Jutawan Getah Sekerap

Ini kebun saya – ada rambutan, manggis, durian, dokong, langsat, kelubi, petai, cempedak, bunga kantan, limau purut, limau nipis, daun kesom, daun cekur, terung pipit dan jenis-jenis yang saya tak tau nama.

Walaupun tiap kali musim buah kayu, kami tak dapat balik pada waktunya tetapi tetap rasa seronok sebab kebun ini kami beli ( suami saya beli ) dengan titik peluh sendiri.  Kami ni bukan jenis hidup bergaya urban.  Ada rezeki lebih berminat melabur dengan tanah.

Tetapi balik kampung minggu lepas, inilah suasana terkini.   Cerah terang benderang kerana semuanya telah ditebang.  Yang tinggal pokok durian, dokong, manggis dan sebatang dua pokok rambutan.

Tak sayang?

Bila musim buah rambutan, harga sekilo hanyalah  80 – 50 sen dan perlu juga dibayar upah mengait 30sen.   Kegembiraan menikmati pemandangan warna merah dan kuning rambutan bergayutan telah terhapus dengan projek jangka panjang.

Ayah dah korek  macam ni hampir 700 lubang.   6-7 tahun lagi saya ingin  menjadi ‘jutawan getah sekerap’.

Dalam kebun ni ada juga beberapa puluh batang pokok getah asal tetapi tidak mencukupi untuk menjadi ‘jutawan getah sekerap’

6-7 tahun lagi, Insyaallah saya perlukan pekerja, sesiapa yang berminat bolehlah asah skil  seni mengukir dari sekarang.:lol:

©kujie – entri layan diri – sejukkan hati kerana kelajuan internet saya masih ada masalah.  Tadi buat traceroute dapat result  yang mengecewakan… Request Timed Out!

About Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

Mereka Yang Berkongsi Rasa

  1. not surprisingly much like your internet site nevertheless, you ought to look into the punctuational on several of this discussions. A lot of them tend to be filled by using transliteration troubles so i think it is pretty troublesome to inform the truth however I’ll unquestionably arrive all over again again.

  2. En Hamizan….benih getah ada jual lagi tak? Saya nak beli…

  3. khaizha98 says:

    Assalamualaikum kak,

    suka sgt ngan statment akak “hidup tidak bergaya urban”. Sbb kan tidak bergaya urban la blh simpan duit atau paling tidak blh melabur untuk beli tanah. Saya tidak pasti saya orang yg mcmana, tp saya tidak begitu galak untuk beli barang2 mahal…malah skrg ni fokus untuk usahakan tanah jugak..mcm akak juga, nk tanam getah. Rezeki anak2 mungkin, jumpa tanah yg murah dan luas…

    dan tajuk entry akak ni, betul2 buat saya tersenyum…sblm ni saya fikir nk tanam getah untuk teruskan kelangsungan hidup saja…terutama untuk menjamin masa dpn anak saya…nak memulakan memang agak sukar, tanah yg luas mmg mkn byk modal. Kewangan kena ambil kira. tp lps baca entry akak ni, ianya seolah2 memberi inspirasi kepada saya..

    Insya Allah…6 7 tahun lg, kami akan jadi Jutawan Getah Sekerap.

  4. dulu aku x tau pun pasal getah, skang aku tokeh jual benih getah. getah ni bagus, orang dah ramai jadi kaya ngan produk getah nih… sape2 yang ada kebun getah tu bruntungla korang. nak benih, oder jer kat aku… :mrgreen:

  5. kat belakang rumah tu ada lagi pokok durian, langsat dan rambutan. kat tepi pulak ada kebun getah. pergi jauh sikit nampak sawah bendang… 🙂
    .-= beliamuda´s last blog ..Kempen CPC Nuffnang Paling Mahal dan Tertinggi =-.

