Petua Ulser Mulut

Saya pasti ramai orang akan mengalami sakit ulser mulut ( mata ikan atau lompangan ) sekurang² sekali dalam hidup. Biasanya ia akan pulih sendiri dalam masa kurang daripada 2-3 minggu. Walaupun teramatlah sakit dan pedih ( nak makan pun tak der selera ) ia tidaklah serius dan juga tidak berjangkit.

Selalunya tanda² penyakit ini adalah bulat berwarna putih atau sedikit kuning. dan dikelilingi oleh persekitaran yang agak merah. Rasa sakit terutamanya bila ulser tersentuh dengan makanan atau minuman.

Antara sebab² terjadinya ulser mulut kerana kecederaan di lapisan nipis mulut seperti tergigit, terkena makanan tajam atau air yang terlalu panas.

Ada beberapa petua biasauntuk menghilangkan kesakitan akibat ulser mulut antaranya jangan makan makanan yang terlalu pedas, minuman berasid, guna antiseptik untuk berkumur, minum air dengan banyak , letakkan ketulan ais di tempat yang sakit dan letak gel untuk ulser – Bonjela.

Petua Saya :

 Cubit sekeping asam keping/ asam gelugor, sebesar jari kelingking, tekapkan di tempat ulser tersebut.

Biarkan sekejap dalam 2-3 minit. Memang akan rasa pedih tetapi selepas kesakitan selama 3 minit ( macam masak meggie je ni ) bahagian ulser tersebut akan terus baik. Cubalah , Insya Allah berkesan.

 

Amaran : Petua ini tidak berkesan sekiranya anda menelan asam keping tersebut seperti anda menelan pil penahan sakit!

asam keping asam gelugur

asam keping atau asam gelugur

 

  1. skng tgh kne ulser sbb trgigit…baru nk smbuh dtg plak 1 lg kt bibir bwah….geram sgt sy mkan je nsi lauk udang sambal petai..perghhhh!!..sedap sgt2 makan smbil berlinangan air mata…sedap ada pedih ada..selamat mncuba (T_T)

  2. Bg saye sape yg kene kt bibir tu ok lgla..ni ulcer sy kene tepat kt anak tekak..smpai tahap anak tekak tu bengkak dah bole rase kt lidah..risau tertelan je anak tekak ni..nk letak ubat kebas pon xbole..ade ape2 cadangan x..

  3. As-salam…..

    sy pn kne ulser…..tapi tak baik2 lg ni…sembuh yg ni…. yg lain lak….aduh..
    kalu nk mkn kene letak ubt gigi untuk thn skit…2 pn kejapjerrr…..mgkn Allah nak uji kot

    • petua mgkin korg x pernah cuba adalah buah pinang..insyallah mujarab…tapi bandar ni susah nak cari buah pinang…
      kupas n potong secukup rasa n ktak kat tempat ulser..biar shingg rasa selesa..tukar kpingan yg lain..shimgg ulser tu pecah..

  4. saya kan lepas sembuh satu ulser tumbuh pula satu lagi..sakitnya..only God knows..org kata makan buah pisang bagus..tapi mana nak dapat..memang seksa ada ulser ni..nak berus gigi..adoi..sakit..kalau tak berus gigi kang gigi pula yang sakit..
    ::mood>>tengah tahan sakit..

  5. ULSER DI SEBABKAN OLEH KEKURANGAN AIR DAN VITAMIN B KOMPLEK…. LEBIHKAN MINUM AIR,SAYURAN DAN BUAHAN.B KOMPLEK BANYAK DIHASILKAN DARIPADA SAYURAN DAU-DAUN HIJAU.BONJELA KURANG BERKESAN ….. ADA PRODUK DARIPADA THAILANG TU BAGUS,DIFARMASI ADA JUAL,IA SEPERTI GARAM-GARAM HALAUS.BENTUKNYA BEKAS UBAT ITU SEBESAR ENO (YG IKLAN KAT TV TU)

    • MUMAN TELUK PIAI … mana nak dapat tu, da seminggu x makan nasi ni, telan air liur pun pedih tapi time nak buang darah2 dalam mulu azabnya Allah sahaja yang tahu, meraung sakan ler.

