Ajuk Atau Merajuk

Kenapa merajuk?

Seringkali orang merajuk kerana dia kecil hati orang lain tidak mengindahkannya. Sama ada orang tidak memuliakannya dengan memberikannya satu kedudukan atau tempat yang istimewa, atau tidak menerima pandangannya, atau tidak menunaikan permintaannya.

Penyakit merajuk ini boleh kena pada siapa-siapa sahaja. Tidak kira lelaki atau perempuan. Tidak kira tua atau pun muda. Orang yang besar atau pun kecil. Anak boleh merajuk dengan emak, emak boleh merajuk dengan anak.

Merajuk berlaku bila hatinya marah kerana tidak diberi perhatian. Tetapi mungkin kerana malu atau tidak ada kuasa, ataupun mungkin kerana beranggapan yang marah-marah itu satu sikap yang lebih tidak baik, marahnya pun tidak dilepaskan. Sebaliknya, dia mengalihkan marahnya kepada merajuk. Dengan merajuk, orang akan faham yang dia sebenarnya marah walaupun dia sekadar mendiamkan diri sahaja.

Sebagai hamba, kita juga merasakan yang diri kita banyak berdosa. Justeru itu, layak sangatlah kalau hati kita disakiti, moga-moga dengan kita bersabar, Tuhan akan hapuskan dosa-dosa kita. Kita juga mungkin sudah lebih banyak menyakiti hati orang lain. Lantaran itu, kita patutlah bersabar bila hati kita sedikit sebanyak disakitkan pula…

p/s – koleksi simpanan dalam folder ‘menarik’

┬ękujie ~ saya amat sibuk bukan merajuk ye….ngeh..ngeh…relaku pujuk….
  1. Pingback: Relaku pujuk | Hidup Biar Sedap

  2. Merajuk??? Nak merajuk pade sape ek kak jie??? ala2 ‘maaf, anda tidak di layan’ je bunyinyer… huhuu………

  3. NS mula┬▓ dia sayang la..dah tu kalo selalu…mau melayang…

    sikit┬▓ tu tak pe la..leh accept kan…tu kan salah satu cara bermanja…:)

    sis huhuhu..bahye tu sis….nnt org tak sabar

    jgn majuk plak kakjie bg statement ni…..:p

    abtmat ooo..somi mithali tu…. :p

    indah betul tu indah..jagi berpada┬▓ , tengok dulu org sayang kita ke tidak..kalau tidak..sia┬▓lah saja airmata atau remuk jiwa tu memendam perasaan….:p

    mak meyah
    elok la tu..diam┬▓ lama nnt A+B+C…akan cair gak kan

    ABC kalo dah cair tak sedapkan kak…!!!

  4. arsaili betul tu…bila dah matang perempuan suka diam bila merajuk..ngeh..ngeh…tu bile dh lama idup la..pasai nk bising┬▓ pun org dah tak moh pujuk….!

    Perang dingin…tu…lagi bahaya..makan dalam!

    elin lor…majuk dgn tersayang tak pe….jgn majuk dgn apek juai paper tu..dia grenti wat dono je….sia..sia…saja….

    khal ooo ko ingat kakjie semut…tp semut merah tak pe….geget …..!!

    nat tu majuk somi isteri…. kalo majuk pakwe makwe… mcm mana lak tu nat?

    blackpurple kalo tak gheti….. meh nk ajar…beli cokelat..beli bunga…beli adiah…bagi kiss…bagi je pelukan..ngehhh….ngehhh…mcm┬▓ buleh …:p

    jeff dah ade cop sirim ke akedah tu jeff….tak moh tak grenti takut piuk belanga terbang je……:)

  5. ko x majuk, aku pun bukannya merajuk

    tp kdg2 kan kak jie, aku lebih suka amik sikap berdiam diri.

    kadang2 kita merajuk ngan A tp sebab B baik ngan kita, kita x leh nak tunjukkan sgt coz B baik ngan A. so kaedahnya B + A = BC

    haahhahaha eqqqqqqqqqq, tlg akak solvekan maths kak jie ni..

  6. org cakap sis kuat merajuk dulu sbb sis manja orgnye…sis plak cakap mmg sis kuat merajuk :))

  7. Merajuk tanda sayang…yeyyy, shaye suka merajuk, sidia akan cepat2 pujuk terus sejuk..ngehhh,lagipun pada siapa kita nak mengade kan? Kalau bukan pada yang sayang..nasiblah kalau tak suka hiks hiks hiks..

  8. satu kaedah memujuk klasik. gunakan ayat : kalau merajuk nanti lekas tua

    lalu dijawab pula oleh yang merajuk .. ‘tengkorak hang’ ..

  9. nat kalau majuk…senyap.. jer… sham panggil pon jawab pakai ‘hm…; jer… sampai dia panggil nama penuh baru jawab ‘ye abang…’

    muncung leh sangkut hanger…muahahaa

  10. Kak Jie, “sibuk” tu coping mechanism kepada merajuk..bila merajuk tu..buat2 la sibuk…ngeh ngeh ngeh…