Ada yang kata macam tu, ada yang kata macam ni

Saya terima 2 pendapat berbeza yang bertembung.

No #1 – Jangan bagi tau orang, suami tak ada di rumah…. biar macam biasa .
Alasan # 1 – Orang beranggapan suami ada di rumah , tak ada yang berani nak kacau.

No #2 – Bagi tau jiran-jiran kalau  ada apa² masalah,  mereka  boleh bantu.
Alasan # 2 – Orang tahun suami tak ada di rumah, jadi mereka akan lebih memberi perhatian.

mana satu nak pilih ?

mana satu nak pilih ?

Dunia ini memang tercipta dan tempat bertemunya dua hal yang berlawanan, dua jenis yang saling bertolak , dua kubu yang saling bertentangan, dua pendapat yang saling berbeza, yang baik dan yang buruk, kebaikan dengan kerosakan, kebahagiaan dengan kesedihan.

©Kujie – Padamu Ku Bersujud

p/s – sekolah Intan cuti hari ini. Saya tanya kenapa? Dia cakap ” cuti orang cina main tanglong”. Mungkin tekkaus boleh terangkan kepada kita tentang Pesta Tang Long  atau Pesta Kuih Bulan

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. hmm elok bagi tau kat polis aje kot?

    wakakakka
    .-= maza´s last blog ..Perpatih Karma Sudah Taubat?!… =-.

  2. Kujie,
    Dengarkan tiap pandangan, namun bukan semua boleh diturutkan.
    Yang baik jadi teladan.
    .-= Kak Long´s last blog ..Kesum nan sekuntum =-.

  3. Saya akan terangkan tak lama lagi kak! :p
    .-= tekkaus´s last blog ..Facts & Figures About China That I Don’t Know! =-.

  4. Asalamualaikum

    Begitu dan begini
    supaya kita beroleh hikmah

    salam hormat
    .-= pakcikli00´s last blog ..tanda suami nak kawin lagi =-.

  5. samanosuke_04 says:

    kalo ader sesape kacau, mintak tolong jer kengkawan blogger.. kteorang tolong! hoho 😛
    .-= samanosuke_04´s last blog ..Bilikku diserbu Polis!! =-.

  6. situasi yang sering berlaku kpd suri seperti kak jie. sebanrnya memang byk berlaku.

    tapi saya percaya kak jie lebih bijak membuat pilihan. orang mcm sy hanya boleh memberi pendapat dan sokongan di belakang akak.

    kadang2 apa yang kita cuba sampaikan tidak sampai maksud nya kepada orang lain. malah lebih ramai yang memberi reply yang tak bersangkut paut dan kununnya mereka lebih ketahui.

    yang menanggung lebih terasa dari mereka yang tidak. namun sebagai seorang yang perihatin, harap kak jie tabah mengharungi kehidupan sekejauhan dgn suami.

    insya allah kak, yang mana boleh bantu sy bantu 😉
    .-= megat´s last blog ..Berhari Raya Dan Kunjung Mengunjung, Jangan Abaikan 5 Waktu =-.

  7. dah bagitau kat kami kira ok la tu..
    ape2 hal roger eh.. :mrgreen:
    .-= Lan Bingka´s last blog ..2009 – Hari Raya paling mencabar =-.

  8. bergantung keadaan. pada org yg boleh dipercayai kenalah bagitau. tapi kat mamat bangla jual carpet tu jangan, pandai2 je dia meng-ayat nanti
    .-= AyKay´s last blog ..Petunjuk dan Peringatan akan Kekuasaan Yang Maha Esa =-.

    • @AyKay, kena bijak pilih yg mana sesuai antara dua pendapat tu ye

      area sini jarang sgt nampak abg carpet tu 😆

  9. Jiran yang baik adalah macam keluarga sendiri. sakit pening kita sepatutnya mereka yang dahulu tau.
    .-= TokNabe´s last blog ..Penat & Semangat Raya =-.

  10. salam aidil fitri kak Jie..

    Kekadang kena tengok keadaan jugak kak Jie..ada jiran kita boleh bagitau..ada yg kita tak boleh bagitau..iyalah..rambutkan sama hitam (ehh sekarang ni rambut dah mcm2 kaler…)
    .-= sally´s last blog ..Note to God =-.

    • @sally, Betul tu… tapi bila dpt pendapat mcm tu, serba salah juga..terfikir…eh..betul ke apa yg aku buat tu

  11. salam jie…maybe ade baiknyer bgtaw a few people, jiran2 rapat mungkin? bukan ape, if anything happen, nauzubillah…minta dijauhkan.
    bila2 jie nk dtg raye, bgtau jun ye..kalau awai sket, bolehlah jun prepare something, hehe. jgn terjah j, kang x d org buka pintu..hehe.
    gud luck to angah ye….
    take care jie!
    .-= jun´s last blog ..Beriani ringkas =-.

    • @jun, tak ramai yg tau, entah..mgkn dia org tau
      maaflah Jun, Ahad hari tu ingat blk dr Nilai nk singgah tapi blk malam juga…tak sempat

  12. kak jie manis…

    Salam Aidilfitri…Maaf zahir dan batin yer.. 😆
    .-= Callister´s last blog ..Getting rugs as home decoration =-.

  13. beringat ingat , itu yang lebih baik
    .-= pB´s last blog ..698 =-.

  14. Salam Aidil Fitri & Salam kenal..

    Setuju dgn kedua2 pendapat. Maybe boleh inform org tertentu & dipercayai shj…
    .-= Mamamia´s last blog ..Aidil Fitri tahun ini =-.

    • @Mamamia, Salam kenal Mamamia 🙂

      Kebanyakkan kawan rapat suami saya, saya kenal , kami juga rapat dgn jiran tetangga jadi bila tak nampak mesti bertanya.

      Ambil jalan tengah ye.. 😆

  15. sebab ade org cakap macam tu.. ade plak org cakap macam ni.. tulah jadinye haru biru.. perang mulut… 😈 tapi kekadang itulah yang jadi penghibur hati :mrgreen:
    .-= mrs azmi´s last blog ..PENAT~ =-.

    • @mrs azmi, Pendapat2 yg berbagai tu buat kita befikir… kita ada akal utk fikir mana yang baik dan kadang2 kita terlepas pandang…

  16. ade org kacau kak jie ke……..? 😉

  17. Ada add-on baru ya…Org di sana, orang di sini….Pandang bulan malam2, bulan yang sama 😉
    .-= kruel74´s last blog ..Surrogates is a movie about Twitter gone wild =-.

    • @kruel74, susah nak hafal waktu kat sana, nak kena kira beza 7 jam tu.

      Bangun tidur 6 pagi, dia kat sana baru nak tidur 11 malam.

      Filem Masam Masam Manis jadinya 😆

  18. Macam ni lah baru dipanggil manusia kan? Rambat sama hitam, hati lain-lain! :p
    .-= tekkaus´s last blog ..Sep 2009 Top Droppers! =-.

  19. kita meraikan perbezaan pendapat… setiap perkara pasti ada yang bertentangan, even benda yang paling nyata dan sahih sekali pun.. 🙂
    .-= beliamuda´s last blog ..Imbas kembali September 2009 =-.