Melawat Rumah Panjang Titi Buluh Etnik Bidayuh Di Homestay Kampung Benuk

wah wah.. jangan lari. Cerita cuti ni seminggu pun belum habis. Banyak sangat nak dicerita dan banyak sangat perkara menarik yang berlaku.

Selepas pulangkan kunci homestay kepada penjaga, kami bergerak ke Kampung Benuk Homestay kira-kira 34 Kilometer dari Bandaraya Kuching. Dari Kuching ambil jalan arah untuk ke Lapanganterbang dan ikut arah ke Kota Samarahan atau Serian.

Bagi pelawat luar, menandu dan mencari arah perlu berhari-hati. Kalau dalam bandar, panan tanda belum menunjukkan arah ke bandar terdekat sebaliknya hanya menunjukkan nama jalan. Terus terang, Google Maps sangat membantu. Samsung S3 saya banyak ‘makan bateri’ kerana Google Maps!

Mari ikut saya dan keluarga melawat tempat menarik di Kuching, Sarawak. Sebelum tu, boleh baca dulu entri terdahulu yang merangkumi hari pertama dan kedua di sini :

1. Pengalaman Pertama Menginap Di Backpacker Hotel Berambih Lodge Kuching

2. Homestay Santubong Legenda Pantai Puteri

lokasi Kampung Benuk

Ambil Jalan Penrissen, kemudian Jalan Kuching – Serian , Jalan Kota Padawan dan berjumpa bulatan comel ada arca burung. Ambil jalan Puncak Borneo. Selepas lebih kurang 3KM, akan jumpa Semenggoh Wildlife Rehabilitation Centre.  Memandu lebih kurang 15 minit sehingga berjumpa Kampung Benuk Bidayuh Longhouse. Disitulah Homestay Kampung Benuk.

Kami sampai ke Kampung Benuk Tourists Information Cente hampir jam 11. Untuk masuk dan melawat rumah panjang di Kampung Benuk, pelawat perlu membayar RM5 seorang. Saya dah buat temujanji dengan Encik Ewing Senon iaitu pengurus di rumah panjang ini. 5 minit selepas membuat panggilan, Encik Ewing pun sampai.

rumah panjang bidayuh sarawak

Inilah Rumah Panjang Kampung Benuk.  Bentuk rumah panjang dibina tinggi untuk mengelak serangan musuh, binatang buas atau banjir.  Pada masa dahulu, tangga akan dinaikkan apabila malam untuk mengelak rumah panjang dicerobohi musuh. Atap rumah panjang menggunakan rumbia atau sagu dan dinding juga pelantar atau lantai rumah menggunakan buluh. Tiang menggunakan Kayu Belian.

Ewing Senon Homestay Kampung Benuk

Ewing Senon sedang menerangkan sejarah dan pembinaan rumah panjang kaum Bidayuh di Kampung Benuk. Kayu Belian yang amat terkenal tahan dan lasak digunakan sebagai tiang dan kerangka utama pembinaan rumah panjang. Tangga ini adalah binaan asal yang berusia lebih 100 tahun.

tangga rumah panjang

Inilah bentuk tangga asal di rumah panjang – dua beradik ni tak henti naik turun main tangga.   Agak licin kalau melaluinya dengan kasut tetapi orang zaman dulu berkaki ayam, tak ada masalah.

Rumah Panjang Bidayuh Kampung Benuk

Ruang rumah panjang menggunakan lantai diperbuat daripada buluh.    Ruang yang terdedah ini  menggunakan buluh yang lebih tahan lasak kerana kesan hujan dan panas.  Perlu diganti setiap tahun.

Rumah panjang asalnya sebuah, apabila seorang anak telah berkahwin, akan dibina sebuah lagi berhampir dan bersambung dengan ruang seperti ini.  Begitulah turutannya sehingga membentuk satu perkampungan yang mempunyai pertalian anak beranak saudara mara.

penduduk rumah panjang bidayuh

Anak-anak etnik Bidayuh yang baru balik dari tadika.  Ruang rumah panjang yang terdedah ini bukan saja digunakan sebagai laluan penduduk tetapi mereka menjemur getah, padi, lada atau jagung di tempat ini.

gambar rumah panjang sarawak
Ini ruang yang berbumbung.. biasanya tempat anak-anak bermain dan orang dewasa duduk bersosial seperti untuk majlis perkahwinan dan upacara agama.  Dihujung sana adalah ruang dapur untuk memasak. Di bahagian atas dibuat tempat menyimpan hasil tuaian seperti ubi atau padi.

homestay kampung benuk
Tanam sayuran untuk kegunaan keluarga.  Kemua keperluan berada dipersekitaran rumah.  Sayur-sayuran dan ayam itik.