  6. Teingat masa zaman kecik dulu, tido pondok kebun nak nunggu durian!. Berbudi pada tanah, kemudian hari tanah berbudi pada kita. 6 – 7 tahun lagi saya boleh apply menoreh, dulu tolong arwah mak ngan arwah abah amik upah noreh getah orang, dah ada pengalaman cuma sijil takda.
    .-= akuvision´s last blog ..Gangguan Hyperhidrosis =-.

  7. mokteh says:

    wah! bestnya..kalau pokok buah2an tu masih banyak boleh gak mokteh melawat sambil memenuhkan isi perut kat dusun kak jie
    hehe
    .-= mokteh´s last blog ..Finally at Home: Home Sweet Home! =-.

    • dulu byk mokteh…tapi bila berbuah
      sampai tak terjual sebab murah
      dan tak de org nak kait pun satu hal

  8. bagusnya husband kak jie. pelaburan jangka masa panjang ni…. bila dah kerja nti, nak beli jugakla tanah n bercucuk tanam. saya minat tanam2 pokok.
    .-= Amir´s last blog ..2 Pengulas Tegar Bakal Menerima Hadiah Istimewa Dari Australia =-.

  9. kak jie.. nak sikit buah2an tu.. sedapnye… nak g rumah kak jie la..
    .-= fiezaradzi´s last blog ..5 Sebab Peminat Liverpool Rela Dikalahkan =-.

  10. Seronok tengok ‘berbudi kepada tanah’. Saya pong suka aktiviti pertanian ni, tapi tak pandai la nak ukir batang getah…
    .-= samdaddycool´s last blog ..Koleksi Tudung kanak-kanak =-.

  11. Jie, kalau tanam anak balak boleh tak ? Dulu ada abang beritahu… tapi kena tunggu laa.. entah berapa puluh tahun.. Kalau tanam sekarang, mungkin Intan, angah dan along tu jadi jutawan, hehehe… kita nak numpang je.. 😛

    • Azizuan says:

      lambat woh balak..tanah besar sampai tak tau buat apa boleh la tanam..sambil bela hutan, bela balak sekalik..keke
      .-= Azizuan´s last blog ..Aku Benci Pop-Up Ads, Menyemakkan Monitor! =-.

  12. Salam,
    Walaupun getah sekerap yang berbau itu mahal harganya…kalau ada peluang, saya masih lagi nak tanam dokong dan manggis sebab: saya suka panjat pada musim buah 😉

  13. Tahun 88-89 itulah profesion saya…kala kekawan sibuk kerja kilang saya nekad untuk ceburi profesion ini kerana tak perlu pakai baju cantik dan sekerat hari tapi mampu meraih pendapatan… 3 hingga 4 kali ganda dari yang keja kilang masa itu…

  14. Hafiz Mohd says:

    pertanian itu perniagaan.. teruskan mencoba dan mencoba ya?
    .-= Hafiz Mohd´s last blog ..Creative Malaysian =-.

  15. saya jutawan getah sekerap!!!

    getah sekerap jer berjuta-juta…duitnya entah kemana….

  16. hai kak jie…
    saya dtg jalan2 sini..
    bestnye if ade tanah gini kan..
    mcm2 bleh buat…
    hurmmm, plan jangka masa pnjang gitu 🙂

  17. denaihati says:

    Abah mak joom lah datang umah kita orang, kami datang jemput, bolehlah rehat-rehat. Jawabnya “Tak apa lah harga getah mahal sekarang”. Heee tak boleh nak pujuk apa lagi. 20 tahun dulu sekilo sekerap harga RM0.45 sekarang sekilo RM4.50 ..peeehhh.
    .-= denaihati´s last blog ..Blog Malaysia berstatus PR6 dan PR7 =-.

  18. seronoknya kak jie ada kebun..saya ni selalu pegi kebun orang dari kecik..
    .-= Bb Hussain´s last blog ..30 minutes left =-.

  19. tak penah merase noreh getah,tapi kalo ngait kelape sawit ade sbb atok ade ladang kelape sawit …..
    .-= epul´s last blog ..TIPS-TIPS MENGELAKKAN KORANG DARI DEMAM MACAM AKU NI… =-.

