, mmg agak sukar sikit…jadi mmg amat selesa membaca yg no 2…
    Jom terjah post menarik dari hafizmd ..9 Keajaiban Rahim Ibu!My Profile

  9. Alhamdulillah, terima kasih atas ilmu yang dikongsikan. Banyak manfaatnya.
    Jom terjah post menarik dari amirulfaiz ..Bagi Naufal Tengok TVMy Profile

  10. zaman sekarang dah ada warna2 kan kak jie. merah hijau. dengung warna lain. nyata warna lain. panjang pendek semua ada la tanda.

    zaman kecik2 dulu guna quran macam dalam gambar no. 1. mesti la bila ngaji banyak salah tajwidnya. takde tanda kan. merasa la kena rotan. terpaksa gigih belajar tajwid takut salah baca. dah la bapak sendiri yang ajar ngaji.

    tapi yang bagusnya bila dah besar2 ni tak kisah baca quran versi mana. sbb tau la jugak asas tajwid. tapi bila versi terkini tu lagi senang kot nak baca.

  11. balik kena check ni..skang guna yang saya dapat hadiah..tapi haritu tengok ada iklan kat TV…
    Jom terjah post menarik dari cikgu naman ..WW- Uncle Gedek StyleMy Profile

  12. HP guna yang tak ada tanda mati di atas ya.
    Jom terjah post menarik dari hatiputera ..Giveaway Hatiputera.comMy Profile

  13. info yang berguna kak jie….

    kalau tak orang main beli je..

    tapi yang sedih bila Al-Quran dibeli hanya untuk perhiasan dalam almari sahaja…huhuhu….
    Jom terjah post menarik dari Melastik Bintang ..Sayur Kale Pencegah Barah dan ProstatMy Profile

  14. salam , kalau kakjie akan beli al-quran yang mana ? saya beli yg ada tanda mati , tapi ustzah sy tk nak dia nak jenis takde tanda mati , anak2 semua pakai al-quran jenis kedua

    • memang kena beli yang tak ada tanda mati.. sebab itu termasuk dalam salah satu rukun membaca al-Quran – Bertepatan dengan kaedah Rasm al-’Uthmani

      sebab tu dia suruh yang tak ada tanda sukun ( mati )

      yang ni lagi mudah bee…. ada banyak tanda yang membantu. contoh dia letak huruf min kecik dalam hukum Iqlab. Sepatutnya ada tanwim bertemu huruf Ba. Mudah kita boleh terus nampak dan baca
      Jom terjah post menarik dari Kujie ..Rukun Membaca al-Quran Dan Panduan Sebelum Membeli al-QuranMy Profile

      • Sebenarnya saya pun dulu belajar yg ada tanda mati , jd mcm susah nak hafal semua tajwid balik .. memang kena smabung belajar baca al-quran ni … nasib jumpa ustazah sorang ni , memang komited untuk mengajar orang tak kira tua muda kecik
        Jom terjah post menarik dari puanbee ..Resepi Sagu Laici Ala koktailMy Profile

Trackbacks

  1. […] kawan yang berkongsi maklumat mengenai apps android yang dikatakannya ada kesalahan. Sebagaimana…Kebetulan semalam saya lihat ada kawan yang berkongsi maklumat mengenai apps android yang dikatakann…Kebetulan semalam saya lihat ada kawan yang berkongsi maklumat mengenai apps android yang […]