Kemudian kami terus berjalan sepanjang laluan rumah panjang  hingga ke Baruh atau Panggah atau rumah kepala iaitu rumah ketua bagi etnik Bidayuh di Sarawak. Baruk ini biasanya berada di tengah-tengah rumah panjang tempat ketua dan pahlawan kampung berkumpul dan bermesyuarat. Binaanya sesuai untuk tugas pemantau kampung dari serangan musuh atau binatang liar.

gadis bidayuh

Ini namanya Ranji yang dibuat daripada rotan. Biasanya orang Bidayuh bawa ke kebun ( umai ) untuk mengisi hasil yang dituai.

alat muzik tempatan bidayuh
Alat muzik tempatan yang diperbuat daripada buluh.

pinggan traditional bidayuh
Pinggan yang dibuat daripada kulit pokok sagu yang masih digunakan di Homestay Kampung Benuk

tengkorak kepala yang dipenggal
Tengkorak kepala musuh yang pernah dipenggal dan digantungkan di dalam rumah dianggarkan berusia lebih 400 tahun. Banyaknya tengkorak melambangkan kepahlawanan mereka.

homestay di kuching sarawak
Sesuai dengan konsep homestay yang menghidangkan kehidupan budaya Bidayuh, kami dibawa melawat kebun meraka. Tak jauh sangat dari rumah panjang tetapi melalui kawasan ini boleh saja mendengar bunyi serangga dan hidupan.

Ewing akan terangkan segalanya mengenai rutin kehidupan yang dilalui oleh penduduk dan memori zaman membesarnya.

melawat rumah panjang bidayuh sarawak
Kebuh mereka ada segala macam sayuran. Buah-buahan, durian, pisang, kopi, serai, ubi kayu, halia, labu, sebut saja apa jenis semua ada.

Pokok Lada hitam
Ini adalah pokok lada yang menghasilkan lada hitam dan lada putih. Kedua-dua jenis lada ini dihasilkan dari tandan yang sama. Bezanya lada hitam menggunakan lada yang masih hijau dan dijemur dan lada putih dihasilkan dari lada yang masak berwarna merah dan direndam dibuang kulitnya barulah dijemur. Proses menghasilkan lada itulah yang membezakan keduanya dari segi rupa dan rasa.

Hampir 98 peratus pengeluaran lada di Malaysia datangnya dari Sarawak, jadi dimana-mana saja kita boleh lihat penduduk menanam pokok lada. Ada yang berkebun segara besar-besaran dan ada yang sekadar menanam disekitar halaman rumah.

jambatan buluh seberang sungai

Untuk menyeberang sungai ke kebun, inilah jalannya. Sebuah jambatan buluh yang dibina hampir 30 kaki tingginya. Menurut Ewing, mereka bina jambatan disetiap sungai yang perlu dilitas apabila ke kebun.

jambatan buluh homestay kampung benuk

Setiap pelawat yang datang ke Sarawak, mesti melalui pengalaman menarik melalui jambatan buluh di Kampung Benuk. Barulah dapat rasa kembali ke asal usul dan menyelami kehidupan budaya mereka.

Seronok dapat merasai sendiri pengalaman berharga ini.  Seronok juga kerana dapat mendedahkan anak-anak dengan pengetahuan yang mereka sukar temui.  Kalau korang datang melawat Kuching , sila masukkan rumah panjang Kampung Benuk di dalam senarai tempat menarik yang perlu dilawati di Kuching.  Ada beberapa pakej penginapan yang disediakan di homestay mengikut keperluan pelawat.

Selepas melawat kebun, kami balik ke homestay Kampung Benuk.  Makan masakan tempatan pucuk timun dan beras tempatan yang berlainan dari kebiasaan.

 

Ayam Pansuh
Malamnya kami makan malam dengan Ayam Pansuh.

Tunggu entri akan datang untuk cerita selanjutnya.. ada banyak sebenarnya yang ingin dikongsi untuk menceritakan gambaran pengalaman tersebut tetapi rasa dah berjela-jela saya menaip.

