Hukum dan Niat Zakat Fitrah

Dan bayar zakat fitrah semua? Kalau boleh, bayarlah awal supaya dapat disampaikan lebih awal kepada asnaf zakat.
Zakat fitrah boleh dibayar dari awal Ramadan dan sunat membayarnya selepas fajar Aidilfitri hingga waktu solat hari raya, tetapi makruh membayarnya selepas solat terbabit dan ia tidak dikira zakat, sebaliknya sedekah, seterusnya jatuh haram membayarnya apabila berakhirnya satu Syawal.

Kita boleh ditunaikan zakat di kawasan kita mencari rezeki, tetapi tiada masalah kalau nak bayar di kampung tetapi janganlah ke tempat lebih murah dengan alasan berjimat, seolah-olah ada unsur berkira atau bakhil di dalam diri kita. Lebih elok kalau baki wang beberapa puluh sen itu disumbangkan terus kepada amil atau masjid, boleh diniatkan sedekah.

Zakat ditunaikan ialah dengan niat dan ikrar berzakat, sama ada untuk diri sendiri dan orang bawah tanggungan atau sebagai wakil yang mewakili mana-mana pihak.

Berjabat tangan ketika ikrar itu adalah adab dan tertibnya saja.

Kadar zakat fitrah 1428H ( 2007).

Wilayah Persekutuan dan Melaka – RM4.70
Negeri Sembilan,Johor, Kedah, Perak dan Pulau Pinang RM5.00
Selangor, Sabah dan Sarawak RM5.20
Pahang dan Kelantan RM4.80
Terengganu RM5.50, RM5, RM4.80
Perlis RM5.00 dan RM6.00

Penentuan harga zakat fitrah

 

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. Oooo… laa… kita sekapai la gitu.. saya pon org kedah gak.. tahun ni raya kat kedah.. alor setaq fuhhh.. dah lama xraya kat kedah.. mai la rumah noo.. boleh la kenai2.. kujie 🙂 pastu raya kedua or ketiga balik kelantan..
    tu la, abg tuh orang kelantan.. tapi dah lama menetap kat johor ni hah dia cakap biar huntung sket tapi berpanjangan dari hutung banyak tapi kejap jerk..

  2. dsantai>>

    anak saya 15thn,13thn & 8thn.

    kg sy kat kedah 4 singgit, kat shah alam 2 singgit, kalo kt kg mertua kat sabak bernam 4 singgit.

    ooo..ada lagi org juai 5 singgit…tentu murah rezeki dia kan..

  3. herm.. 3 singgit eh? herm.. kat kelantan still 4 singgit.. kat negeri kedah.. ade sesetengah tempat still 4 singgit.. yg lain sumer 3 singgit.. 2 singgit.. kat sini (johor) ada sorang hamba Allah tu jual 5 singgit! kuih dah la sedap, besar lak tue.. fuhh.. cumenyer.. kalau nak beli kene gi cepat.. tak sempat nak beli.. abish 🙁 anak kujie umo dah berape?

  4. combi..tu la senin nk peksa, dia dok ngadap F1 kt tv, kita yg risau

  5. kt umah byk stok maggi..utk time darurat jer>sape2 nk mai laa 😛

  6. kita byr tuk 4 org jer zakat..rm5.20×4=rm20.80 😀

Trackbacks

  1. […] Hukum dan Niat Zakat Fitrah […]