  20. internet problem ke? hehehe…
    kite pon same. tapi tak berapa
    nak perasan sangat la… kire ok la
    dari sebelumni. :mrgreen:
    .-= Kreuger´s last blog ..Tukar MAC-Address Network Card anda dengan Mac MakeUP =-.

  21. Congrat. i like those how has kesedaran on the importance of investing and start doing it.

    rubber pon tinggi nilai, to become jutawan u need to acquire more land n plant more pokok.

    gud luck k.

    p/s: i sendiri penah toreh getah n cuci pot dan kutip susu getah cair. rindu laa plaks zaman2 membesar tu
    .-= matjoe´s last blog ..Iktibar Cerekarama "Berlari Ke Belakang" =-.

  22. 😉 wah bestnyer ada kebun kak jie….saya ni ada kebun farm ville jer….. :roll:

  23. berapa ada kekosong tu kak jie? nak juga la apply, bila buka borang permohonan?

    best kan ada kebun, kami sekeluarga pun dah mula kumpul, ada la tanah kebun skit…awal tahun hari tu dah tanam pokok durian 3 pokok
    .-= mijie´s last blog ..Menu masakan orang lelaki =-.

    • borang secara online…hehehe

      kebun tu ayah dgn mak yg usaha skrg ni..kami ni sethn 2-3 kali je dpt blk kg…tapi sekurang2 bila ada kebun sendiri kat kg….anak2 ni tak de jauh sgt dgn kg…masih ada talian yg kuat, itulah tujuannya pun

  24. Pelaburan tok masa depan tu k.Jie. Bestnya kalo time musim buah tu lepak bawah pokok bentang tikar sambil mengadap buah2 tu sume kan. Dengan bau2an yang menyegarrrkan..anak2 berlari2an..sang suami dan isteri bermanja2an..mmmm..bestnya bestnya.
    .-= Yoa´s last blog ..Pamela Anderson dan Dot Dot Dot =-.

    • yg paling best bila adik beradik dpt balik ramai2…meriah…
      walau pun dpt beli berkilo2 kt kedai buah..tp kemeriahan dan kemesraan tu tak dpt dibeli

  25. MrRollies says:

    semoga sukses !!
    hehe
    .-= MrRollies´s last blog ..Sesuatu Telah Berlaku.. =-.

  26. pelaburan terbaik tu kak jie!!
    harap-harap kesabaran menanti bertahun-tahun itu akan mendapat hasilnya 🙂
    .-= Faizal @ FTN´s last blog ..Kesedihan Maksimum, Sejarah Lama Berulang Lagi! =-.

  27. Syafrizal says:

    Masya Allah, sekiranya dimurahkan rezeki banyak hasil tu. 🙂
    .-= Syafrizal´s last blog ..Tingkatkan komen di blog anda dengan CommentLuv =-.

  28. Fazreen says:

    atuk saya selalu ajk saya g menoreh kat kebun getah dia..mau mampus pokok2 getah tu kalau saya toreh..

  29. Yup, berbudi pada tanah, takkan mengecewakan. Nak menoreh ni perlukan skil tangan yang tidak terketar-ketar, hehe, (saya tak pernah menoreh, kampung saya sawah padi ade la)

  30. kebun bro baru berusia 2tahun.. insya’lah 3tahun lagi leh toreh…

    dalam fasa ke-2 project mengantikan anak pokok yang xpanjang umurnya he..23x

    yes.. ade geng gak dalam bidang yang sama…

    p/s- menoreh memang sonok.. tp nak ngutip die tue parah wat sorg2.. seklai kutip je dah 70-80kg.. oh tidak
    .-= Bro Framestone´s last blog ..My Dream Destination =-.

  31. bestnye banyak buah rambutan tu, kat rumah bapa saya pun tak terkait (buah2 rambutannya) walaupun pokok ada 4 batang sahaja..bagus kak kujie ada tanah kebun, aset tau, memang tak lama lagi jadi jutawan ni 🙂
    .-= farenova´s last blog ..Thanks DarkBatman =-.