  6. nanti nak try la petua tu tpi ade x petua yg rasa sakit bukan ape cume x tahann ajek lastly tema kasih kat orang yg bagi petua tu yerk…. bai semoga berjaya.. :oops:

  7. waaaaa….. tak tahan nye kena ulse klu kat pipi or bibir ok lagi… ni dalam tekak… rasa nak pecah kepala bila sakit… waa…. mcm mane nak buh asam nih klu dekat bibir tu ok la lagi.. ni dekat anak tekak … cam ne nih…

  8. aaaggghhh tension nyer kene ulser ni…allah jew yg thu betape skitnyer bende ni.. :sad: aduhaiii x than lh kene bende ni…dh lh tkot nk buat semua petua2 ni…sbb cofirm pedih nyerrr…SAYE X SUKE KENE ULSER!!!!!!!!!!!

  9. npe eh lepas letak asam keping tuh bibir saye jadik bengkak.. ulsr tuh kat bbr… b4 letak asam keping tuh, da bngkak sket… lpas letak asam keping tuh lam 2 3 minit, mkin bengkak lak… cam bibir shrek pon ade… wahahahha…. npe eh…???

  10. npe eh.. lepas letak asam keping tuh bibir saya jadik bengkak… b4 letak tuh da nmpak la bgkak sikit… tp lepas letak tuh lam 2 3 minit.. bengkak tuh makin truk..

  11. :oops: oo sama ler ngan kawe skg.nie ngah kena satu kat bibir satu kat tepi lidah..yg kat bibir tiada masalah letak asam keping..yg masalahnyer yg kat tepi lidah tu…bukan setakat meleleh air mata,,aliur sekali melelehlehlehhh….tapi Allhamdullilah..nampak gaya petua nie ada kebersanan nyer….thanks for petua nie

  12. hari ni paling seksa..kena ulser kat lidah.. saiz XXL pulak tu..
    Menangis tahan sakit..nak makan pon x dpt..esok plak kena ada presentation time lecture…huhu…camne ni? asam tu takda..
    ada petua len ka..?

  13. samalah ni tgah kena ulser la…gigi graham bngsu bru kluar…dah plak terkena gusi bwah n atas…bila nak mngunyah terkena gusi..makkkaiiii sakit bkan kepalang…mkan ubat xbaik2 ni dah smggu…oklah nti sya cuba gna asam kping…trima kasih

  14. pi kedai seng seh, ade 1 serbuk dlm kotak kecil gambar depan buah tembikai…sgt elok utk ulser ni…1 hari dh ley baik…kompomm!!
    Jom terjah post menarik dari saf ..lazy sunday!My Profile

  15. ;-) saya guna garam ngn asam keping dua2 pedih tp bkesan..ulser yg ada pd mulut dh jd putih xda kekuningan mcm nanah dh..garam mmg bgs tenyeh pada ulser 2-3kali..xpuas hati pakai plak asam keping…tp pd bwh lidah xblh bt air liur btakung je…

  16. bestnyer…..thanx bg petua ni…aku baru je try, tapi guna asam jawa laaa…pedih teramat laaa….tapi skang tak sakit… hopefully bukan untuk sementara…. :roll:

  17. bleh diguna ke ubat tuh..sy selalu kena..tiap2 bulan kena..penyakit sejak lahir..erm..nanti sy try..harap2 boleh..

  18. sy kerap kna ulser,kdang2 smpai 2,3,
    slalunya kna mulut trluka atau cuaca trlalu pnas

  19. kalau saya kn…letak garam dan bonjela… trus dlm 3 hri dh smbh… i2 klo sa la…ntah klo kmu smua :grin:

  20. sy kne ulser tiap2 bulan sb mmg kurang minum air masak.kalo tdo perh…berdenyut2 :sad: nk2 time dia dah membesar.SEKARANG pon tgh kne :cry: huhuhuhu~~~ sakit dah lah dekat2…takut gak bercamtum… guna asam jawa ley x sb asam keping sy x der…

  21. saya kena mata ikan 3 biji kat mulut . saya tempek garam kat ulser ni sampai berdarah , tapi takda pape pun . harap harap asam ni boleh jadi penawar .

  22. mmg sakit sgt mata ikan ni..ni tgah kena mata ikan la ni..bla time makan ja..mata bkaca ja..makan sambil tahan sakit..cian btul..hrap cepat baik la..bonjela dah letak..kumur air garam pun dah..pedih sangat…ni baru kesakitan dunia..insaf sekejap.. :| tp bagus jgak jd kurang bckp..lebih byk berfikir..renung2 kan…

  23. akum..sy nk tnye btoi ke ulser mlt ade kaitan dgn usus slain stress,krg mnum air smue..kalau btoi ade kaitan ngn usus ape sbbnye ??? tlg jelaskan..

    • ohh.. aduh.. kalau kene kat ulser bawah gigi tu … mmang tak tau nk cakap pew lh kan..
      redho jew.. dalam satu miggu tu sekali dua serentak..