Terima kasih Encik Ewing yang ramah mesra memberi penerangan sepanjang lawatan ini.  Sesiapa yang ingin menghayati dan mengalami sendiri pengalaman seperti ini, bolehlah hubungi
Ewing Senon/ Isabell Julau
Tel: 019 849 8413 / 014 882 1551
Email: borneobenukhomestay@gmail.com
Laman web : Borneo Benuk Homestay

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Comments

  1. Slamat datang ke kampung saya kampung Benuk. Sememangnya suasana di kampung benuk agak berbeza dengan suasana kampung2 di semenanjung.

    Saya yang bekerja di Semenanjung pun bila balik kampung mesti terasa berat nak meninggalkan kampung. Secara geografi, kampung Benuk dikelilingi oleh bukit bukau dan mempunyai jaringan sungai yang akan bertemu di sungai sarawak kiri.

    Terima kasih kerana sudi melawat kampung Benuk.

  2. SERUJIE BELUN says:

    SAYA AMAYLAH SUKA TEMPAT ITU, KALAU BOLIH MINTA NO H/P PENGURUS

  3. Kami pernah melawat rmh panjang.. tapi kat cultural village.. yang akak pergi ni nampak lagi ori.. hehehe tambah dengan kebun yg adventure tu.. nmpk mcm best getul..

    Bestnya.. next time boleh try sini lak. :)
    Jom terjah post menarik dari Homestay Shah Alam ..Suri Suite – Homestay Sesuai Untuk KeluargaMy Profile

  4. Di mana2 hijau, suasana adatnya benar2 terlihat di kampung ini…
    Jom terjah post menarik dari Rina ..How To Redirect Visitors By Country IP Address To Specific URLMy Profile

  5. RUmah panjang ni berpenghuni ke sekadar muzium aje?hehe..bila lah nak datang ke sini..
    Jom terjah post menarik dari Hafizul ..Budak Nakal – Ajar Dengan Kasih Sayang Atau?My Profile

  6. Seronoknya jalan-jalan sekitar kampung.
    Jom terjah post menarik dari TR ..Buat Duit Online Dengan JobdirumahMy Profile

  7. Satu kerugian buat diri saya kerana pernah bertugas dibumi Kenyalang tetapi tidak pergi rumah panjang.

  8. Melihatkan gmbr yg tertera di sini pun sy dh teruja, apalagi jika dpt menjejakkan kaki ke sana, tentu kan jadi pengalaman manis dlm hidup.. :)

  9. Beruntung kak jie dapat pergi melancong ke kampung-kampung di Sarawak. Suasana kampung atau desa begitu menarik sekali. Perkampungan orang kampung dan mungkin juga orang asli memberi gambaran sebenar kehidupan di kampung. Sudah pastinya begitu teruja sekali.
    Jom terjah post menarik dari sensasi2020 ..Harga Minyak Naik, Kerajaan Juga Perlu JimatMy Profile

  10. seronok kalau boleh melancong macam nie

  11. Dato Syed Zainal ex-Proton kata bagus berjalan melihat tempat orang dan paling penting catat setiap idea baru yg dapat dan baca semula bila balik rumah untuk tengok mana yg kita boleh buat.
    Jom terjah post menarik dari Denaihati ..RON95 dialog panas dengan rakan FacebookMy Profile

  12. kanak-kanak tu dari tadika KEMAS….
    Jom terjah post menarik dari sukma ..Doa Mohon Sembuh Daripada PenyakitMy Profile

Trackbacks

  1. […] Pagi ini saya buat cekodok pisang yang tak perlu lenyek pisang. Anak-anak saya suka bila kali pertama kami makan cekodok pisang seperti ini sewaktu lawatan ke  perkampungan etnik Bidayuh Homestay Kampung Benuk, Kuching, Sarawak. […]

  2. […] catatan pengalaman saya di sini – Melawat Rumah Panjang Bidayuh Di Homestay Kampung Benuk dan Resepi Ayam Pansuh Homestay Kampung […]

  3. […] Melawat Rumah Panjang Titi Buluh Etnik Bidayuh Di Homestay Kampung Benuk […]

  4. […] PINGBACK NEGARAKU.MY: Melawat Rumah Panjang Titi Buluh Etnik Bidayuh Di Homestay Kampung Benuk | Hid… […]

Speak Your Mind

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam